måndag, augusti 29, 2005

En gastronomisk geografilektion

Idag tänkte jag bjuda på en geografilektion för alla som inte bor i Göteborg samt för de som bor i Göteborg men är lite vilsna. Jag har flera gånger fått frågan varför jag tjatar om Majorna hela tiden och det finns bara ett svar. Det är helt enkelt för att det är det bästa. Det är där gatorna är lite vänligare, där solen lyser lite längre, där kaffet smakar lite bättre, där livet är lite lättare och så vidare.

Om man ber mig beskriva Göteborg så skulle jag säga att det börjar med Majorna som paradrätten i en avsmakningsmeny på en lyxkrog. Det sträcker sig vidare och tar med Hugget och Linné under sina vingar. Till och med Haga, Vasa och i viss mån centrum solar sig i glansen. Servicenivån är prima och upplevelsen oslagbar.

Vidare har vi Öst som man mest rättvist kan jämföra med en lunchbuffé. Den har sina glimtar som Bagaregården och Kålltorp som piffar upp det tristaste bordet precis som grissini och parmesan samt en fräsch sallad. Men vi har områden som Svingeln och Gamlestan och allt därefter som är precis som den överkokta pastan eller alldeles för blöt pizzasallad.

Sedan kommer vi till Hisingen. Det lägst stående i kostcirkeln. Hisingen är precis som ”Korvan” utanför pustervik eller vilket uteställe som helst. Man vet att man kommer bli tokrisig i magen men, anything goes, bara man är tillräckligt full.

Det finns givetvis tusen områden till att dra in men de jag utelämnat ligger antingen för långt bort eller så är de helt ointressanta ur matupplevelsesynpunkt.

5 kommentarer:

mikebike sa...

haha maya det är ju "lilla hisingen" i majorna du snackar om. det är ju det galnaste av allt. du missupfattade mig nog lite. jag menade inte att den bästa maten fanns i de här stadsdelarna. jag menar att bomässigt, atmosfärmässigt är de här områdena som maten på en... ja du fattar?

vart i gbg bor du förresten?

Anonym sa...

Du tar udden av munkebäck gode vän. Men jag är tillräckligt stor att acceptera det eftersom vi inte har ett endaste jävla mysigt, eller bra om man så vill, kafé. Och inga bra uteställen. Om någon vill göra sig lustig och säga att "halta lotta är toppen", gör inte det, då kan ni flytta norrut. Till angered eller kanske t o m kungälv. Men ändå har vi atmosfär här. Lite som majorna fast utan backar och trevliga ställen. Men å andra sidan har vi ju världens bästa skivbutik.

Anonym sa...

anmärkningsvärt är att Jeffreys har fått oskäligt dålig kritik här men det går jag inte in på ( obs, jag har ej mysbrallor på när jag är där ).
Hisingen är hur som helst guds rövhål när det gäller gbg.

Anonym sa...

t.b.f.t.e. - Det finns ju ett underbart kondis mitt på Munkebäckstorg där man kan få sitt rävgift precis som man vill ha det. Svart och jävligt beskt.

mikebike sa...

oskäligt dålig kritik olof?? hur menar du då? Vad är det som inte är oskäligt dåligt på jeffreys? Är det parkbänkarna eller jackvegasmaskinerna... eller darttavlorna elle kanske är det anderssons pilsner som du håller om ryggen... finns det något som är bra med jeffreys? övertyga mig gärna, jag säger det inte med arrogans.

skönt, vem man än pratar med så är alla slående eniga. Hising Island sucks a goat penis... eller som en vän berättade att någon sagt för att markera:

Hisingislandare - värsta sortens pack!