tisdag, december 16, 2008

En tyrolsk idol

Låt mig introducera er för Franzl Lang. Ett joddlarmongo av rang från de tyskalande bergsdistrikten.

Jag blev själv bekant med Franzl först igår. Nu vat jag inte längre hur många gånger (men det är många) jag har sett hans fanstastiska framträdande i vad jag misstänker är Österrikes motsvarighet till Allsång på Skansen. Det toppar mycket. En sådan jävla Idol.



Och en sådan entré. Killen knäcker Elvis självförtroende på scen och maken till syntetiskt munterhet har sällan skådats vill jag påstå. Det är smått fantastiskt. Orkestern drar igång, kamerorna panorerar och bakom en höstack står Franzl världsvant beredd. Bäst på att joddla (hur bra det nu är att kunna behärska den ack så förhatliga uttrycksformen) i hela världen sägs det. Det är svårt att inte gilla en sån snubbe. Jag älskar hur han ler in i kameran och gestikulerar som en perfekt hybrid mellan ett stycke tv-pastor och en flåshurtig stavgångentusiast. Hans precisionscirkulära kroppshydda är nedpressad i ett par vedervärdiga hängslebyxor så att han antar samma form som ett kanderat äpple. Men Franzl är glad ändå.

Franzl rör sig mycket mondänt genom de övermogna publikmassorna som inte riktigt vet om de ska passa på att titta in i tv-kamerorna eller fortsätta att kasta trängtande blickar mot den tyrolska pigtjusaren. Man kan tydligt se att killen har ett party i brallan och är löjligt van vid att förpläga utvalda groupietanter med privata könsakter backstage efter sina joddleri-gig.

Spontant vill jag höja Franzl till skyarna. Samtidigt bär det lite emot. Han känns lite för snuskig helt enkelt. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är. Det kan såklart grunda sig i hans smått abnorma framtoning, men det kan lika gärna vara att hans namn påminner lite om den andra österrikaren, som i våras tog begreppet family-man till en helt ny nivå.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Kusligt...

mikebike sa...

och vackert på samma gång ;)

E. sa...

Hahaha.. Ja både kusligt och nästan lite fint, fast nog mest kusligt ändå. Kan folk ha fobi för clowner borde en sån där kunna skapa ännu värre skräck, ja det tror jag.

Ninni sa...

Tycker att Franzl svajar lite där han världsvant glider genom publikhavet i sina lederhosen. Kanske svårt att suga i sig luft när man ska stöta ut dylika ljud!?

Anonym sa...

Jag tror han hittar sitt joddlargroupiemongo ungefär samtidigt som han börjar vicka på rumpan.

Anonym sa...

Han ser ut som en hybrid mellan Lt. Mauser från Polisskolan 2 och Leif Boork. Fan vad jag vill ha dragspelsgubbens hatt förresten! Priceless.

Anonym sa...

Läste först "kastrerat äpple" och fick inte ihop det riktigt..
Fan-tastiskt!
Denna sfäriske mans rumpvickning är oslagbar.
Inspirerande!
Klämmer härmed in läderhosen överst på min önskelista till jul

Anonym sa...

ja jag e lost for words... hahaha... men det var skönt å se såhär en tisdagseftermiddag... blev lite gladare iaf... :)

Fredrik sa...

Jag mår illa

Anonym sa...

Shit, hans smil skrämmer mig lika mycket som Drottning Silvias dito. Däremot svänger hans höfter inte lika mycket som Elvis.

//Canana

mikebike sa...

empe: klart det kan. är det någon som kan skräck är det en österrikare.

N: jo han svajar lite men det är proffsigt svaj.

adde: haha ja det kan vara då. snyggt vick med :)

jonte: bra spaning! han är jävligt lik Lt. Mauser ju:)

llama: haha ja de är fina. föredragsvis gjorda av svin eller älg.

anonym: ja kul att du blev gladare. gladare ska man vara kring jul.

Anonym sa...

Ich liebe Österreich!

-Luca

PS Canana: Silvia är ju ganska mycket Das reich hon också.

mikebike sa...

fredrik: varför då?

canana: ja, de är ju syskon :)

luca: det ante mig :)

Niklas sa...

Detta är ändå rätt ok jämfört med till exempel finska Idols som producerat en hög med skräckexemplar till artister. Nog för att Viking Line ska ha artister i flera år framöver.

Anonym sa...

Tack! Du har räddat min dag. Och hittat någon som brädar Christer Sjögren i mitt hjärta!

Donny H sa...

Der Jodlerkonig ... en titel som förpliktigar.

Anonym sa...

Det bästa. Det är playback.

Anonym sa...

Hahahahaha! Ö-m-a-z-i-n-g :D Jäklar vad killen kommer upp i falsett också

Cliff Hanger sa...

Mycket välskrivet inlägg i bästa Mikebike-anda! :-)

Anonym sa...

Klasse Möllberg/Banane?

Anonym sa...

Men herregud. Singback dessutom. Jag får associationer till kollektivt självmord, analsex med minderåriga och annat härligt.

Anonym sa...

"van vid att förpläga utvalda groupietanter" - du når verkligen nya nivåer i att uttrycka dig träffsäkert! Sitter på ett 4 timmar försenat tåg (delar, som du förstår, din kärlek till SJ), men den här videon gjorde onekligen resan en bra del roligare! :)

Robbelibobban sa...

Själv tycker jag att likheten med Per Fritzell från galenskaparna/aftershave är slående.

Anonym sa...

Vilken upplevelse! Nästan som en feberyra i vaket tillstånd!

Men du, hur i allsin dar får man en video från you-tube att hamna på sin blogg? Du gör uppenbarligen något som jag inte listat ut ännu, men hur?

Unknown sa...

Bert Karlsson med sångröst! Huh

Anonym sa...

Det känns riktigt bra att vi motade det tredje riket i grind.
Undrar hur många han har fågna i källaren? Eller är han resultatet efter många år själv inlåst i en källare hos herr Fritzl?
Han kanske lyckades fly och kände snedriktade hämdbegär mot omvärlden. Insikten slog honom att han kan ju inte sodomera hela Österike så då började han med det näst värsta. Ear-rape.

Anonym sa...

Han är ju som en Christer Sjögren körd genom en umpa-umpa-mixer. Och så har han den största mun jag sett på mycket länge.

Link sa...

Vilken ENORM tunga han har! Nästan lika stor som den 2,5 kg tunga julskinkan som just nu ligger och griljeras i min ugn. Dock. Tacka vet jag Allsång På Skansen.

Anonym sa...

Före detta majbo här, numer dock berlinare. Måste säga att dina vardagsobservationer från Majorna med omnejd stillar Göteborgshungern något. I synnerhet inlägget om Café Skogen, varifrån jag har liknande erfarenheter, värmer. Angående Franzl Lang så är han en stor ikon i Österrike. Har tidigare bott i hjärtat av Tirol och försökte mig en dag på att skämta om denne man inför ett gäng tvättäkta alpmänniskor. Icke att rekommendera, för att summera den långa och upprörda diskussion som utbröt. Franzls idolsajt hittas på http://www.yodelcourse.com/yodelking/yodelking.html, var man bland annat kan läsa att han reser sig modiga 1744 millimeter över alpytan, sockor och tirolerhatt borträknat.

Anonym sa...

The stаtе οf the aгt flеx bеlt, attempt it you ωill not rеgrеt it.


Fееl freе to visіt my wеb-site ::
http://www.Prnewswire.com/news-releases/flex-belt-review-and-latest-coupon-code-savings-now-featured-at-awesomealldaycom-190317331.html
My web site: moved here

Anonym sa...

Тhіѕ pаrаgrаph presents clear іdeа desіgnеԁ foг the new
uѕerѕ of blοgging, that genuinelу hοω to
do running a blog.

Ηeгe іѕ mу websіte; Read the Full Write-up