onsdag, april 12, 2006

Klagogram till er utgjutes

Till Tele2/ Comviq

Grattis! Ni har blivit utvalda att levereras ett klagogram från Bloggfrossas betaversion av klagogramservice. Där kan människor som fått nog och vill förklara sitt missnöje med någon beställa ett raffinerat klagomål i textform. Klagogrammet levereras i tre olika vredesnivåer där ”ett” bara är snäppet argare än vanlig irritation, ”två” är extremt upprörd upp till förbannad och ”tre” som är motsvarigheten till komplett vansinne, när nog är nog och beställaren är så jävla förbannad och upplever sig ha blivit såpass förnedrad att han/hon lika gärna skulle kunnat packa ett hagelbrak och hälsat på personligen.

Härmed följer ett klagogram, vredesnivå 3. Det skulle uppskattas om en person med förmåga till kreativt tänkande fick detta klagogram i sin inbox – någon som förstår att ert företag har trasslat till det lite VÄL mycket för en kund för att det ska räcka med ett ”ursäkta”. Någon som inser att det är läge för en värdig kompensation.

Följande ärende rör en före detta kund till er och det lidande han fått utstå. Vi kan kalla honom ”S”.

För att göra en lång historia så kort det går.

Sommaren 2005 stängdes S mobilabonnemang plötsligt ner. Han misstänkte att han kunde glömt att betala en faktura och mycket riktigt, så var fallet. S betalade sin skuld och fick veta att det kunde dröja ett litet tag innan abonnemanget aktiverades. Mycket udda, men ändå.

Månader senare fungerade hans abonnemang fortfarande inte och tålamodet var naggat skulle man kunna påstå. Efter oändligt många samtal med era support- och kundtjänstapor kommer beskedet. ”Det finns inget om obetalda räkningar i våra register. Abonnemanget borde fungera.” Problemet var ju bara det, c:a tre månader efter att räkningen var betald skall tillgäggas, att DET INTE FUNGERADE.

Som dill på sillen orkar inte den servicemässigt gravt handikappade ”tjejen” på kundtjänstavdelningen bemöda sig att gräva mer i ärendet utan hade det dåliga omdömet att be S själv kolla det med ekonomiavdelningen. Alltså det är skrattretande. Det är strykvarning att behandla en kund (som uppenbart har fått toktjall någonstans i sin business med er) med sådan fräckhet.

Trots detta ringer S till ekonomiavdelningen som ger honom det smått oväntade beskedet att hans abonnemang var uppsagt och varit det de tre senaste månaderna. Hur kan det komma sig att kundtjänstavdelningen missat en sådan ”detalj”. Särskilt som man är tvungen att knappa in sitt JÄVLA kundnummer varenda gång man ringer.

Inte nog med ni fram till dess hade skött ärendet som ett gäng drängfulla clowner. När S ringde för att personligen fixa igång maskineriet igen fick han plötsligt svaret att han bränt sina skepp hos er. Han var inte värdig att vara kund längre.

Det kan tyckas vansinnigt att S så gärna ville ordna upp sina business med er men till historien ska tilläggas att S har en form av störning. S har nämligen en sjuk fäbless för siffror och sifferserier, han samlar på siffror och hade det perfekta mobilnumret. Han brukade få beröm för sitt nummer och han älskade det numret. Hela S existens byggde praktiskt taget på det numret. Annars hade han givetvis redan efter ett par samtal, med de amöbor ni på Tele2Comviq håller er med och kallar anställda, bett er dra åt helvete och vrålat obsceniteter i luren. Det förstår alla.

I alla fall så försökte han desperat att aktivera numret igen och det visade sig vara ledigt. Inga problem. Han var bara tvungen att göra en röstinspelning så skulle allt skulle vara i ordning igen. En månad senare, ytterligare en röstinspelning och en massa strul så ringer en vän till S jobbtelefon och frågar varför han bytt nummer. Någon annan svarar när man ringer hans nummer. S tror inte sina öron. Han tror det är ett bisarrt skämt och dubbelkollar. Visst fan är det så. Luften går ur. S sitter ledsen, förlamad och matt och tittar på sin dotters fotbollsträning. Ingenting känns meningsfullt längre.

Vad säger man?
Jo i ett klagogram av nivå tre känns missnöjet ungefär såhär:


Vad i HELVETE är det för fel på den som rekryterar de jon som hamnar med arbetsuppgiften att ”hjälpa” kunder hos er. Antingen så har ni en infiltratör från en konkurrent som har till uppgift att säkerställa att ni får det absoluta bottenskrapet vad gäller personal. Alternativt har den/de en mycket smaklös humor eller en ruggigt vriden syn på service och kvalité.

Det är inte många företag som kommer undan med att rumpköra sina kunder så hänsynslöst. Det är fanimej så att man tappar andan. Det känns som att vilket jävla parkbänksfyllo som helst hade löst kundtjänstjobbet bättre.

Finns det något försvar för så många blunders som ni utsatt S för. Knappast troligt va. Det är svårt ens i sin fantasi att få till en sådan här förbannad rövarhistoria. Det känns inte troligt att ett företag lyckas knyta till sig hela eliten av talanglösa miffon när det kommer till att göra sitt jobb. Ohyra kalls det i folkmun – ”månadens anställd” kallas det på Tele2Comviq.

Ett tips i all välmening är att fråga om grundskolan ens påbörjats en gång i tiden av de ”förmågor” (läs pack) ni drar in och kränger på ett headset. Jag vet ett gäng apor som fixat biffen med större framgång. De bor på Kolmården. Ring och kolla – ifall ni vill höja er kvalitetsnivå ett par steg.

Sedan verkar det ju inte bara vara den mänskliga faktorn som drabbats av grav hjärnblödning. Ert interna kommunikationssystem verkar ju inte helt vattentätt för att uttrycka det så diplomatiskt det bara går. Hur i HELVETE tror ni det uppfattas utåt när ett företag vars bag ska vara just KOMMUNIKATION inte lyckas lösa ett så enkelt fall utan att så totalt fucka upp all information och tappa bort allting, inklusive det telefonnummer ärendet kretsar kring.

Det är precis sådana här ”kundcase” som kan få en familjefar att göra studiebesök med dynamitvästen hårt surrad runt midjan en dålig dag.

S önskar att aktievärdet sjunker så lågt att ni blir utkastade från börsen, att er VD grips och döms för ekonomiska oegentligheter och får känna på hur det är att bli ofrivilligt punkad i tvåan under ett halvårs tid, att alla som varit inblandade i hans fall ska brinna i helvetet nionde nivå, det bör vara passande sällskap.

Tillräckligt fula ord har inte uppfunnits för att beskriva det hat S känner inför Tele2Comviq. Han önskar er allt ont. Bara så att ni vet.

Ha en fortsatt trevlig dag önskar
"Bloggfrossas klagogramservice" för klient S räkning.

36 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Du kan få skicka det där till Comviq/Tele2 en gång till...
Min sambo bytte jobb och ville behålla sitt nummer. Kilar iväg och köper ny telefon och frågar om möjligheten att portera.
-Visst, inga problem, tar bara ett par dagar säger det insmickrande jävla aset till telefonkrängare. Ett antal papper fylls i och vi knatar hemåt med en nyinförskaffad telefon. Det gamla numret kopplas ur ganska omgående och sambon ringer med sitt tillfälliga nummer hon fått. Ingen portering sker och efter någon vecka ringer hon kundtjänst där de torrt meddelar att det inte finns någon anmälan om portering. Ett röstmedgivande spelas in och min sambo får nytt hopp om att hennes gamla nummer snart ska fungera. I helvete heller. Efter ytterligare ett samtal till skitföretaget så får hon svaret att mongot i kundtjänsten inte kan se någon info om någon portering, kopplas vidare till någon aningen mer begåvad människa som tydligen kan se att medgivandet gått ut, nytt jävla medgivande spelas in och min sambo tackar för hjälpen. Inte fan porteras numret utan ytterligare ett samtal krävs och denna gång är hon inte lika snäll och harmonisk längre utan mumlar om att byta telefonleverantör. ett par dagar senare fungerar numret. Tack Comviq för er usla kundservice!
Samma företag lyckades även koppla ur kompisens fasta abbonemang i en månads tid, han fick betala ny anslutningsavgift till Telia för att få det inkopplat igen och fick under tiden ringa med mobilen. Än en gång tack Comviq för att ni finns!

Tack till Mike som på ett fint sätt påtalar för Comviq vad de pysslar med och hur kunder uppfattar dem.

/H

el guapo sa...

S har uppenbarligen inte lärt sig två grundläggande regler för vuxet liv i Sverige, som hade kunnat underlätta den här situationen jättemycket:

1. Betala alltid dina räkningar
2. Bli aldrig, aldrig, kund hos Tele2

Jag blev tvångsansluten/kidnappad/våldtagen av företaget i fråga för några år sedan. I den vevan då Telia avsade sig monopolet och Tele2 utgick från att de kunde strunta i både lagen och medborgarnas fria vilja och helt enkelt stjäla kunder. Aha, telefonabonnemang utan mitt godkännande och avtal tänkte jag.. gratis mao...sweet!... men efter en kort diskussion med en jurist fick jag rekommendationen att säga upp abonnemanget jag aldrig beställt av Tele2, då de enligt juristen hade som policy att "driva alla ekonomiska fordringar så långt det bara går".

Efter det hostile takover-rövknullet har jag aldrig riktigt hämtat mig och grisar flyger innan jag någonsin köper något av denna vedervärdiga consumer rapist. Tjo!

Maria sa...

Jösses Amalia! Aldrig hade man kunnat tro att så mycket hat och vrede puttrade under ytan hos befolkningen i vårt lilla kungarike. Men o boy vilken sjudundrande parad i inkompentens Tele2Comviq visar prov på. Buss på bara! En fråga till Mike angående ev framtida anlitande av Klagogramservice: Levererar du på andra språk än svenska?

Anonym sa...

Underbart Mike!!!!!
Otroligt välformulerad smocka.
Frågan man dock kan ställa sig är huruvida jonen på Tele2 är kapabla att läsa ord som innehåller mer än tre bokstäver. Men shit va´jag njöt av att läsa detta!
/Petra

Anonym sa...

Det här gar fan till historien. Hoppas, hoppas, hoppas att Tele2 svarar. Bra jobbat Mike! Pa dem bara. Mission One completed. Lock and load... //tysk-ulf

Slowmotion sa...

vad härligt att läsa. jag tycker du ställde upp det bra, mycket större chans att de känner sig tvungna att läsa vidare när du berättar hur det har gått till. bra bra

Anonym sa...

Ytterligare ett fall: under min student tid 1995-1998 var jag kund hos Tele2. Då fick jag erbjudandet att välja 3 telefonnummer att ringa billigare till. Jag nappade och valde 3, bland annat bästa vänninan som då pluggade på annan ort. Efter min studenttid sade jag upp abonnemanget, flyttade till annan del av Sverige, vilket även min vännina gjorde.

Som om min förvåning när jag 6 år senare får en räkning hem på internetuppkoppling för ett telefonnummer med annat riktnummer. Jag tyckte dock att jag kände igen numret. OCH det var min vänninas gamla nummer! Dvs det som hon sade upp för flera år sen. Och vadå internetuppkoppling!!??

Jag ringde Tele2 och där sade man att jag skulle betala den och att jag valt det! SAY WHAT!!!

Det slutade väl, jag slapp betala, men hur kan ngt sådant gå till!!?????

/älskar Tele2

walter sobchak sa...

Var det inte det där ÄrkeKapitalistSvinet Jan Stenbeck som startade Tele2?

Varför förvånas?

Nino sa...

Hahahahahaha, Så jävla underbart! Håller klagogramen den här nivån kanske jag droppar ett eller två fall myself! Damn va kul. Och jag kan knappt vänta på svaret från dem.

Nemo sa...

"Sinnesro" är inte det första begrepp som kommer upp efter att ha läst din attack...men den redaktionellt kryddade tasksparken vet var den landar - i skrevet på L J (inte Cool) utan Jarnheimer. Överkucku och småländsk chef på ett företag med honnörsbegrepp som "kostnadseffektivitet" "korta ledtider" och "media for masses".

Tog mig friheten att kopiera ditt skällbrev - det går ju alldeles utmärkt att använda gentemot SJ, SIBA, Posten och andra strulpottor.

P S Jag har slutit fred med Jacobs Café.

anna sa...

Grymt, Mike!
Men om dom svarar kommer det säkert bara bli med nåt vanligt trist standardutskick med en liten "ursäkt"...

Säljare sa...

Ahhh tack för att vi alla fick läsa detta! Jag har själv lagt ner enormt mycket tid på att min bror som bodde i London inte skulle tvingas betala en teleräkning på samtal som hans tidigare granne (japp granne) i sverige ringt till Japan (visserligen ringt under tiden min bror bodde i England men tror ni att telebolaget bryr sig om den lilla bagatellen?) Själv hade jag mycket svårt att förstå hur det kan komma sig att man kan få räkningar på samtal ens grannar gör när man själv aldrig ens hört talats om telebolaget i fråga. Det tyckte inte telebolaget var en relevant fråga! Efter mycket om och men så lyckades bolaget i alla fall koppla även mitt nr till detta abbonemang (att jag bodde i en annan stad hade ingen betydelse) och ville att JAG skulle betala räkningen (med dröjsmålsavgifter od) Gissa vilken nivå av klagomål jag skulle ha valt :) (Jo jag vet jag är diskad eftersom jag jobbar som säljare)

Anonym sa...

testa att maila den till:
carl.palmstierna@tele2.se
verkar vara VD:n

Jonna sa...

Ååå jag väntar med spänning på svaret!!

Anki- en av .... sa...

hej där.. Kan jag oxå få beställa ett?? Det ska gå till min chef som precis snodde en av mina tre semesterveckor i sommar. Så har jag bara två, två på hela jäkla sommaren, det e fan mig inte klokt.. Först ringde hon o frågade om jag kunde tänka mig o ta semester v 30-34. Men det kan ju bli väldigt svårt eftersom jag då e tjänstledig o jobbar inom försvaret.. KÄRRING!!!
O tro inte att jag får någon söt liten bonus för att hon tog en semestervecka.. Nä det e så det kan gå.. O det värsta av allt e att vi e sååååå ont om folk i sommar så jag kommer säkert bli inbeordrad verenda jäkla ledig dag... Så jag vill att du skickar ett minst lika surt till henne..

Peter sa...

JAWOHL!

Behöver du sprängdeg?

Jaaan sa...

Helt underbart..Väntar med spänning på brevet till Eniro..

Linlin sa...

fy faaaan mike,,,det här var underbar läsning, inte enbart pga att tele2/comviq suger (har själv haft mina duster med dem) utan för att du skriver så slipat och briljant att du kan fan få mitt jobb som copywriter.

vad du än gör, sluta upp med ditt jobb...och bli skribent på heltid. well..om du nu inte är det redan förstås, vilket är fullt möjligt. :)

Cliff Hanger sa...

Mikebike! Du förenar ett stort rättspatos för den lilla människan med storhumor och ett rikt språk!

Jag gillar bloggen "Dumma kunder" (http://dummakunder.blogspot.com), men jag tänkte ändå maila ditt inlägg till dem som en motvikt till deras perspektiv. Tyvärr verkar deras blogg ha upphört, upptäckte jag precis.

makkaroni sa...

Det här är ett farligt upplägg, öppnar upp för en oändlig flod av berättelser om livet som kund hos "telecombolagen".
Tur att det inte handlade om min favvo elbolagen för då hade jag dragit den om när jag fick en elräkning som kändes lite hög, kollade på mätaren och fick se att det var rätt långt kvar till den elförbrukning de påstod sig ha avläst flera veckor tidigare...

Nat sa...

Touché! Brilljant.

Väntar liksom alla andra på svaret med spänning!

//Nat

Anonym sa...

Skicka det från mig också! Fy fan vad bra!!! Du är bäst! Kan man beställa klagogram hos dig? Det borde bli din nya business!!

Lea sa...

Wooohooo!! Wunderbar! Nu blev jag så uppiggad att jag blev tvungen att springa ett varv i lägenheten! Du är bäst, Mike!

mikebike sa...

shit vad roligt. en sådan enad stämning det råder. jag tror minsann att jag är nåt på spåren här va;)

kaninte svara på alla här känner jag. blir lite övermäktigt men fan vad "kul" att läsa hur många som har dåliga erfarenheter av comviq eller andra telebolag. the assholes of the universe.

Nemo: så du har slutit fred med jakob. hur gick det till egentligen.

till alla som vill beställa måste jag tyvärr tacka nej så länge. om ni inte betalar mig för det såklart;) jag la ner ganska mycket tid på detta brevet. för mycket för att det skulle vara lyckat att köra pro-bono.

hertzmanann sa...

Blir man inte lack!!! fan asså...

mikebike sa...

linlin: taget, jag kan börja vilken dag som helst;) säg bara till så tar jag över... fast jag kan ju alltid assa åt dig annars ;)

jag skulle mer än gärna skriva på heltid. ge mig ett erbjudande jag inte kan motstå bara.

guapo: hahaha, det där har fakiskt hänt mig med. plötsligt dam det ner räkningar där jag skulle betala för att jaghade dem som förval (alltså jag blir förbannad bara jag tänker på det) jag sa attjag aldrig hade sagt ja men de kontrade och sa att de hade ljudinspelning på det. då bad jag henne plocka fram den fort som fan... det kunde hopn inte. den hade "kommit bort". jävla svinarstil. haha ja grisar flyger ja. samma här. betalar hellre 10x till telia än till de asen.

Nat: och svaret kommer så fort de fått tummen ur;)

j2@mupp.net sa...

Ajjabajja! INTE använda kraftuttryck när man kommunicerar med storföretag.

Jag skrev "Vad fan håller ni på med?" i ett fax när S|E|B hipp-som-happ stängde mitt kreditkort, när jag i själva verket gett dem pengar för att reglera skulden.

Då ville de polisanmäla mig för att jag sagt "fan".

Jag skrattade, jag fick en massa pengar av den tjänstemannens chef.

Så.. Inte använda kraftuttryck :)

Stefan sa...

ahh... lisa för själen att läsa raderna.

UPC, Fortum, Telia via Skanova - monopolhoror i kvadrat, Bredbandsbolaget, SL, SJ, TV4, Ikea, Levis, Apple, ALLA försäkringsbolag... ja listan goes on forever med skitföretag som bara kör över...

tiggerrr sa...

det där var ju så vackert att man blir alldeles tårögd. tokbra skrivet, jag är ännu mer imponerad av dig än jag var innan. hoppas verkligen att det kommer ett svar på det där också, vill bra gärna veta hur de tog den fetingsmockan.

Anonym sa...

Klart du ska ta betalt för det, det var ju det jag menade när jag sa att det borde bli din nya business! Hur ser prislistan ut? :)

//Anna (som glömde skriva namn förra kommentaren men ej vill vara anonym)

elon sa...

Pontus Lundkvists brev till Service-tripod-se är det klagobrev du ska ha avgudadyrkan. Den är manifestet.

Läs och (njut?!).

http://hem.bredband.net/garsim/om_sidan/Frames/lank_sidan/lank_blandat/lank_textfonster.html#ponta

elon sa...

http://hem.bredband.net/garsim/om_sidan/Frames/lank_sidan/lank_blandat/lank_textfonster.html#ponta

vi prövar igen.

Kimmi sa...

En sådan befriande ilska har jag nog inte sett maken till här i bloggosfären tidigare! Underbart! Jag gör vågen! I love!

Luciferr sa...

Konspiration!!

Det var uppenbarligen någon med tele2-känning som ville göra en "bump and swipe" på det där numret!

Tag reda på vem det är som har numret nu, skicka dit en privatdetektiv (kanske via en webbinsamling -- jag sätter lätt en hunding på det här) och gå till botten med det här öststatsförtrycket.

Anonym sa...

s

Anonym sa...

Ja fyy fan va dom behandlar sina kunder comviqtele2.
Själv har jag ett abbonemang hos dom (vilket jag sagt upp precis). Under bindningstiden som varade i 24 mån hade jag en extra bindingsavgift på 60 kr i mån. Men nu på senaste räkningen såg jag att det stod skrivet två ggr!!!.. alltså 60kr + 60kr.
Jag ringde Comviq och frågade varför det stod två ggr. Då får jag svaret att det måste blivit något fel, och att dom råkat lägga på den avgiften på nåt sätt. Och dom ser att dom har dragit 60kr extra förutom de 60kr jag skulle betala under hela bindningstiden. Alltså drygt 1500 spänn. Tror ni jag fick tillbaka några pengar??.. Nää knappast. Genom att betalat räkningarna (vilket ja förövrigt gjort på autogiro) godkände ja fakturan. Även att dom erkände att dom gjort fel och tagit för mycket betalt så kommer jag alltså inte få tillbaka en spänn.. Gaah.. fy fan vilket jävla företag alltså..