måndag, juli 18, 2005

"Tjuvar härjar i vårt garage!"

När man precis skall gå in till mitt garage genom trappuppgången så finns det en varningsskylt med en lång text om att man inte skall glömma en massa stuff i bilen eftersom det kan bli stulet.

Det roliga med skylten är att rubriken lyder: " Varning! Tjuvar härjar i vårt garage!". Fattar ni hur jävla mycket tjuvar det dräller runt i garaget om de faktiskt "härjar". Vi snackar inte EN tjuv som smashar ett par rutor och plockar på sig stereoapparater och lös kringutrustning. Nej, oh nej. Vi snackar inte ens EN liga. För om jag ska få ihop ekvationen med att tjuvar (plural) härjar (kraftuttryck) så måste det röra sig om en massa tjuvar. Kanske flera rivalisernade ligor som ränner runt där varenda natt som om de vore på speed och bara tokhärjar. Ett helvetes gatlopp helt enkelt.

Låt mig berätta vad jag anser härja är. T.ex. alla dåliga ägg i Charles Bronsons: Deathwish 3. Gosse där snackar vi om härja. Där är det ett par hundra badboys som tagit över en hel stadsdel i NY och rånar, våldtar och mördar som om det vore ett välbetalt jobb. Gamle Bronson käftar upp och då skaffar de backup och värsta eldstriderna utbryter. Det är Bronson och polischefen och några svenssons till mot tusen råskin med molotovcoctails, motorcyklar, stiletter och kedjor. Det är som i Mad max fast tio gånger värre. Där hade en skylt med rubriken: "Varning! Ligister härjar i våran stadsdel" passat alldeles utmärkt. För det kallar jag att härja.

Om det verkligen var så att tjuvar "härjade" i mitt garage, hade jag lagt ett förslag i föreningens förslagslåda och bett dem sätta in vakter i garaget.

Jag tror att någon i föreningen har överdrivit en smula... och det skulle aldrig jag göra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, fan alltså. Om man härjar så inkluderar det fan att nöta ner asfalten, fälla betongpelarna och riva skiten för att sedan ställa sig på toppen av byggskräpet och pissa tills dammet lagt sig. Det kallar jag att härja.

Anonym sa...

Härja kan ju även i viss mening betyda partaja?! Det kanske är världens dunderskiva där...gå ner å kika nån grå kväll vetja! ;)