onsdag, augusti 01, 2007

Bratförakt och fjortisfilm

Häromdagen vankades det bio. Hade sett trailern för filmen Disturbia och tänkte att det hade varit gött med lite bioskrämsel. Tog en runda på stan innan. Centrum. Jag gillar verkligen inte Centrala stan på sommrarna. Det är nåt med folket. Det är nåt med allt.

På kungsportsplatsen stannade vi till och kollade in ett gäng halvmediokra breakdansare och annan street-skit.

Snett framför stod en kille vi pekat och skrattat åt en stund tidigare. Han såg ut som en riktigt äcklig brat-typ som klätt ner sig med kepa över sin backslick och hoodie för att smälta in i Göteborgsbilden. Det syntes att han kände sig frän. Hela hans kroppsspråk och tugg signalerade att han tyckte han var frän som fan. Troligen en riktig finansvalpsgosse som diggar stureplan rätt fett i vanliga fall men som tycker det är lite kul och exotiskt att hälsa på nån gammal arbetarklassbekantskap från gud vet vart och leka ghettolife i Götet i några dagar varje sommar.

Jag tittade noga på killen. Kände att han var en störig fan. Dessutom satt han inne på den värsta rövhakan jag någonsin skådat. En riktigt maffig utstickare med djup mittskåra. Jag fattade att mina misstankar var helt korrekta. En sådan pjäs går bara att få till om ens släktingar knullat med varandra ett par hundra år. En redig kran och framförallt en bjässe till hög panna. Hela hans ansikte var böjt som en jävla banan.

Det är möjligt att det är skitkreddigt att lyckas avla fram gubben i månen om man bor i Djursholm. Annars funkar det inte riktigt.

Vi promenerade vidare vida Heden. På vägen kom en pippigul Mercedes cab med två stekaryngel i. De spelade Da Buzz eller liknande skit och tyckte de ägde stan. Det syntes tydligt att de trodde de skulle få doppa innan natten blivit dag. Hur skulle de kunna misslyckas med en sådan storfräsarbil. Kanske möjligtvis om brudarna skulle spana in regg-skylten och sett att det stod 6KARIN6.

Killen bakom ratten hade alltså lånat sin morsas bil. Det borde man kanske kunna ta redan på färgen, eftersom bara direktörsfruar kör runt i otrohetsmutor med färggranna kulörer, men med sådana plåtar blir det definitivt inte högre pippa-garanti än med en risig Nissan Micra med solblekt lack. Stackars satar.

Vi kom sent så salongen var redan halvsläckt och när filmen började visade det sig vara en jävla collegeflick med lite mördartwist. Låga skämt, töntiga karaktärer. På slutet repade den sig något när mördargrannen visade sig vara one bad momma. Jag gillade honom. I salongen hördes unga flickor i grupp tömma lungorna gång på gång. Fan vad det skreks från olika håll i salongen. Öronbedövande.

När ljuset tändes såg jag till min fasa att vi var äldst (med mariginal) i salongen. Inte äldst som i två tre år äldre än alla andra. Jag snackar dubbelt så gamla. Jag fick panik. Kände mig äcklig. Vi var som några pervon på en lekplats. Inte en jävel var över femton bast. Vilken total felbedömning. Där satt vi mitt i ett hav av vulgouppspacklade fjortistjejer och suktande pubertetskillar.

Vi diskuterade filmen och de andra gav den en etta. Jag försökte pusha den till en tvåa för att försvara utlägg för biljett, pop-corn och tidsslöseri men gav med mig. Det var en riktig pissfilm.

Det var skönt att komma hem till Majorna igen. De må drälla mycket kids i faggorna men brats-typer är det riktigt ont om. Ett fel av två möjliga. Bättre än inget som et brukar heta.

29 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

6 karin 6 ??

På en regskylt? Fattar inte.

Anonym sa...

visst är det skönt att komma hem. bara stigberget är bestiget så kan man pusta ut. själen får vila i majorna.

Anonym sa...

haha åh rolig blogg

Anonym sa...

"...skitkreddigt att lyckas avla fram gubben i månen.."
Jag storskrattar! Underbart skrivet igen. Kommer formuleringarna redan i situationen eller mejslar du fram dom när du skriver?

Anonym sa...

Du rockar, din räv.

Anonym sa...

Det är fan inte ofta jag skrattar måttligt högt till högt åt saker jag läser på det häringa internättet men du har lyckats. Grym grym grym blogg!

Lintin sa...

Åh du underbara karl, det är alltid en fröjd att sluka dina alster och jag tackar ödmjukast för att du berikar internet med dem.

Fröken Lund sa...

Fan vad jag älskar ditt sätt att sätta ord på ditt förakt. Skriv en bok, karl! Tror du skulle kunna skriva Jens Lapidus - med påstått vasst språk - på näsan utan ansträngning.

Fröken Lund sa...

(.. Bara för att nämna en författare)

Anonym sa...

fan va bitter du låter.. jag gillar det du skriver och brukar läsa nästan allt du skriver.. men nu helt plötsligt låter du bitter o gammal o avundsjuk, det kan ju vara helt helt helt fel, men det är ändå så jag tolkar det...

Lintin sa...

Nej hör nu här, bäste Herr Anonym, det är minsann inget fel med att vara bitter. Det är en fullkomligt normal reaktion på att bli äldre och upptäcka att livet är skit men att vissa (ofta yngre) människor tror att det är all fun and games. Det är vår plikt att genom bitterhet lotsa dem in i vuxenlivet.

Anonym sa...

Wunderbar!
Kan man sponsra ytterligare bratsspaningar?
När kommer mutationen som ger genomvaxat hår och stelopererat falsk leende...

Anonym sa...

Åh grymt, håller med adde. När du byggt upp hatet mot braten och avrundar med gubben i månen-grejen brister jag ut i gapskatt här ensam i lägenheten. Bra jobbat! :]

Anonym sa...

När man får läsa sådana här inlägg känns det plötligt kanonbra att vara tillbaka på jobbet och vid datorn igen :)
/ Lotta

mikebike sa...

sixx: inte jag heller men det är ju uppenbart att en tant äger bilen.

anonym: ja låt själen vila i majorna. mmmmm... majorna;)

tova: hej och välkommen. kul att du tycker det.

adde: nej jag formulerar inget i situationen. det skulle bli stiff. jag suger in, betraktar och sedan kommer det helt av sig själv när jag sitter vid datamaskinen;)

jenny: tackar tackar jenny.

kristina: tackar så mycket. jag blir alltid lika glad när någon säger det. det är värt allt.

lintin: tackar så mycket hörru. kul som fan att du gillar mina texter. jag hade skrivit ändå vettö så det är ju tur det. har inte spanat in din blogg så mycket än. ska göra det.

fröken lund: jag har en idé. en bra en. nu behöver jag bara tid - och ett förlag men det ordnar du va ;) tack förresten. det värmer.

anonym: nej inte alls bitter. bara stör mig ibland. vissa saker diggar jag inte, rent av odiggar kraftigt. tycker själv det har varit dåligt med gnäll på sistone. men nu är semestern över. då blir man sur igen. passar inte mitt gnäll bör du inte titta mer för jag tippar på att det kommer gnällas rätt hårt ett tag nu - sockersött är inte min bag om du fattar vad jag menar ;)

luca: vet inte. hur då sponsra? den du beskrev. har inte alla det?

linus: hej. jättekul att du flabbar. jag tycker det är jättekul att höra när en text funkar och inte. upskattar när jag får veta.

lotta: vad kul. själv är jag tillbaka första dagen idag. blev mördad med jobb direkt. segt;)

Terese sa...

Men jag ska ju se den filmen på lördag... Iofs leker min polare diktator och det kommer inte ske på bio. Jag sover väl istället då!

Anonym sa...

6 karin 6 - the number of the beast!!

vad ni än gör folk, gå på sena föreställningen på bio!!!

Anonym sa...

Har aldig någonsin kommit över en så rolig och bra blogg. Din humor överensstämmer perfekt med min och därför blir allt så jävla klockrent. Kan inte leva dagen fullt ut om inte jag har läst din blogg. Den är bäst :)

/ Karin

mikebike sa...

tee: sov du det är bättre förvaltning av tiden. fast mördaren är duktigt elak;)

goose: vi gick på sena. hjälpte inte.

Karin: tackar hörru. det gldjer mig som sagt jättemycket att höra det. läst länge?

Johnny sa...

fy fan, ingenstans får man gapskratta som här! riktigt, riktigt roligt.

Anonym sa...

Svara på msn då för helvete, eller är jag på din shitlist nu?

Anonym sa...

Du är sannerligen en mycket duktig skribent, men det visade sig ju redan med hockeyfrillorna ;)

Bloggarna på aftonbladet.se känns som rent mesigt trams i jämförelse.

Anonym sa...

Nej, fann bloggen för ca en vecka sen. Men lovar att jag fortsätter att läsa den om du lovar att du inte slutar skriva :)!

Karin

mikebike sa...

jdawg: gött att höra.

rens: och vart fan är du då när jag svarar? ;)

chrille: tackar ödmjukast. var du med redan på den tiden? ;)

karin: det är en deal!

Anonym sa...

Jojomän, jag har guidat in de flesta jag känner till den utmärkta guiden och känner fasa nu då jag har upptäckt att diverse sportreportrar ( i vanlig ordning) verkar gå i bräschen för att smyga in hockeyfrillan igen ;)

Anonym sa...

Sponsra som värde i erbjudande för motprestation- finansiellt stöd edyl i gengäld för önskvärd insats.

mikebike sa...

luca: ja hur mycket degar du? ;)

Anonym sa...

Enligt de offentliga upplysningarna ägs nämnda tantstekaråk av en Herr Grinsvall. Grin-svall, ha-ha, så passande.

Anonym sa...

"Det är möjligt att det är skitkreddigt att lyckas avla fram gubben i månen om man bor i Djursholm. Annars funkar det inte riktigt."

Helt genialt! /Pontus Lindberg.

http://higge.blogg.se/