onsdag, mars 21, 2007

Bagarkoncept

Igår när jag var in en sväng hos bagarn här runt hörnet ropade hon glatt, när jag frågade vad de hade för smarrigt: Vi har det här nya, Vinnarbröd heter det.

Vinnarbröd, energilimpa, hälsobröd, rågsport och så fucking vidare. All positivism står mig upp till halsen. Ok, inget nytt men när jag upptäcker att den typen av lingo är väletablerad även i bagarbranschen blir jag trött. Så trött.

Det hade varit så skönt att komma in till bagarjäveln på måndag morgon när man är sådär skönt suicidal och allmänt livstrött, fråga efter ett lämpligt bröd och få svaret: Vi har ju det här nya Förlorarbrödet - det är tjockt gott killen - skulle passa dig perfa!

Det hade gjort min dag. Jag hade skaffat stammiskontrakt rakt av.

Vad fint det hade varit att komma in och mötas av brödnamn med en mer negativ klang. Om bara en endaste gång. Hej jag skulle vilja köpa: En "Slutkörd" sötlimpa, Ett "Misslynt" rågbröd och en påse "Slöfockar" med sesamfrön.

Fan, det hade varit något.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Själv brukar jag sälja Bajs & Mjällkaka i min reception här på jobbet..Kanske inte jätteneggo men rätt nasty enligt en del...

Bajs & Mjällkaka är det som en del kallar för Kärleksmums el Fiffirutor (det vet jag att en del kallar "framstjärten" för så det känns litte fel, alltså bättre med BM)

Vi på Kantarellen sa...

Eller varför inte en härlig gräddbakelse som döpts till Fetto.

Anonym sa...

hahahaha! Kanske något för mig. Eller en utbränd vetelängd? Ah jag vet inte...

Anonym sa...

då kanske du blir glad av reklamen för dammsugare ( bakelsen ) som är på stan.

Jag blev det igår - den bryter av fullkornseuforin som råder

mikebike sa...

polly: kärleksmums är det synonymen eller fiffiruta också? hahaha

mamselamsen: ja snälla kan inte du göra det. du är ju i branschen. please!!

snellie: hehe usch. jag hoppas det löser sig för dig med jobb och sånt snart. verkligen.

el pedro: har nog missat den. tell!

Carl Arenlind sa...

Pepparkakor, vad fan är det med den skiten? Vem fan blir peppad av några kakor?
Peppar, peppar-kakor eller Ta i trä-kakor känns bättre. Tycker jag.

Det finns ett bröd som heter Njuta! Jag hade hellre köpt brödet Hata!

Anonym sa...

Man är onyttig 23 av dygnet 24 timmar så varför inte köpa sig samvete med lite vinnarbröd/hälsoruta osv?

Det är som välgörenhet- det finns för att jag skall slippa ändra på mitt bekväma liv

Anonym sa...

Någon som kommer ihåg Kellogs satsning för några år sedan på chokladdoppade cornflakes? Chokocornflakes tror jag att det hette.
Ett fatalt misstag var att välja kundgruppen tjejer 18 - 35 (som det såg ut i reklamen).
Få tjejer sätter i sig något chokladdoppat som uttalas "tjocko".

...men det är bara min personliga gissning.

SixesAndSevens sa...

gnällflarn och tramsbiskvier kanske? höhöhö... det var ju lagom kul...

Anonym sa...

Vad har hänt med Lädertanten?

Anonym sa...

Man blir vad man äter......

Men som Calle Adrenalin var inne på. Pepparkakor, varför heter de så när det inte är ett uns peppar i?
Var fasiken är EU när man behöver dem? Det är ju falsk marknadsföring...

Anonym sa...

Hmmm, jag får fota den idag då :)

Anonym sa...

http://hedgehog.webblogg.se/140805113348_heja_stefan.html

Läs kommentarerna i detta blogginlägg! haha..

Anonym sa...

http://hedgehog.webblogg.se/
140805113348_heja_stefan.html

Matilda sa...

Nån som har receptet på Tråkmånsar? :p

Håller helt med dig, personligen hade förlorarbröd passat mer min image :D

Anonym sa...

Varför inte Mördarbröd?
Onyttigare kan det inte bli! Det hade jag köpt, man vill ju leva lite farligt...

Anonym sa...

Hur kan du ha missat Delicato-reklamen som gått utomhus.

Håller med om att den är fräscht annorlunda.

http://www.resume.se/nyheter/2007/03/28/succe-for-delicato-kampanj/index.xml