torsdag, december 22, 2005

Dagligvarunoja

Det hela började för tre år sedan med att jag och min vän R var påväg hem till honom. Vi skulle köpa med kaffe eftersom hans var slut och på min inköpslista hade jag även branflakes. När jag var i butiken så ringde min fru och bad mig köpa med toapapper på vägen hem, så what the heck, jag tog ett sixpack och gick till kassan.

När jag står där utbrast R att det var så jävla uppenbart att jag skulle hem och skita. Att kaffet och branflakesen gjorde att det verkade som jag var förstoppad och tänkte göra en ritual av hela grejen. Jag frös och fick blackout. Jag minns inget mer förrän vi stod utanför affären. Efter det har toapapper blivit en laddad produkt att köpa. Det är DEN dagligvara som blottar köparens uppsåt allra mest. Det säger mer om en person än man tror.

Det finns tillfällen då jag känner mig helt kool med att göra ett dasspappersinköp och det är när jag handlar för över 300 bagare. Med tillräckligt många kringvaror smälter det liksom in bland de övriga produkterna och blir ett totalt desarmerat köp. Men hur många gånger har man inte tagit det sista på rullen och vetat att man måste göra ett stödköp. Jag blir svettig av blotta tanken.

Jag känner en stor press när jag står där i kön och lägger upp ett sexpack på bandet och betalar med en slät tjuga. Jag har blivit besatt av tanken och kan inte släppa att kassörskan kanske tänker att "aha, den här killen ska hem och skita!". Därför har jag i desperation försökt kamouflera mina köp genom att köpa ytterligare något. Men när man köper toapapper för nitton kronor blir en snusklubba en jävligt tunn täckmantel.

Var går gränsen för att det ska passera som ett slumpmässigt "när-jag-ändå-hade-vägarna-förbi-inköp"? När får mjölken huvudrollen och när blir dasspappret bara birollsinnehavare - eller i den bästa av världar - bara statist.

Det absolut värsta scenariet är när man kvart i tolv på kvällen inser att pappret är slut och att det kan bli en jobbig morgon dagen därpå. Då är det bara på med jackan och dra ner till macken där de säljer papper, endast i singelförpackning, inrullat i vaxpapper som om vore det en delikatessvara. En kille som kommer ner till bensinmacken strax innan midnatt och BARA köper dasspapper är som en öppen bok. Det är en handling sprungen ur ren desperation, likt en pundare på jakt efter en fix. Jag har gjort det och jag har sett blicken hos den unga kassörskan. Efter ett sådant förtvivlat och naket inköp är man märkt för livet.

Om det ändå hade slutat där. Som löken på laxen har jag dessutom utvecklat en paranoia inför valet av papperskvalitet. Inte nog med att man skriker ut att man är skitnödig. Man talar även om ifall man är sore och behöver mjukt papper eller är en rough mama och pallar med de hårda, oblekta och grovfibriga grejerna. För vilket är bäst egentligen. Lambi som signalerar att man är en "baddare" eller nåt ryskt nonamepapper med hyvelspånsgrovlek?

Jag har valt att gå en så neutral väg som möjligt. Jag köper det billigaste och intalar mig att jag därmed gör en form av statement. Att toalettpapper är en helt oviktig produkt för mig.

Länge har detta dilemma tyngt mig men nu vet jag att jag inte är ensam. Jag lyssnade på Ricky Gervais Show där Stephen tyckte att just toapapper var ett jobbigt inköp. Jag outtade hela fenomenet på kontoret imorse och fick då veta att P har en värre noja än mig. Dasspappersinköp för honom kräver att hans flickvän är med för om han köper toapapper i ensamhet är han tvärsäker att personen i kassan tror att han ska hem och ruska tupp - köra en intensiv session skinnbanjo så att säga.

22 kommentarer:

Anonym sa...

haha skön läsning, ligger inte inne med några sådana nojor men ändå ;). kanske skulle vara lite svettigt med ett sånt dår mack-stop men ser till att man har hemma o slipper sätta mig i den situationen :).

Anonym sa...

haha skön läsning, ligger inte inne med några sådana nojor men ändå ;). kanske skulle vara lite svettigt med ett sånt dår mack-stop men ser till att man har hemma o slipper sätta mig i den situationen :).

Mjukispolacken sa...

Det är sant som du (och Ricky) säger. Att köpa bara dasspapper är livsfarligt. Man vet ju vad man själv tänker när man ser någon annan göra det. Det kommer som en ren reflex.

Angående kvalitet är Lambi och alla andra "gull-gull" papper ren skit. Jag torkar mig hellre med sandpapper än med lambipapper. Fingarna går ju för fan rakt igenom!!!
Tacka vet jag Euroshopper för 11 spänn. Hållbart och billigt.

Anonym sa...

Jag är så glad att vrålsnyggo-perioden på Willys i nordostpassagen är över. Ett tag i våras var ALLA som jobbade där så jävla heta. Jag var tvungen att sminka mig så fort jag skulle handla lite juice. Och ja, det hände att jag valde det dyra alternativet Hemköp enkom pga detta. Några sugarbuns finns kvar men om man har jobbiga inköp, som toapapper, går det oftast att välja en mindre besvärande kassa nu för tiden..

Anonym sa...

Hahahahahaha!! Jag avlider, av skratt!! Men det måste ju finnas värre saker att köpa? hrrm.. Hemorojdsalva.. det skulle behövas många hemorojder för att jag skulle köpa det kan jag säga... Äh MikeBike du får rycka upp dig med toapappret.. varenda människa bajsar ju.. vissa gör det på toan, andra i badkaret... ;)
Stor kram och en fröjdefull jul!!

IT-horan från Skåne sa...

när man gjort en del stödköp för att dölja sitt dasspappersinköp så tar man ändå bara en påse att packa varorna i, som man fyller och det finns inte plats för något papper. Vilket innebär att man på hemvägen går omkring med en kasse i ena handen och en sexpack i andra och skyltar för hela stan att man ska hem och skita :)

En annan läskig sak är när man köper en tidning nu för tiden.....gärna en dator tidning med mycket grafik typ på utsidan, inslagen i plast........typiskt som en porrtidning. Nästan så att man vill hålla upp framsidan för alla man möter bara för att undvika missförstånd

Jobbigt det där med att handla

Nemo sa...

Som den hämoröjdbehängde gubbjävel jag är har jag kommit dithän att val av toapapper och dess hantering utvecklats till en skön konst... efter en plågsam tid i mitt liv med ständiga attacker där min nedre magmun var rörligare än mitt intellekt - kom jag fram till att det gäller att vara kallt hård; Köp en bal i taget...och detta bör vara ett enskilt inköp - och se styggt på kassörskan (med uppsynen "passa dig - nästa gång har jag kanske ett paket tvålflingor och några burkar katrinplommon i korgen...")

Anonym sa...

Snacka att bry sig sjukligt mycket om vad (man tror) att andra tycker. Jag menar: Om du nu köper oxfilé så kommer du troligtvis att skita ut restprodukterna efteråt. Så passa dig nästa gång som du köper något som går att äta.

Anonym sa...

seriöst mikey; en bal - när man storhandlar, den räcker definitivt till nästa storhandling, och har man varor för runt 1000 riksdaler så sjunker balen in soft.
man känner sig lite som en (ung o trashig förvisso men ändock,) flerbarnsfamilj, som gnatar på..=)
det är nästan lite martyrkänsla..
..och beakta; storhandling sker på billig coopcentral en bit från hemmet, all övrig hamdel sker på hemköp/närmaste affär. alltså är man helt anonym på coop, där man kommer med sitt stora lass typ 5ggr/år - och sån där självhandlardatormaskinkörgrej - åker man inte ut för en "koll" så går de ens inte genom varorna ffs.

(nu har jag kan tilläggas för protokollet inga såna störningar, jag skulle kunna gå in på hemköp runt hörnet och inhandla dasspapper,kondomer och olja eller nåt helt kallt, ev njuta lite av kassörskas ev tankar..så sjuk är jag..men, ..jag är ju tjej..så det räknas kanske inte XD)

Kissen sa...

*garvar*
Vojvoj. Livet är svårt. Jag har slutat med såna ångestattacker. Dock är jag en kvinna med huvudet på skaft så det kollas rätt noga huruvida det finns papper hemma eller ej så man kan ta det i samband med nästa större handling.
Dessutom köper jag och karln det oftast när vi är nere på affärn tillsammans vilket på något vis gör det hela mer legitimt. Klart att familjer (gärna med barn) skiter mer än andra, dessutom snoras det mer!
Du får börja köpa storbal med typ 200 rullar så har du inte problemet mer än en gång varannat år.
Fan, jag tror jag måste gå och slussa en kolbåt nu

tessan sa...

hm.. varför skulle en toarulle signalera bajs mer än kiss? eller, är det som vi tjejer alltid förfärat anat, att ni boys inte ägnar er åt avtorkning vid det sistnämnda?

Anonym sa...

Jag har lämnat Göteborg och flyttat söderut och kan meddela att här i Madrid finns rosa toapapper. Ska jag skicka en rulle Mike?

Anonym sa...

Singelrulle är värsta ångesten. Kommer fortfarande ihåg när jag skramlade upp mynt för att köpa en rulle när krisen var nära. Kändes som hela butiken kolla in mig.

Blancaflor sa...

Spanjorerna har inte bara rosa toappper utan även parfymerat...
God jul!

Anonym sa...

Jag trodde verkligen att jag var ensam om dessa tankar. Tack gode Gud att vi är fler. God Jul på dig och hälsa familjen.

Anonym sa...

Firar du festivus idag Mike? många Seinfeld-fans lär göra det
http://en.wikipedia.org/wiki/Festivus

mikebike sa...

hej hej alla. tack för all respons. skitkul.

visst finns det värre sakert att köpa än dasspapper. det finns alltid värre saker;)

tessan: jag tror ingen kille springer till macken för att pappret är slut och han är pissnödig men inte vill gå för att han måste torka picken;)

god jul alla! vi hörs snart igen.

gösta. ja festivus skulle vara jävligt soft att fira. samlas hela familjen med vänner och så och berätta hur missnöjda man varit med varandra det året... hahaha, det är ett favvoavsnitt dessutom för mig.

Anonym sa...

Köp katrinplommon och kruskakli samtidigt som kaffet och fiberflingorna;) Jag köper oftast bal för bajsnödighetsgraden bg=1/N_toa kan man resonera (så jävla mycket som en bal kan man ju inte skita!)

Köp barnmat, blöjor eller nappar ihop med toapappret -då helt legitimt

Anonym sa...

underhållande skrivet med ett intressant ämne.

eline sa...

HAHAHA herregud! Jag skrattar fortfarande!

Anonym sa...

Då kan du vara glad att du inte är tjej och måste köpa bindor.
Jag beställer på internet, seriöst.

Anonym sa...

jag flyttade hemifrån när ja 15, kan du tänka mig hur pinsamt de va å köpa toalettpapper då eller? har dock blivit lite bätte nu då. Men jag har kommit på att de jämt känns mycket bättre med gamla taner, för dom har vart med om så mycket mera i livet å sånt. haha :D fråga mig inte varför :D