torsdag, december 08, 2011

Håll i hatten – nu blir det åka av

Kom just på att jag såg ett alldeles fantastiskt resereportage i fyran förrförra helgen. Jag tänkte att det här ska jag blogga men glömde bort det igen. Det var Pernilla Wahlgren som hade lånat TV4:s plånka och tagit med sig två av sina allra bästa tantvänner till Rom för att spela in ett avsnitt i den matnyttiga reseserien "Min Stad". Episkt.

Att Pernilla Wahlgren är ett jävla under till resereporter skulle en person med avlägsnad hjärnstam kunna räkna ut. Det intressanta är väl snarare vem den programansvarige på TV4 är. En person som visar så in i helvete bedövad omdömesförmåga borde inte få vistats lös bland folk. Jag känner hur klumpen i magen växer när jag tänker på vad om hade kunnat hända om samma person satt och rattade en Ringhalsreaktor, eller ansvarade för något annat där saker kan gå fel på riktigt. Årets clown liksom. Men ändå. Det är stor humor. Imbecill-tv som får TV6 reptilhjärnekoncept att kännas framkreat av Newton, Nobel och Marie Curie. Eller var det kanske meningen? Som en kaxig uppvisning för att framställa Alan Greenspans, Larry Summers och de andra Wall Street-grabbarnas pengabränning att framstå amatörmässig.

Jag har svårt att göra deras "reportage" rättvisa i ord känner jag, så här kommer en bild och en länk till klippet (försök hålla ut det är verligen värt det).

"Det italienska modet är verkligen fantastiskt, eller hur"

För att sammanfatta innehållet så består det till 98,8% av lösryckta klipp där tre medelålders kvinnor, i mestadels halvbild, går loss shoppingwise, sminkar sig på hotellrummet, oprovocerat och reflexmässigt utstöter italienska enordsfraser, dricker Prosecco, samt tjoar och tjimmar sådär härligt forcerat som nästan bara Pernilla Wahlgren kan. Samt lite Medelhavstechno till det. Fräscht.

De sista 1,2% spenderas (troligen under rent tvång) på att skildra Rom ur en mer klassisk turistvinkel. Det är såklart inget kul jobb men någon måste ju göra det, och i det här fallet föll lotten på Pernilla Wahlgren, som skötte jobbet med bravur. Fullkomligt lysande fingerspitzengefül visar hon det enligt sin mening bästa med Rom. De där speciella tipsen som man bara kommer åt genom att bo i staden. Lonely Planet måste bara ha ringt brallorna av sig för att headhunta henne. En mer djuplodande och effektiv cityguide får man fan leta efter. Det skulle möjligtvis vara hennes morsa då som skulle kunna slå henne på fingrarna med någon slags presenil edition till Romskildring.

Men jag ska inte bara såga. Pernillas Rom-guide innehöll faktiskt även tvättäkta reseinslag enligt följande:

Urban exploration
Några slumpmässiga miljöbilder samt en ensekundsscen där Pernilla Wahlgren i farten utbrister: "Vad fint det här", samt pekar på... ehh... något. 

Lifestyle
En scen där gänget stannar till utanför en ospec. pizzeria och går hands on: "Det här älskar jag med italien, att man bara kan gå in så här på ett pizzaställe och bara ta en pizzaslice i handen. Fort och supergott". Scenen avslutas med ett blixtsnabbt skott inifrån pizzerian samt mtv-klipp till när de kommer ut igen.

Spännande kuriosa
Pernilla Wahlgren tar oss med till sitt absoluta smultronställe; Fontana di Trevi, där hon berättar att det är fontänen där Anita Ekberg spelade in badscenen i La Dolce Vita.

Sevärdheter:
Två snabba stockbilder på Colosseum i sluttexterna.

Gött jobbat! TV4 vet verkligen hur man förvandlar sina reklamköpares pengar till guld.

24 kommentarer:

Ulrika Good sa...

Halleluja! Amen! osv.

Anonym sa...

Pernilla kanske har tröttnant på Picadilly Cirkus?

Dessutom måste hon ju hitta en ny italienare så varför inte Rom...

TV4 känner väl av konkurrensen från 6:an, man måste vara mest folklig och ha flest hjon som talar dialekt. Det är det som ÄR bra TV (samt fylla/fåniga tävlingar och tjatig reklam).

-Luca

adde sa...

Nä, jag får lita på dig. Klarar inte av att höra henne prata, det blir för mycket.
Det låter som att programmet vänder sig till...hmm....nej, jag kan inte komma på någon målgrupp alls.

mikebike sa...

Ulrika: haha, mmm.

Luca: Det är ett under att det programmet blev av. De skulle sagt ok det var en vild chansning, det blev värre än skit, det blev katastrof. vi hittar på nåt annat

Adde: Späk dig själv lite. Det är inte ens pernilla man stör sig på. på riktigt. Hon har bara fått en soft gratisresa. Det är att de faktiskt gjort tv av det.

bananprojektet.se sa...

Väl formulerat.

Jag fick lite Håkan Juholt -vibbar av upplägget och utförandet.

mikebike sa...

bananen: hur då menar du?

Anonym sa...

Det är lite grand som någon elektroniknasare (kommer inte ihåg vilken) hade reportage om hur dom pimpat ett par kändisars hem med fet hemelektronik. Faan vad ointressant! Jag är bara intresserad av att få mitt eget hem pimpat, inte om dom get fringisar till Markoolio eller hans gelikar.

Linda sa...

Mamma berättade om det här och jag förstod att det hade varit något extra smaklöst, även för att vara TV4.
Efter att ha läst det här förstår jag ännu bättre.

Fantastiskt underhållande text. Jag har nu sett hela programmet utan att ha sett en sekund av det. Är glad att jag läste den här texten istället för att besöka TV4 Play.

Anna sa...

haha, jag såg nyss ett avsnitt av "the Layover" med Anthony Bourdain. Han är i Rom i endast 32 timmar, men avsnittet ger en helt annan bild av Rom och vad man kan/ska/bör göra när man är där. TV4 har lite att lära av Travel Channel, kan man ju säga...

En Bitter Blondin sa...

Jag såg också det där inslaget och höll på att kräkas. Hela klanen Wahlgren är ju fruktansvärt obehaglig och Pernilla är värst.

Den ena resevännen var ju hennes svägerska men vem var tanten?

Lasse Hörnäs sa...

Sicket genialiskt program, helt lysande!

Vill du ha en ännu större dos av Pernilla i samma stil så rekommenderar jag Pernillas Jul. Tittade ett halvt avsnittet av det och direkt försvann alla julkänslor och jag ville mest av allt dunka mitt huvud i väggen och gråta.

Anonym sa...

-Fredrik
hua... "are you famous, yes i am".. varför kan inte kvinnor åldras med värdighet istället för att iklä sig ngn slags tillstånd av medelåldersbloggpsykosbeteende... det äcklar mig lite att de kallar varandra "tjejer".. det funkar inte!

sandra sa...

Haha jag såg också eländet och undrade varför man bara fick se insidan av lyxbutiker och den uttjatade fontänen. Det var liksom inte... Rom... Tanten hon släpat med sig var hennes goda vän och inredare, en märklig filur.

Anonym sa...

Ettannatsverige - en blogg om möten.

Nu har ettannatsverige blivit ännu större!

Tillsammans med reportage om bl.a. Läkare Utan Gränser och flykt från krig finns nu också satirteckningar, gästkrönikörer och poesi!

Sväng gärna förbi och ta dig en titt =)

Christian

Sara sa...

TV4 är ju helt tappade. Programledarna i nyhetsmorgon anyone? Smärtsamt.

Bell sa...

Alltså fyfan. The stuff of nightmares. Jag är så glad att jag inte har TV. Åh, det gör ju ont att titta på.

Molly sa...

Oerhört underhållande text!

Anonym sa...

Har inte sett programmet - skulle inte komma på tanken - men VARFÖR tittar ni om det är så dåligt?!

Molly sa...

Häromkvällen zappade jag förbi samma program, fast Camilla Läckberg i New York. Det är tydligen en serie..

bananprojektet.se sa...

Mike:

Jag menar att Fröken Wahlgren ger mej Juholt-vibbar. En Juholt-vibb är så kallade "vad i helvete är det som händer"-vibbrationer längs ryggraden.

Man sitter och undrar om någon hittat på allt och i så fall varför? Både Wahlgren och Juholt känns som karaktärer Douglas Adams skulle kunna ha hittat på.

Bob sa...

Å fy fan. Nu mår jag illa på riktigt.

Johanna sa...

Jag har en låsning i bröstkorgen just nu, som gör att det gör ont när jag skrattar. Har därför förbjudit mig själv att läsa den här bloggen nu, kommer annars att allvarligt skada bröstkorgen/hjärtat/lungorna och så kan vi ju inte ha det.

När jag är frisk igen överväger jag att titta på hela programmet tillsammans med en vän, och läsa ur det här blogginlägget som en kommentator till. Kan bli festligt!

Johan änna sa...

Du får ju varna för spoilers för oss som inte sett det! Kommer inte infinna sig samma goa känsla om jag ser det nu.

Anonym sa...

Jag tycker Camilla Läckberg i NY är ett snäpp värre än Pernilla i Rom.

http://www.tv4.se/1.2368962/2011/11/20/camilla_lackberg_tipsar_om_shopping_och_mat_i_favoritstaden_new_york

När CM 05.05 in i videon utbrister "jamen hallå, hur lovely är inte det här" då har jag förberett med kräkshinken. Hon framstår som totalt utblåst och intelligensbefriad och jag förundras över att hennes förlag tillåtit henne vara med.

Godbitar som hur hon sminkas i evigheter och varför vi kommer att förstå varför just den restaurangen är hennes favorit finns också inbakade i kakan för den som står ut.

Njut av att må illa
Monica