måndag, augusti 27, 2007

Tick tick tick…

…och så gick en helg ur tiden och kommer aldrig åter. Fy fan!

Skulle vilja dela med mig lite av hur min fritid ser ut just nu.

Potträning!

Just nu är jag mitt uppe i den del av barnuppfostran som jag sett minst fram emot under hela Juniorettes uppväxt. Potträningen. Hon är dryga två och ett halvt och ska bli blöjfri nu är tanken. Alltså ge mig tonårsrevolt (med allt vad det innebär i knark och annan trubbelväg) nu tack, men snälla låt potträningen passera. Den är inget bra för mitt hjärta. Inte rygg heller för den delen. Ångesten sätter sig i ryggen.

Känslan. Tänk er att gå runt med en dynamitväst dygnet runt och veta att någon jävla galning på taskig medicinering sitter och fipplar med fjärrutlösaren. När som helst, var som helst smäller det. Mental stressfaktor, visst. Det är ändå INGENTING mot den psykiska terror det innebär att dra runt med ett litet barn bland folk på stan, lekplatser, caféer och hemma med vetskapen att precis när som helst (och helst när man som minst önskar) kommer en kiss- och/eller bajsbomb att brisera.

Alla som varit med om den fasen i ett barns utveckling vet att ordet ”igenmurad” får en helt ny innerbörd. Hela Tyskland bleknar i jämförelse. Dessutom är det extremt svårbegripligt hur en människa kan pissa ner sina byxor och fylla sina skor och samtidigt med ett sådant ko-lugn konstatera att ”oj, nu blev det blött pappa”.

No more, no less…

Dock har vissa framsteg gjorts och nu lämnar hon en frist på c:a 10 sekunder att hinna till en toalett innan blåsan exploderar. Alltid något.

Tick tick tick… KABLAAAMM !!

Min helg i ett nötskal.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Du får börja med "pottgodis".
Löser hon upgiften får hon en gotta. Funkade hur bra som helst med mina två.

Tänk possitivt också. Du lägger runt 600 spänn på blöjor och servetter varje månad. Om du inte kör de "tvättbara" blöjtygen vill säga, men så progg är du inte va ;)

För dessa 600 insparade kronorna kan du ju snart köpa 2 nya par Cheap Monday eller ett halvt par Acne per månad :)

Anonym sa...

Jag har nästan passerat det stadiet med min son. Ibland kommer han springande som en galning, stannar framför mig, samlar luft och skriker med paniken brinnande i ögonen för full pipa, "B A A A J S !". Jag har försökt konfrontera honom och fråga varför han inte vek av in på någon av de två toaletterna han passerade på väg ut. Då kan man få en blick som om man vore dum.
Ofta sammanfaller detta med att man dukar vilket effektivt dämpar matlusten.

Anonym sa...

Hela tio sekunder? Man kan säga att det är sprint som gäller. Jag tycker det är nice hur soft kidsen är med kiss och bajs. Det är ju vi vuxna som gör att de till slut tycker det är äckligt.

Men da bomb, hur går det nu när barnen är äldre? Förväntar de sig en Ferraribil efter touchdown?

Anonym sa...

Vaffan, du gjorde henne ju!

Förresten, apropå ungar, har du sett denna: http://www.youtube.com/watch?v=4evqM8eookM

Den är trevlig.

Nemo sa...

Du är helt rätt på, Mike... det skall vara nervigt. Din dotter skall känna din frustrerade vibbar och känna din ångestsvett.

Tänk bajsmannen... tänk hans mor eller far som helt säkert hade en betydligt mer ospeedad hållning i potträningsstadiet.

Tror inte du i 50-årsåldern vill läsa rapporter från Roskilde om "Bajskvinnan" och upptäcka att det är din dotter...

Anonym sa...

Du har rätt Mike, det där låter inte så kul. Då vet man vad man har att se fram emot med andra ord. Tack ska du ha ;)
/ Lotta

mikebike sa...

da bomb: cheap monday. den tiden är fgör längesedan förbi. men visst jag sparar lite deg. det spelar ingen roll. jkag vill slippa kiss och bajs.

tord: hahahahah... skade glädje... ehhh just fan. jag glömde av att jag är mitt i potträningen.. fan. the laugh is on me..

nemo: hahhaha helt korrekt. det vill jag INTE

mikebike sa...

lotta: hahaha ja fy fan och vassegod! fast jag har hört vissa bekanta säga att det bara tog några dagar för deras son/dotter. yeah right. för mig är varje dag ett år just nu;)

Anonym sa...

Jag skulle hosta upp 600 bukalojs varje månad för att slippa golden-showers och poop, men det kanske bara är jag haha

Anonym sa...

Ytterligare en anledning till att man kanske skulle stanna hemma lite mer med barnen när de är så små. Är svårt trött på alla mördarbarnvagnar överallt. Ska nog köpa mig en begagnad, stoppa i en docka och sen börja ramma varenda folksamling jag ser. Och sen titta surt på alla jag kör på bakifrån.

Mike borde skriva något om alla som tror de just gjort hela världen en tjänst genom att avla fram en unge. Ni stolta småbarnsföräldrar kan vara rätt irriterande. Bra att ni älskar ert barn, men förstå att jag inte känner det samma.

Lintin sa...

Gudars vad tacksam jag blir för att jag inte har en kulting att göra rumsren. Kan du inte ha någon form av portabel potta med dig när ni går ut? Eller börja med bajspåsar?

Anonym sa...

anonym: Det har han ju redan avhandlat: http://bloggfrossa.blogspot.com/search?q=bulldozer

Anonym sa...

När vi ändå är inne på ämnet: Jag läste här om dagen i en nyhetstidning att en gammal kvinna vunnit i rätten, så nu får hon städning var tionde dag istället för var tredje vecka. Anledningen är att damen har stomipåse som ofta läcker.