tisdag, augusti 21, 2007

Teknisk utveckling

Jag minns att när jag var liten hade jag en äldre kompis som hette Martin men som på grund av sin åldersskillnad på två år och oändlig visdom gick under sitt alias "Stor-Martin". Han var fett insnöad på robotar och informerade oss glin om att robotar var framtiden. De skulle styra världen.

Jag tyckte det lät svinotäckt. Maskiner liksom - det lät inte så bra. Men Stor-Martin var eld och lågor. Sa att det var ju skitbra för de kunde hjälpa till att bygga bilar och grejer. Man "bara" programmerade dem så gjorde de jobbet. Och så behövde de aldrig sova heller. Det lät spännande.

Stor-Martin berättade att USA hade gjort en prototyp på en robot i mänsklig skepnad. Sedan skulle de massproduceras och användas till allting. Snart skulle alla kunna ha en egen robot som kunde städa, laga mat, läsa böcker för och leka med en. Hur grymt var inte det liksom?

Jag minns att jag var rätt nöjd med morsan och farsan och inte riktigt fattade poängen. Dessutom bodde vi trångt i en trerummare. Jag och brorsan delade rum - det var illa nog - vi skulle fan inte ha plats för en robot också.

No way José!

Först långt senare gick det upp för mig att Stor-Martin troligen inte fick så mycket uppmärksamhet från sina föräldrar. Hans pappa var aldrig hemma och hans mamma var alltid arg. Han hade nog gärna bytt ut dem mot en robot. Deppigt.

Jag kommer ihåg hur sjukt besviken jag blev när jag första gången såg en en riktig och livs levande robot, på farsans jobb (Göteborgs Postterminal). Det var helt enkelt maskiner med en mekansisk arm som lyfte blå postlådor från en vagn och sorterade ut dem lite smart till andra vagnar. Rätt långt ifrån den bild jag hade av en sådan där skön robot med huvud, armar, ben och kropp - och inte minst talförmåga med asfrän syntetisk röst.

De där robotarna kom aldrig. Än idag vet jag inte en enda person som har en hushållsrobot. De blev nog utkonkurrerade av billig arbetskraft från öst.

Annat är det med trådlös teknik. Det är rätt koolt egentligen.

Under hela mitt liv har jag köpt den tekniska utvecklingen rakt av utan att ifrågasätta. Jag skulle troligen få kicken om de fattade hur imponerad jag är av trådlös teknik. Jag fattar inte hur det går till. Jag förstår teorin men inte hur det faktiskt går till. Ärligt talat.

Skicka signaler hit och dit och så kommer de ut i den form man känner för. Fan det är så sci-fi att jag nästan pissar på mig.

Idag kan jag spela upp musik från min dator på min vanliga stereo utan så lite som en sladd mellan de båda. Hur fränt är inte det egentligen? Tänk på det. Det är ju bara luft där emellan.

Jag kan inte greppa det.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske missade en fyndighet där, men att du inte kan greppa det är liksom poängen :) men det kommer säkert en mottrend här också där den med fetast sladd vinner...

Anonym sa...

http://www.howstuffworks.com/

Färdigfunderat!

mikebike sa...

anonym: fyndighet.. naje det var bara en ett inlägg. nothin fancy du vet

da bomb: wow den ultimata guiden? ska kolla genast.

Anonym sa...

Har inte med detta inlägget att göra men jag läste precis om (för vilken gång i ordningen vet jag inte) ditt inlägg "Håriga män, hängande pungar och ett alldeles vanligt simpass" och fan Mike vad roligt det är, jag kan skratta åt det hur många gånger som helst:)
Bästa bloggen no contest.
/ Lotta

Anonym sa...

I Editors Choice rutan till höger på howstuffworks startsida har du dessutom en länk med en Baby robot.

Lite creapy...

Anonym sa...

Ja, visst är det fräsigt. Lika obegripligt som att man kan sitta i bilen å snacka med en polare som sitter på en kulle utanför Tokyo och det låter som att han är i baksätet.

Anonym sa...

haha, jag vet!
jag jobbar på teknisk support och jag kan fortfarande inte greppa det!
Sjukt imponerande måste jag säga!

Anonym sa...

Man är mer imponerad av tekniken än man rent praktiskt/tekniskt förstår den.

Mike, jag hoppas på ett separat inlägg om denna "happening". Kanske "Rhapsody in Fuck" nästnästa år - lille Robert har ju redan tysk porrfrilla!

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jspd=907&a=364041

Lintin sa...

Jag får ont i huvudet bara av att tänka på hur tusan man bygger broar, vågar inte närma mig tekniken alls för då skulle min hjärna med största sannolikhet explodera.

Anonym sa...

Ja, for att inte tala om TV! Hur fan kan det komma fram rorliga bilder genom luften?! Jag kan inte fundera pa sant har for mycket, jag blir helt yr och lite illamaende.

JAC sa...

Jag tycker det är häftigare med att man kan vara ute på en sjö och prata i telefon!

Dessutom hålls det på att utvecklas trådlös el-överföring. Det är sjukt fräckt.

Anonym sa...

Fantastiskt hur man imponerades av någon bara för att denne var ett par år äldre. Själv hade jag en något äldre bekant som hävdade att han visste allt om tjejer, för han hade minsann gått i "knull-skola"! Sug på den du.

Nu såhär i efterhand är jag ganska säker på att han ljög, men iallafall =)

Anonym sa...

jag hade en polare som lurade i oss andra att han hade levande smurfar i garderoben. han var riktigt poppis. ända tills vi insåg att han ljög. då fick han stryk istället. när det gäller tekniken så håller jag med. det är riktigt koolt. och kanske behöver man inte fatta allt?

Nemo sa...

Får jag bara tipsa om ett hett ämne att blogga om.
Bronett o Wells just när du trodde att det värsta var över...

Anonym sa...

Köpte en trådlös telefon för att slippa ännu fler sladdar i vardagsrummet än vad som redan finns där. Ställde basstationen i sovrummet där teleuttaget finns. Upttäckte sedan att skittelefonen laddar ur efter bara två dagar så att den ändå måste stå i basstationen hela tiden. Vill inte springa till sovrummet varje gång det ringer så nu fick jag lik förbannat dra sladdar till vardagsrummet och flytta stationen dit. Aaarrrggghhh!!! Det är inte alltid trådlöst är bäst. Och jag fattar inte heller hur allt sådant där egentligen fungerar. Vill bara att det ska funka när jag behöver det.

Anonym sa...

trådlöst elöverföring var nog att ta i, snubben som testat det lever nog inte längre!

Sjukt bra inlägg, alla hade vi folk som var äldre och det kändes som de kunde allt, som min stora förbild, morbror martin, allt han gjorde var att åka runt i en pickup med batmat-loggan på huven och flames på sidorna. priceless.

Anonym sa...

Ja du vet, ettor och nollor som svävar fritt i etern...

Cliff Hanger sa...

Det är rätt fränt att man kan byta kanal på TV:n med en fjärrkontroll också.