torsdag, mars 22, 2007

Falafelnazin

Alla som har sett Seinfeld minns Soupnazi. Göteborg har sin egen version av samme man. Den brutalt hårda balkankillen som jobbar i en slags husvagn framför saluhallen med att rulla ihop ett par tusen falafelrullar till stans alla sniklunchare varje dag.

Tro fan att han är sur. Eller han är inte sur, han är bestämd. Disciplinerad. Inget jävla trams liksom. Allt går enligt ett minituöst tweakat flödesschema: Beställning -> Betalning -> Sås & dryckesval -> Leverans. Strömlinjeformat för framgång i den hårda falafelrullarkonkurrensen. Sånt går hem hos mig.

Dessutom är han bäst i stan på falafel. Perfekt förhållande mellan krisp på ytan och mjuk inuti. Han kan lätt kosta på sig en rock 'n rollattityd. Ingen tvekan.

Vi var tre som beställde idag. Tre olika val av rulle i samma beställning är sjukt risky och kräver stort fokus. Vi skojade lite i ledet och pratade om att det hade varit kul att jobba pro-bono med ett av världens största inredningsföretag. Jag anade irritation i falafelmannens blick. Brrr...
Man får passa sig för att vara FÖR glad när man ska beställa.

När det var min tur gjorde jag generalmissen att tveka inför såsvalet. Jag såg på de rynkade ögonbrynen att mitt velande inte föll i god jord direkt. En miss till och jag tror att han falafelnazin hade hoppat ur sin vagn och dödat mig mitt på torget.

Jag är alltid rädd när jag beställer lunch där, men jag gillar det samtidigt. En slags charmig lunchparadox som tas till en ny nivå genom den bistre mannens gladlynte kollega som har hand om ekonomi och leverans. Mister happy är ganska neutral fram till leverans då han varvar upp till en sådan sjuk trevlighetsnivå att man nästan får för sig att han tänker bjuda ut sin dotter till en. Skumt. Good cop/bad cop i sin yttersta bemärkelse.

Jag funderar seriöst på att kontakta Göteborgs turistråd och försöka få med honom och hans lilla sura vagn i turistbroschyrerna. Ärligt talat - det slår väl bra mycket högre än att springa runt och glo på Liseberg, Götaplatsen och åka Paddan.

Ska man åka paddan ska det åtmionstone ha föregåtts av ett besök hos Göteborgs svar på Soupnazi. Det stavas upplevelseindustri.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Men vilken av dem är det? För vi brukar beställa av falafelkillen i vagnen längst bort om man står vid Biopalatset - och någon nazi är han inte direkt. Om du inte menar mannen som gör själva falafflarna och inte han som tar upp beställningen och tar betalt.

Han som tar upp beställningarna är jag grymt imponerad över. Andra gången jag var där visste han precis hur jag ville ha min falafel. För 25 pix är det jäkligt bra jobbat. Speciellt med tanke på hur mycket folk som köper falaflar där varje dag.

mikebike sa...

tinselflickan: haha ja men det är ju precis samma vagn. Jag skriver ju tydligt att det är killen som har hand om produktion och såsval. han som tar beställning och betalning är ju den gladlynte. visst är han ganska neutral under processen fram till att han levererar rullen? då är han ju fan nästan ens bästa polare;) kontrastrikt. De är ju ett radarpar. Man kan inte bortse från han som rullar. hans läppar har aldrig sett ett leende ;)

Anna sa...

Det är ingenting mot världens argaste second hand-affär vid Saronkyrkan. Notera: jag pratar inte om Saronkyrkans ställe utan det lilla skitstället bredvid som ägs av en liten tant. Hennes surhet demonstreras med en rad lappar som uppmanar en att mer eller mindre inte röra någonting i affären. Det är en klädaffär. Liksom?

Nu har jag inte köpt någonting där, men med tanke på kläderna hon väljer att ta in är hon inte speciellt bra på sitt jobb, till skillnad från falafelmannen. Jag har gjort affären till en liten turistattraktion i Annedal. Mycket uppskattat.

Anonym sa...

jaha, jag tittar aldrig på han som gör själva falafeln. Därav min förvirring. Trodde till och med att det var samma person. Men nu när jag tänker efter så har du rätt. Grejen är att jag står ofta och snackar med mina arbetskamrater så jag ser aldrig mr Nazi. Speciellt eftersom jag försöker komma på exakt vilka såser jag ska ha samtidigt.

Men sist jag var där fick jag fan ingen hummus. Houmous. Eller vad det nu heter. Fastän jag bad om det snällt. Kanske var det nazimannen som försökte ta ut någon form av hämnd?

Anonym sa...

Falafel is the shit. Skönt att du kunde love-bomba lite. Det var ett tag sedan.

Garvade mig harmynt åt kuk-Fahlén. Ja, karln är obehaglig.

Anonym sa...

är det http://www.falafelexpress.se/ vi pratar om? i lööv.
jag tror dock att ali babas falafel vid öb på backaplan är ett strå vassare. för honom är falafel inte ett yrke utan en livsstil.

mikebike sa...

anna: hahaha tack så mycket för det tipset. Fan jag måste dit. älskar sura människor;)

tinsel: nu kommer du att lägga märke till honom. ojojoj... det är att ge sig ut på hal is att börja sjabbla med såsval och sideorders. shit du är vågad. jag är impad av ditt mod.

moto-mike: ja man har sina perioder. mars är alltid en mörk period. men jag har ju ett hjärta där nånstans med vet du väl. kul att du gillade kuk-fahlén. den var skön att skriva.

jonna: exaktemente. salwas falafel express. sweet. jag äter inte mat som varit på hisingen. iallafall inte snabbmat. men jag hålller med om att ali babas falafel är ett bra mycket koolare företagsnamn

Anonym sa...

No falafel for you!!

Anonym sa...

fan det känns lite som om radarparet i falafelvagnen har sina likheter med killarna som gör frikadeller i lady&lufsen va? den ena är bestämd som fan och gillar inte att det pratas i onödan medans den andre är lite mer trevligt lagd.

Anonym sa...

Angående tanten i second hand affären (på brunnsgatan), hon är verkligen ett riktigt nutcase på riktigt! Min kompis fick sig en rejäl avhyvling en gång när vi var där bara för att hon råkade peta på en sopsäck med prylar som tanten ännu inte hunnit sortera upp. "Rör INTE den, åååå jag blir så nervös när ni pillar på mina grejer!" Varför har hon en affär överhuvudtaget, hon verkar ju inte sälja en enda av sina gräsliga prylar!?

Anonym sa...

Ja angående Hans Fahlén så hoppas jag att du förstår att du har skadat mig, och säkert många andra. Så fort jag ser nunan hanses så tänker jag "kuk-Fahlén"..tror inte att det kommer gå över heller faktiskt..fast det gör inte så mkt iofs :)

Thérèse sa...

Jag måste protestera , den bästa falafeln i Göteborg äter man hos Ali-Baba på Backaplan.
Fast jag håller med om att falafelnazin vid saluhallen är bra. Men testa Ali-Baba nästa gång du vågar dig över till djävulsön

Stefan sa...

mikebike: 2nd-hand-stället heter "börsen". Lapparna attackerar dig redan i dörren, och sen i hela affären. Lycka till!

Rakel Orakel sa...

Second hand-affären vid Saron är ett säkert tips om man är en vuxen människa som gillar att bli uppfostrad av andra vuxna människor. Få veta att man inte har kompetensen att röra sig i denna fantastiska butik där det mesta kostar under 30 kr. Sista gången jag var inne där fick varenda kund i butiken uppläxningar för olika fel, tex att småprata för länge i kassan. När jag fått mig min omgång smisk var jag så sur att jag nu har hållit mig därifrån i säkert två år. Oro och paranoia, misstro mot alla främmande och halvbekanta kunder, det är dåliga egenskaper om man ska jobba som försäljare.

Anonym sa...

Jag kan säga att din beskrivning stämmer exakt även på den vagn som står med "ryggen" mot saluhallen. En nazi, en lallare (och några till).

Fasen, jag börjar kunna ringa in dig nu och jag misstänker att du jobbar på ett ställe där det jobbar någon med Restless Legs. Förklarar mer per mail.

Anonym sa...

BLANDAD SÅS. Kom ihåg det till nästa gång nu Mike! Ordning och reda på beställningarna. Tur ändå att du inte sa "Vad?" när han frågade vilken sås du ville ha. Det gjorde jag en gång på Sunset falafel. Inte populärt.

/Annica

Anonym sa...

Det är inte den bästa falafeln i stada. Det är nog den bästa i världen. FAN vad hungrig jag blev nu ditt svin.

Anonym sa...

Ja du mikebike, efter denna presentation av "subcultturism" så måste jag bara åka till Göteborg i sommar :)

A sa...

Åh nu längtar jag fett mycket till nösta Göteborgsresa. Och är sugen på falafel. Damn, inget öppet vid denna tid en torsdag i min lilla stad! :( Men falafelstället är ju ett givet turistmål som bara kan ganga Göteborgs stad och locka turister från hela världen. Sveriges svar på legendariska soupnazi.

Anonym sa...

Kom att tänka på killen jag och min vän kallade Candynazi. Han stod alltid i kassan på 4-Gott och om man inte öljde proceduren att snabbt ställa upp sin godispåse på vågen och därefter slita upp pengarna så fick man en blick brann av hat.
Det hände att jag kunde vara lite långsam och då tog han helt enkelt påsen ur handen på mig och slängde den demonstrativt hårt på vågen, vetefan om han inte skulle sno åt sig plånboken också om man var för långsam.
Tyvärr har han blivit gladare med åren så en del av charmen med att handla där har försvunnit men minnena lever ännu.

Anonym sa...

Falafelmännen på Kungstorget...ack. Deras produkter må vara sjukt goda... men - kan någon med sinne för smak o design annat än instämma i att deras husbilsvagnar är klonat fula? Alltså - är det ett skall-krav på att handtextade lappar och spretig pinktur i tusch? Att de dessutom är vita - och smutsiga - gör att serialvibbarna ligger nära till hands...

mikebike sa...

tbfte: hahaaha prexis.

lg: fan nu är det så många som snackar om henne att jag bara måste ta mig dit.

helena: hahaha fan vilken skön effekt;)

therese: men han finns ju på hisingen!!?

stefan: nån helg framöver ska jag dit. rapport kommer ;)

rakel: som sagt jag verkar ha missat nåt som alla andra vet. fan.

jenny: haha ja jag tror minsann att du börjar göra det... ;)

annica: hahaha kul att du fattar precis vad jag menar. hörde att salwa skall öppna en liten franchise på åland btw ;)

anonym: såså, iväg och handla rulle med dig nu;)

janson: hmm ja jag funderar på att sätta ihop en liten folder med gbgs smultronställen;)

for the love: haha ja det förstår jag. jag vill höra ditt omdöme när du väl provat.

bugge:4-gott ligger inte det också nära saron? det verkar ju vara ett riktigt nassehäng det där som kallas linné ;)

nemo: ahha jo fan vi pratade lite om det här igår. man hade ju kunnat pimpa upp de där vagnarna sjukt lätt.

Anonym sa...

Jag bor i Norrköping, men när jag är i Göteborg så äter jag mer än gärna där. Alla falafelställen jag är på jämför jag med detta. Kanske inte stället i sig, men själva falafeln. Den är den bästa.

Och jag vet inte om det borde vara med i turistbroschyrer. Risken är kanske stor att kvalitén sjunker då...

Anonym sa...

Här i Uppsala fanns förut ett kebabpalats som hette Vavan, och som också brukade jämföras med Seinfelds soup nazi. Snubben som hade stället var sjukt aggressiv och en natt skrek han åt killen som stod före mig i kön - och som även han tvekade i såsvalet - "du äter, du sover, du knullar, inget annat - VILKEN SÅS?". Själv fick jag en kebabpizza istället för en kebabtallrik som jag beställt, men kände inte för en utskällning så jag höll klaffen. En kvart senare satte sig kebab-nazisten vid pianot och drog av "Let it be". Schizo-nazi är ordet jag söker.

Mr K sa...

Måste bara instämma i kören av burop åt second hand-affären vid Saronkyrkan - hon har en lätt diktatorisk ådra. 4-gott har numera bytt personal och har en något mildare framtoning.
Vad gäller falafel-nazin så är han ju halva anledningen till att överhuvudtaget gå dit.De goda falaflarna är andra halvan.
Men han är cool,det är han...

Caravaggio sa...

Det får mig att tänka tillbaka på när jag och min kompis köpte kebab i Italien och min kompis trotsade allt vad förstånd heter och bad om extra tomater och inte så mycket starksås. Jösses vad han åkte på den.

Ung tant sa...

I Stockholm har vi en crepes-nazi. En ilsken fransos.

Anonym sa...

Är det en balkankille som står där nu, brukar ju vara han den lagom myskorpulenta gubben. hmm. helt klart stans bästa snikarlunch. och falafel