torsdag, april 12, 2012

Minicykeln aka "Blå skottet jr"

Idag begav jag mig ut på ett våghalsigt äventyr till bilbrändernas självaste epicentrum. Backa. Jag hittade nästan direkt och måste medge att jag kände av viss nervositet när jag parkerade någonstans i närheten av något som kallas Krumeluren. En medelålders kvinna i ljusblå morgonrock stod och rökte på sin höghusbalkong och tittade skeptiskt på mig. Kan ha varit för att jag parkerade fel, men mer troligt för att jag utstrålade osäkerhet. Det kändes lite crazy att röra sig helt obeväpnad i ett sådant högriskområde men vad gör man inte när man blivit biten. Cykelbiten.

Ändamålet för min utflykt var en Mini-Rex, en klassisk campingcykel, som jag strax skulle köpa dyrt av en trevlig tjej från dalarna. Jag har bestämt att Blå skottet ska få vila en säsong (till) medan jag lägger stadens asfalterade mil under mina minicykeldäck. Som jag har längtat. Jag ska vårda den här hojen. Renovera och fixa och utrusta den med en massa läckra attiraljer. För några år sedan var det hipstervarning på minicyklar men nu när fixie-trenden verkar hålla i sig har minicykel blivit ett fullt legitimt färdmedel för mig. Jag tror till och med att fixie börjar få lite svennestatus nu. Jag har sett några rejäla exempel på hipstercyklar som får det att klia lite i mig (separat inlägg).

Någon som har bra tips på var man ska vända sig för att köpa pynt till sin minicykel, så bara vräk in dem här i kommentarsfältet. Jag vill att hon ska bli som ny. Blå skottet jr.

7 kommentarer:

Anna sa...

En annan grej, kollar du på serien Portlandia? Går av någon anledning på dagtid, men finns på SvtPlay.

Konstkanot, inte den roligaste sketchen men du har ju bloggat om'et:

http://svtplay.se/v/2733812/portlandia/kanot-konst?sb,k166215,1,f,-1

Anonym sa...

Rostbiffsrullar i olika format...kanske lindade på något slags hatiskt sätt?

Unknown sa...

Cykelpynt är jag dålig på men misstänker att man får pynta en del om det skall bli så snyggt som man vill ha det.

Jonas sa...

Navborstar, stingpinne och ett rött och ett grönt handtag?

Anonym sa...

såna där smattror, fast bacon

mikebike sa...

Mallan: tack för tipsen. gillar verkligen bottlebeltsen.

anonym: vilket dåligt tips.

historiska tweets: jag ska hålla det enkelt.

Jonas: navborstar check. handtagen låter sjysst. men vad är en stingpinne?

anonym: baconsmattror, låter briljant.

Raggoparden sa...

Ja, det hette ju faktiskt stingpinne. Himla inadekvat ord. Det var iaf en vågrät halmeterlång plastpinne avslutad med en orange flagga, som man fäste vinkelrätt ut från pakethållaren för att undvika närkontakt med ömtåliga bilar.
Passar doch inte på din cykel utan var ett pensionärstillbehör för mammor i 35-årsåldern.