torsdag, augusti 02, 2007

Fit und schlank

Överviktsångesten rasar vidare. Jag säger hela tiden att nu får det vara nog men jag har gått och blivit en riktig liten gottepundare. Är något gott så åker det ner i det där förbannade pajhålet.

Häromdagen såg jag till min fasa att magen hoppade i takt när jag flabbade. Först skrattade jag ännu mer. Det såg för hemskt ut. Sedan grät jag inombords. När jag har sitter ner ser det ut som jag har spänt en bananväska runt magen - fast innan för tröjan - jag ser för fan ut som en vrängd chartertysk.

Och varför är det ALDRIG en bra tid att hålla igen?

Innan semestern sa jag till mig själv att nu är det sommar och semester, då får man unna sig att njuta. Nu kommer hösten, de feta fikornas högsäsong. Sedan är det jul och då vet ju alla hur det går. Efter jul kommer nyår och en massa löften ges men bryts lika snabbt eftersom de tre onda månaderna av köld och mörker väntar framför en och vad annat kan man då göra än att mysa till det med lite onyttigheter i tv-soffan. Och så är det sommar och semester och det är dags att unna sig lite igen. Helvete. Jag är så svag.

Som tur är fick jag det heta boktipset "Fit und schlank" av en kollega. Bra. Den måste jag lägga vantarna på snarast. Den verkar vara riktad mot kvinnor men vaffan hur stor skillnad kan det vara. Gillar titeln. Fit und schlank. Så bra. Precis det vill jag vara igen.

En fördel som tjocka killar har är att de kan handla kläder på samma avdelning. Bara kolla lite längre ner i högen efter XL. Tjejer blir istället direkt förpassade till en egen avdelning. Hur soft är det att glida in på avdelningen med kläder för omfångsrika kvinnor, alla vet ju att man är där för att man är inte kan hålla fingrarna från kakburken.

Alla klädkedjor har sina egna namn för sin fatso-avdelning. H&M har "Big is Beautiful", Kapp Ahl har "XLNT" och värst är nästan Lindex med "Generous". Generös är en väldigt skum synonym för Fet - enb slags skönskrivning med hån. Jag undrar om de är ironiska. Det är ju bara löjligt att försöka få det att sätta ett positivt samlingsnamn på kollektionen för tungviktare när alla vet hur "idealet" ska se ut. Vilken paradox!

Jävla Kapp Ahl skriver dessutom: "Vi lanserade XLNT 1998, eftersom vi märkte att många kvinnor som drar något större storlekar". Många kvinnor DRAR större storlek? Kan man skriva så utan att få brevlådan full av bajsbrev? Otroligt. Jag skulle bli så lack.

Undrar just vilken storlek Paris Hilton drar.

Ser ett scenario framför mig:

Kassamänniska: Hej! Så du ska köpa dig en ny t-shirt, ska du verkligen försöka dig på medium, blir inte det lite tajt? Du ser ut att dra minst large...

Kortslutning följt av *Kraschande ljud* när jag som en (fet) ninja blixtsnabbt svarar genom att rikta en öppen handflata och smäller upp näsbenet rakt i hjärnan på kassammongot.
Så ska de tas.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Du har räddat min dag! Det är något med luften idag, alla är deppade och det är kolsvart inne om man inte tänder alla lampor. Och så går man en liten sväng till datorn och så får man skratta trots skitvädret! Sluta aldrig blogga! Kram

mikebike sa...

beccan: lovar att hålla på lite till;)

Anonym sa...

Precis hemkommen från Paris och känner igen det där med den extra bilringen.. herregud, jag har väl inte ätit så mycket mer. eller??.. jo..mat,desserter,vin,vin,vin och likör. Oj, så gott men jag vill inte smyga mig in på de "feta avdelningarna". Det blir gymmet imorgon.Varför skall allt gott vara så "farligt" och så svårt att låta bli?

Anonym sa...

Blir man inte fet på sommaren har man fan inte haft semester. Har precis vägt in med sex flång nya, grekiska, olivoljefettiga kilo.

Anonym sa...

Ahhrgg! Jag har förbannat de förbannade fettoavdelningarna i femton år eller så. Jag är av den formen att jag borde handla mina kläder där, men jag vägrar. Tar hellre på mig kläder som sitter som korvskinn, än att behöva dra på mig en storblommig blus från jävla Generous!
Du berörde en öm punkt hos mig, för bövelen!

Anonym sa...

Missa inte Plus Collection, vårt nya Concept store för dig som är lite mer kvinna.

Copypäjstat från ellos.se. Tack för en grymt läsvärd blogg. Jag sympatiserar!

Anonym sa...

Åh gee, jag har inte tänkt på skillnaden där. Att det finns särskilda avdelningar för större sizer på kvinnors kläder, men inte för mäns. Åbbnackschös.

Angående att gå ner i vikt så tror jag på disciplin OCH att unna sig. "Under veckorna äter jag låg GI-mat, på helgen får jag lite annat", typ. Och så var det det där med motionen. Back to those hairy backs at Valhalla! Du VET att de har väntat.

Anonym sa...

...men du kom ju igång där med båda löpning och nån yoga eller vad det var, så helt förtappad är du nog inte.
Lika god peppning som att läsa "Fit und schlank" är det att kolla in Gilbert Grape.

Kanalisera sa...

HAAHahaAHaahhaahaaa! Right on target.

Det händer att jag ibland förirrar mig in i fetto-avdelningarna och inte upptäcker mitt misstag förrän jag står där mitt bland generösa tunikor och gigantiska midjestorlekar. Jag skulle dö av skratt om du på allvar försökte köpa dina kläder där.

Anonym sa...

Bra talat!! Märker också nåt konstigt runt midjan hm.. FAN vad här ska tränas. Du har peppat mig!

Anne sa...

Hahaha. Lovely.

Anonym sa...

Dessutom: med tanke på vilken skitsommar det har varit hittills har man ju inte haft så många tillfällen att betrakta sin buk. Den har liksom smygit sig på en, väl dold av plagg som sällan lämnar kroppen. The evolution of flubbergut/back. Läskigt.

mikebike sa...

mais oui: ja precis. varför? jag hatar det.

rens: mohahahah ja jävlar. det ser jag fram emot att se. vi kan jämföra bilringar när vi ses;)

andrea: det har blivit en öm punkt hos mig med:)

mickeman: vassego. känns mycket skönt att ha stöd.

Jenny: det är precis vad jag tänker göra. asch, vad är lite hår i munnen mot en fit und schlank boddy.

adde: japp jag kom igång. sedan avtog det. nu ska jag bara komma igång igen.

kanalisera: nä, det ska väl inte behöva gå så långt. förhoppningsvis.

bibbsan: menar du det? peppat? jag brukar få kritik för att jag är sämst i världen på att peppa. tack!

anne: hej anne! välkommen.

se: påminn mig inte mer om sommaren nu.

Anonym sa...

Jag minns de somrar när jag utan att anstränga mig gick ner ett par kilo i vikt. Det hörde liksom sommaren till. Numera fläskar jag på mig ett par kilo under sommaren i stället. Fast jag "drar" i alla fall inte större storlek än 38 än så länge. Lycka till med att bli Fit & Schlank

mikebike sa...

cat: tackar ska du ha.

mikebike sa...

cat: strl 38 säger mig ingenting förresten, kan inte de sizerna.

Anonym sa...

38 är nog det som de flesta skulle kalla medium eller så.

mikebike sa...

cat: jaha så du drar medium du;)

Anonym sa...

Ja fast ibland kommer jag faktiskt i small:o)

Ulrika Good sa...

Men du, en annan lösning på problemet skulle kunna vara att släppa det där med popkroppen och gå mer på smörig soul istället. Tänk Barry White.

mikebike sa...

ulrika: ahhh nu var du rolig du;)