torsdag, april 09, 2015

Superfresh Facebook-annonsering

Det är en sak som har börjat störa mig något så in i helvete på sista tiden. Varje dag har det börjat dyka upp ett väldigt märkligt urval av riktad reklam på min facebook-vägg. Jag pratar inte om de sidor jag har lajkat, inte heller sånt som mina facebook-vänner har tummat, utan så kallade föreslagna inlägg där facebook på eget bevåg postar reklam i min feed – troligen baserat på någon lame ass-algoritm som fritt tolkar mitt online-beteende och sedan kommer med de mest bisarra förslagen. Jag minns inte allt vad det har varit på sistone men ett inlägg som jag blivit föreslagen minst tjugo gånger på sistone är styleshop.se och deras JÄVLA mjukisbyxor.


Jag vet inte vad ont jag har gjort för att tvingas bevittna det ni ser ovan. Min spontana tanke var att facebook måste ha loggat att jag befunnit mig i och i närheten av Halmstad en hel del den senaste tiden och därför drar slutsatsen att jag är hyperintresserad av douche-kläder. Men jag vet inte. Det låter lite väl långt fångat ändå. Samtidigt, det kan ju inte bara vara slumpen heller.

Gissa om det sticker i ögonen på mig när mina näthinnor krockar med allt det fruktansvärda. Både texten och bilden ger mig en klump i halsen och en känsla av modstulenhet. "Vårens snyggaste mjukisbyxor? :) ", "Se hela vårt utbud av mjukis här", "Superfresh Jogging!". De små korta koncisa copyraderna är så fyllda till bredden av mänsklighetens ibland så tydligt intellektuella åderlåtning.  Jag menar. Vårens snyggaste mjukisbyxor ställt som en fråga med en avslutande smiley. Är det någon sorts sjukt försök till ironi? Eller vill de verkligen höra mitt svar? Det hela förvirrar ytterligare med de tillhörande bilderna på solsprayade fitnesspojkar i mysbyxor prydda med Storbritanniens Union Jack och den klassiskt tillhörande texten "Norway", på ena låret. Fint ändå, att hela den samlade begåvningsreserven verkar ha fått jobb på en så superfresh designavdelning. Men vem köper något sådant? Det är ju bara för dumt. Eller?

Sedan gör jag något jag troligen kommer att få ångra så länge jag har facebook. Jag klickar på annonsen. Mitt inre mörker pushar mig att leva farligt och se vart hän den leder – även om jag under den nanoseknund det tar för mitt finger att landa på skärmen för längesedan hunnit dra upp ett konspiratoriskt scenario – där jag är utsatt för en komplott och strax kommer att få möta helvetets alla eldar. Men det visar sig vara mycket värre än så. När sidan har laddat klart har jag abrupt ryckts ur min trygga lilla komfortzon och befinner mig plötsligt i vad som kanske bäst kan beskrivas som ett fittduscharnas Shangri-La. En plats som endast kan uppstå som resultat av ett oskyddat samlag mellan Trollhättan och Borås. Japp! En webbutik med taglinen: "Latest fashion and trends", som stoltserar med sitt fräscha modesortiment från Italien, Spanien och Frankrike. Jo jag tackar ja.

Jag letar mig skamset fram längs huvudmenyn, hoovrar lätt över kategorin Jeans och finner spännande underkategorier som "Jeans med hängslen" och "Jeans med mycket detaljer". *Gulp* Jag sväljer hårt, släpper det sista lilla motståndet på min mentala handbroms och gräver våghalsigt vidare djupare. Ja, jag vet att jag ofta överdriver och raljerar men det här! Det som möter mina ögon är något vi inte har täckning för i det svenska ordförrådet. Jag har verkligen aldrig sett något liknande. Det känns som att det borde finnas ett stort allmänintresse i att sätta en skillad FBI-profiler på att utreda vilken typ av personlighet som inte drabbas av allvarliga konvulsioner vid blotta tanken på att tvingas bära ett par sådana offentligt.

Jeans med mycket detaljer.

Själva beskriver de brallorna så här: "Snygga och välarbetade jeans med mycket detaljer … Alla jeansmodeller från japrag kommer i en limited utgåva, vilket innebär att det endast finns ett fåtal av varje modell."

Fel, fel, fel. Det är ju för i helvete ett sinnessjukt styckmord till jeansplagg och mycket detaljer räcker inte ens en tiondel till att beskriva ett så vulgärt textilmissfoster. Det snällaste och mest samlade sättet jag kan beskriva vansinnet på är ett lapptäcke av denim som jag inte ens önskar min värsta fiende. Den enda goda nyheten återfinns i det avslutande stycket. Tack gode gud för att det endast finns ett fåtal av varje modell. Det är illa nog.

Men nästa kategori är än mer förbryllande. Jeans med hängslen. But why?


Jeans (?) med hängslen.

Återigen tar vi en titt på hur de själva väljer att beskriva sina produkter:

  • Fräscha jeans från det franska varumärket Sixth June. 
  • Helt unika jeans i sitt slag, med flera trendiga detaljer. 
  • Byxorna gjorda helt i svart PU skinn med ormstruktur.
  • Snyggt kontrasttyg på framsidan som ger en snygg kontrast mot det svarta materialet.
Det är ett mysterium för mig hur de av alla ord vi har att välja mellan resonerat för att slutligen landa i "fräscha". Sedan kan jag bara hålla med om att det är något helt unikt de säljer. Men inte på det bra sättet. Ordet jeans blir också ett ganska kraftigt superlativ eftersom det (som sista punkten deklarerar) inte är jeans utan en ormmönstrad galonbralla. Något som i sin tur ytterligare bevisar det orimliga i ordvalet "fräscha". Vad beträffar trendiga detaljer så antar jag att de syftar på haremsproportionerna i skrevområdet som rimligtvis gör dem ganska bekväma att skita på sig i. Möjligen är även dubbelgylf trendigt i Frankrike. Vad vet jag.

Även denna gång lyckas de knyta ihop säcken i sista punkten. Snyggt kontrasttyg som ger en snygg kontrast. Mycket tydligare än så kan man kanske inte beskriva ett snyggt kontrasttyg? 

17 kommentarer:

David sa...

Min feed har av någon anledning flera gånger visat reklam för vilka bra deals dom har hos Rolls Royce i Westlake Village. Jag menar, visst får det mig att känna mig bättre än om jag fick mysbyxereklam, men så väldigt relevant känns det inte.

Caroline sa...

Haha - Norway? No way säger jag!

Honey sa...

Dör. Av. Skratt. Jag förväntar mig att du inom kort kommer skaffa dig ett par härliga mysbyxor (hade ju hoppats på några av jeansen, men tänker att jag får sikta lågt) och dessutom ta ett antal barnvagnspromenader förbi Skogaberg. Jag kommer sitta i fönstret och spana :P

Anonym sa...

Tips: Om man tar bort reklam varje gång man ser det slutar facebook ganska så snart att visa en reklam. Min feed har noll reklam och det enda som höger spalt föreslår att jag kollar på är folk facebook tror att jag känner eller grupper som facebook tror att jag är intresserad av.

adde sa...

Sedan den dagen jag fick syn på onepiece och förstod att de fanns även för vuxna la jag ner kollen på modet, onepiece är det enda plagg jag bär. Så fulländat.

el Guapo sa...

Lurigt ämne. Mode, ålder och allt det där. "Hur ser de ut nuförtiden, dagens ungdom?!" Minns när jag var i Göteborg en gång och skulle köpa ett par jeans lite snabbt... prövade ett par och undrade försiktigt om tvätten/slitaget tror jag... tjejen i butiken suckade djupt och informerade mig om att "Det ska va så nu" som om jag vore 60 bast och inte fattade ett skit. Nä, bäst att hålla sig ifrån det där. Angående vad ont du gjort för att få kass reklam i din feed... jag vet inte... kass reklam? What goes around comes around?

Anonym sa...

Hehehe

Robbelibobban sa...

Men jag fattar inte en grej, vad exakt har Union Jack och Norway för samhörighet? frågade min kollega häromdagen som har en tröja med flaggan och tillhörande text på, han tittade bara på mig med en tom blick utan att kommentera.

Z sa...

Kängorna under jeansen med mycket detaljer är också fina. Har du köpt såna till dina?

Linda sa...

Jösses!
Måste kanske aktivera mitt sovande Facebook-konto. Har inte skrattat så gott på länge!

mikebike sa...

David: Ja jag hade också fröredragit Rolls Royce-reklam… men kanske är detta mjukisbyxornas Rolls Royce?

Caroline: Haha ja så märkligt.

Honey: Haha den dagen hörru. Den dagen jag passerar skogaberg i superfresh joggning eller något av ovan nämnda par jeans får du hojta och bjussa på en kaffe :)

Anonym: ok, jag har börjat ta bort reklam men jag tycker att det är likadant ändå. men jag ska vara lite mer enträgen.

Adde: jag bara förutsätter att du håller på med ironi nu.

el guapo: Kanske är det så… att det ska vara så nu. Du ka nske inte är 60 men gubbe är du.

Robbelibobban: De delar flaggans färger men i övrigt är nog svaret inget! Mycket märkligt. Du har alltså en kollega som har käpt kläder på styleshop. intressant. fråga hur han tänkte då.

Z: det är väl klart!!

Linda: ja det måste du göra. Finns inget härligare än när feeden fylls av en massa snygga "mjukis".

Rafael sa...

Lika tydligt som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=g8fmzviBLqI

Z sa...

mmm, så himla fräckt och fresh

Baronessan sa...

Ha, ha, ja, vad ska modevärlden hitta på härnäst? Men jag inbillar mig att de där lappbrallorna kanske är gjorda av alla tygbitar som blivit över från alla trasiga jeans som sålts.
Och aldrig i livet att jag skulle klicka på reklam! Du är modig du.

dsfedsfe sa...

HAHA!! Tårarna rinner.

Malin sa...

Åh nej, jag får total panik av hur mitt skratt vill braka fram här på kontoret!

Anna Voltaire sa...

Man undrar osökt vad du sänder ut för vibbar i cyberrymden. För min del fick jag sekunden efter att jag lagt upp en diabild på FB riktad reklam för just den apparat jag använde mig av för att föra över dian till digitalt...Spooky!! Och aningens för sen ändå...