De senaste dagarna har jag suttit och harvat mig igenom blocket och olika bilsajter och suktat efter gamla jaggor. Det är märkligt ur flera aspekter. Dels för att jag aldrig har brytt mig ett skit om bilar. Dels för att jag inte vet ett skit om bilar. Och så har jag inget egentligt behov av en Jaguar. Men de är ju så jävla härligt lyxiga och ultrakomfortabla. Jag föreställer mig att det är som att flyta fram längs vägarna i sitt vardagsrum.
Jag vet inte vad grejen är men jag har plötsligt börja känna en svår craving för att äga en värdig bil. Kanske är det min 40-årsålder som gör sig påmint. Som en första vallning i ett klimakterium. Men jag vet inte. Kanske är det som min kollega Claes säger, att livet är för kort för att köra tråkiga bilar. Stora ord från en man som kör biogas-kombi.
Hur som helst. Jag är inte ute efter en vardagsbil. Ingen ersättare till familjebilen och inte ett supersmart miljöval. Jag vill ha ett "åk" att köra med lite mer då och då och när jag göra det så ska det kännas jävligt värdigt. Jaguar har en extrem air av värdighet och jag tror jag skulle trivas med en sådan. Även om jag vet att det finns en miljon rationella skäl till att inte köpa en sådan.
Det som slår mig är att man kan få dem till en ganska billig peng och jag är inte dummare än att jag fattar att det finns en hake. Därför vill jag att ni som är lite mer bilkunniga kan på ett sakligt sätt förklara hur det kommer sig att man kan köpa en lite äldre men fantastiskt fet direktörskärra i toppskick för nästan inga pengar alls? Vad är det som gör att alla inte kör omkring i en Jaguar?
Kommer fordonsskatten och försäkringspremien att gruppvåldta min ekonomi? Får jag belåna huset för att laga ett däck? Kostar det tusen kronor per mil att köra en XJ 4.0 på 320 Hk? Eller vad är grejen. Kan någon berätta för mig hur jävla dyrt det är att äga en fet Jaguar och vad det är som kostar.
Tack på förhand.
19 kommentarer:
Nu har jag inte heller så stor koll på just äldre lyxbilar.
När det gäller 10-25år gamla bilar så är det ju en hel del elektronik som kan krångla (och det är ofta det GÖR det) och DET är oftas svindyrt både i verkstadskostnad och reservdelar.
Nyare än 10år så har det ju dels inte börjat krångla men även att dom är bättre i elektroniken till viss del (dvs den mobila elektronikens barnsjukdomarna har dom arbetat bort).
När det kommer till det mekaniska och kaross/lack så är det ungefär 50/50 (enligt min vagt upplysta uppfattning) om det är dyrare än "vanliga" bilar (typ bmw 3/5 serie).
Att handla resverdelar hos tillverkaren är ju ofta dyrt men det finns väldigt många specialister inom den begagnade bilvärlden som skrotar/renoverar tillverkar nytt med tex egna gjutformar/etc så det mesta går att hitta utan att behöva gå till tillverkaren.
MEN i vissa fall (dock inte så ofta) så är det förvånas värt billigt hos tillverkaren så det är ju bra att alltid kolla med dom när man letar runt.
Är det en bil som är 25+år gammal så gäller ungefär samma saker bara det att om det inte är en riktigt populär/kult bil så kan det börja bli ont om delar till dom och i värsta fall så går vissa saker inte att få tag på alls.
Slitdelar som bromsar/oljefilter/luftfilter/tändelar brukar dock inte vara nån fara med.
Och till sist kan du skruva själv så sparar du väldigt stora pengar då verkstäder gärna vill ta lite mer för "udda" bilar.
För att inte tala om du går till en auktoriserad verkstad då är ju risken för ett par banklån inte långt bort.
Och även om du har tre tummar mitt i näven så borde du tex kunna byta olja/bromsar själv i alla fall.
Jaguar är vad jag hört ganska ok när det gäller äldre bilar då det finns mängder med ställen att handla ifrån särskilt i UK.
Rolls royce därmot har inte lika många "andra" tillverkare/handlare MEN Rolls royce själva säljer i stort sett ALLT i reservdelsväg och då även till riktigt gamla bilar.
Samt att deras priser inte är så höga (därav mindre "andra" tillverkare/handlare) dock vet jag inte om priserna/tillgången på äldre reservdelar har ändrats sedan BMW köpte upp dom (det skulle inte förvånna mig om dom har ökat priserna samt minskat ner på lager/etc).
Det bästa tips jag kan ge är att försöka hitta nåt/några forum där det diskuteras den/dom aktuella bilarna och söka runt på vad dom vanliga felen är.
Visst säker man runt tillräckligt så hittar man nog att det kan vara fel på det mesta men samtidigt så får man ju en bild av att vissa saker dyker upp betydligt oftare och det är ju detta man då ska hålla mest koll på (särskilt dom dyrare felen).
Sen när du har börjat sikta in dig på köp av en modell så köp en verkstadshandbok som tex haynes heller liknande för 2-600:- dessa betalar sig ofta väldigt,väldigt fort och då i både insparade timmar och pengar.
Vissa bilar/modeller bör man ju undvika då dom är kända för att ha många problem heller rosta bort/etc (tex lite äldre alfa romeo som är väldigt rost vänliga).
Jaguar hade ju även dom lite svårt med rosten på tex 70-80 talet med deras xj6:or men dom senare årsmodellerna ska tydligen vara betydligt bättre och även modellerna efter och 90 talet så var dom helt ok vad jag läst.
Lite länkar för dig att börja med (efter en snabb googling).
http://www.jaguarforums.com/forum/
http://www.jaginfo.org/activity.php
http://www.kelsey-forums.co.uk/cgi-bin/jwm/YaBB.pl
http://www.jag-lovers.org/
https://www.jaguarforum.co.uk/
Och är du inne på äldre tvspel (billigare än en xj4) så finns alltid http://www.tradera.com/item/301704/207766772/atari-jaguar-med-val-d-is%C3%A8re-skiing-and-snowboarding
http://www.blocket.se/orebro/ATARI_JAGUAR_64_BIT__mangder_av_spel_53533715.htm?ca=8&w=3
OCH det är ju jaguar :)
http://www.margie-bookshop.se/
Är en väldigt bra sida för tex verkstads handböcker då dom har en jävla massa.
Grizzly: Tack för ett enormt utförligt svar. Det jag egentligen ville veta är vad får jag räkna med att lägga på bilen utöver inköpspriset om jag köper en fet jaguar från 90-talet. skatt, försäkring, rep etc. Jag kan itne ett piss om bilar och skulle vilja ha den till att köra ibland. "söndagskörning" på vår-sommarhalvåret.
Mike Mike Mike.
Gruppvåldtäkt av Er ekonomi är ändå en förskönande bild av vad som kommer hända :-) Hoppas J lägger in sitt veto här. Du svarade precis på din egen fråga, Varför kör inte alla omkring i dessa bilar?
Jag skall kanske inte avråda dig från detta eftersom jag skulle tro att vi andra får en outtömmlig källa till material till din blogg, kan bli intressant =)
Lycka till.
Johan I Majorna
Varför inte tatuera 'gubbkris' på dig, istället?
Så här skriver min jobbarkompis, som har haft jagga.
Hej.
Detta gäller XJ Serien, som jag ägt själv. Har inte så mycket erfarenhet av XJS....
Äldre Jaguar, dom olika serierna fram t.o.m. XJ40 (1994) hade lite dåligt rykte vad gäller detaljkvalitet och rost. (Vilket ju var lite si och så på många fabrikat på den tiden, inte bara Jaguar...) Man behöver dock inte vara rädd för fina välhållna pre-95 exemplar.
Från och med 1995 (X300) och framåt (den första modellen där Ford haft ett finger med i spelet) är kvalitén bättre och mycket egenheter undanröjda. Dom är också väldigt bra i plåten, väldigt bra lack och tjock plåt av hög kvalitet (bilarna väger 1800 Kg). Dom var dock aldrig underredsbehandlade från fabrik så det kan ändå finnas rost på äldre bilar. Det är viktigt att man letar upp exemplar som underredsbehandlats, dom brukar då vara helt rostfria och se väldigt bra ut.
Om motorerna är i ordning drar dom inte extremt mycket bränsle. Om dom inte är 100% i ordning (t.ex. givare är lite off) kan dom dra extremt mycket... Jag har ägt 2 st X300 (gamla ex., se nedan) och dom har varit lite lynniga, ibland går dom gått bra och dragit lite bränsle, ibland gått sämre och dragit mer. Jag behövde byta luftflödesmätare på båda och jag har haft känslan av att motorerna aldrig justerat in sig på rätt sätt efter bytet, trots att jag haft dom hos Hedins och kört den rätta justeringsrutinen. Verkar svårt att hitta någon med rätta fingertoppskänslan för motorerna.
Att jag haft lite problem med hur dom gått etc. kan ha att göra med att dom har varit billiga långmilare 25000 / 30000 mil, från -94 resp -95 som jag köpte för 25000 resp 30000. Om man lägger kanske 90 -110000 och letar upp fina lågmilare (som varit undererredsbehandlade), tror jag man får fullkomligt sagolika bilar, något helt annat än dom jag ägt. Det mesta jag sett på blocket i den prisklassen har sett väldigt fint ut.
Om man köper alla reservdelar från Hedins kan vissa delar (inte alla) vara extremt dyra. Köper man dom från England är priserna mycket bättre.
Om jag uppfattat det rätt går XJ8 lite mer pålitligt i kraft av V8 och en senare generation av det självjusterande insprutningssystemet.
Vill man ha XJS får man lägga lite mer, kanske 150000:-? Osäker.
Om jag själv skulle vilja uppdatera till nyare/fräshare XJ hade jag:
-Lagt runt 100K, enligt ovan.
-XJ8 med så låga mil som möjligt för pengarna.
-Kollat att dom underredsbehandlats (kört till OK och kollat noga under)
-Hur hade jag gjort för att säkerställa att motor är i ordning? Osäker-- Går den bra, välhållen och lågmilare hade jag litat på att den är bra.
En XJS är verkligen också något.. I princip alltid 12:a på dom, dock.
Jaguar är beroendeframkallande och har en brittisk mysighethetskänsla ihop med lyxen, som man aldrig får på en tysk bil. Väldigt bra bilar, extremt slitstarka med hög kvalitét. Inga av dom allmänna fördomarna stämmer, förutom at dom kan dra mycket bränsle.. ..
MVH
Andreas
Den där värdigheten i att köra en Jaguar bidrar säkert till att slippa fortkörningsböter. Kör man stort och tungt känns det naturligt att köra långsamt också, den känslan fick iaf jag när jag kört stor amerikanare vid ett par tillfällen.
Om du prompt är ute efter att sänka familjeekonomin och husfriden så kan jag annars rekommendera att köpa en gammel Ford Focus Flexifuel och köra den enbart på etanol.
-Det fattar du väl att du inte kan köra den på etanol hela tiden?! sa verkstan bara kallt innan de langade över räkningen. 25 papp bara så där!
Nu ett (bensintankat) år senare har vi samma problem igen, verkar det som. Skrev jag ett år? Jag menade ett år och två månader, vilket givetvis har (vissa negativa) konsekvenser för garantin på verkstadsarbetet om reservdelarna...
Kanske en Jagga inte vore så dumt ändå, tänker jag nu när jag sitter här och skriver. Då kan man åtminstone med säkerhet förvänta sig räkningar då och då, och däremellan åka ståndsmässigt.
Nu är det bara lose, lose.
...verkstadsarbetet OCH reservdelarna...
Björn Ranelid kör jagga bara så du vet...
Mike, apropå Ranelid, du har väl kolla så inte Stefan Holm kör Jaguar?
KÖP!
-Luca
Du ska inte ha en ford escort cab?
Det här blir bara roligare. Själv trodde jag det "presumtiva" i rubriken, som ett sista förtvivlat nekande var skojigt i sig. Men så kom länken till den här http://www.mentornewsroom.se/nyheter/motor-magasinet/sla-hole-one-fa-en-jaguar-f-type sidan till inkorgen, och där ser man jaggans vänner. Jodå, visst. På med röda byxkorna.
http://www.di.se/artiklar/2014/5/15/begbilarna-med-mest-nojda-agare/
Ha Ha, jag hanterar min 50-årskris precis likadant. Gjorde mig av med min otäcka Peugeot 307 som jag har svurit över i 5 år i februari. Bytte mot en Jaguar XJ8 Sovereign -98. Bästa jag gjort i hela mitt liv när det gäller bilar (kanske efter Espriten förra året). Skatt o försäkring inte dyrare än Volvo, reservdelar (vanliga slitdelar) likaså. Man åker som en kung i ett hav av läder och ädelträ. V8 med 285 hk räcker långt då bilen inte inbjuder till räjs. Enda lilla haken är bränsleförbrukningen som ligger på 1-1,1 l/mil om man kör försiktigt men räkna in de pengar du sparat på inköpspriset så kan du köra tusentals mil innan du "hinner ifatt" en 3-5 år gammal V70 t.ex.
Är det du Mike som frågat om Esprit på Lotus-forumet?
//H
kolla in urvalet på joes garage, http://www.joesgarage.se/ fina bilar och det är inte så mycket billigare i tyskland. S-type är billigaste insteget i modernare jaggor, mitt val (om jag hade plats och pengar) är en XJ6 / 8 07-08 med sista face liften. Det finns inget snyggare i den storleksklassen...mvh/exilväschötten
DOM GÅR SÖNDER!!! Ibland så kan hela underredet ha rostat sönder och det kostar en halvförmögenhet att reparera. Mer än det du betalade för bilen, men du tänker va fan bilen var ju billig och det är ju sån komfort och den är rolig att köra. Att du inte får plats med mer än en resväska i bagageluckan spelar inte så stor roll. Det finns ju baksäte. Men när sen hela jävla växellådan väljer att braka ihop mitt i en korsning då inser du att det inte var det smartaste bilköpet du har gjort. Man blir lite bränd av Jaggor. Men har du mer pengar än vett så köp! Längtar lite ibland och kollar blocket mm. men hejdar mig och påminner mig om att det är inte roligt att få bilen bergad och sen försöka bli av med skrotet. Det är dyrt att ha Jagga.
Är du i några ekonomiska svårigheter? Behöver du
ett lån för att starta ett företag, att betala dina räkningar, billån och hotellräkningar ?
Vi erbjuder lån till människor som behöver hjälp och vi lånar ut till lokala företag, internationella och också på en mycket låg ränta på 2%.
Ansök nu via e-post: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Tack
Tack och Gud välsigne
Mrs Victoria
Skicka en kommentar