onsdag, mars 28, 2007

HDK-frisyr

Imorse när jag åkte spårvagn hoppade en tjej på och sattesig snett mitt emot. Hon hade en väska med pins som det stod HDK på. Jag tittade på henne och konstaterade trött att hon hade en HDK-frisyr.

Det var lite flikigt, lite rakat och assymetriskt precis överallt. Fattar inte dealen. Misstänker att devill sticka ut och vara lite "arty farty". Det är det inte. Såg snarare ut som en frisyr man kan få ifall ens elaka kompisgäng dragit ett fylleskämt.

Konstigt det där. Jag undrar måste varenda person som kommer in på HDK klippa till sin en frippa som majoriteten människor skulle relatera till som"medicinalskadad".

Det är svårt att sticka ut när alla i klassen kör samma trix. Då ser det ut som hobbyrummet på ett dårhus.

32 kommentarer:

Anonym sa...

If you're going to try, go all the way. Otherwise don't even start. This could mean losing girlfriends, wives, relatives, jobs. And maybe your mind. It could mean not eating for three or four days. It could mean freezing on a park bench. It could mean jail. It could mean derision. It could mean mockery, isolation. Isolation is the gift. All the others are a test of your endurance. Of how much you really want to do it. And you'll do it, despite rejection in the worst odds. And it will be better than anything else you can imagine. If you're going to try, go all the way. There is no other feeling like that. You will be alone with the gods. And the nights will flame with fire. You will ride life straight to perfect laughter. It's the only good fight there is.

- Charles Bukowsi

Ser att du gillar "the man" bukowski. Väntar med nyfikenhet på ett inlägg som handlar om honom. Läv väl. /Cake

Anonym sa...

Vad e hdk?

Anonym sa...

hdk står för Harrys dildo-kalas. Not.

Kan du inte googla din lata typ?

Anonym sa...

haha...sjukt roligt..harrys dildo-kalas.

Anonym sa...

googlar: "min lata typ"...

Anna sa...

Är det ingen som kommer ihåg när "alla" klippte ishockeyfrisyr? Och då menar jag inte första vändan på 90-talet, utan den andra typ 2002-2003. Fyfan vad folk såg kassa ut i håret. Man tycker att de borde ha lärt sig från sina föräldrar, men inte. Puckon.

Jag sa...

HDK-frisyr minsann!
Jag och en av mina bästa vänner har lagt märke till ett flertal olika frisyrer den senaste tiden...
1.Dörrvakts-frisyren/Amerikansk soldat-frisyren (ja, det är samma) (helikopterplattan)
2. Barnfrisyren (vuxna män som är klippta i t ex pottfrisyr)
3. IT-frisyren (nittiotal)
4. Intelligent medelålders frisyren (Ja, det var en man som satt i frisörstolen bredvid mig en gång när jag klippte mig, som bad frisören om just en sådan! Han sa: "Jag skulle vilja ha det så där intelligent medelålders..." Frisörskan bara nickade och satte glatt igång...Hon hade gjort det förr tydligen....???)
5. Kristna frisyren (vattenkammat och prydligt)
6. Jag-kompenserar-min-tunnhårighet-med-att-spara-ut-nackhåret-i-en-äcklig-tofs-frisyren
(behövs ingen förklaring)
Ja, man kan fortsätta i evighet.
Tack för den nya kategorin! Ska genast skriva upp den i mitt frisyrlexikon!

Anonym sa...

Ah, du har åxå lagt märke till HDK-stilen. Det jag stör mig på mest är nog de hemmafärgade jeansen i neonfärger. Särskilt de neonrosa. Det är säkert meningen att det ska se jävligt new-york-arty-farty ut, och inget som vanliga dödliga törs ha på sig. Håhåjaja..
/Annica

: \ sa...

där jag bor kallas det för Sinclair-frisyren efter namnet på skolhuset som hyser media och estetiska programmen.

att gå på den skolan är en pläga för alla "normala" som mig.

Hej jag har klippt mitt hår så att det ser förjävligt ut, färgat det i alla färger som finns men mest svart och så har jag tagi på mig jettefula kläder som jag har klippt sönder och hängt pinglor i. Glömde jag nämna att jag har slutat duscha, det är onaturligt att tvätta sig så jag luktar av naturlig svett istället.

Snacka om att jag har varit på gränsen till school shooting.

Anonym sa...

Någonstans finns en gräns för vad man kan tro att det finns ett allmängiltigt intresse om, att skriva om HDK är inte något som är big enough. Man måste inse sina begränsningar om man bor i GBG, inte ens Stockholmsboggare skulle börja gasta om Nyckelvikskids tror jag.

Anonym sa...

Jag satt en bra stund och undrade vad fan HDK är för nåe men kom på att googla det eftersom jag också fått ett sånt jäkla otrevligt svar som herre numro tre levererar som svar på en oskyldig fråga.

Märk väl att ingen bryr sig sedan att svara eller skriva vad det är för nått.

Man skrattar ju bara av den anledningen här.

Jag har ju givetvis fel men det kan ha med Högskolan för Design och Konstverk att göra.
men vad vet jag?

Jag hittade material till morgondagens lista här iaf bland svaren.....

Anonym sa...

Är inte HDK ett märke på disketter och kassettband?

Anonym sa...

Tror du tänker på TDK.. Själv har jag inte en aning vad HDK betyder.

Anonym sa...

Sorry Sune! Jag tror att det är TDK som du menar. Jag googlade HDK och kom fram till samma svar som el Pedro. Det borde stämma, för designsnubbarna och -snubborna brukar kunna spöka ut sig till vad skit som helst och tro att de har kommit med nåt nytt och fräscht. Fast det bara är spyframkallande
/JoWe

Anonym sa...

Högskolan för Design och Konsthantverk tror jag det står för. Träffade en snubbe som gått Teoretisk Arkitektur på nån gay skola i New York. Han hade klippt sig hackigt, snett och kortlångt med rakade stripes på en sida. Mycket intensiv ung man i sån hoodie för 800 dollar, helt inne på "något slags samarbete med olika bloggar och att typ bara poppa upp i random sammanhang och artiklar i helt oväntade tidskrifter". Kokain vettu, fyfan vilken grej.

Unknown sa...

Och om nu dessa människor skulle gilla sina frisyrer då? Det är ju ingen som tvingar Mike eller någon annan att ta på sig en sådan?

Dessutom är det väl risk att det blir reklamare av dom och då har du väl dom direkt i knät, Mike? Om jag inte missuppfattat att du sysslar med dylikt.

Och Kalla Kåre, det hade kanske sparat lite bandbredd om du med hjälp av din outtömliga vishet bara hade svarat på frågan som normalt funtade människor.. Pucko!!

Anonym sa...

Det står för Harrys dildo-klubb! Ska det vara så svårt att fatta?

Anonym sa...

Magnus äter soppa som han köpt på ICA maxi. Han skär upp några brödskivor i tärningar och lägger i. Det gör soppan lite mer matig, enligt Magnus. Magnus är en snäll kille. Han gillar soppa. Men ibland är han sur, och då går han ut på stan och muttrar för sig själv. En dag föll han ner i en öppen brunn och hamnade under vatten. Han flöt omkring på 3 meters djup i flera dygn. Det var tråkigt tyckte Magnus, så han fyllde sin tid med att recitera gamla centralbankschefers uttalanden under åren.

Grovt Initiativ sa...

Har jag aldrig läst kommentarerna ordentligt förr, eller är det alltid såhär mycket miffosvar? Ekehöjd kan ju ta sig en titt och se om han hittar nåt anspråk på att vara allmängiltig nånstans i blogfrossan. Eller för bloggar generellt, frossan är ändå lätt bättre på den punkten än mångas, min egen inkluderad.

Props till kåre för ihärdigt sanningssägande om förkortningen HDK's betydelse iaf.

Och så en kommentar till själva inlägget: Jag måste nog battla - tycker HDK-studenter ser mer allmänt stylish ut än som genomsnittliga gymnasieesteter. Så även om åsikt + analys av frisyren och dess icke-fungerande särpräglingseffekt annars är korrekt måste jag be om ett annat namn på den. Maria verkade ha koll, fråga henne!

Anonym sa...

MOahahahahahaha iblan är fan kommentarerna roligare än själva inlägget. Jag tror att Magnus har kommit lite fel. Men jättebra Mange att du sa till Kalla Kåre det var på tiden, folk kan ju ta illa vid sig att läsa sånt...dessutom är jag säker på att Mike har lärt sig en r e j ä l läxa nu, detärvälingensomtvingardigatthaensånellerhurvisstvisstvisst!!

MOAAHAHAHAHAHAHAHAHA

Anonym sa...

Men snälla Anonymous, gå runt på stan och muttra bittert för sig själv, det är ju Mikes patent. För att sedan gå hem och gnällblogga om det.:-)

Och jo, jag gillar nog soppa, fast utan bröd, gillar inte bröd så värst. Dessutom köper jag helst blåvita varor hos Konsum, fast det var bättre på den tiden dom hette Domus.:-)

AnnaPanna sa...

Nu börjar vi tangera ämnet "Hockeyfrilla" på ett behagligt bekant sätt... är det dit bloggen är på väg alltså ... ? driven som om av en osynlig kraft....

Anonym sa...

TDK my misstake.

Jag tror att Magnus fortfarande sover mellan mamma å pappa eller kanske pappa å pappa..men jag är inte säker.

Anonym sa...

googlade hdk-frisyr = 0 träffar
googlade hdkfrisyr = 0 träffar
googlade hdk frisyr = en massa träffar men inget som verkade handla om själva frisyren i sig.

Googlade även forumtroll. Fick en massa bra tips.

Men jag gissar att det är någon form av poppig frisyr, och det är ju rätt lustigt när folk försöker vara speciella och i själva verket ser ut som 1000000 andra som vill vara speciella.

Anonym sa...

Men vad fan, länka en bild på HDK-frisyren.

Anonym sa...

Man måste ha så "orginellt" utseende som möjligt när man har ett sk kreavtivt yrke- dvs svart med svart och möjligen lite "busigt" rött i håret om man är tant. Fyrkantiga brillor samt märkesskit som är enfärgat och diskret med större logga än funktion är också ett måste.

Anonym sa...

Hahaha!!
Jag åller med. What´s up with that?

Anonym sa...

el guapo;

"nån gay skola i New York"
Är skolan gay? På vilket sätt?
Snälla, berätta för oss icke lärda!

mikebike sa...

cake: jajjemen. jag diggar CB big time. kanske att det kommer en hyllning till honom nån gång. har nog redan creddat honom lite iofs.

maria: har du bara kommit till 6 punkter? du har ju glömt hockeyfrilla och alla dess underkategorier. googla hockeyfrossa och läs ;)

annica: haha ja det är märkligt. vi brukar hitta exakt samma fenomen att störa oss på ;) när kommer du till gbg och hällsar på vår vän från north? då borde vi sura lite allihop.

:\ sinclairfrisyren alltså:) låter fräsigt. kärt barn har många...

ekehöjd: jag har inte en stor plan för att täcka upp allas intresse med bloggfrossa. du har slagit in fel url. prova www.aftonbladet.se istället. ett hett tips!

elpedro: haha ja det är rå stämning här;)

el guapo: hahahahahahaha jag hörde nästan tangenttryckningarna hit: "nån gay skola..." ;)

magnus: fy fan vad du verkar vara en rolig människa. en levande skrattfest.

anonym: hmmm låter ruggigt bekant det där... alltså sättet att skriva på;)

jens: googla om en vecka igen så ska du se. jag sätter en standard här;)

moto-mike: ingen dum ide. får försöka hitta en lämplig.

bobby: ja precis!

Anonym sa...

Gay skola alltså. Inte gayskola.

"Gay is an adjective meaning carefree or lighthearted. In more recent decades it has come to be used to refer to homosexuals, in some contexts men only, in others, of both genders."

Vill du lära dig mer om gay finns även den här sidan att titta på, varje dag:

http://www.whatsgaytoday.com/

Anonym sa...

HDK-frilla, ja jävlar i det. Konst och lära skänker gunst och ära

Unknown sa...

Har inget mot gnäll, men lite högre ribba än så här kanske....