söndag, februari 27, 2011

En sån dag

Vi hade precis handlat och fått med allt på listan utom en sak. Toapapper. Det var helt slut så en av oss skulle bli tvungen att springa ner till butiken igen. Nitlotten föll på mig. Jag har tidigare nämnt att jag i möjligaste mån försöker undvika att ställa upp endast dasspapper på bandet. Det är en så väldigt utsatt situation.

Det var stimmigt i butiken. Det kändes märkligt att stå och köa bland en massa storhandlare med bara ett fyrpack i famnen. När det var min tur ställde jag nervöst upp paketet på bandet och fäste blicken på ingenting lite längre bort. Medan kassörskan slog in toapappret satte jag in kortet, slog koden och lät mitt avtryckarfinger vila på OK-knappen. Allt var förberett för en snabb dialoglös exit.

Då. Tilltalar kassörskan mig och frågar: "Är det en sån dag?"

En sån dag? Vad då för dag? Hur menade hon nu? Sa hon verkligen det där? Frågade hon mig just efter att jag köpt endast fyra rullar toapapper, om det är en sån dag? Frågade hon just om jag skulle hem och tokbajsa?

Jag visste det. Att de tänker grejer när man gör ett så blottat och riktat inköp. Och det är exakt den situationen jag alltid känt sådan olust inför. Att kassapersonalen ska kommentera mitt toapappersinköp och få det att verka som att det är någon sorts intresse, högtidsstund eller en rit jag shoppar inför. Som att jag är helt sjuk i huvudet.

Jag bara tittade på henne. Inget i hennes blick indikerade att hon hade skojat. Hon tittade helt allvarligt på mig och hon verkade vänta på svar. Hon ville att jag skulle svara på frågan, om det var en sån dag, innan hon lät mig godkänna beloppet och sticka hem med mitt byte. Jag kände mig både överrumplad och lätt chockad. Skulle hon nöja sig med ett enkelt ja eller skulle det öppna upp för följdfrågor?

Efter en tystnad som pågick i en mental livstid klämde jag till slut ur mig ett försiktigt "Va?", varpå hon replikerade blixtsnabbt "var det bra så?". Det var bara en felhörning. Hon hade INTE antytt att det skulle vara en sån dag, med allt vad det skulle kunna innebära. Hon bara undrade om det var bra så. Precis som kassarutinen kräver... eller?

På vägen hem började jag gräma mig. Undrade hon om det var bra så som i är det verkligen bra så, du ser rätt så skitnödig ut, borde du inte slå på stort och köpa en hel bal på en gång.

15 kommentarer:

Fifi sa...

Haha, tänk om man var kassörska och kunde sitta och kommentera folks inköp? Eller håna dem efteråt i fikarummet, ännu bättre!

niklas sa...

Köp hushållspapper och såga av på mitten i smyg. Det kan du göra inom hemmets fyra väggar så att ingen vet att du precis som alla andra bajsar.

Anonym sa...

Det finns ett väldigt enkelt sätt att sätta p för det hela. Gör som Hagfors polisstation och (fel-) beställ tokmånga pallar med en gång så levererar leverantören det hela gratis med egen bil :)

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-142271.html

Anonym sa...

Det finns ett väldigt enkelt sätt att sätta p för det hela. Gör som Hagfors polisstation och (fel-) beställ tokmånga pallar med en gång så levererar leverantören det hela gratis med egen bil :)

http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-142271.html

optikerdotter sa...

haha! jag tycker att det är himla festligt när kassapersonal kommenterar, så länge de kommenterar andras inköp. jag sprang in på en bensinmack en fredagkväll, för ett några veckor sen, för att köpa dricka och när jag kliver in går en kille fram till kassan med några frysta färdigrätter i handen, varpå kassören säger: "jaha, det blev färdigmat ikväll ja, såhär på en fredagkväll.. det är ju gott.." minen som köparen hade var helt oslagbar. ungefär som om nån tryckt på ansiktsmuskulaturens pausknapp i fågelholkläge. älskart!

Ganesha sa...

Skönt att höra att man inte är ensam om sina nojor! :-)

mikebike sa...

Fifi: ja fan jag hade velat göra det.

niklas: bra idé.

anonym: bra där. ska göra ett livstidsinköp. stasha allt på vinden och aldrig mer behöva köpa på ica.

optikerdotter: haha ja, andras inköp ja :)

gnesha: du det tycker jag med :)

Unknown sa...

Åhh, vad rolig du är!!! Klockan är dryga midnatt och jag försöker skratta så tyst som möjligt så ingen i familjen vaknar...

Lisa sa...

1. Skaffa självscanning
2. Ta största papperspåsen
3. Fyll påsen med toapapper
3. Lägg lite frukt/chips/whatever överst

Anonym sa...

hahahahahaha, jag skrattar ihjäl mig. Du Mike, du är lite lätt paranoid, tror jag.

Men det är charmigt. ;-) och vansinnigt kul! Lite som Woody Allen.

Vill inte skrämma dig. Men tänk om nästa gång du går på en offentlig toalett att ngn satt in en kamera och filmar just DIG och det när du gör stora A...och pappret saknas, vilket du upptäcker försent. Eh, det kanske förresten redan har hänt dig? Vore så typiskt. Ser fram mot nytt roligt inlägg isåfall. /Pocahontas

stainen sa...

Haha! Hilairous! Lika underligt som när jag skulle köpa kondomer första gången, på apoteket! Kassörskan började skratta!

charly sa...

Jag har alltid undrat varför man inte använder sig mer av bidé i det här landet...

Ina sa...

Är det av liknande anledning många män har så svårt att köpa tamponger eller bindor?
Manliga expediter tänker:
" hahaha din stackars fan, du får inte något ikväll mer än arga gorillavrån hemma"
kvinnliga expediter tänker:
"hahaha din dumme fan, rätt åt dig, ikväll får du känna på lite PMS power"
De bara önskar de kunde säga det högt :)

Johan Mölleborn sa...

Strålande.

SuperSuraSilverSara sa...

Haha, den var bra...
Kanske tur att du inte visste vad hon tänkte...

Jag har suttit i kassan (länge sen nu) och en kväll kom det in en kille som ville köpa ett razor. Ingen av oss unga tjejer i affären visste vad det betydde så på blygsam engelska och med röda kinder trodde vi att han ville ha kondomer och plockade fram allt vad Konsum kunde erbjuda...stackars grabb....
Han pep snabbt därifrån...

/SilverSara