måndag, mars 26, 2007

Levande statyer och annat nordstadsslödder

Jag roade mitt kära psyke med att hänga i Nordstan flera gånger i helgen.

Helvetets smältugn är en grov underdrift. Inget toppar Nordstan. Jag hatar den platsen över allt annat på denna jord tror jag. Anledningen till idiotutflykterna var ämnad för skorea och sedan återlämning av ångestinköpet. Men ändå.

Det är inte lite påfrestande att trängas med horder av praktknäppon, små äckliga idrottslag och bingolottoförsäljare (har de inte slutat med det dumma formatet ännu), lars-winnerbäck-wannabe-mongon, fyndfamiljer, fräna förortsgäng och så vidare.

Aldrig har jag skådat så många smaklösa människor uppdressade med midjekorta pälsjackor, italjanoboutiquejeans (preppade med massor av blingbling-attiraljer), stora guldskärp, vulgära mängder söt parfym och franskmanikyrerade naglar i gross. Det är märkligt att det i vissa kretsar anses attraktivt att spackla upp sig som ett reperbahn-luder, skräna som en bänkalkis och tugga bubbelgum som en 14-åring från vågmästarplatsen. De borde inte få föröka sig. Men det gör de. Som fan också.

När jag var helt uttömd på energi och gick runt som ett tomt skal i satans galleria (jag ville bara ut) såg jag ett fenomen som har gäckat mig i flera år. Mänskliga statyer.

Fy fan vilket mongoyrke. De står utklädda till nån skit och hela grejen går vad jag förstår ut på att de ska stå still och hålla käften och som tack kanske få pynt i mynt. Det patrasket som jobbar i Nordstan måste vara alldeles extra utvecklingsstörda för de kan inte ens lyckas med konststycket att stå still i en halv minut. Pundigt.

De levande statyerna genererade trots sin sorgliga uppenbarelse total "folkkloss" i mitten av Nordstan. Jag var nära att på plats resignera, bryta ihop och börja lipa men det övergick snabbt i en vacker fantasi där jag pressade mig fram bland alla människor, tog sats och med ett handbollskast svinade en näve växel i ansiktet på den bronsfärgade mannen som försökte likna en egyptiskt filur. Fy fan vad det hade varit skönt.

Hur går snacket i gycklarkretsar egentligen? Uppenbarligen tror de att det bara är att ställa sig på en låda och se duktigt muppig ut så ska kulorna rulla in. Men serrö - den gubben går inte. Det funkar tyvärr inte så. Man måste faktiskt jobba också...

Nu har ett års stresshormon pulserat genom mina ådror i helgen så av ren självbevarelsedrift ordinerar jag mig själv en paus på minst ett år från Nordstan - jordens fulaste plats.

33 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Vad säger du? Ska vi spränga stället? Det vore fan värt straffet.

Anonym sa...

Alltså staty-idioterna dyker upp som svampar i skogen här i München också, gärna på helgerna, gärna på stora gågatan, i vägen för alla. Måste erkänna att jag vet inte vad som är värst, att det är värsta folksamlingen som alla stirrar på "statyn" (staty är ett jävla skämt att säga för det är inte ofta som de faktiskt står helt stilla) kanske någon liten unge springer fram lägg i 10 cent och då minsann, hör och häpna - statyn rör på sig. Gärna i någon fånig robot rörelse, ibland kanske i någon pinsam slags kram med ungjäveln som envisades med att lägga i myntet (som om ungen typ "snälla Mutti ge mig pengar jag vill ge den roliga statyn. Alla vet att föräldrarna tvingade ungen att ge pengarna.) eller någon fiffig foto pose. Jag ryser när jag skriver det här. Men det är jävligt illa också när statyn står där timme in och timme ut och ingen jävel bryr sig, det börjar blåsa kallt, statyn börjar klia sig i ansiktet och det enda som ligger i den lilla korgen är 4 bruna mynt. Då vill jag bara gå fram till den misslyckade artisten och säga "gå hem, bitte, zu hause gehen" för vi skäms, alla skäms och inte fan trode du att du skulle bli rik på det här?"

Anonym sa...

Usch ja.

Jag såg dem och tvärvände.

Det var alldeles för fint väder i helgen för att shoppa inomhus.

Anonym sa...

Kunde inte sagt det bättre själv...Det e förskräckligt äckligt där inne...jag håller alltid svinhårt i mina saker & & har inget i fickorna på mina persedlar så jag känner mig som en gammal tant! (& bara ordet persedlar gjorde mig ju inte yngre direkt)

Anonym sa...

det räcker att möta förortspatrasket i entrén för att man skall komma på andra tankar och gå någon annanstans :/

faen mike, tjacka pjucken på freeport nästa gång, där är det fan aldrig nått folk nu för tiden :)

/MD

mikebike sa...

sixx: jag blir bra sugen alltså.

lost in deutschland: jag kunde inte sagt det bättre själv. man skäms när man ser dem. de är för deppiga.

tinsel: mm jag vet. det gjorde mig extra tom. men jag var tvungen för att få tillbaka lite kontanta medel;)

polly: japp du vet vad jag menar. det vet de flesta. frågan är om någon påriktigt gillar det där stället.

MD: haha ja aldrig mer nordstan känns det som. det är som en stor stor bajsmagnet!

Anonym sa...

Ja Nordstan och Bomb är två ord som dras till varann som magneter. Gällande statyerna - det finns folk som skulle vara förtjänta av en slant om dom bara kunde hålla käften, gud vet vad statyerna kunde gjort istället för att stå still. Kanske gitarrmongona kan finna inspiration i "gycklarna"?

Anonym sa...

Var med om exakt samma grej tidigare idag.. sprang in i publiklossen tillhörande den egyptiska "statyn". Detta är det som är mest irriterande med alla gycklare och spektaleltomtar: deras förbannade miffopublilk som uppenbarligen tycker att det är det häftigaste de har varit med om.. de bara måste stanna och blockera vägen för alla som har normalbråttom. Skottpengar!

Anonym sa...

Sist jag var i Nordstan var det mimare där inne vilket jag tycker är minst lika obehagligt som staty-idioter. Jag blev så illa till mods att jag helt enkelt gjorde en svängom och gick ut. /Benny Brännvin

Anonym sa...

Jag har också stört ihjäl mig på den idioten. För att inte tala om alla idioter som nödvändigtvis måste stanna och stå och stirra på honom.
Sedan blir jag galen på alla förbannade människor med pärmar och frågeformulär som ska stanna en och ställa en massa frågor om ditten och datten, eller de som vill att man ska skänka pengar till det ena och det andra. Jag vill varna er som sysslar med sådant; det är förenat med livsfara att närma sig mig i ett sådant syfte. Flyttar ni inte på er så går jag rakt in i er bara så ni vet. Hatar också Nordstan och försöker undvika stället så gott det går.

Anonym sa...

Varför inte alla varuhus? Men hatchocka inte Nordstan utan att ta med Ullared och IKEA i fallet. Dom skall också döden dö.

Någonstans får man ändå skylla sig själv för att man tog sig dit från första början.

De mänskliga statyerna kan jag dock leva med. Visst. Dom är inte imponerande någonstans. Men dom retar mig inte hälften så mycket som alla jävla dragspelsrumäner som står och gnisslar fram brännö brygga och fångad av en stormvind, utanför varje jävla mataffär. Ibland tror jag det är samma jävla terrorist som förföljer mig vartän jag befinner mig i stan.

Det enda som irriterat mig mer än dessa slaviska pissrövar, är nog alla jävla säckpipefreaks i Edinburgh. Sedan har vi också iofs panflöjtsindianerna på brunnsparken...Men dragspel och säckpipor är värre.

Anonym sa...

Men säg fasen inte att de sjuka statyerna dykt upp även här?! (Har av ren överlevnadsinstinkt undvikit Nordstan väldans länge..) Annars brukar man ju se freaken på sydligare breddgrader, trodde väl i min enfald att våra latituder var fredad zon, typ...

Blancaflor sa...

Nordstan är verkligen ett hemskt ställe. Av naturliga skäl besöker jag det bara några få gånger om året nuförtiden.

Det kändes dock som om tiden hade stått stilla då jag traskade in där i julas och plötsligt hör Herr Jag-sjunger-psalmer-a capella-och-predikar-för-mig-självs genomträngande stämma.

Herregud, vår psykologilärare talade om honom 1993!

Anonym sa...

wtf är nordenstan?

Anonym sa...

Oh my god! Dont get me started on de jävla panflöjts-fejk-indianerna! Jag står inte ut!

Thérèse sa...

Håller helt med Nordstan är ett hemskt ställe. Jag har också funderat på varför det i vissa kretsar anses attraktivt att spackla upp sig som ett reperbahn-luder och dessutom dränka in sig i "parfym" inköpt för 20 kr flaskan på kvibergsmarknad som bara luktar billigt.

Anonym sa...

Vill bara glida in och tacka för en otroligt läsvärd blogg. Kan erkänna att ett besök vid falafelvagnen utanför Saluhallen redan är inbokat. Fortsätt med den här kvalitén! Underbart roligt!

Silverfisken sa...

Jag säger bara Backaplan.

Nordstan, kom tillbaka, allt är förlåtet.

: \ sa...

Jag älskar din personbeskrivning, pessimistisk realist. Du tycker som jag fast så mycket mer. Underbart att läsa om ditt hat till det mesta.

håller dock med folk om att mimarmiffona inte är hälften så irriterande som till exempel panflöjtsindianerna och frågeformulärsidioterna och alla jävla idioter som försöker trycka på en skit genom att köra upp sina jävla papper i röven på en, får dom en tia för varje jävla papper dom blir av med eller?

Som sist gång jag var i nordstan och det överallt stog miffon och delade ut koder med vilka man kunde ladda ner musik lagligt med nån ny tjänst från ockertelia. Men jävlar vad snopen den sista blev när min flickvän lungt och sakligt förklarade att vi laddar ner musik olagligt istället. Man hade j8u väntat sig att hoin skulle vara dagens tusonde eller något men tydligen inte. Är det så att riktiga göteborgare bara ger dom en käftsmäll eller ignorerar dom och går vidare eller?

Anonym sa...

Jag hålle verkligen med om dessa vidriga statyer. Oändligt provocerande och fullkomligt obegripliga. Dessutom verkar folk älska dem, varför? Hos mig framkallar de endast ett hat jag inte trodde jag besatt, och en enorm vilja att putta ner statyn från den sorgliga lilla pallen idioten alltid står på. Varför är de så populära och kan det verkligen ge något att statya en hel dag? Och varför måste de alltid vara insmetade i billig vit/guld/silver/brons-färg?

mikebike sa...

blancaflor: ja visst är det stört. vissa ställen i stan har jag inte varit på sedan 95 och när man råkar besöka dem har ingenting, precis ingenting hänt. det är konstigt.

helena: hahaha så du är inte ett big fan av mio-min-mio på chilensk pan? mohahahhahaa

therese4: visst är det konstigt.

Silverfisken: hahaha cheapshot hörru. backaplan är ju fan backaplan - hades, gehenna.

:\ jag är inte så hatisk som du tror. läs får du se. jag har ett hjärta med.

Jag sa...

Håller absolut med Helena om det förbaskade panflöjtsspelandet! Får en att vilja slita sitt hår och vråla "LÄGG AV!!!" över hela Kungsportsplatsen.
Och dragspelandet?!? Jag orkar inte! Ta bort! NU!
Statyerna är också irriterande, men de väsnas inte i alla fall.
Har en lösning på hela problemet:
Högtryckstvätt och ett paket mjöl. "Tjoff!"

Anonym sa...

Välkommen till avdelningen I-landsproblem, snobbjävlar!!!

Anonym sa...

Det är så jävla najs att läsa om ditt människohat. Fifan, om jag bodde där du bor skulle du kunna få bli min vän.

Och det är få förunnat. Såklart.

Anonym sa...

världens fulaste plats ey?

du har nog inte varit på torget i Wolfsburg antar jag?

Ta en weekend med la familia och besök denna historiska stad som är byggd runt en bilfabrik som ser ut som ett läger ifrån andra världskriget.
Det var ju trots allt ye olde Adolf som ordnade så att detta hell hole på jorden byggdes....

besök och omvärdera din åsikt om Nordstan.

Inte för att Nordstan är så jäkla najs men bara för att.

Mimare, mänskliga statyer, clowner och andra "underhållare" som förpestar en vanlig knegares liv på ens fritid borde helt enkelt få stryk. Lite bitch slaps och sedan skickas hem till sin bostad.....

- the bitter, the better sa...

New blog on da move! Snicksnackare, spana in den nya hatbloggen! hatbloggendeluxe.blogspot.com Enjoy!

mikebike sa...

maria: haha jag som nästan kan se dig dansa runt i poncho med chilenarna;)

beatrice: det låter hårt. som jag sa innan, så hatisk är jag faktiskt inte hörru. aniongen superlativ bara;) men misantrop. haha ja det finns nog en sådan ådra hos mig med. jag känner mig hedrad (tror jag) ;)

elpedro: wolfsburg. nej där har jag inte varit men fan bara namnet gör att de kommer undan lättare än nordstaden fast efter din målande bild så... ja tyskarna verkar kunna det där med fula torg;)

Anonym sa...

Jag undrar just vem som är utvecklingsstörd och mongo (Down syndrome). Bittrare människa får man nog leta efter. Dessutom verkar du ha brister i ditt ordförråd.

du vet nog inte vad du pratar om, väx upp och lev ett liv värt att leva!

dddd sa...

Alltså. Jag börjar bli lite kär i dig nu MikeBike. Inte skriva så underbart träffsäkert. Då faller jag. Handlöst. Inte bra.

Jag brukar också tänka så där när jag passerar de där statymänniskorna. men i min fantasi kastar jag inte växel, utan en näve avföring. Get a real job, dammit!

dddd sa...

Låt oss nu bomba Nordstan, BTW.

mikebike sa...

anonym: ja vad ska man säga. buhuuuu... brister i mitt ordförråd näääe gud, det kan inte var möjligt.

keepyourdistance: kul att du delar min syn på statyerna och nordstadsmänniskorna ;)

Anonym sa...

Sluta gå in i Nordstan då for fock sake. Det är förenat med dåligt omdömme att gå in där, speciellt under helger och vi ska inte tala om hur det är runt jul.

JD BCN sa...

Statyerna har stått utspridda längs Ramblas i åratal... Sedan kommer de fantasifulla folket från Partille som hört att Barcelona är jättefint och man kan se typ mänskliga statyer på krimskramsgatan nummer 1.. Någon meninglös tomte kommer på idén att göra om samma sak i Sverige, man behöver itne ens vara duktig då det inte finns några referensramar att jämföra med! Ryanair-turist-asen förpestar min tillvaro, skönt att de tar tillbaka det sämsta vi har här och förpestar er Göteborgares tillvaro också!