tisdag, maj 21, 2013

Back to basic

Jag har på en vecka fått min levnadsstandard brutalt försämrad. Min förbannade iPhone har inte funkat ihop med wifi, messenger etc på sistone, så jag har blivit tvungen att lämna in den. Samtidigt som jag är djupt tacksam för att jag fått låna en gammal minitelefon, en Experia-nånting, av Josefines syster (tack Anna), för att kunna upprätthålla någon slags hygienfaktor i tillgänglighet, så känns det riktigt jävla värdelöst att plötsligt vara förvägrad en vettig mobil uppkoppling. Så som den fria världen känner den idag. Att dessutom vara förpassad till den gamle T9-funktionen är ett ok som är tungt att bära. Messade folk verkligen såhär på stenåldern? Det är ju helt jävla sjukt. Det tar mig typ 20 minuter i snitt att svara på ett helt vanligt standard-sms.

Jag har snabbt lärt mig hur ensamt och kallt det blir när man förpassas från sociala medias varma fluffiga innanförskap till det hårda karga offlineklimatet. Det är inte värdigt. Och är det något jag uppskattar här i livet så är det lite vanlig hederlig värdighet. Inga poddar, ingen instagram, inga mail, ingen buzzfeed. Fy fan vad kasst det är. Stigmatiserande rent av. Jag drar mig för att plocka fram mobilen och svara, skyler mig om jag måste och känner mig nästan utttittad.

Kanske lär jag mig något av det i slutändan. Kanske blir jag en bättre människa. Kanske inte.

6 kommentarer:

Ellet sa...

Jag tror att du bara kommer bli en "ännu sämre" människa när du väl får tillbaka telefonen. Du vet vad jag menar. Njutningen, e-konsumtionsupphetsningen och den oändliga möjligheten att surfa roliga katter, vart du än är.

mikebike sa...

Ellet: Du har nog rätt :)

Anonym sa...

iphone = Apple = problem.


-Luca

Anonym sa...

i-landsproblem, i-landsproblem, i-landsproblem, eländet vet inta gränser och traumat för den ständigt uppkopplade är verkligen på max. Det finns en gubbe som driver ett center för folk som måste "tända av" från sin uppkopplingsnarkomani. :D Sen att en schysst modern nalle gör allt och lite till, det är en annan sak. Och som jag hatar gamla T9, har slagit sönder en sån telefon när det brast en gång för mig, satans avföda vissa ericsson-ingenjörer/funktionsprogrammerare. Mvh/exilväschötten

Linus sa...

Väljer frivilligt att leva i stenåldern (med gammal osmart T9-telefon), och jag tycker nog att jag känner ett ett större lugn i vardagen än de flesta av mina uppkopplade vänner. Välkommen tillbaka till den riktiga världen! /Linus 24 år, ofta betraktad som gubbe

mikebike sa...

Linus: hahaha är det nån sorts hipstergrej du har för dig? Eller vad kommer det sig?