fredag, december 16, 2005

Jultomten dog 1998

När jag var liten fattade jag ganska tidigt att det inte var den riktiga jultomten som kom hem till oss. Det fanns för många indicier som tydde på att det var en fejksnubbe. Vaffan skulle den riktiga tomten stasha sin päls i morsans och farsans klädkammare för. Likadant med raggisarna och "trällorna" (träskorna). Men det spelade inte så stor roll. Det var spännande ändå och jag insåg det orimliga i att han skulle hinna runt till jordens alla glin med paket.

Jag misstänkte att han var tvunen att hyra in andra snubbar och trodde länge att farsan var en av dem. Bluffen med kvällstidningstricket gick man ju inte på direkt. Vilket pundhuvud skulle år efter år riskera julklappsutdelningen för en GT? Nä, det luktade insider lång väg, men jag lät honom hållas.

Alla andra kids trodde att tomten bodde på Nordpolen men farsan sa att han bodde i Tomteboda, vilket lät ganska rimligt när man bor i Göteborg, är 7 år och har ganska begränsade geografikunskaper. Extra trovärdig var farsan eftersom han jobbade på posten och på sätt och vis faktiskt levererade önskelistorna till den där fete skäggliraren.














Jag minns att jag länge var helt övertygad om att Christer Glenning var den riktiga tomten och att hans jobb på "Trafikmagasinet" bara var ett extraknäck. Ingen klarar sig ett helt år på en enda dagslön. Isåfall skulle tomten debitera en obscen timpeng och Tomteboda skulle vara ett skatteparadis ala Cayman Islands.

Tänk om jag hade fötts 15 år senare och sett Löpsedlarna den där dagen i september -98 "Tomten är död". Kanske därför kidsen nu för tiden känns så fucked up på nåt vis.

R.I.P Chrille.
Och du, oroa dig inte för min önskning, du vet mac powerbook 12", jag antog att det är lurigt att trixa hit den från där du befinner dig nu. Jag hoppades aldrig på riktigt... men kolla om du kan snacka med du vet vem om Fadde och Rosing, punkt tre på min önskelista.

6 kommentarer:

Nemo sa...

Skadeglädjen ärd en enda sanna glädjen... därför, Mike bör du spana in reprisen av "100 höjdare" på 5:an kl 20.00 ikväll...eller banda och ta en svår morgon om ett par dar. I ett av inslagen figurerar nämligen Fadde...som lantis och smälter in i den småländska idyllen...

Anonym sa...

När jag blir kung på Cayman Island ska jag först döpa om stället till Caiman Island, sedan skall jag se till att porsche döper om sin bil till Caiman. Så nu vet ni det...

Brasved sa...

Trafikmagasinet har blivit allt sämre sen Chrille försvann i rutan. Han visste hur man rattade en Fiat, han!

Anonym sa...

Glenning, ja han fastnade nog i skorstenen sent på kvällen 1998. Om Ernst odlar skägg så kan han ta över den röda overallen och skrämma barn om julen...

Batbut sa...

och vad sägar man efter ett sådant inlägg? Och dess kommentarer? Lysande!

Anonym sa...

hallå alla fattar väll att tomten inte finns.........för utom små barnungar som tove min bästa kompis........fast även om hon tror på tomten så gillar jag hene inte