söndag, mars 05, 2006

Bredbandsbolaget jag hatar er

Alltså jag är så förbannad just nu att jag snart imploderar.

För första söndagen på många år sitter jag och längtar efter första telesäljare som ska ringa och sälja på mig en tidningsprenumeration, mr music, kallingar eller för all del el- eller teleabonnemang. Han eller hon kommer att få känna på en släng av min fantastiska psykvrede vill jag lova. För jag har gått och blivit trött. Hädanefter kommer jag bete mig som ett jävla skithuvud mot alla som ringer och erbjuder någonting till en rimlig kostnad. Åhhh, de ska få må brunt på jobbet. De ska få darra innan de ringer nästa samtal.

Innan jul ringde ett halt säljsvin från Bredbandsbolaget och lyckades på ett mirakulöst sätt få mig att inte slänga på luren. Han måste vart bra för de brukar inte komma särskilt mycket längre än: "Hej mitt namn är XX och jag ringer från..." KLICK!

Något trix måste han dragit för jag lyssnade och tyckte hans säljargument lät smutt. Att ha allt på samma ställe och dessutom så sänka min bredbandskostnad.

Givetvis skulle allt vara sjukt smidigt. Jag behövde bara säga ja ett par gånger på en inspelning, resten skulle de ordna. Jag borde kanske anat oråd när han sa: "Håll i hatten för nu åker vi mannen" men jag flinade bara och svarade "visst visst". Jag får skylla mig själv för jag gick på det. Idag vet jag bättre och jag har inte känt mig så frustrerad och förnedrad sedan jag gjorde lumpen som jag gör idag.

När jag signade mig så skulle ett modem komma på posten. Det gjorde det inte. Mitt teleabonnemang skulle de säga upp (jag skulle inte behöva röra ett finger). Det har inte gjorts. Det som däremot har gjorts är att jag fått sämre prestanda än jag betalar för under snart tre månader. Jag fick inte min trådlösa uppkoppling att fungera eftersom jag hade fel modem och först när jag ringde teknisk support i tio omgångar kom de fram till att de "glömt bort" att skicka min skit. I fredags fick jag loss ett modem som visar sig vara sämre begagnat och så fasansfullt fult värdet på fastigheten sänks.

Dessutom saknades givetvis en kabel vilket gör att telefonen inte funkar samtidigt som mitt breda band. Jag får välja mellan att ringa eller surfa. Det är så jävla mycket 90-talatt jag håller på att spy. Sedan i fredags kväll har jag lagt c:a 5 timmars samtalstid hos Bredbandsbolagets support och de har ingen jävla aning om vad de olika avdelningarna kan göra. De lovar att återkomma men gör det inte så här sitter jag med en jävla u-landslösning och kan bara nås per mobil. Vem vet om jag någonsin kommer att få någon reda i detta träsket.

Jag saknar Televerket. Inga val - bara ett alternativ.

Det är inte så att världen går under för att jag nte kan ringa och surfa samtidigt, men är det något jag verkligen hatar så är det att bli fistad av ett bolag som lovar guld och gröna skogar och sedan inte kan hålla ett skit. Jag är så pissed off just nu att jag skulle vilja elda upp något. Helst bredis huvudkontor men eftersom mordbrand är rätt osoft så får jag nöja mig med att hämnas på alla telesäljarsvin.

Många tycker nog att det inte är deras fel, att det bara är ett jobb och att de säkert är studenter som gör det för att dryga ut sin CSN-lön. Men jag är ledsen att säga att de ätit upp mitt tålamod nu. Det är dags att börja ta ansvar för vad de ställer till med.

Det kommer inte bli kul att försöka sälja nåt till mannen som blev trött igen... var så säkra!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Var med om samma företag för ett år sedan. De ringde o erbjöd mig 8Mbit, jag tackade ja. När det gått c.a 1 månad ringde jag o undrade vad de sysslade med...det sa att det var på G. Jag väntade, och väntade. Efter 2½ månad ringde jag igen, då skulle de kopplas in om 5 dagar lovade de.Inget hände. Jag ringde igen, då hade de gått 3 mån. Då sa de att "vi kan inte erbjuda dig 8Mbit, så din beställning är inte giltig, men du är bunden till oss i ett halvår ändå."
Jag exploderade. Men de skickade inga fakturor, men jag fick lov att vänta 6 mån med att anlita gamla hederliga Telia igen...hade bredband efter 7 dagar. Hata BBB.
Lycka till.

mikebike sa...

Dessutom har de en person som jobbar med telesupport så det kan ta 40 minuter att komma fram även om man bara har tre samtal före sig... absurt.

Jag hatar dem men orkar inte byta igen.

Anonym sa...

Ingen serviceanda direkt...
det är jobbigt att byta operatörer hela tiden, jag vet inte ens vilket telbolag jag har längre :).
Tänkte tipsa dig om "Farsor som bloggar", en kille som dragit igång att samla alla pappor på en bloggsida...
http://farsorsombloggar.blogspot.com/

Hör av dig till han om du vill joina.

Cliff Hanger sa...

He he... nästa uppvigling är nära förestående. :-) Snart kommer nog BBB få en länk till ditt inlägg. Som en liten mjukstart får du adressen till en kul blogg som handlar om "dumma kunder": http://dummakunder.blogspot.com/

Cliff Hanger sa...

Fast vid närmare eftertanke kommer jag nog inte att irritera BBB i onödan. Jag har ju själv dem som leverantör. Om de skulle tro att det är jag som totat ihop detta inlägg kan jag ge mig fan på att de kapar min lina eller ställer till med något annat sattyg.

Anonym sa...

Det roligaste jag vet med BBB är när man ringer dem om bredbandet inte funkar. Då får man en nämligen infon att mer info om driftstörningar finns på deras hemsida... Moment 22 kanske?

mikebike sa...

björn: tacksakruha men jag vet inte om det passar mig. jag skriver ju inte så värst mycket om mitt föräldraskap... det kanske inte spelar roll?

el mango: du har aldrig tänkt på att de du viglar upp mot kanske också gillar att uppvigla;)

Bionda: ja moment 22 som fan.. alltså det är ju bara så dumt. hur tänkte de tro?

lareina: javisst det funkar så länge man inte gör ett skit. mitt misstag var att hoppa på telefonbiten. jag skulle aldrig börjat trixa. nu är det väl kört.

Anonym sa...

har aldrig haft probs med BBB (har både telefoni och bredband) allt funkar perfa.

totalvägra telia säger ja bara :/.

men d e klart man blir pissed när d strular.

Anonym sa...

När jag skulle skaffa bredband så var bbb ett alternativ, men efter att ha fått vänta månader, samt varit tvungen att få olika besked varje gång man ringde så fick det bli glocalnet, vilka har fungerat fantastiskt, häromveckan ringde en säljare från bbb och ville att jag skulle byta och eftersom det var till mycket snabbare blev jag intresserad. Gick dock inte med på att signa medans jag kollade upp det hela och efter att jag fått samtalet så snokade jag lite på nätet och fick uppfattningen att det var väldigt ofta som ett byte var allt annat än problemfritt. Därför fick jag en sur säljare på halsen några veckor senare då säljaren återkom som avtalat. Hämnas på du MB även om jag som säljare själv tycker att det är tråkigt att folk är skitarga på mig när jag ringer (även om flertalet blir glada över att jag 1) ringer på dagen, 2) direkt berättar att jag är säljare 3) erbjuder en bra och billig produkt utan att lova mer än vi kan hålla :) men det är ju jag det!

mikebike sa...

ja men du säljarn! du är faktiskt en av de få som förstår vad det är man irriterar sig på. du kanske tillochmed är den enda. du är bloggfrossacertifierad skulle man kunna säga... och det är inte dåligt det.

Anonym sa...

BBB, kan man nog inte lita på. De suger så hårt att dem kan inte förstå varför dem kan koppla in bredband till förra ägaren av min lägenhet men inte nu till mig. Jag tro att detta säger en del om deras kompetens och kapacitet, man få väl ge dem en instruktions bok på hur man klicka enter på tangentbordet också väl.

Anonym sa...

Sitter just nu med samma jävla skit, gick på samma nit, kanske till och med samma försäljare... Det där med "Håll i hatten, mannen" ekar så tragikomiskt i mina öron just nu att jag funderar på att skära av dem. Jag har aldrig varit med om sämre service eller tjänst, och kommer aldrig att beställa något mer av dem så länge jag lever.

Big up för en go bloggpost, som f.ö. var det första jag hittade när jag googlade på "hata bredbandsbolaget"!

Peace.
/
J

jimpthegimp sa...

Hatar verkligen oxå BBB!! skulle ha portering till telia för 5 månader sedan.. telia fick som svar att jag inte e kund hos dom längre så det gick inte.. och bbb sa att telia gjort nåt fel.. 2 ggr.. avslutade mitt abbonemang men det funka iaf inte.. slutade med att jag bytte tele nr.

För en vecka sedan fick jag 5 räkningar från BBB.. sammanlagt 2000 spänn, helt plötsligt är jag kund igen och detta efter 5 månader... har kontaktat konsumentombudsmannen och skickat mail till plus i SVT haha

Anonym sa...

Har haft BBB något år eller två nu, och allt fungerade bra tills det nya modemet gick sönder. Det var bara början på problemen och de är inte slut.

Alla vars modem gått sönder har fått dessa utbytta mot begagnade utbytesmodem. Vi är inne på vårt 4:e eller 5:e på ca 4 månader. Förra gången blev vi lovade ett helt nytt då vi haft “sådan otur” med de begagnade. Vi fick inte ett nytt utan ett begagnat igen. Vi har problem med det här också. Alla modem vi fått har haft olika fel, och alla kablar är utbytta, så felet ligger inte någon annanstans än i modemen. Ett modem stod bara och blinkade, i ett annat låg hela innanmätet löst…

Senast blev jag ombedd att testa att köra direkt via modemet och inte via routern, då han på supporten misstänkte att det är något fel på routern som stör ut modemet. Konstigt att vi inte haft det här problemet med de tidigare modemen då. Kollade och konstaterade att felet kvarstår, det är alltså inte routern som stör. Ringde tillbaka och sa att felet kvarstår vilket då borde bevisa en gång för alla att modemet är kass. Vad ber mig supportsnubben att göra då? Jo, att plugga in strömförsörjningen till modemet i ett annat vägguttag, för att se om det nuvarande kanske skickar ut för hög eller för låg spänning!!! Men va faan, är de helt korkade eller tror de att vi kunder är det? Om det vore fel på vårt vägguttag borde väl vi haft det här problemet också på tidigare modem?

Att det fungerar utmärkt med modem av andra fabrikat som jag lånat av vänner och bekanta, eller med modem av samma fabrikat fast utan telefonstödet (då vi ringer med BBB också) bevisar väl ytterligare att deras begagnade utbytesmodem är skit, och att vårt nuvarande modem är kass?

Jag har nu gett dem en absolut sista chans att skicka ett helt nytt modem. Tar de inte den chansen byter vi bredbandsleverantör och telefonoperatör med en gång. Jag har redan kollat upp vilka alternativ vi har, och bestämt mig för vilka leverantörer vi ska ta, och vilka abonnemang. Jag är redo att trycka på knappen, om inte BBB försöker behålla oss som kund.