torsdag, november 16, 2006

Lagförslag månne?

Det känns som att tiden borde vara mogen att mota bort det dåliga genom att lagstadga bort onödigt provocerande mynthantering.

Tillåt bara jämna tiotal. Det skulle skapa en mental semester.

Var nyss och åt lunch och på väg tillbaka diskuterade jag och en kollega det mycket irriterande fenomenet att det alltid ska kosta ojämnt. Varenda lunchställe tar 59 kr, 69 kr o.s.v.

Visst var det ett kreativt och smart trix när det kom för en livstid sedan men det är väl knappast någon som fortfarande tycker att det känns så sjukt mycket billigare för att det hamnar en krona åt vänster. Fan, ska det var så förbannat svårt att hålla sig till jämna tiotal.

Jag hatar att betala 59 kr med en hudring och tvingas ta emot (4)1 kr. Jag är så förbannat trött på att ha växelmynt i fickorna så spontant vill man ionte ta emot den där kronan. Samtidigt ställs man inför ett dilemma eftersom att säga att det räcker med 40 känns gör en till ett drygt svin och att bara lämna det där stackars myntet på bordet är ett klassiskt förnedringsknep. Man tvingar dem att vara tacksamma och själv märks man upp med stämpeln "pissdricksare".

Det skapar en oskön loose-loose situation. Ingen vinner, alla förlorar.

Ärligt talat... hur bra är det liksom.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Lämna elva eller tjugen spänn i tip!

Anonym sa...

Det värsta är när något kostar 99 spänn och man lämnar en hundring... Skall man invänta den sketna kronan i växel eller på ovan nämnda sätt förnedra expediten/servitören genom att skänka honom den...?

Anonym sa...

Dagens i-landsproblem?

mikebike sa...

anonym: jättebra ide. höja lunchpriset med en tjuga / dag... hmmmm... eller också inte

kk: ja det är ju det jag menar!

mikebike sa...

camilla: hahaha... ja men man gräver ju ofta där man står. varför ska jag gnälla på att det sjunger så förbannat i den korrigerade plåten när det regnar i sydafrikanska "shanties"

Andreas sa...

Jag tror att hela "sluta på 9-grejen" är på väg ut. Nästa deal, åtminstone när vi kommer upp i summor, blir att lägga sig precis över istället. Bilar kommer bli först. De kommer inte kosta 159.900:- längre, utan 160.100:- istället.

Det har redan börjat, och jag är säker på att fler kommer följa efter...

Alley Cat sa...

Man har ju dock äntligen uppmärksammat att 50-öringen kanske är lite onödig...

Kanske?!?

Vem vill kånka omkring på en massa 50-öringar? Vem kommer nånsin ihåg att betala med dem?!? Vem har orken att betala med dem?!? Inte ens parkeringsautomaterna tar ju emot dem nu...

Jag röstar således bort både enkronan och femtioöringen! Främst femtioöringen... Den retar jag mig mest på!!! När den väl är borta är det enkronan jag ger mig på! Var sak har sin tid!!!

Anonym sa...

äta ute 20 ggr/månad skulle alltså kosta 20 kr extra/månad. det kan man leva med. men fan om alla andra priser, tex varje enskild vara i mataffären, också ska kosta jämt. då snackar vi dålig deal för mig som dels betalar med kort och dels är fattig student. omsätt den ekonomiska förlusten i billiga studentöl (räkneexempel: 50 uppåtavrundade köp = minus 2 öl)
och allt blir genast mycket tråkigare.

Doktor Svårmod sa...

Jag 100% Pro-myntförbud. Ta bort skiten och inför 10kronors-sedlar istället.

Anonym sa...

I Stockholm har vi en uppfinning som heter Kontokort. Det kan man använda som betalningsmedel och slippa all kontanthantering. Kommer till arbetarstaden Götlaborg vilket år som helst. Skynda till Nordstan göbbar, det går rykten om att det finns en gbg-prototyp under utvärdering där!

Anonym sa...

Håller med dig till fullo. Om man nu ska försöka sig på att hitta några fördelar med det hela så upptäckte jag den idag. Jag ser medvetet till att inte ha någon plånbok med myntfack, vilket alltså tvingar mig att lägga mynthelvetena i fickan. Väl hemma töms dessa i en skål. Så har jag hållit på i två år nu och idag var jag iväg till myntinsättningen på banken.

5 634 kr var det. Inte så dumt faktiskt.

Det ska dock erkännas att det inte enbart består av den där enkronan man får tillbaka på lunchrestaurangen.

Om inte annat ett försök att se positivt på den systematiska idiotprissättningen som råder.

Anonym sa...

Haha, där jag jobbar kostar lunchen exakt 60 kr. Inte en krona mindre. Därav slipper man få den sketna kronan i dricks. Tro mig, man vill inte ens ha den. Finns inget värre än när kunden tror att han räddar dagen genom å lämna kvar kronan. Hua..

Anonym sa...

kajan, kunden tror inte han räddar dagen, han vill bara inte ha kronan heller. bra ställe du jobbar på som har jämna stålars, måste ju va smidigt o slippa slänga fram den jävla kronan till varenda kund också.

Anonym sa...

Håller med om irritationen. Då är det ju bättre om de sätter ut ett imaginärt pris på typ 59,90 som ändå rundas av till 60. Detta tillåter dem att ha sitt lilla psykologiska spel som de inbillar sig lockar kunder, och vi slipper växelmynten. Vinn-vinn.

Anonym sa...

Äh, kom in i matchen. Mynt är som tidigare sagt, enbart till för att stoppas undan i skålar eller burkar (eller annat favoritställe) för att med stor orgelbundenhet pantas och förhoppningsvis sprida lite ljus i tillvaron.

Pantar man flaskor, kan man "panta" småmynt. Vill man trots allt inte ha dem, kan man ju skänka dem till välgörenhet. Nä, just det dom luras ju bara...:-)