torsdag, januari 29, 2009

Tummen lever!

Jag har ofta funderat på vad det blev av Tummen. Ni vet Inger och Lasse Sandbergs sköna barnbokskaraktär. Han var högst närvarande under min uppväxt, en riktig kändis som var med på tv jämt, men sedan försvann han plötsligt (bortsett från i tryck på diverse merch som kläder, figuer och annat skit till dagens kids) och hans öde har sedan dess varit höljt i dunkel. Ungefär som han som spelade Karlsson på taket.

Länge har jag varit övertygad om att han började supa och knarka och gick ner sig till följd av sitt destruktiva leverne. Det verkar vara ett öde skrivet i blod när det kommer till barnkändisar. Jag har även misstänkt att han gått med i någon sekt, börjat jobba med porr eller blivit deprimerad och kanske tagit livet av sig.

Men tack vare ett länktips av min kollega S kan jag idag meddela att tummen lever. Han finns och är aktiv på twitters bildtjänst.


13 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Ahh, Tummen var min favorit!!

Mamman sa...

HA HAHAAAAA HA, jag dör!
Väntar nu bara på bildbevis att Storpotäten den förskräcklige också finns där ute någonstans... Huvvaligen.
Tack för skrattsalvan.

Anonym sa...

Hmmm..undra om inte Tummen är släkt med "Humle och Dumle"...
http://www.youtube.com/watch?v=b5GMjdM9RGM

Jo tjena sa...

Åååh, jag hade nästan glömt Tummen, ljuva nostalgi ^^

mikebike sa...

sixx: Ja, vem gillade inte tummen liksom. han var ju lika folkkär som lasse berghagen.

Annakarin: ja vart fan tog han vägen?

Sarahserenad: ja men humle är ju tummens farsa. Homle och Dumle var ju sveriges första riksbögar innan mark och Jonas kom och snodde den positionen men det visade sig ju senare att Humle var bi och hade legat med tummens mamma.

Jo tjena: hahaha... men du minns kuken och kukens mamma va?

Anonym sa...

Man får ju ändå säga att han klarat sig riktigt bra om man jämför med killen till höger. Kan undra om det är han som var Lillstrumpa och aldrig riktigt fick synas, det skulle förklara varifrån man får idén till att göra barnprogramm av en gammal raggsocka. "Fan, han kan vi inte ha i TV, är det ingen som har en raggsocka eller nåt" Typ. ?????

Har du nåt på Tummens mamma då?

J I M

Anonym sa...

Jag gjorde en egen tummeserie när jag var runt 10-11 år, fast jag lade till en egen karaktär: Hälen. Det var en elak farbror som bodde i samma område som tummen och drygade sig både mot mamma o tummen.
4ch-material.

Madelen sa...

Ha ha ha... ESS!

Anonym sa...

jag sprang på en fantastiskt pedagogisk bok med titeln "tummens mamma slutar röka" på öppna förskolan för ett tag sedan. det gjorde min dag.

mikebike sa...

jim: haha ja de där barnprogramsstjärnorna bildar sin entourage med varandra.

joe nice: vad fint. synd att du inte fick sålt den till inger och lasse.

madelen: hahaha

jonna: hahaha ja den finns på film också. sök på youtube.

Anonym sa...

Ha ha, den killen kan ju inte vara så nöjd med den bilden.

Anonym sa...

for hardcore fans only:
http://tinyurl.com/d3t5rn

Anonym sa...

Hoho haha hehe!!! tummen i egen hög person