torsdag, september 18, 2014

What about it Daddy Cool?

I måndags var jag med på Tintins danskurs. Det var dags för andra lektionen av tio och temat denna gång var discodans. Det var en härlig känsla att följa med henne för hon är fortfarande så himla stolt över oss i alla lägen. Jag bävar för den dagen hon kommer tycka att vi är pinsamma. Jag vet att den kommer och förhoppningsvis går över igen, men jag får ångest av tanken. Jag mig ändå ganska ofta som en rätt ung och fräsch farsa. Men det skulle jag strax bli varse att det är ett självbedrägeri av guds nåde.

När vi kom in i gympahallen såg jag att danslärarna var två tjejer som skulle kunna vara mina döttrar. Alltså rent tekniskt sett. Typ om jag hade träffat deras mammor och haft oskyddad tonårssex på fyllan när jag gick i högstadiet. Men ändå.

I alla fall. De samlade barnen i en ring och började förklara vad de skulle dansa för något. Frågade om någon visste vad disco är. Tjejen som ledde det hela tittade över barngruppen och svepte med blicken över oss föräldrar och så förklarade hon i klartext att det är en snabb och rolig dans som, och nu kommer det, "era föräldrar säkert brukade dansa när dom var unga".

Säkert brukade dansa när dom var unga.
Dansa när dom var unga.
När dom var unga.
 
Orden träffade som en distinkt lavett. Där satt jag och visst fanns det några föräldrar som var mycket äldre än mig (säkert fem år eller så) men framförallt var där många föräldrar som helt uppenbart var jävligt mycket yngre än mig också. En sådan skitstil. Alla mina discoreferenser är hämtade från Boney M, Bee Gees musik Saturday Night Fever med John Travolta och möjligen ABBA. Grejer som knappast var poppis när jag var UNG utan fan fortfarande gick i blöjor. Och så sitter där en liten juvenil och insinuerar att jag är gammal som ett as. Jag log stelopererat och sökte snabbt Josefines blick. Hon var ju indragen i samma härva men verkade ta det med ro. Ok, det är knappast en överaskning för mig själv att jag snart fyller 38 snart, men den tog ändå där den skulle. Jag gör så gott jag kan för att inte tänka på att jag snart levt halva livet och då hjälper det inte att bli hänsynslöst varudeklarerad av en gymnasist.

Jag må vara gammal men när dansen drog igång måste jag säga att det var lite av en lättnad ändå. För det såg fan banan ut. De skuttade runt till Alcazar och rörde sig inte ett dugg som Bobby Farell eller Tony Manero. Ha!







5 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

Och för extra effekt av rörelserna på filmerna.
Se dom utan ljud!

Honey sa...

Såvitt jag vet finns det bara en riktig typ av disco och det är den finska: https://www.youtube.com/watch?v=-mVONyfs0bM

Markattan sa...

Snart 38?
Amenvafaan!

Markattan just52....

adde sa...

Ha ha, visst är det genom barnen man blir påmind om sin ålder. Undrar om de utan barn känner sig yngre hela livet?

mikebike sa...

Lotta: haha. briljant.

Honey: Classic. Fy fan vad sugen man blir på att gå på kurs.

Markattan: Haha men du vet ju också att man brukar säga att ålder bara är en siffra.

Adde: Kanske. Troligen stämmer det ganska mycket. Om barn tvingar en att håller sig ung psykiskt. SÅ är de flesta nog överrens om att man åldras rent fysiskt.