måndag, augusti 13, 2007

Way out west i korthet

Var på cityfestival i helgen. Way out west. Mycket bra och mycket dåligt.

Bra:
Bra band, bra upplägg av festivalområdet, smart utplacering av plastmattor framför scenerna och på det stora hela en mycket trevlig festivalupplevelse.

Dåligt:
Ölhagar, ockerpris på blasköl och foder, förbud-förbud-förbud, pissväder, för tajt spelschema.

Alltså jag kanske kommer gå igen. Men fan vad de måste kamma upp matkvalitén och framförallt priserna. Fyrtio spänn för en korv med bröd är FAN inte OK. Inte heller att bända ur en törstig festivalbesökare en halv hundring för en utspädd Hof. Rätt så jävla långt ifrån OK om man säger så.

Det är nästan så man skulle vilja spöstraffa den som godkände prissättningen.

Bara festivalpasset gick ju loss på tolv hundra, en rätt så oblyg summa för två festivaldagar kan man tycka. Att utöver det kräma på med norska vansinnespriser på förplägnad är så oetiskt att djävulen själv skulle skämmas.

Att vidare inte låta människor ta med sin svindyra öl in på spelningen är bara det så jävla löjligt att man knappt tror det är sant. Fast så är det ju när Sverige ordnar med kalas så det var egentligen ingen chock. Paraplyförbudet (i sveriges regnigaste stad) var däremot förvånande - vart får de allt ifrån kan man undra?

Om det blir ett år till får de fanimej kamma till sig med sån skit.

26 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Kära du. Det är väl klart som korvspad att det ska vara förbud mot papaplyer när det handlar om tajta folksamlingar... Annars riskerar man ju att komma hem både öronlös och ögonlös.

Anonym sa...

Kanske är det café-männsikorna från Botaniska som varit framme med prissättningen;) Ni verkar ha det dyrt där borta i västra Gbg.

Anonym sa...

Vem köper öl och mat på festivalområden? Du som har grav bacillskräck precis som jag borde hålla dig borta. Äta falafel på stan var det som gällde. Jag köpte en läsk (utan kork??) för 25kr. Det fick räcka.

Anonym sa...

Eftersom rätt så många säkert köpte både öl och mat så lär ingen sänka priser till nästa år om det blir av igen.
Likadant på metaltown - 50 fucking spänn för punköl.

men även där köper folk öl som om det vore sista gången det gick att få en öl av något slag. Och även jag

KuriÅsa sa...

Priserna och utbudet var.. röv. På festival ska det ju finnas bautakök med skojig hyfsat billig mat och andra roliga prylar att köpa. Reklamtält bort! Och veggokorven tog slut kl åtta på fre kväll. Sugigt ljud också om man stod långt fram. Men plastmattorna och gratis regnponchos var en hit. En dag till hade inte varit fel heller så det inte blir så ihopknött.

Anonym sa...

Jag reagerade med på det - läsk säljes utan kork "av säkerhetsskäl". Jag har klurat som fan och kan banne mig inte komma på det farliga med en plastkork. Sväljrisk?
Nu vet jag iaf att det inte räcker med en styck plunta. Nästa år blir det två.

Anonym sa...

Gratis regnponchos....??? Var hittade man dem???
De hade ju en lista på vad man inte fick ta med på hemsidan, och där stod inte paraply!! Gissa om jag blev sur när jag fick slänga mitt!!! Skit!
Tycker också att maten var skit!!!
/Hille

Anonym sa...

Jag åt wok med kyckling i öltältet längst bort på fredan, 89 spänn och okey men inte mer. På lördan åt jag en hamburgertallrik för 79 spänn i baren vid Linnéscenen som faktiskt var bra. Men korven och falafeln såg skit ut för dom pengarna. Och 25 spänn för dricka var uselt. Det måste dom fixa. Håller med om att sponsortält måste kompletteras med andra materbjudanden. Plats finns ju. Åsså fler pinkställen åt tjejerna. Dom led av köerna.

Annars var det riktigt bra. Pogues och The Ark var felbokningar men musikutbudet var grejt. Ljudet var överlag schysst och det mesta funkade. Men fixa maten och priserna tack.

Anonym sa...

Jag gick förbi festivalområdet och gräsmattan såg lite härjad ut på sina håll. Jag tänkte att "så går det...såg går det". Hörde förresten att veg-utbudet sög ännu hårdare än kötteriet.

Anonym sa...

Förbud-förbud-föbud. Jävla stadsfestival säger jag.
Ok, paraply för 40 pix från HM kan jag väl slänga, fast den inte stod på någon lista. Men när de sedan vräker ur sig att systemkamera det får minsann inte komma med in på området lackade jag ur.

Det stod inget om fotoförbud, bara att man inte fick ta med sig ljud och filminspelningsanordning. (undantag kamera med filminspelning). Gissa om jag blev förbannad när jag var tvungen att gå hem och lämna systemkameran (med vidvinkellins) för att sedan återvända 2 timmar senare och få höra i entren att nu var det tydligen tillåtet. JÄVLA STADSFESTIVSAL.

Men en skön partystämning inföll sig trotsallt. TAck vare sprit oh glada vänner.

Anonym sa...

Pet-flaskor med kork är utmärkta missiler att kasta mot scen eller slåss med, samma sak med burkdricka, den måste alltid öppnas innan den serveras till kunden.
Tiderna förändras och säkerhetstänket ökar på arrangemangen...
Håller med om priserna, det är fanimej skamligt att ta så mycket betalt för pissöl!
Sen fattar jag inte varför de inte satsar på bättre käk, de hade ju bara tjänat på det!

Anonym sa...

Det absolut sunkigaste är ju själva biljettpriset. Tolvhundra jävla spänn för en stadsfestival? Det är ju i nivå med en "riktig" festival där man tältar en vecka. Här går man ju miste om festivalupplevelsen runtikring. Det sorgliga är ju att det gick så bra, så de lär väl knappast sänka priset nästa år :(

Caravaggio sa...

Själv var jag så törstig att jag köpte Ramlösa för 25 spänn och två minuter senare upptäckte att man fick gratis vatten vid ingången. Det kändes fantastiskt bra.

Apropå ingenting, såg du Holms dans efter 2,35 på DN-Galan? Har Mr Needles gått i graven eller? Såhär kan det inte fortsätta!

Anonym sa...

Mike, jag kan inte låta bli att delge dig följande klipp från dagens upplaga av GP på nätet:
Man knivskars i Majorna
En man i 35-års-åldern knivskars i armen och ansiktet på Kungsladugårdsgatan i Majorna natten till tisdag.

Bara som en varning om att ta det lugnt när du ska ner å köpa toapapper.
;)

dddd sa...

Ja, vad är uppe med att förbjuda paraplyer? OK, det är kanske lite opraktiskt att ha paraply när man står mitt i en fet folkklunga, men på FESTIVALOMRÅDET??? :O

Anonym sa...

Till under min regnponcho mfl:

Det har aldrig varit tillåtet med kameror på konserter. Nu för tiden görs undantag med kompaktkameror av vissa artister, men de flesta vill inte bli fotade.

Paraplyer har heller aldrig accepterats, inte heller medhavd dricka oavsett typ av flaska eller innehåll i flaska. Anledningen är att folk kastar flaskor (även PET) på scen och på varandra. Man kan även ta en fylld PET flaska. Vända den upp och ner på och slå i huvudet på folk.

Vidare accepteras inte heller nitbälten, stolar, backar och annan skit som inte har på konsert att göra.

Det brukar stå på biljettens baksida tillsammans med andra rätt självklara förbud. Om det inte gör det kan det bero på att Luger som annordnade spektaklet är rätt gröna.

Anonym sa...

nitbälten hör inte hemma på konsert?? wtf, om man inte lyssnar på tomas ledinskvalmusik då?

Anonym sa...

goose:
det spelar ingen roll vilken musik man lyssnar på, man bör inte bära nitbälte. Det försvann med Dag Finn och ShaBoom på tidigt 80-tal. ;)

På en av EMA arragerad konsert FÅR DU INTE ha nitbälte.

Anonym sa...

da bomb:
Det blev kompisen väl medveten om på en KISSkonsert i mitten av 80-talet. Han fick vackert springa ut och gömma sitt coola nitbälte han hade runt handleden.
Nej, inte en chans på miljarden att det låg kvar efter konserten. Han sörjer det än idag.

Anonym sa...

Finns det någon regelrätt Festival i sverige där man får dricka öl på konsertområdet?

Anonym sa...

Instämmer... Jag flaggar för mottot "Full och dum för en hundring".
Du måste dock vara totalt utblottad nu då, efter att ha läst om Primal Scream förbannelsen :)

Unknown sa...

Under min regnponcho// jag kom in med min dSLR utan problem inklusive två objektiv. Fattar inte hur vakterna kunde hitta på ett fotoförbund då det stod uttryckligen på hemsidan och programmet att kameror var tillåtna att ta in och användas (ja, det stod så faktiskt).

Festivaler har under många år tillåtit kameror nu medans vissa artister behåller fotoförbundet (tänker ffa på Springsteens vars egna vakter blir helt tokiga när någon halar upp mobilen).

Skön festival överlag. Åt bara en gång på området och drack två öl. Som tur är var ju Göteborgs övriga mat- och ölstället öppna :)

Anonym sa...

På Roskilde får man ju både ta med alkohol in i rätt förpackning samt köpa vintetror som inte kostar skjortan. Man slipper dessutom sitta i en hag-jävel och förtära dem.

Anonym sa...

Paraplyförbud... Ja,det läser man om varje dag att det fäktas på allmän plats med paraplyer... Så klart de Våldsamma WoW besökarna inte kunde utrustas med sådana vapen. För så mkt bråk det e under dessa festivalerna som WoW / stones osv... Hände det någonting?

Förplägnadspriserna... Det e ren och ram skandal, 1200:- osså ocker på det. Otroligt att folk inte klagar till regeringen... Almedalen nästa år skulle börja ta inträde, fast det blir väl avdragsgillt.

Mike. Du e så rätt på det igen. I love läsing jår blågg.

Anonym sa...

Det är inte kul att stå bakom folk med paraplyer på en konsert, så det kan jag förstå. Inget ovanligt förbud (fanns dock folk med paraplyer ändå...). Kameror fick man ha, så det låter konstigt. Maten var usel och hade Stockholms-priser. Kallar jag det. Dåligt att man inte får ha med sig vatten och att de sedan tar 25 spänn för en flaska. Fick dock med kork. :)

Anonym sa...

Är det kanske någon som kan förklara den egentliga "rullfaran" (citat: Way out West-ledningen) med att sälja flaskor med korkar på? Jag överlevde en hel Devandra Banhart-konsert törstig och i fruktansvärd hetta för att jag tyckte att det var så korkat (Höhö).