torsdag, oktober 25, 2012

Passa er jävligt noga för Phone House på Backaplan

Känsliga läsare varnas. Det här blogginlägget kommer att innehålla scener som ingående beskriver de våldsamt koncentrerade halter av kundhat och antiservice personalen på Phone House Backaplan bemöter sina kunder med. Bloggaren tar inte ansvar för eventuell huvudvärk, ont i käkar, yrsel och annat skav som vanligen uppstår i samband med intagande av extremt provocerande information.

Det har nästan tagit en vecka för mig att hämta mig efter förra fredagens lunch då jag festade till det genom att följa med min vän O (ja, han med en minimotorcykel i bagageluckan) till Phone House som ligger beläget ute på djävulsöns stora festplats. Backaplan. O hade fått meddelande om att mobilen han lämnade in på reparation för ett tag sedan var klar för avhämtning. Gott så.

Redan när vi kliver in i butiken känner jag på mig att det inte kommer att bli ett angenämt besök. I kassan står en svanktatuerad fitnesshona och det går inte att ta miste på tröttheten i hennes ansiktsuttryck när det går upp för henne att hon inte ska komma att tjäna en enda spänn på den här kunden, eftersom det gäller ett garantiärende. Hon letar uttråkat runt i skåpen och efter en stund hittar hon fram en plastficka och häller ut den lagade mobilen på disken. O testar att sätta igång telefonen och till hans stora belåtenhet verkar den funka som den ska. Han frågar efter mobilladdaren och tillbehören eftersom han lämnade in telefonen i originalkartongen med manualer, kablar, laddare och hela faderullan. Tjejen i kassan tittar frågande på O och säger att hon inte kan hitta någon notering om att han skulle ha lämnat in laddaren. Jag ser hur O:s käkmuskler spänns innan han sakligt förklarar att så är i alla fall fallet. Den finska stämningen börjar sakta infinna sig i lokalen och jag känner själv hur min puls höjs avsevärt. Och nu börjar det bildas kö i butiken.

Efter en stunds lika tafatt som fruktlöst letande skickar butiksbiträdet slutligen  iväg ett sms till sin chef för att hon ska komma och reda upp "situationen". Innan vi vet ordet av kommer butikschefen inrusande, hon är inte otrevlig (än) men undrar i ganska stram ton vad problemet är, varpå O gör ett nytt försök att förklara att han gärna skulle vilja ha tillbaka sin laddare. Då går butikschefen i tydlig försvarsställning. Det finns inget noterat om någon laddare. För att hjälpa henne på traven förklarar O att han,  bara en liten stund efter det att han lämnat in telefonen, hade blivit uppringd av den person som tagit emot den. Personen i fråga hade plötsligt påstått att de inte hade möjlighet att förvara kartongen i butiken och hade sag att O antingen fick komma och hämta lådan pronto, eller så skulle den slängas (oklart är varför han inte hade informerat om det vid inlämningen utan väntade en halvtimme tills dess att O var på väg tillbaka till ett viktigt jobbmöte).

Här någonstans hade de flesta som representerar ett företag fattat grejen och bett så hemskt mycket om ursäkt och fixat fram en ny laddare. Men inte på Phone House på Backaplan. Istället väljer Butikschefen att gå i högljudd debatt och även lägga skulden på O. De hade minsann ringt från butiken, hade de inte det? Jo. De hade sagt att han måste hämta kartongen, hade de inte det? Jo. Men O hade sagt att han inte kunde... Spelar ingen roll. De hade informerat O om att de i så fall skulle slänga kartongen, hade de inte det? Jo. O säger att han tyckte att det var befängt men att han inte hade haft något annat val än att acceptera och säga att han i så fall skulle få klara sig utan låda. Sagt och gjort. De slängde lådan. Och laddaren. Och manualer. Och annat kablage. Fullständigt rimligt enligt den arroganta butikschefen vars norska stämma börjar kännas som en glasskärare i hjärnbarken på mig (och säkert alla andra i butiken).

O tittar på mig som för att få bekräftelse. Jag bara skakar på huvudet och säger att det låter helt vansinnigt. Han tar ett djupt andetag och försöker en gång till. Han har aldrig bett dem slänga laddaren. Det vore ju närmast debilt eftersom han självklart skulle behöva kunna ladda telefonen när den är reparerad. Allt han hade gått med på (mot sin vilja) var att de kunde slänga kartongen om det inte fanns någon möjlighet att förvara den i butiken för han skulle inte hinna hämta den samma dag. Men hade inte laddaren legat i lådan? Jo. Som han hade bett dem slänga. Nej inte bett  dem. Accepterat. Ja, men då hade han alltså varit okej med att de skulle slänga lådan. Ja. Och Då hade de gjort så. Ja, men de måste väl FÖR I HELVETE ha förstått att han inte ville att de skulle SLÄNGA HANS JÄVLA LADDARE??? Hur skulle de då kunna veta att laddaren låg i lådan han bett dem slänga? INTE BETT. ACCEPTERAT. Och de måste ju ha känt att något låg i lådan och om inte annat kontrollerat så att det inte låg något i den innan de slängde den? Nej. NEJ?? Nej. Inte om han ber dem slänga lådan nej. "MEN JAG BAD DEM INTE SLÄNGA...", försöker en utmattad O. Han tar ett djupt andetag och frågar sedan hur de ska lösa det här. Butikschefen säger att det enda hon kan göra är att ge honom en bra rabatt på en ny laddare.

Jag ser att O är röd i ansiktet och jag känner själv att adrenalinet har pumpats ut i mitt system och står mig upp i halsen. Det spänner runt tinningarna. Vid det här laget är jag både djupt imponerad över och äcklad av att O har lyckats tygla sin vrede, så till den milda grad att han inte fullkomligt ballat ur. Ett strypmord hade möjligen varit oacceptabelt men fullt förståeligt i sammanhanget. Själv hade jag sagt upp mitt förhållande till värdigt beteende och börjat gå loss på inredning, gapa, skrika och leva runt som en dåre, för att hindra min kropp att försättas i en anafylaktisk chock av bemötandet från den JÄVLA SOPAN till butikschef. Maken till servicefientlig människa har jag aldrig mött tidigare.

Så för att sammanfatta händelseförloppet:
  1. O lämnar in sin mobil i originalkartong med alla tillbehör till Phone House på Backaplan.
  2. När O är påväg tillbaka till arbetet ringer personen på Phone House, som tog emot den och säger att de inte kan förvara lådan i butiken, utan kommer slänga den om O inte kan komma och hämta den.
  3. O går motvilligt med på att de slänger lådan.
  4. Phone House slänger lådan utan att ta ut laddare etc.
  5. Butikschefen på Phone House Backaplan säger att det är O:s eget fel.
  6. O får erbjudande om att köpa (KÖPA) en ny laddare till ett förmånligt pris.
Det är lika delar beklämmande och förvånande att ett företag som lever på att sälja mobiltelefoner anser sig ha råd att behandla kunder på ett sådan nonchalant och föraktfullt sätt. Jag är förbluffad. Särskilt med tanke på hur ett företags rykte idag helt riskerar att förstöras genom negativ kritik i bloggar och sociala medier. Kanske blir det så när man pressar sin säljpersonal (källa: Dokument Inifrån) över en viss gräns? Jag vet inte. Hur som helst borde det ligga i ledningens intresse att sanera den värsta smutsen i företaget genom att skicka ut ovan nämnda butikschef i en stabil långtidsarbetslöshet.

---

För att till sist ändå ge hela historien lite balanserad kritik så löste situationen sig till slut genom att O skrev ett inlägg på Phone House Facebook-sida samtidigt som jag tjallade till Toni (ett föredöme som borde bli befordrad) via deras online-kundtjänst (ja, så upprörd var jag att jag inte kunde släppa det trots att det inte ens var mig ärendet gällde). Toni tyckte det hela lät beklagligt och erbjöd sig reda ut situationen så att O fick sin laddare. I början av veckan hörde någon form av högre chef också av sig till O och bad så mycket om ursäkt och lovade att kompensera O. Det är bra på alla sätt och vis, men reparerar tyvärr inte skadan. Så länge jag riskerar att bli bemött av sådan otrolig arrogans av deras butikspersonal kommer jag inte att sätta min fot där, och jag kommer göra allt jag kan för att ingen annan heller ska göra det. De måste jobba lite på sitt kundförakt innan jag ens överväger att välja dem när det finns så många andra ställen att köpa mobiltelefon på.

Och för all del, var inte blyga att sprida detta...

25 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som du säger kan ingen kompensation i världen efteråt uppväga ett sådant kundförakt. Jo möjligtvis om man fick se butikschefens avsked på grått papper.

Själv blev jag blåst av TRE när ett garantiärende i verkligheten blev en förlängning av abonnemanget. Dom jävlarna förlängde utan att säga något till mig så jag fick sitta 24 jävla månader extra med en sunkig mobil som bara hade 6 månader kvar på bindningstiden. När jag ringde upp kundtjänst och klagade kunde de inte göra något, jag hade ju skrivit på. Men det jag skrev på trodde jag var för att kvittera telefonen efter reparationen.

Väljer jag TRE igen? Nä aldrig i helvete. Jag är hellre utan telefon!

Anonym sa...

"Butikschef" måste väl vara den mest urvattnade titeln av dem alla?

Anonym sa...

Det gäller att ha omdömme när man jobbar med reklamationer.

Det är klart man skall skylla på den redan missnöjde kudnen om någon slängt hans laddare...

-Luca

Ellet sa...

Phone House lurade min sambo också. Nog för att man tydligen måste läsa igenom kontrakten VÄLDIGT noggrant, men han signerade ett 12månaderskontrakt för en telefon, som sedan helt plötsligt var en 24månaders! Så personen i kassan hade skrivit ut fel, men det fanns ju inget att göra.

Vårt fel, och deras fel, men ändock. Ryck på axlarna verkar vanligt i deras kedja, vet jag själv också av erfarenhet.

Anonym sa...

Mitt besök på Phone House gick till såhär http://humbleandbug.com/2012/03/08/humblebug-gar-en-aningens-ove/

adde sa...

Aaagh! Jag känner att jag blir förbannad bara jag läser detta. Lovar att sprida din varning.

Kalla Kåre sa...

Hahaha!

"Svanktatuerad fitnesshona"! Äntligen fick jag ett namn på dom.

Och du, jag har verkligen inte dött utan följer din blogg noggrant men mest genom RSS-läsaren på paddan och där är det så krångligt att kommentera.

//Kalla Kåre

optikerdotter sa...

Åååh, jag ÄLSKAR såna här historier! Jag håller själv på att rehabilitera mig själv och samla kraft inför att skapa en blogg som ska smutskasta Halebop. Herre gud, vilken resa det är med dessa idioter.

adde sa...

@optikerdotter:
HA HA HA!!!
...samla kraft inför att skapa en blogg som ska smutskasta Halebop.

Episkt!

Livsviktigt! sa...

Jag hade likt dig tappat behärskingen för läääänge sedan!

optikerdotter sa...

adde: ja, di där som säger sig vara sakkunniga i bloggvärlden säger ju att man ska nischa sig. ;) och för övrigt anser jag att Halebop är värda att smutskastas.

Wagner sa...

"Butikschef" måste väl vara den mest urvattnade titeln av dem alla?"


Inte alls. Max håller sig både med restaurangchef, biträdande restaurangchef och kökschef.

Anonym sa...

Äntligen är Hisingen tillbaka, "djävulens festplats" Backaplan. Oh så skönt, och så sant som det är sagt. F-n i h-e vad glad jag är att slippa jobba där längre! en annan episl liknelse som jag skulle vilja ta upp är "lucifers anus" men då med syfte på tingstadstunneln...Mvh/Exilväschötten

bananprojektet.se sa...

Mmmmm. Vackert. Mina sympatier.

Själv har jag en pågående feud med ett försäkringsbolag. Otroligt vad mycket man behöver dom när de vill ha en som kund. Och så fantastiskt lite energi det finns att svara i telefon när verkligheten slår till.

Mr Elway sa...

www.katshing.se

Bra service och du behöver inte ens lämna kontorsstolen. Fast håller med andra, MER Hisingen-stories

Julia sa...

Jag minns en gång när jag skulle köpa ny telefon och dubbelkollade typ åtta gånger i butiken att det inte skulle tillkomma några nya ombindningsavgifter eller så.

Fick jag en faktura med dylika? Självklart.

Frallan sa...

Jag håller i princip med om allt, men är ändå förvånad över att ingen kommenterat det idiotiska att lämna in hela jävla kartongen med laddare och allt. Dumt.

Men det dummaste är ju att lämna in något för laddning på Hisingen, och specifikt på Backaplan. Nä, jag har inga sympatier (även om de PhoneHouse-anställda verkar vara riktigt otrevliga as)

Frall sa...

...och med laddning menar jag förstås reparation.

mikebike sa...

Anonym: Ja precis så är det. Men jag råder dig att välja en Trebutik framför Phone House om valet skulle stå mellan dem.

Anonym: Hmm har inte tänkt på det innan... kanske. Men det känns som jag kan tänka på flera andra titlar före butikschef. Dock inte i det här fallet.

Luca: ja där gjorde hon ju ett bra jobb.

Ellet: Ja det handlar ju lite om service och kundvård. De skulle kanske tjäna på att börja jobba lite med sina kunder istället för mot dem.

anonym: får läsa din story.

adde: bra. sprid på. det är nya tider nu. man förnedrar inte sina kunder och kommer undan med det.

kalla kåre: härligt att du är kvar. man vet ju inte riktigt längre. kul att du kommenterade.

optikerdotter: åhh jag vill läsa den. starta nu. skulle vara väldigt roligt att ta del av dina tankar.

livsviktigt: jag jag blir varm bara av tanken

optikerdotter: ja jag tycker att du ska köra.

exilväschötten: ja du jag har mycket hisingen i mig nu.

Bananprojektet: Kör så det ryker.

Elway: Det kommer

Julia: Det är en rutten bransch

Frallan: well jag tycker inte det är så konstigt att man lämnar in hela skiten.

Baronessan sa...

Jag levde mig så in i denna berättelse att jag själv började gå lös på möblerna här hemma.
Inget "fånhus" alltså. Noterat!

Mittimellan sa...

Hahaha! Förutom att jag vred mig av skratt när jag läste det här misstänker jag att du satt fingret på en viktigt detalj, nämligen den att butikschefen verkar ha norskt påbrå?

Har personliga erfarenheter av norska chefer som också systematiskt använde sig av "det är inte mitt fel utan DITT eftersom du inte gjorde si eller så-management"...

Sammanträffande?

Blue sa...

Man måste ju ändå imponeras, långt innan HBO Nordic kom ur garderoben - så har Phone House varit i framkant och anammat deras affärsidé.

"Kunder är korkade och vi behöver inte göra något bra - vi är så jävla häftiga att vi får betalt ändå".

Typ.

Och hej igen, det var längesedan :)

Jontte 84 sa...

SAMMA ORD FRÅN EN FINNE TILL!!!! PASSA ER FÖR PH Backaplan.......
Köpte en HTC ONE, gick hem och öppnade kartongen och bäääm, en fet repa på displayen när jag tar av skydds plasten, plast listor som e limmade snett, kamera lins som sitter fel placerad och snett, sändning som försvinner när du tar i telefonen, aluminium delar som är felfrästa och ojämna....
Aja, jag går tillbaka till butiken 2 dagar efteråt då det var helg och stängt dessa 2 dagar. Jag har då pratat med HTC, och dom bekräftat att jag får häva köpet eller få en ny telefon. Men icke säger Phonehouse, jo dom skickar telefonen på reparation...? VA??? en helt ny telefon???? Vafan... jag vill häva köpet säger jag då, då säger han i butiken att den ska in till service verkstad.... OCH att jag som precis köpte en helt ny telefon ska få vänta i minst 2 veckor. Då frågar jag om jag kan ta en annan telefon istället då? då får man ett rakt NEJ... inget annat. Tyvärr... våran policy tillåter inte bla bla bla...... vafan....Varför ska jag som konsument bli drabbad av detta, och få vänta i minst 2 veckor när dom säljer en "ny" telefon med en massa fel på till mig..... IDIOTER. Och fittness honan stog bara bredvid och sog DUM UT.....

Anonym sa...

Lämnade in min iPhone som jag köpt hos Phonehouse för rep efter fuktskada(försäkring Phonehouse).
Fick ersättningsenhet som la av efter 2 månader.
Lämnade in för rep hos Phonehouse. Serviceverkstaden vägrar reparera med hänvisning till att enhet genomgått oauktoriserad service?? Hos Phonehouse egen verkstad?
Slutsats: det man får som ersättning när man har försäkring är alltså oauktoriserade reparerade telefoner. Phonehouse försäkring = telefon som håller 2 månader.
Min rekommendation , ta den inte.
Tror jag går till Telia nästa gång eller?
Jag har ännu inte fått besked om jag får nån ersättningstelefon eller inte.
Men dom kan ge sig fan på att det kommer bli dålig reklam för dom i lokaltidningen om jag inte får det.
Nu kör jag gammal NOKIA, DEN FUNKAR!

Anonym sa...

Hej !


Bra att du kriva det. Jag blev också illa bemött av pojkarna där. Dåligt service vilket gjorde att min nya abonemang med ny mobil från Telia 2, inte kommit igång i en vecka.. Jag blev tokig, Som tur r fick jag fotsätta med 3, . Kanske var telia 2s fel. Men hur som helst måste man ta hand om kunder och sörtera bort de telefonbolag som inte levarera. Kunde har alltid rätt! Jag vägrar att betala för dåligt bemötande ,stress och förvirring samt för vilseleddande inforamtion. Det finns många aktörer på marknaden att tillgå!