torsdag, augusti 23, 2007

Gregorius

Finland kallas för De tusen sjöarnas land. Det lärde jag mig i mellanstadiet. Konstigt nog är sjöar de sista jag tänker på när jag tänker på Finland. Sprit, knivar och vansinne kommer mycket längre upp på listan.

Finland självaste Mekka för dålig smak och mental ohälsa. Landet av Lordi. För att inte tala om deras tröttsamma fäbless för sin jävla sauna. Visst, det är skönt att basta - men så jävla skönt är det inte!

Men de har bra grejer också. Till exempel har de asfräna mördarnamn som Risto, Jarmo, Juha, Raimo och Arto. Det kan ingen ta ifrån dem.

...och så har de coverbandet Gregorius:



Big up för det.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Där kan man tala om mustach!
Helt djävla underbart

Anonym sa...

Killen i början vinner. Dels för att han köpt seriemördarbrillor av dig Mike, men kolla in så sensuellt han viftar till på ögonbrynen när han bränner fingeravtryck på synten!

Anonym sa...

Finnarnas musikhistoria är ju mörkare än medeltiden med Matti Nykänen som största framgång.

http://www.youtube.com/watch?v=cvgyVHSaISs

Är inte det där något som uppmanar till våldsamt upplopp så vet inte jag..

Anonym sa...

En klassiker:

Statsfinansierade disco-skolan, kolla in instruktörens eleganta fotarbete. Höjdpunkten är när lokala PRO-kapitlet gör entré och svänger sina lurviga.

http://www.youtube.com/watch?v=zwakjoSs754

Anonym sa...

Är det inte Leif GW som spelar gitarr?

Anonym sa...

I all sin uselhet klart bättre än Tomas Ledin.

Anonym sa...

*stolt finländare*

Anonym sa...

Svårt att ha en blogg när man bara tar andras bloggande lägger in på sin site och skriver ngt eget till.

Anonym sa...

anonym: vem bryr sig? Dumskalle! Det är väl ingen jävla tävling!

Gipskatten sa...

Hade jag sätt de där kläderna i en affär så hade jag köpt dubbla uppsättningar. Så att man kan ha på sig det ena kittet när det andra är i tvättmaskinen. Och när det hade snurrat runt i tvättmaskinen hade jag stått och stirrat rätt in i den roterande trumman, stampat takten och sjungit.

- NMKY sasiela saura routa NMNKY!

mikebike sa...

Luca: ja gregorius... mmmm

Adde: haha ja han är mäktig. han fick brillorna billigt.

niklas: hahah ja matti ja. herregud. hårt koncentrerad socialrealism. finsk. ska kolla länken.

buetobueto: hahah ja mycket bättre tillochmed. man blir så glad.

emzi: ja ni har ju alltid gregorius att falla tillbaka på.

anonym: ehh vad? tar andras bloggande? vad snackar du om?

gipskatten: hahaha ja fan, visst blir man råsugen. såna fina rakade lår vill jag med ha... hahahahaha

Gipskatten sa...

Vänta nu... Skrev jag just sett med ä? "Sätt"

Det är sådant där som får mig att hata mig själv.

Anonym sa...

Ahh, precis vad internet är till för.
Annan klassiker (som nog dom flesta sett vid det här laget):

http://www.youtube.com/watch?v=PgI0DiYXFts

JAC sa...

Om jag någon gång blir artist, ska jag ha såna kläder. Och fyra pers som dansar så böljande ... fint...

Tack!

Anonym sa...

Jag har bott i Finland i hela mitt liv och aldrig hört talas om Gregorius. Vilken miss!

För övrigt tycker jag att det är hur komiskt som helst att Risto och Arto och Juha är asfräna mördarnamn! Hahaha!

Anonym sa...

Danny är också en klar favorit.

http://whatsthestureplan.blogg.se/1187903564_lite_favorit_it_repri.html

Vilka minnen av Vinnland.

Anonym sa...

MEH!!! Skärpning på sig!

(Som en parentes kan sägas att på dessa 5 namn har du lyckats pricka in min pappa, min farbror, min farfars bror och min kusins pappa. Heja!)

Cliff Hanger sa...

Hahahahahaaaa... det där var nästan värre än den berömda finska discodans-instruktionen:
http://www.youtube.com/
watch?v=-mVONyfs0bM

egarcia sa...

Va trevligt att du hittade in på min lilla blogg! Du skriver en av mina favoritbloggar, skönt med någon annan som kan vara ganska argsint (och ta det som en komplimang);)Och nej du har rätt, arbeta är verkligen inte livets salt, det är kul att lära sig nya saker, även om man är fattig som en kyrkråtta under tiden...

Anonym sa...

Heligagudsmoder vad jag känner mig lite mindre nere nu. Ljudet av maskiner på gatan och fotdunk i takregionen förgyller också. Satan, så härlig fredag.

Anonym sa...

Men vem vet... i nästa sekund drar han på sig en skräddsydd kostym och sätter ihop er nästa Nokia-telefon...

mikebike sa...

Optikerdotter: no offense men du kan inte säga att jag är helt ute och cyklar. och damn vad mktigt att jag lyckades pricka hela din släkt;)

egarcia: hahaha ja och kul att du diggar bloggfrossa.

jenny norr: vi trummar på så gott vi kan för att du ksa vara glad;)

Anonym sa...

Jaha, så nu är det plötsligt "vi"!? ;-)

mikebike sa...

jenny: hahahahah ja det är ju ett sådant jävla gnäll från nedre våningen. ;)

Anonym sa...

Vrålgarv!!!

Anonym sa...

Hehe sångarn är ju grymt lik en ung tore skogman :)