torsdag, mars 26, 2009

Apropå Ryssland

En av de första jag kommer att tänka på när jag hör Ryssland är (förutom min katt) deras gamle partyboy Boris Jeltsin. Han var en skön lirare. Ryskt oberäknelig och bullrig som fan. Hård på spånken. Ett klassiskt proffsfyllo – fast med jävligt mycket att säga till om.



Jag minns att alla nyhetsankare ständigt envisades med att uttala hans förnamn 'Barris'. Det hade han nog inte gillat. Det låter alldeles för finskt. Och Boris var fanimej hårdare än så. Vi snackar om en kille som under nära ett decennium rattade en supermakt efter devisen everyday's a party, och sägs ha levt med en konstant alkoholnivå på 40 procent i blodomloppet. Legenden säger att han endast använde vatten till att kamma sin bländvita kalufs.

Jag vet inte säkert men har fått för mig att det även var han som först kom på den briljanta idén att tappa upp och kränga vodka på bag-in-box. Vem annars liksom, om inte killen som kallade ett helrör för en shot?

19 kommentarer:

Anonym sa...

http://englishrussia.com/
kan vara bästa rysssidan på the internets. Gång på gång utbrister man "Det här är jävligt ryskt"

Yeahns sa...

Det finns ju ett antal roliga klipp med denne man som bland annat det här:
http://www.youtube.com/watch?v=PjkKU-l8Q1w
(Orkar snygga till länken)

Det roligaste hittar jag inte just nu dock men det handlar om att han beter sig som en man med kärnvapen förväntas göra, d.v.s. han ger alla fingret på en presskonferens/partikonvent eller vad det nu är. Underhållande hur som helst!

Anonym sa...

Den enda vodkan i bag-in-box jag har druckit hete just Jeltsin, så jag är benägen att gå på din linje där. ;)

Unknown sa...

Hell to the yeah. Man blir lätt lite nostalgisk när man tänker tillbaka på Aktuellt- och Rapportsändningarna från 90-talet där ryssen log lurigt, skakade hand med all världens ledare, vinkade glatt och klappade sin sekreterare på baken.

Putin - lite mer grå. Ungefär som att han bett plastikläkarna att permanent-botoxa precis när han gjorde sin "jag uppskattar inte skämt och gillar inte människor"-blick.

mikebike sa...

dave: den ligger såklart i min google reader sedan länge. men tack ändå :)

yeahns: hahaha punk!

Rockchick: samma här :)

jesper: permanent-botoxa... hahahaha

Anonym sa...

Jeltsin var ett fyllo, Putin han är den verkliga stjärnan.

Jag drömmer om att vara lika hänsynlös och helt öppen i sin maktfullkomlighet som Putin- han är grym!

-Luca

mikebike sa...

luca: vad har putin med någonting att göra?

Anonym sa...

таварезчи расисты,
аткнулльтись ат нашаво фустырьланду

Shayla sa...

Inte så konstigt att nyhetsankare uttalade hans namn Baris eftersom O på ryska uttalas som A :)

Anonym sa...

Mike: Jesper skrev om Putin och tavarish P kan inte få nog med kredd. Hans image är ju så nära Dracula man kan komma!

-Luca

Anonym sa...

Mike, apropå stavas med ett p. Det vet du. Om du smakar på ordet igen.

Bländande inlägg för övrigt.

The Girls Of Florida sa...

Nu fick jag lust att tatuera in Jeltsin på knäna. Boris var/är som fler av oss borde vara.

Anonym sa...

Ha ha ha, så bra!

"Ryskt oberäknelig"

Du har en talang för det där. Jag lägger den intill klassikern "finsk stämning".

Anonym sa...

Poa:
Om apropå stavas med ett p, vilket vill du ta bort då?

Aropå
Aproå

;I

mikebike sa...

shayla: ja men barris som i sparris är väl för fan rätt konstigt? :)

luca: ja men han har ingen stil... eler fan han är också en hård jävla ryss. jagtar tillbaka. kanske skriver om honom någon gång.

poa: tack tack. jag var lite triggerhappy utan att ens märka det.

florida: hahaha. visst var han. :)

adde: hehe kul.

Daniel sa...

Klart mannen ska så supa vodka. Som vi finnar pimplar.

Du ska inte va en pryd svenne nu! :)

t.b.f.t.e. sa...

En trea Jeltsin, tack!

Anonym sa...

Adde: jag förstår hur du tänker. Nu när det är justerat. Det är en grej mellan mig och Mike, du kommer nog aldrig förstå.

Jennywise sa...

Min katt heter Boris.
Och visade sig vara en tjej, kan tilläggas. Vi kanske borde sammanföra Boris med Ryssland?
Kunde bli grymt ryska kittens, det.