söndag, mars 11, 2007

Vem hade trott att det skulle vara så skönt

Det står en flaska "Camps" lönnsirap på hyllan här i köket. Den är prisbelönt, består av 100% clean lönnsav och i min värld har den blivit lika viktig som Johnny's senap och Ben & Jerrys. Jag pundar den.

100% är perfektion. Renare blir det inte. Lönnsirap är sirapvärldens svar på läkarsprit.

Jag läste på ettiketten och fick klart för mig varför den är så dyr. Det tar 40 år för ett lönnträd att bli tappbart. Tokigt. Men inte nog med att den är god som knark. Den är nyttig med.

På den lilla skrytfoldern som följer med kan man läsa:

"Lönnsirap är med sin unika smak rik på mineraler (kalium, kalcium och magnesium) och hjälper till att bibehålla en hälsosam livsstil."

Det ska jag tänka på nästa gång jag smäller i mig American pancakes till jag nästan spyr. Hur nyttig jag är.

Man kan kosta på sig en kolesterolbomb av creamecheese bagels, pannkakor, fritata och bacon som side. Allt är förlåtet bara man kommer ihåg att ta duktigt med lönnsirap. Det jämnar ut sig. Och vem hade kunnat tro att det skulle vara så skönt.

Upptäckten är för mig som att vara 10 år och precis ha hittat ett åkpass till en nöjespark.

14 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Man kan dricka ett par liter olivolja också... och vara preciiiis lika nytig.

mikebike sa...

mamselamsen: men du, det smakar ju bajs i jämförelse. har du smakat lönnsirapens heta body?

Anonym sa...

Jag gör pancakes på grahamsmjöl. Då känner man sig sjukt nyttig när man svullar. Byter ibland ut lönnsirapen mot honung också för den riktiga bra-start-på-dagen-känslan. Men nu när du upptäckt sirapens näringsdeklaration finns ju ingen anledning att rata den längre. Tack!

Anonym sa...

Och här trodde man att allt som är gott automatiskt är onyttigt ;)

Anonym sa...

En sån har jag också och den är helt klart värd sitt pris (50 spänn för en liten flaska).

Stora Morran sa...

Jag gillar att du äter rättvist ur hela kostcirkeln!

Anonym sa...

mikebike du är runkad tönt !?!

dddd sa...

Och så lite chips. Chips är nyttigt. Pure potatis. Annat det än den där fullkornsskiten som de kallar snacks. Snacks är inte fullkorn. För tusan!

Skriet från lappmarken sa...

Ahh.. Lönnsirap...

Tyvärr är jag så snål att jag tar plastbyttan på hyllan nedanför Camps. Med 100% Maple Flavour...

Men det är gott det med. Fast det där med mineralerna går väl åt helvete.

mikebike sa...

rens: thattaboy.. grahamsmjöl.- fedt som dansken skulle sagt. nej bara du kör äkta lönnsirap så är det ok. glöm äppelkcidervinäger ochg sånt tjafs. maplesyrup is the real deal.

diana: ja man kan ju lätt tro det;)

undibundi: ja visst är den. vartenda öre;) mmmm vill hem til flaskan nu;)

stora morran: hahaha ja man måste ju hålla sin kropp i trim.

anonym: ehh jadu, vad svarar man på sånt?

keppdadistandce: haha javisst är det så.

martin: det finns inga genvägar till den perfekta sirapen. var inte sniken. du lever bara en gång.

Alley Cat sa...

Jag älskar lönnsirap! Amerikanska pannkakor med lönnsirap och clotted cream - mmmm vilken njutning! Bara så att du vet...;-)

Anonym sa...

är det verkligen lönnsirap eller är det sånt som bara smakar lönnsirap? det är lika gott... nästan.

Anonym sa...

Mmmm lönnsirap är faktiskt sjukt gott! Inte lika gott som ketchup... men närapå!

mikebike sa...

alley: ja men det kunde jag väl nästan gissa att du skulle gilla det. du har ju god smak;)

tbfte: halloj där. vaddå är det nåt som bara smakar lönnsirap... skulle jag aldrig befatta mig med.

josey: haha du jag tycker det spöar ketchup rätt fett. ;)