måndag, augusti 27, 2007

Jag blir inte klok på Nicolas Cage

Jag såg "The Wicker Man" med Nicolas Cage häromdagen. Gör inte samma misstag.

Det finns egentlighen inte så mycket att säga om den. Sämre blir det inte. Jag fick lust att spöa skiten ur Nicolas Cage för att han hade den dåliga smaken att köpa loss rättigheterna till skiten. Jag får lust att örfila upp mig själv för att jag slösade bort 1 timma och 42 minuter när jag så snabbt fattade att jag hade med en redig bajsfilm att göra.

Och ibland funderar jag på om Nickolas Cage kanske trots allt är utvecklingsstörd på något vis eller om han har någon skruvad böjelse för att självförnedra sig själv.

Killen har dokumenterad talang i bagen: Wild at Heart, Leaving Las Vegas och Adaptation är helt makalöst bra filmer som satt Nicolas Cage på kartan som en av de stora. Sedan att han gjort en del skit som Con Air och Snake Eyes, det kan jag förlåta. Men The Wicker Man - en film som fullkomligt stinker analost rakt igenom - det kan jag inte förlåta.

Hur tänkte han när han valde att gå in som producent i det projektet? Hade det inte varit för att jag älskade Adaptation så högt så skulle jag proklamera för en omyndigförklaring av den jäveln. Kanske tvångssterilisering också.

Kvinnor i djurmasker och face paint som skriker att "drönaren måste dö". Alltså, seriöst och en smula desperat hoppades jag in i det sista att filmen skulle avbrytas av en asgarvande Nicolas Cage som pekandes och skrattandes som förklarade att jag (tittaren) just varit med om ett experiment och att jag var idioten. Men så blev det inte.

Här sitter jag nu flera dagar senare med en kroniskt brun smak i munnen. Jag känner mig ofredad. Inte en gång till Nicolas. Det säger jag bara. Då jävlar!

Jag får lust att kasta in ett litet "tips från coachen".

Tuff replik:
What do you faggots want?! (Wild at Heart)

Otuff replik:
Jag vägrar dö för honungen (The Wicker Man)

24 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskade också Adaptation när jag såg den på bio. Såg den igen för ett par månader sen och blev smått besviken.

Leaving Las Vegas är däremot ett briljant mästerverk.

Nic Cage is an enigma. Fo Sho.

Anonym sa...

Ja det var väl ingen höjdare till nyinspelning, dock vill jag gärna rekommendera orginalet från 1973, helst directors cut, finns på DVD.

BRA mycket bättre på alla sätt.

http://www.imdb.com/title/tt0070917/

7.7 på imdb jämfört med 3.5 för nyinspelningen med Mr Cage.

Micke, se orginalet och gör gärna en jämförelse du som kan uttrycka dig i skrift.

//Jonas

Anonym sa...

Jag kände likadant efter att har sett Ghost Rider. Har den kommit till Sverige än? Filmerna han är med i är antingen urbra eller riktigt dåliga. Hm.

Anonym sa...

Kör oftast IMDB innan jag sätter mig vid en DVD nuförtiden, ger åtminstone en indikation... synd bara att siten är grymt USA-tung med orimliga betyg för en del skitfilmer. Har för övrigt alltid ansett att N Cage är en filmhora. Han tar tyvärr vilken roll som helst.

Anonym sa...

Håller med fullständigt. Har också förundrats över detta fenomen.. hur kan en så lysande skådis ha sådan otroligt dåligt omdöme? Det är inte lite B-rullar han har varit med i.. han borde väl kunna välja och vraka?

The Hanssons sa...

hm....det var en knepig film....såg du det alternativa slutet? Vad jag gillade i den däremot var att alla karlar var stumma.

Anonym sa...

Seriöst Mike, Nicolas Cage!??!
Han är fan inte en av de stora, han är en stor jävla mes!

De stora: Arnold, De Niro, Pacino

Stora mesar: Cage, Cruise

Anonym sa...

Håller sannerligen med - men jag säger bara "En andra chans" (the Family Man)...den filmen måste vara bland det sämsta någonsin. En film som, efter sju år eller något, fortfarande gör mig förbannad när jag tänker på den
/ Lotta

Anonym sa...

Ja, som nån sa tidigare. Ghost Rider är i min smak ännu mer brun och ännu sämre. Den platsar inte ens till en såndär film när man e riktigt bakis, somnar varje kvart på grund av utmatning och uttråkning och där handlingen inte har högsta priotitet. Nä, fy fan säger jag bara för Ghost Rider...

Nemo sa...

Om du läser "Att älska som en porrstjärna" av Jenna Jameson kommer Hr Cage i en ny dager...och jag misstänker att han behöver deg helt enkelt.

Jfr Stacey Keach som blev förvandlad till ödla efte kraftig pårökning i "Up in Smoke part III" eller nåt.

Finns oxå några goa skitfilmer med Tony Curtis i dalande...bla "Manitou" där en indian kastar kirurgiska instrument på honom...det är fan tragiskt

Anonym sa...

Mike: om det kan göra att du släpper tankarna på Nicholas Cage, så kan jag meddela att killarna bakom foppatoffeln nu släpper Foppaskjortan:

http://www.aftonbladet.se/mode/article646811.ab

Anonym sa...

Jag vägrar dö för honungen
Ha, ha, ha, ha, ha
Vilken jävla replik. Ha, ha, ha
Ska hålla mig på långt avstånd från The Wicker man.

Ulrika Good sa...

Det var verkligen en uppseendeväckande rutten film. Men samtidigt väldigt komisk. Jag tror inte jag skrattat mer till någon film i sommar, faktiskt. När han tog på sig björnkostymen och fortfarande skulle vara svår...

mikebike sa...

tomas larsson: mmm adaptation. en av de bästa filmerna jag vet. jag diggar den på dvd också.

jonas: ahh jag vet inte om jag orkar med originalet efter en så risig remake. sorry.

susanna b: då ska jag inte se ghost rider... pallar inte en så kass cege till.

andreas: ja han kan orimligtvis ha så svårt att få en bra roll att han måste vika upp sig för en sådan grej... dessutom är han ju fan producent i det här fallet. över mitt förstånd.

nika: nej berätta om det alternativa slutet please.

da bomb: arnold? du skämtar. ja han var ju sjukt övertygande i conan.... pfft... och du deniro... fan han har allt lag sig till med lite pajjiga grejer i sitt cv på sistone.

Lotta: då har du inte sett wicker man.... brrr

nemo: ja den har jag inte läst. vad hamnar han i för dager då då?

buetobueto: ja jag läste om eändet biter ihop och tiger. ondskan vann den här gången;)

cat: ja det tycker jag att du ska göra. så långt det bara går.

ulrika: hahaha ja jag håller iofs med om det att det var jävligt roligt att smäda rullen medan man såg den. men det är liksom inte värt det. hohhoho björndräkten. där passerades någon form av gräns helt klart.

Chili sa...

Hej. Ville bara säga att jag precis hittat din blogg via Silverfisken på metrobloggen, din blogg är helt hysteriskt rolig och det får mig att önska att jag kunde skriva som dig!

Ska läsa igenom alltihop och fortsätta att skratta högt på jobbet förhoppningsvis!

Anonym sa...

Äntligen! Sedan jag såg den där jävla skitfilmen har jag gått och önskat att du skulle se den också, eftersom jag vet att ingen uttrycker hat så väl som du. Skönt att du är dig lik.

mikebike sa...

chili: hej hej! kul att du hittat hit. hojta när du läst igenom allt och säg vad du tycker. det är mycket roligt att du gör det.

adde: hahahah ja tack för den komplimangen;)

Nemo sa...

Mike: Cage är junkig, luktar illa och går på strippbarer...enligt boken. Han är gränslöst svår och utflippad

Petra sa...

Egentligen behöver jag inte skriva något för Ulrika och Adde har just skrivit det jag tänkte. Det är inte ofta jag önskar mig en filmkamera i sovrummet, men det hade onekligen varit rätt roligt att ha fångat min och makens min på film när eftertexterna till "The wicker man" började rulla. :-) Vi såg förmodligen ut som två imbecilla idioter som med halvöppna munnar stirrade omväxlande på TV:n och på varandra. Man kunde liksom inte riktigt tro att det var sant att den slutade så där. ;-)

Anonym sa...

Jag måste faktiskt säga att jag är glad att slutet inte är så jävla amerikanskt som det är i många andra filmer nuförtiden. Detta är ju en orginalidé från 70-talet, men redan då visste någon hur mycket sjukt folk det finns i denna värld.
Ta den som ett bevis för hur mycket pundade sekter det finns här i världen.
Se det också som en alternativ väg att gå om skådespelare. N. Cage vanärar man inte med såna ord!

Anonym sa...

National Treasure är nog faktiskt det sämsta han gjort. Ghostrider är en av de få filmer som fått mig att somna i en biosalong. DVD släcker mig som ett ljus, men på bio är jag alltid med. Utom Ghostrider då. Jag ställer mig i hörnet "Cage är en bra skådis, men vem fan screenar hans manus?" - men jag vill inte gå så långt som att kalla honom filmhora. Skådespelare är ett yrke, och de _mest_ professionella jobbar de manus de får. Michael Caine, case in point. Han har gjort så jävla mycket skit, men är ändå en national treasure. Att Cage ville göra Ghostrider beror på att han var fan av serien - önskeprojekt - kan förlåtas. Men Whicker Man? Neej, där nånstans börjar man mumla om sectioning och förmyndare...

karro sa...

kan ändå inte vara sämre än filmen windtalkers med herr cage, det är tamejfan den största dynga någonsin inspelad. finns ingen film han gjort som är sämre än den, jag lovar.

Anonym sa...

Helt klart en skum film, men miljöerna var vackra.

/Hanna-Sofia

Izis sa...

"Killing me won't bring back your goddamn honey!"

Hehe.