onsdag, augusti 22, 2007

Kockaröv

Det är härligt att gå på lunch med sina arbetskamrater. Varje dag kan man bara sitta med och suga i sig av visdomarna som delges kring bordet.

Idag förklarade min skånske kollega (som utgett sig för att ha stenkoll på restaurangvärlden) att det finns en vanligt förekommande och bland branschfolk vedertagen åkomma som går under namnet "kockaröv". Det ska tydligen vara en form av illasinnade skavsår som uppstår mellan skinkorna på grund av grov skink-friktion och fukt (särskilt vanligt bland kockar av någon anledning) och som enligt skånsk utsago botas genom att den drabbade talkar röven med potatismjöl.

Självklar följdfråga varför med potatismjöl, varför inte med talk?

Tydligen så blir det samma sköna konsistens som på rabarberkräm när man använder potatismjöl. Vill man det undrar jag. Låter vansinnigt. 100% biologiskt glidslem mellan skinkorna. Undrar hur ofta kocken svinar mot dryga restogäster genom att preppa såsen. Vilken jävla mardröm.

Kan någon som jobbar i restaurangbranschen bekräfta denna metod och gärna även fenomenet kockaröv.

Tack!

18 kommentarer:

sockerdricka sa...

Självklart potatismjöl eftersom det smidigt finns till hands där i köket till skillnad från talk. =D

Dan (gearhead) sa...

"Rövsmör" är ju ett annart ord som ligger lika skönt i gommen som en upptinad hundlort under skon på den nytvättade hallmattan i slutet på april...vad det betyder är nog inte så svårt att lista ut. Starkt besläktat med kockaröv men inte riktigt ända fram...

Anonym sa...

mmm det är nåt sexigt med kockar och deras lite småfeta rövar...

mikebike sa...

sockerdricka: är det av branscherfare3nhet du talar eller bara en form av logik?

dan gearhead: mmm förstår;)

anonym: tycker du. haraldrig tänkt på att kockar skulle ha fetare rövar än andra.

Anonym sa...

Samma som "infanterield"??

Fredo sa...

Det enda jag kan ge dig är AD-buk som är nåt liknande. Efter en dag, lätt framåtlutad över nåt meningslöst jobb i Indesign har valkarna på magen börjat lösas upp och klistra ihop sig med varandra. Då tager jag lite klisterspray och monterar över mage och hals. Lite som att släcka eld med bensin. Mycket spännande effekt.

mikebike sa...

adde: ungefär skulle jag tro.

fredo: brrrr buk. vilket fasansfullt ord. hängbuk kan vara världens äckligaste ord just nu. ja det är det.

Alley Cat sa...

Jag väljer att varken bekräfta eller dementera detta...

Anonym sa...

Är i branschen. Har bittert fått erfara "Kockaröv" några gånger. Vi benämner det dock som "djungelbrasa".
Det uppkommer nog i kök för att det oftast är grymt varmt runt spisen därav en ansenlig svettmängd i den regionen.
Kock kläder andas inte sådär jättebra.
Maizenamjöl är också ett superbt botemedel mot detta tillstånd.

Anonym sa...

Shit, jag skrev ett inlägg om det där i min blogg för inte så längesen, jag har hört att det kallas röbränna... Klicka på mitt namn så kommer du till inlägget... det finns också en poll där :D

Anonym sa...

Rövbränna, kockarsle, infanterield och nu kockaröv, "kärt"barn har många namn mensjälvklart existerar fenomenet. Bäst botas det i min mening med barntalk men har man inget i närheten brukar det alltid finnas just potatismjöl i köket (jag är ju baartender själv men har drabbats av det). Man ska doch INTE använda maizena vilket kockjävlarna jag jobbade med i somras försökte lura i mig!

Anonym sa...

Lämnade restaurangbranchen för 5 år sen men visst, står man i ett varmt kök och sliter hund för att kunna ge gästerna god mat, vackert upplagt inom en rimlig tid så lackar väl svetten på mer än ett ställe. Har dock aaaaldrig hört talas om att suga upp ev kroppsvätskor på annat sätt än ett glömt noteringsblock i bakfickan.... Illa nog bara det.
Ett snabbt drag med Absolut Torr hade nog varit att föredra.
När jag tänker efter svettades jag nog mindre som kock än i mitt nuvarande arbete :))

The Hanssons sa...

Kockaröv eller kalla det vad fan man vill...men jävligt obehagligt är det iaf. Jag dras med en kronisk sådan här i Ohio under sommaren när det är 36 grader varmt och 89% luffuktighet.....finns inga trosor i världen som kan suga upp kroppsvätskorna under de omständigheterna. Jag säger bara INOTYOL ....ahhh...INOTYOL...

mikebike sa...

alley cat: men är du i branschen?

thrill: tack nu vet jag känns bra att få en sådan genomgång.

andrea: hahaha kul att det är ett ämne som verkar falla så många på läppen.

evilhoney: jag tyckte just att jag läste någon som tipsade om just maizena. varför inte maizena? vad händer då? kemreaktion?

lauren: mohahahahaha absolut torr mellan skinkorna. hahaha var kommer svetten istället? vad jobbar du med nu?

Nika: hahaha inotyol. ja det har jag sett viulka undeverk det kan göra. det är mer trolleri än joe labero kan uppbringa. Sånt vet man när man är småbarnspappa ;)

Anonym sa...

för att potatismjöl är billigare än talk? funkar finfint på blöjeksem (med inotyol) också. Man salvar, och så potatismjöl på det. =)

Anonym sa...

mikebike: Varför ine maizena? Det går säkert det med egentligen, handlar ju om att få ner friktionen. Jag fick bara skräckbilder av bersamelsås vällande ur brallorna... Vägrade prova!

Alley Cat sa...

Inte nu kanske...

"Pooptroop" sa...

där jag kommer från har åkomman termen "djungelbrand" och det svider utav helskotta... har jag ehh hört