torsdag, september 07, 2017

Jihde goes Jihad

Idag läste jag det bästa jag läst på länge i Aftonbladet. På riktigt. Det liksom pirrade till i hela kroppen när jag möttes av Peter Jihdes allvarliga blick och den krossande nyheten att Peter Jihde blivit grovt kränkt på Coop i Lidingö. Alltså inte bara lite lätt kränkt utan verkligen helst sinnessjukt mentally raped, och därför kör ett klassiskt kvällstidningsras. Tack Aftis, jag skrattade mig mätt...

Men jag tycker att vi tar det från början.

Diabetikerförbundets egen Tom Cruise besökte alltså Coop i Lidingö för att handla. Men när han kom till fruktdisken brann en säkring av och han blev plötsligt rasande. De hade placerat en låda apelsin-daim mitt bland den riktiga frukten. Vad i helvetes satans jävlar, tänkte Jihde, plockade upp sin mobil och lät helvetet regna på instagram: "Fy fan COOP. Choklad i fruktdisken är något av det lägsta jag varit med om. Gör om! Gör rätt!". För få lite extra tryck i den socialmediala riskokaren sände han av det hela med en otroligt kraftfulla hashtagen #jihdesdiabetes. Nu skulle de där små coop-svinen allt få veta hut. Nu skulle de dras med näsorna i smutsen. För när Jihde ser rött, då ser han banne mig rött.

Cowboy Bob nödläge röd: En låda apelsin-daim har placerats bland apelsinerna på Coop Lidingö!!

Mycket riktigt. Efter två sekunder gick larmet på Aftonbladets hotline: "Jihde Kränkt. Agera! Nu!"

När Aftonbladet pratar med Peter Jihde så menar han att det gamla talesättet "Frukt är godis" minsann inte är en ursäkt för att placera ut choklad på fruktavdelningen. Läska och locka sådär oprovocerat. Snacka om att känga in ansiktet på alla diabetiker. Som att skänka utgångna sedlar till barncancerfonden, lägga ut en låda rent heroin i metadondisken eller nåla sönder alla kondomer i AIDS-disken. Fatta!!

Som tur är fick han massivt stöd från sina insulin-kompisar (ett riktigt rövgäng):

"Håller med! Inte ok!", kommenterade en.
"Så märkligt!?? Undrar vad de motiverar det med?", undrade en annan.
"Håller verkligen med som diabetiker", skrev en tredje.
"Verkar som att Coop tyckte de var fyndiga när de gjorde en sådan sambandsexponering, men den var ack så malplacerad!", funderade en fjärde.

Alltså, det är ju inte som att butikspersonalen sondmatar alla diabetiker men krispig knäckkola bara för att den råkar ligga i närheten av frukt. Om man konstant väljer att bli kränkt borde det väl räcka att Coop säljer Daim överhuvudtaget. Det är en rätt tunn kreativ linje man får balansera på som butiksansvarig om man ska behöva ta hänsyn till lipsillar och tråkmånsar precis hela tiden.

Hursomhelst tog det skruv. Boom! Butikschefen på Coop Lidingö tvingas snabbt dra ner byxorna och ställa sig på alla fyra och be om ursäkt. Boom! Jihde was here. Boom! Jihde är nöjd och plockar ner sin sociala brandfackla och ersätter den med en bild på en banan där han skrivit ett glatt och uppmuntrande budskap till sina såta fiender: "Snyggt hanterat Coop. Tack /P".

Åhh jag skulle kunna bli en Patreon här och nu för att få tillgång till skitsnacket om Peter Jihde i Coop Lidingös lunchrum idag. De måste ju tycka att han är en sådan löjlig människa och vilja köra honom i kartongpressen.

Mest av allt börjar jag ändå undra hur välmående en nation egentligen kan bli? När ett gäng diabetiker inte bara gaddar ihop sig som en aggressiv hatmobb så fort de ser en felplacerad chokladkaka eller annan valfri oförrätt, utan verkar ha lyckats uppnå en slags diplomatisk minoritetsstatus med rätt att bli kränkta. Och när den fria pressen används till att ständigt publicera mer buskisartad farshumor än faktiska nyheter. Då mår vi nog allt rätt bra ändå.

12 kommentarer:

Krokofanten sa...

Herregud, då är vi väl alla en del av minoritetsgrupper... Tänk folk med nötallergi, eller vilken annan allergi som helst?!
Jag tycker att i Sverige är vi väldigt duktiga på att göra en höna av en fjäder, blir man inte kränkt för det ena blir man kränkt för det andra!
Jag kan bli lite sne när jag möter människor som förväxlar Sverige med Schweiz... Oh, Switzerland, I LOVE your chocolate, and the cuckoo clocks, they are just WOW, AMAZING! Men det är jag det...

Anonym sa...

För din vetskap så reagerade de flesta diabetiker på diabetessidorna med att hans utbrott var överdrivet... bara så du vet...vi är inte så lättkränkta

mikebike sa...

Krokofanten: haha ja det har hänt massor av gånger att de förväxlar Sverige med Schweiz men jag brukar aldrig säga nåt utan bara låtsas som att jag är en jävel på klockor och fällknivar.

Anonym: skönt att höra. Är det slutna sidor eller typ diabetikernas Flashback du refererar till?

Anonym sa...

Jag tycker Jihde gör alla diabetiker en björntjänst med hans tramsande i denna fråga. Han framstår som oseriös, lättkränkt, bekräftelsesökande och mediakåt. Att han har blivit nån slags frontfigur för Sveriges diabetiker är jag den första att beklaga. Majoriteten av de diabetiker som har reagerat på hans utspel är kritiska till det samma.

mikebike sa...

Anonym; Det tycker jag med. Men är diabetiker verkligen en så stark identitetsmarkör? Jag vet många som har diabetes men hör dem aldrig referera till sig själv som diabetiker. eller i alla fall inte i första, andra, tredje eller fjärde hand.

Anonym sa...

Att vara kränkt verkar vara det nya normala. Att folk med nån sorts "varumärke" inte tänker efter före innan dom lackar ur på valfritt socialt media. Att framstå som pajas kan väl inte vara bra för "varumärket"? eller är man sån likes-knarkare att ens självbild definieras via klicks på sociala medier? Tragisk utveckling är det. Mvh/exilväschötten

Karin sa...

Du är äntligen tillbaka! Och med sån schwung! <3 Man kan ju inte ta Jihde på allvar, kan man? Herregud så privilegierat man lever om man orkar hetsa upp sig över Daim bredvid frukten.

adde sa...

Underbar spaning, Mike! Igår såg jag på nyheterna ett låååångt inslag om att en nazistdemonstration ska passera 250m från synagogan mitt emot Trädgårdsföreningen. En sådan demonstration är dålig vart den än är, det var inte det som var det häpnadsväckande, utan snarare att studioreportern efter att ha fått en klockren förklaring på vad polisen har att beakta som tillståndsgivande myndighet på Janne Josefson-manér fortsatte med sina upprepande ifrågasättanden. Igen. Och igen. Enda förklaringen jag kan gissa mig till är att de strukit ett annat inslag och tvingade henne att nöta på med samma frågor för att fylla ut tiden. Där hade du nog med din talang fått till ett mustigt inlägg om skjutjärnsjournalistik med lösplugg här på bloggen, tänkte jag.

ulrika sa...

Bisarrt, bara bisarrt alltihopa. Man skulle kunna tro att det finns värre saker i mataffären att reta upp sig på. Typ "här har vi yoghurt med 10% socker och det som man tror är nyttigt."
Men vad vet jag, har lyckats handla i cirkus 50 år och knappt retat upp mig än.

mikebike sa...

Karin: Yesbox! Ja och om man kan slösa med medialt utrymme för innehåll med NOLL nyhetsvärde så som aftonbladet gör

Ida Ph sa...

Mjaa.. tillhör ju också insulinligan, hehe men är INTE kränkt :-) Tycker visserligen att sjukdomen borde uppmärksammas och kunskap borde spridas osv (att folk inte refererar sig själva som diabetiker i tid och otid betyder ju inte att de inte kämpar med en vidrig sjukdom varje dag och natt), MEN tycker som du i själva Jihde-aftonbladetfrågan. Och som Anonym ovan, att han som talesperson utnämner alla oss till ett gnälligt rövgäng. Borde finnas bättre sätt...

Hehe, och att lägga choklad bland frukten borde väl typ vara lika illa som att placera en paket marabou vid mensskydden. Chilla vafan, vi är väl vuxna människor.

mikebike sa...

Ida Philip: Precis... exactemundo.