torsdag, oktober 06, 2005

Bagelbrist i stan

Hemköp på Masthuggstorget har under ett halvårs tid varit min bagelkran. Varje morgon har jag lystet rotat igenom bagelskåpet efter den bästa bageln. Som en pundare efter the morning fix. En bagel får inte vara för liten, inte för stor, inte för länge gräddad och inte för lite gräddad. Jag älskar att de har sesamfrön på istället för blanka men inte för mycket sesam men ännu viktigare inte för lite sesam. Njutning är att sätta tänderna i en bagel som inte är krispig utan mer åt det sega hållet. Den där nybakade sega känslan. Med cream cheese på...

Mmm...

Men så igår morse, helt utan förvarning hade de inte mina älskade bagels inne. De hade olivchiabattor i mängder för att inte tala om de där äckliga ostbräcken. Alltså jag fattar inte. De har tjänat en smärre förmögenhet på mina bagelinköp så jag tar det nästan personligt. Kanske tycker nån i kassan att jag är en otäck jävel och tror att de blir av med mig om de tar bort mina älskade bagels. ALDRIG! Så lätt kommer de inte undan.

Jag kommer att varje dag gå in och kolla om de har bagels. Om inte så köper jag inget. Men jag kommer åter och stryker i gångarna. Om de aldrig har sett en fönstershoppare i butiken innan ska de få se på nåt nu. Jag bojkottar härmed Hemköp i Masthugget tills de tar in dem i sortimentet igen. Deras förslagslåda kommer fyllas till bredden med obsceniteter. Jag orkar knappt med tanken att inte få min morgonbagel. Det är ju min kickstart på dagen goddäm it.

Jag måste be om hjälp. Vart i stan har de jävligt goda bagels till ett rimligt pris??

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tyvärr ej tipsa om bra abgels-ställe. Kanske ett gyllene tillfälle att spara dina slantar, för det låter inte så billigt att köpa bagel 365 dagar per år. Var inne på ditt Hemköp igår men till min besvikelse fanns ingen Paddan där, bara en ganska ung mörkhårig kassörska (som säkert Paddan förtrycker).

Anonym sa...

Mikebike - dina bagels är borta ur sortimentet. Enligt utsago så säljer dem inte mer än 3-4 st per dag vilket inte är tillräckligt. MEN, du kommer inte at tro det - än finns det hopp. Nästa gång du är på Hemköp ska du snacka med en mycket trevlig tjej vid namn Therese. Hon är beredd på att lägga en stående order på dina älskade dina bagels. Det är fan service det.
Ha en bra dag!
Mvh ulf - bagelstroubleshooter

Anonym sa...

Har hört att det skall finnas jäkligt fina bagels på Övre Husargatan.

Anonym sa...

Precis, sega inte frasiga... det är det viktiga med bagels.

mikebike sa...

Hörru Ulf! du är utsedd till veckans hjälte. Hur löste du detta?
vad har du för förhållande till tjejen vid namn therese? Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, jag är helt enkelt överväldigad;)

Anonym sa...

Prova att göra egna!!
Du kommer garanterat att få samma spännande sorteringsproblem som du har haft på Hemköp...några kommer att vara för stora, några för brända, några för lite brända, några med för mycket sesamfrön osv. Alla är dock sega och nygräddade

"Bagels 16 st
5 dl mjölk
50 g jäst
25g smör
2 tsk salt
2msk sirap/honung
13-14 dl vetemjöl spec

Värm vätskan till 37 grader , blanda i smält smör, salt, sirap samt jäst. Alternativt torrjäst som, blandas i mjölet

Bearbeta i assistent 10 min
Jäs i 30 min

Dela degen i 16 bitar, rulla ut och forma till ringar/tryck ihop
Doppa 2min i kokande saltat vatten
Lägg på en plåt på bakplåtspapper, pensla med ägg och sesamfrö
Grädda I 225 grader 15-20 min"

Anonym sa...

tja, vad ska man säga?
med hot om bajsbrev som hämnd kommer man långt här i livet...
he he.. ja jävlar.
//ulf

Anonym sa...

Läste i arkivet om en resa in i Hisingeland, och om den kissande spårvagnsåkaren. Din rädsla för att han skulle vara en kontaktsökare känner vi nog alla igen. Jag har dock döpt honom och
hans gelikar; Spårvagnspratare! Du vet vilka jag menar; de som man redan när han (är oftast av manligt kön?) kliver på vagnen
anar oråd över. Snabbt måste man tänka ut en strategi; -Hmm tittar jag bort kanske han tänker att den bruden ska jag nog ta kontakt med eller så missar han mig? Eller ska jag stint titta honom i ögonen ifall han söker kontakt. Kanske
blir han då så överraskad att han bara går förbi mitt tomma grannsäte...

Delar för övrigt din kärlek till Majorna! (och skrattar gott och igenkännnande åt Paddan, liggdusch och sist men inte minst att slita ut "sänd och ta emotmejlknappen"!!)

Anonym sa...

Du har allt en frisk och jävligt kul syn på många saker, men du faller platt när du hånar Hisingen, sorry grabben, du är luft för mig.

mikebike sa...

Tacka alla för alla roliga kommentarer! Det är värt guld.

till den anonyme i sista kommentaren: kul att du tycker jag har en kul syn på saker och ting. so what om jag är lite luft för dig. du som är helt anonym är ju faktiskt ännu mer luft för mig.