onsdag, maj 06, 2009

Ändrade spelregler på bøfhuset

I förrgår åt jag och min kollega M bøf på Jensens. När M visade upp sin ansenliga mängd stämpelkort upplyste tjejen som tog lunchbeställningen honom om att de inte längre dög att växla in mot friluncher. M bet ihop. Det var nästintill smärtsamt att se. Trots att säkert en tredjedel av korten egentligen tillhör mig men har fallit i hans ägo efter ett nästan perverst egoroffande.

Vi har båda spenderat tusentals kronor var i lunchpengar på det där simpla köttsjappet. Varje gång får man ett nytt stämpelkort eftersom de inte orkar bemöda sig att fråga om man har kort. När man snällt påpekar det faktum att man fakrtiskt redan har ett stämpelkort (vilket de fan borde veta vid det här laget då jag och M lär tillhöra de två personer som beställt in flest Jensensbøffar i den här stan) suckar de nästan ihjäl en om man dessutom ber dem att få stämpeln på samma kort. De låter en förstå att det är en närmast orimlig förfrågan. Det är så sjukt jobbigt för dem att gå till mötes och för att inte krångla till det för dem har vi bara tagit emot korten och växlat in dem när vi har fem. Men nu går det alltså inte längre. Nya regler. Så är det bara. Inget att göra åt. Vad är det för dansk skitstil egentligen?

Nu duger det inte att komma dit med sina stämplar spridda på flera kort. Det får inte ha gått mer än åtta dagar mellan stämplarna och kortet får inte bli äldre än nio månader (hur nu den ekvationen går ihop). Det är med andra ord lättare att sköta ett medelstort företags deklaration än att uppfylla kraven för att kunna tillgodoräkna sig den heliga värdebøffen.

M svalde sin vrede och den måste ha smakat riktigt surt för jag kunde se hur hans käkmuskler jobbade. Han låtsades att han inte förstod vad hon just sagt till honom. Hon upprepade hela harangen men M förstod fortfarande inte. Han svarade att han gjort det här under flera års tid men hennes svar förblev att det är nya regler. Till slut kunde jag inte hålla mig utan började förklara det orimliga i att neka min kollega sin fribøf, att de alltid gett oss nya kort och att de aldrig frågat efter stämpelkort. Det har aldrig varit några problem innan. Vi har levt i en perfekt symbios där vi kommit att acceptera dem trots deras arrogans, dåliga service och alla fel. Dessutom har vi fan ätit bøf där långt innan hon ens var påtänkt till jobbet. Tjejen svarade kort och torrt att hon förstod att det kändes surt men att så var reglerna. Då kände jag mig provocerad. Att hon såg så otroligt menlös ut där hon stod med öppen mun och jiddrade, så att ett moderskepp till tandställning blottades och en kraftig salivmängd gav sig till känna, stärkte vare sig hennes aktier eller vår aptit. Dessutom hade hon ingen haka.

Skulle vi som är stammisar (om Jensens hade kört Coop-konceptet skulle vi fan vara majoritetsdelägare vid det här laget) bara sitta där och bli förnedrade av en person som har större underläpp än haka, trots att vi uppskattningsvis har spenderat mer än hennes månadslön där. Vardera. Ja det skulle vi. Suget efter deras whiskeysås var för stort. Hedern fick komma i andra hand. Vi beställde och innan hon gett sig av förklarade M högt och tydligt för mig att han för första gången var riktigt arg på bøffen. Det har aldrig hänt innan.

Sedan började vi smida planer. Vi kommer tillbaks. Vi kommer att hitta ett sätt att jämna ut oddsen. Det kan de ta till banken. Danskjävlar!

54 kommentarer:

30+ sa...

Jag är förvånad att du outar dig som stammis på Jensens. För mig känns det lite som att blivit kissad på när man någon gång trotsat sitt omdöme och slunkit in för en hutlöst överprissatt bit kött. Det är ju för jävla dåligt helt enkelt.

- lite mat.
- usel service.
- fula personalkläder.
- dyrt.
- skvalmusik från helvetet som förmedlas i lokalen i 100 dB så man inte kan snacka utan att skrika.

Ni måste byta lunchhak. Måste.

Hälsporren sa...

Men... Men... Restaurangkedjor är ju av ondo. DANSKA sådana lägger på ytterligare en dimension av ondska. Jag håller med 30+: ni måste byta lunchhak. Måste.

mikebike sa...

30+: hahaha ja men det finns något vackert i all denna självspäkelse. vi hade en gång ett projekt som hette "tillsammans kan vi göra Jensens bättre". kommer inte ihåg adressen men googla det och börja från början så fattar du tjusningen;)

Hälsporren: det här är en grej som bara invigda kan förstå:)

Mats sa...

"Ni måste byta lunchhak. Måste."
- 30+

"Om folket inte har något bröd, varför äter de inte bakelser?"

- Marie Antoinette

Hälsporren sa...

Åh, Mats! Till ditt försvar, antar jag, tar du till ett av mina favoritcitat i världen... Då är ni ju nästan förlåtna för danska restaurangkedjor!

lindbergarn sa...

Det rör sig om cirkelrubbande på hög (eller, ja, låg) nivå.

Jag känner med er.

AnnaPanna sa...

PÅ DOM!!! Danskjävlarna ska ha på skallen! Hoppas ni kommer på en bra hämd och efter det: BYT LUNCHSTÄLLE FÖR BÖVELEN!

Le Chat Botté sa...

Vafalls?! I egenskap av Orust/Uddevallabo har jag handikappats gällande tillgång till Jensens. Jag har alltså gått runt med ett sånt stämpelkort (två stämplar i) i min plånbok sen i höstas. Helvete också. Jag är i Göteborg rätt ofta, men aldrig under lunchtimmarna och inte alltid med åttadagarsintervaller. Danskjävlar.

Jo tjena sa...

Jag är lite förvånad faktiskt. Jag trodde att folk bara åt där under hot.

Mr Elway sa...

Argh... Nu väckte du verkligen djävulen i mig. DANSKJÄVLAR!!

Finns det några värre än dessa vidriga danskar? Minsta beståndsdel i min kropp verkligen avskyr dessa Nordens araber. (Ber om ursäkt till alla araber för att jag egentligen kallade er danskar. Förlåt.)

Sluta gå dit nu för fan! Vägra! Jag svälter hellre eller tom betalar 295:- för Fiskekrogens lilla lunch än går till dem.

Grubblande Han sa...

Du har helt rätt om danskar. Den som en gång handlat på Netto vet vad jag menar.

Orven sa...

Att bara byta lunchställe räcker inte. Något mer dramatiskt bör göras.
Finns det något så provocerande som "Se livet från den danska sidan"-reklamen på tv?
Menar de att de är idioter i Danmark. (Hm, besvarade hela mitt inlägg precis...)

Invigde våren där för några veckor sedan, närmare bestämt på torget i Helsingör. Oj vad det svider när man växlar till danska med sitt svenska skrammel... En dag, en dag är det tvärtom i kurs. Det måste bli så om det finns någon rättvisa i världen. *suck*

mikebike sa...

lindbergarn: tack!

annapanna: vi är inte där lika ofta längre.

le chat botté: ja vad de pajar va. du kan slänga kortet.

jo tjena: ja men du förstår nog inte att vi hade en undergroundrörelse som började där. nostalgin kan göra tokiga saker med ens hjärna :)

elway: så så. för dig är det personligt. vi har ingen anledning att hata danskar. för oss är det ett brott mot rent spel. som råkar vara danskt.

grubblande han: åhhh jag har varit på netto. sök på netto i min topbar på bloggen så ska du få läsa.

orven: det var ju så en gång i tiden. man kan ju alltid hoppas.

Huskatt sa...

Måste vara väldigt god mat...

Anonym sa...

ingen whiskysås kan uppväga detta fundamentalistiska danska eländesbygge. bränn skiten eller åtminstone sluta gå dit!

mvh/exilväschötten

Anonym sa...

Det här borde vara droppen för dig! Bli vegetarian på heltid! Du har stöd hemifrån!!! (Och härifrån!)

Lindalein sa...

Jag har faktiskt suttit inne på Jensens en gång. Jag tror jag satt i fem minuter, det var allt annat än fullt i restaurangen, men ingen kom och tog min beställning.

Jag reste mig och gick.

Åssita sa...

Hahaha! Jag bara älskar dina inlägg. Jensens eller inte - bara du inte slutar blogg!

Rob sa...

Oerhört off topic men jag tänkte på dig: http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/artikel_1293397.e24

Anonym sa...

Hur fan kan du äta där, svinäckligt ju. Lite småkalla köttbitar med friterade potatisskivor o såser som smakar pulver.

Ah trodde bättre om dig:)

Jennifer sa...

Jag har en idé så du kan slippa gå dit men ändå äta såsen :) Dom säljs på större ICA-affärer typ kvantum, står vid köttdisken.. Jag hamstrar alltid med favoritsåsen och whiskysåsen när jag är och handlar.. Bara att blanda ut med vispgrädde och värma så är det klart! Jensens biffhussåser på ICA :) Underbart!!

mikebike sa...

huskatt: den har sin charm.

exilväschötten: det lutar nästan åt det. men vi har byggt upp något fint i allt det fula :)

anonym: vem är du? varifrån är här?

lindalein: hahaha ja det är en del av paketet.

åsasita: åhh jag blir så glad för sådana spontana glädjeutrop.

rob: får kolla

Anonym sa...

Hur mycket skulle de/de fribøffar ni förlorat vara värda?

-Luca

Mats sa...

Luca: 114kr plus en halv tomat är värdet på kupongerna.

redbanner sa...

Du kanske skulle anlita Sverker Olofsson i detta fall. Han skulle slänga danskjävlarna i soptunnan direkt!

Fisken sa...

Ha, ha, ha! Jag hatar det! Samma sak med Statoils "var 6de biltvätt gratis"... Kostade mig 1400:- att sanera ur alla kuponger ur bilen efter ett par år.

Mr Elway sa...

Mike.

Visst fan är det personligt. Idag faktiskt mer än någonsin (och det har inte med ditt inlägg att göra).

Och jag är rädd att min åsikt bara kommer bli starkare närmast halvåret. Eller tills jag slutar hos dansken... Tyvärr är jag nedtvingad till Hades om ett par veckor. Få se ifall man klarar det utan att explodera.

adde sa...

Mike, du borde ta upp den där gamla idén du hade om att skicka hatbrev på beställning igen.

"..ett moderskepp till tandställning..."Det finns ju ingen annan som kan komma på sådana uttryck. Helt lysande!

Anonym sa...

Rent spontant förstår jag din aggression, men jag kan inte riktigt ta till mig att det skulle vara servitrisens fel, så du var tvungen att ösa ur dig okvädningsord om hennes yttre. Hon rår varken för deras regler eller sitt utseende. I övrigt skriver du bra och inlevelsefullt och mkt mkt roligt ...
//Mian

Boston-Carl sa...

Döda inte budbäraren ekar i mitt huvud. Tjejen var tvungen att förmedla de dåliga nyheterna som någon dansk bestämt. Hon kanske till och med höll med om att de nya reglerna var löjliga, vem vet?
Att dessutom skriva nedlåtande om hennes yttre är ju bara löjligt.

Dessutom, hade ni haft stake att ropa in chefen så hade M fått sin lunch gratis. Ingen vill ha en scen på sin restaurant.

Jo tjena sa...

Svar: Så kan det gå när man inte har någon koll på olika internetbolag och skriver på ett kontrakt innan ens dåvarande partner hinner hindra en. Men om någon månad, då jävlar är jag fri från ComHem!

Spader Ess sa...

Som Orven sade, att bara byta hak finns inte på kartan, det märker dom inte om dom ens bryr sig.

Något mer djävulskt måste till. Antingen som något kommandobetonat, få personer som i lönndom gör något litet som får stora konsekvenser.
Eller något stort Alá folkstorm. Hatkampanjer på nätet kan vara effektivt också.

Börja mailbomba ledningen och de anställda med dumma frågor. Publicera här givetvis.:-)

mikebike sa...

redbanner: sverker hade slaktat dem.

fisken: ja visst är det helt jävla stört!? men vi har hittat ett sätt.

elway: gissa om jag blir nyfiken!

adde: ja det vcar elakt men det var så det kändes då.

mian: ja jag vet. jag är en dålig människa ibland. Men jag störde mig på henne för att hon lät så dryg och för att hon kom med de dåliga nyheterna. det var reptilhjärnan. I efterhand spelar det såklart ingen roll om hon hade haka eller inte. inte då heller egentligen... det bara blev så.

boston-carl: ang budbäraren se ovan.

det märks att du inte ätit så mycket på böffen. kalla in chefen? det handlar inte om stake eller inte. att kalla på "vreden" som vi kallar honom är ju som att tigga om stryk. han är helt jävla livsfarlig.

jo tjena: haha ja fy fan vad skönt. vad ska du ha istället då?

spader ess: japp hjelt klart ont måste med ont förgås :)

Fortynine sa...

Jensens Bøfhus är sannerligen ett danskt hus från helvetet. Efter att ha stått ut med deras kroniska fel och genomusla service ett par gånger sprang dom långt åt helvete över gränsen den tredje gången och nu är det för evigt bojkottat av mig. Fy fan för danskar och deras satans skit.

Anonym sa...

Det gläder mig att jag aldrig gick dit trots ljuva locktoner i GP.

Säkert någon multikoncern som äger skiten.
Ingen ide att skylla på danskarna.

Vi får se fram mot en konstruktiv konkurs.

Anonym sa...

Jag måste instämma med dem som påpekat att det knappast var servitrisens fel att ditt hak ändrat reglerna.

Din överreaktion hade kanske varit rolig (jag är inte den som dissar ett bra ad hominem vid tillfälle) om den inte riktat sig mot utseendet på nån som tjänar mindre i timmen än du spenderar på din lunch och som inte har något som helst inflytande på reglerna du gnäller över. Brukar du trippa upp till folk i rullstol och fråga om de vill springa ikapp också?

Jag måste erkänna att jag är lite äcklad av dig just nu: en överbetald och proppmätt jävel som tar ut sin frustration på en person i totalt underläge och själv tycker att han är rolig när han gör det. Fräscht.

Lite som att inte dricksa för att personalen inte spelade glad när man nöp dem i röven.

Killen som klagar hos chefen till techsupport-personen han ringde för att felet berodde på att han använt cd-släden som mugghållare?

Är det en kille du vill vara?
//Jessica

Fredrik sa...

Ljuva locktoner i GP?

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=517&a=283186

"Vi går därifrån med en känsla av att vilken kvarterskrog som helst är mer generös än Jensens kedja."

mikebike sa...

jessica: ehh jag tror du drar lite för stora växlar på det här. det var inte så jätteilla menat. Det var menat att vara kul (om än lite taskigt) Det var inte bara att hon kom med dåliga nyheter. hennes bemötande och ton mot oss var otrevlig också. då blir man mindre benägen att hålla sig till konventioner och har lättare att ta till lågvattenskämt. att du sedan jämställer det med att skända handikappade människor och sextrakaserrier får du stå för själv.

Anonym sa...

Tråkigt för Mats & Hälsporren att Maria Antoinettes citat med allra största sannolikhet är en vandringsägen.

http://www.faktoider.nu/marie_antoinette.html

Dock vill jag bestämt mena att Mike måste behålla Jensens som stamställe. Bloggfrossematerialet som uppstår (iallafall kvantitetsmässigt) är nästan i samma dignitet som EMD och Robert Wells.

//Stefan

flyga sa...

Oavsett kass foretagspolitik,
-Jensen i mitt biffiga hjarta. En fin rumpa eller file med Wiskeysas och rastektpotatis. Det e fint det.

t.b.f.t.e. sa...

Snart kanske de bara tar emot DANCard också... Jävla as.

Blue sa...

Har inte gått riktigt bloggrunda på evigheter, så här kommer mitt stora feta GRATTIS till bäbisen :o)

Och jo, jag vet att jag är i fel inlägg och att det inte hör hemma bland danskhatet, men det skiiiiter jag i :-p

F.ö. så är Jensens outstanding, har ätit där sedan långt innan det var påtänkt i Sverige. Och en biff (oxfilén) skall avnjutas med potatisskivor samt tre skålar sås, en whiskey, en favorit och en bearneisesås.

Korten kan dom köra upp i ändalykten - bara jag får min sås!

Jo tjena sa...

Svar: Mitt andra alternativ är Bredbandsbolaget, som jag kan ännu mindre om. Känns lite som pest eller kolera.

Baconnaise sa...

Kolla på detta Bacon-lover:

http://www.baconnaise.com/

:)

Anonym sa...

Sorry, men det var bara för lamt: jag får vara grisig mot servicepersonal för att... för att jag får det. Det är bara roligt om det är roligt. "Tål du inte skoj" slutade funka på sjuttiotalet. När parterna inte är jämbördiga är det inte skoj, det är övergrepp.

Överpriviligierad och självgod... Mysig kombo.

Om du en dag står där och upptäcker att du har avslutat en mening med "...om man sajj" så säg inte att jag inte varnade dig.

Du är inte rolig längre. Jag erkänner att du har varit rolig. Det har gått över. Satir uppstår när man slår ur underläge. I den här situationen delar du mest ut fega sparkar neråt.

Jag har alltid trott att ditt raljerande över Hisingen har varit en drift med medelklassig majjorna-mentalitet men nu börjar jag undra om det bara är din människosyn.

Jävlas med servicepersonal och höhöa med sina polare om det är bara så lågt det går att komma. Det är fan Ålandsfärje-nivå på det. Du blev Håkan nu. Får man sina kickar av att kalla unga tjejer i serviceyrken för fula är det dags att ifrågasätta sin livsstil.



//Jessica

Lindalein sa...

Inte PK alls, men jag måste säga det som... gnager... mig:

Servitrisen med tandställningen, kan man säga att hon blev grillad?

mikebike sa...

jessica: hej jessica. du överreagerar en aning nu. vet inte varför det känns så personligt för dig. inlägget handlar överhuvudtaget inte om hennes utseende. det handlar inte om att trycka ner servicepersonal. det är en liten berättelse om när jag och min kollega kom för att äta lunch och får dåliga nyheter plus dåligt bemötande (hon var dryg och sur). Vi var inte otrevliga, vi var inte taskiga mot henne. vi snackar inte över och underlägen. Jag tänker inte så (det hade du vetat om du kände mig). när jag sa att vi spenderat med lunchpengar där än hennes månadslön så var det för att ge en liten bild av hur jävla mycket pengar vi sponsrat det stället med genom åren. Det är helt egalt för mig vad en person jobbar med, vad de tjänar och så vidare. men när en person är otrevlig mot mig så stör jag mig på den personen. Det finns tusen sätt att säga en sak. Hon valde det sämsta och jag kände mig irriterad. inte svårare än så. Det är möjligt att du är en komplett människa som aldrig skulle gå på ytliga saker. Men jag köper inte ditt resonemang om att det skulle handla om sparka uppåt eller enråt. Där visar DU en dålig människosyn.

Anonym sa...

Jessica, sååå ja, luuugn å fin.

Att beskriva situationen och måla den med uttryck som verkligen får fram känslan av frustration är väl inte att "jävlas med personalen".

Det är ju så vi människor fungerar, på gott och ont - när jag själv är frustrerad, så noterar jag dessvärre också det som egentligen är irrelevant.

Dessutom är ju parallellen till rullstolsanvändare bara tragisk.

Nu vet ju inte jag vad mikebike faktiskt sa' till tjejen, men jag tror nog inte att han nämnde varken moderskeppet (klockren, förresten) eller hennes anatomi - vad tror du?

mikebike, fortsätt med dina målande beskrivningar blandat med den språkliga humorn.

//Anders

P.S. mikebike, det hade varit fint att få höra mer om en framtida bøfhämnd ;)

Go gôbbe från Götet sa...

Helt kort bara - keep it up Mikeeee!!!

Ha en helschysst helg med eller utan bacon!

Go gôbbe

Anonym sa...

Till Jo tjena:

Bredbandsbolagets "kundtjänst" är magisk. Alla som behöver rasa av sig ibland i frustration och känna sig som EInstein rekkomenderas VARMT att anlita Bredbandsbolaget.


-Luca

Mp sa...

AAHHAA!!!

(nu ramlade femåringen ned)

Det blir med ens helt klart hur allt hänger samman. Jag har nämligen funderat hur du inte lyckats lösa ditt blottade bekymmer med restprodukter i området -nedan byst strax ovan röv-. I och med att du nu outar din kärlek till den danska födan och förmodligen drycken, slår det mig att jag (kanske bara jag) aldrig sett en ofet dansk. Stereotypen som avbildas när jag skall rita en dansk blir en Michelingubbeformad man i ca 45-års åldern med skitiga slitna jeans och en svart t-shirt med ett urtvättat tryck. Har har ätit påtok för mycket Remuladsås samt ensam konsumerat mer Carlsberg än Åmål.

Så förutom avsaknad av service kan du (tycker jag) även anklaga bøffhuset för oönskad fettma.

Mp

Bo sa...

Undra om McDonalds tar emot Bøf-kuponger, de tar ju emot all möjlig annan skit.

Martin sa...

Jessica>>

Hyperbol. Slå upp det.

Anonym sa...

Kan det vara så enkelt att Jessica är servitrisen med moderskepp till tandställning,med tanke på hur personligt hon tog det, för jag antar att personalen ifrån Jensens är inne här och kollar varje dag för att se om det skrivs något om dom.
Dålig service förtjänar att tas upp så enkelt är det.