torsdag, juli 14, 2005

Småländska telefonförsäljare

Precis när jag trodde att jag var färdigbloggad för dagen så ringer en smålänning från "Net@Once" (fyndigt namn). Jag blir givetvis inte förvånad över att en smålänning möter upp på andra sidan tråden och börjar pladdra om att "spara pengar" och mer "värdiga priser"... åhhh gud den dialekten....

Det som förvånar mig två andra saker:

1. Att de anställer huvudpersonen i "Plötsligt från Vinslöv" (Kultförklarad dokumentär om några riktiga bangolfsmongo från småland) och att personen ifråga lyckas få in så många "om man säger" och "då va" som meningsavslutare på ett treminuters långt samtal. Jag tror jag tappade räkningen vid 5232 stycken Han lät så menlös att jag inte ens orkade hetsa upp mig. Inte heller vara dryg och oförskämd som jag har satt i system när teleförsäljare ringer och svinar på kvällen.

Jag brukar säga "Jaha, vad intressant. Kan du berätta mer om det?" och sedan lägga ifrån mig luren och gå runt i rummet och vissla och låtsas dona med annat. Bara en gång har de hängt kvar i luren och gosse vad sur han var då. Fuck him!

2. Jag signade upp mig med glocalnet på telefoni för ett tag sedan. De sålde in det snyggt med att jag skulle slippa såna som han. jag skrattade och tyckte att det var ett rätt skönt självförakt den killen hade och sa: "Jess mannen, du har just fått dig en ny kund och en bättre bonus!"... Jag skulle hamna på en lista som gjorde att inga mer teleförsäljare skulle få ringa mitt nummer. Sweet. Men uppenbarligen höll han inte sin del av avtalet... Ni vet vad det betyder... han hamnar i svarta boken.

7 kommentarer:

Anonym sa...

hehe...jag har börja gilla telefonförsäljare sen jag hittade det berömda motmanuskriptet..men det har du kanske redan sett? annars är det ett hett tips ;)"dom" blir ruggit konfunderade när man börjar fråga tillbaka massa konstiga frågor..kolla http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

mikebike sa...

haha fan vad kul det måste jag prova. en annan jag gillar mycket är att be dem berätta och sedan säga mmm... mmm... mmm... några gånger och bara lägga på... hahahaha så jävla förbannade de blir då. en gång ringde en upp igen för att han trodde det bröts. då gjorde jag likadant igen.

Anonym sa...

hehe...ja det är ju också en variant! Annars kan man köra en "ala Veiron i ottan" å dra igång sticksågen eller vinkelslipen...om man nu har nåt sånt hemma ;)

Anonym sa...

Aaau hallå. Vinslöv ligger sedan länge i skåne. Hur kan du ta så fel på dialekt?


MVH Aptango

Anonym sa...

Vad säger dom? Blubb blubb?

Anonym sa...

Hmm jag tror att han kan ha sagt sanningen... MEN det kommer inte att ge resultat förren om ca 2 år, då firmorna som säljer listor (där tex du står med) främst säljer sina gamla listor ... om du hänger med. (Skrivet av en annan småländsk telesäljare)

Emi sa...

Hahaha du är för jävla rolig (och lite puckad, no offense ;)) som klagar på Vinslövsdialekten och inte ens fattar att det är skånska. :P