onsdag, november 09, 2011

I bakvattnet av finalloppet

Jag sprang mellandistansen av Finalloppet i lördags. Kom runt på 1:00:31. Hade som mål att klara det på under en timme och det hade jag nog gjort också, om jag inte hade blivit så våldsamt pissnödig att jag var tvungen att avvika från spåret och rusa in i skogen för att akutpinkelera. Jag tänkte många gånger under loppet att det här gör jag fan inte igen. Jag lägger ner. Jag hatade hela fenomenet med löpning. Hårt. Men nu i efterhand är jag rätt nöjd ändå. Det var trots allt en ganska tuff terrängbana.

Nu har jag har ont i benhinnorna. De känns hängmörade. Något så djävulskt också. Känner mig opepp på träning överlag och tänker att jag får gå in i verkstan ett tag och hänga på lite muskler på mina kycklingben, pusha konditionen lite. Innan jag ger mig ut och springer några längre rundor igen.

Jag har förresten kommit på vad det är som gör att jag fortfarande springer överhuvudtaget. Det gäller att göra det som jag gjort till bussen i hela mitt liv till en materialsport. Så länge det finns nya accessoarer och gadgets kan jag nästan känna mig sugen på att komma ut på en runda. Och även om löpning kanske är den äldsta och i grunden mest okomplicerade av alla träningsformer verkar det finnas ett helt universum av totalt avgörande kringprodukter att köpa till. Hittills har jag hunnit kitta upp med dyra skor, flera par löpartajts, kortärmade löpartröjor, löparjacka, löparstrumpor, armbindel för iPhone, Runkeeper, löparhandskar och vätskebälte. Och nu har jag börjat kika lystet mot löparkalsonger, löparmössa och pulsklocka.

Och nu börjar jag känna mig ältig om det här med löpning så nu kommer jag att lämna det temat ett tag. Vilket dessutom lett mig till en ny insikt som jag tämnker ta upp i ett kommande inlägg.

10 kommentarer:

Steve Lloyd sa...

"[...] löparhandskar och vätskebälte" - Innan du lämnar ämnet, snälla, lägg ut en bild!! :)

mikebike sa...

du menar att jag ska begå socialt självmord? Vet inte riktigt om det är en bra idé.

Anonym sa...

Nytt bränsle i ett helt annat ärende: http://www.svd.se/kultur/ranelid-pa-scen-i-melodifestivalen_6621884.svd

Mvh/exilväschötten

Anonym sa...

Om du behöver massa prylar och specialdiet för att förbättra tiden är du väl i rätt schysst form?


-Luca

mikebike sa...

Exil: jag är kompis med ranelid. Inte nödvändigtvis tvärtom. men jag är det iaf.

Luca: nä. de prylarna förbättrar bara motivationen att komma ut överhuvudtaget.

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Imponerande uppkittning! Jag skaffade ett andra par löpartajts först efter några års löpning ;) Ska du skaffa pulsklocka "måste" den vara med gps - mycket roligt (om man nu är lagd åt det hållet) att kunna gå in i efterhand och analysera hur snabbt man sprang och hur många höjdmeter ;)

Ytterligare ett motivationstips är att börja föra träningsdagbok - ytterst tillfredsställande att gå in och skriva hur duktig man varit ;) Funbeat.se är att rekommendera!

(Om du undrar vem jag är som helt plötsligt börjat kommentera "massor" så har jag läst din blogg i flera år - men inte kommit mig för att kommentera förrän du började blogga om "mitt" ämne, träning ;))

Larsson i Majorna sa...

Skönt! Du lever.

Jag började änna undra om man skulle behöva dra ihop en skallgångskedja och leta igenom dikena i Delsjöterrängen efter en skral ( och visade det sig fullkittad) reklamkropp.

Grymt av dig att ta dig runt på en så hyfsad tid efter så kort joggingkarriär. Applåder från mig.
Mvh
/ 48:38

Ps
Göteborgsvarvet?
Ds

Anonym sa...

Hur långt var det? bra jobbat! Att löpa i en timme är ju en prestation oavsett distans.

Anonym sa...

GPS/pulsklocka is the shit. Ger en helt ny dimension till löpningen. Go get some...

adde sa...

Bra kämpat! Hoppas det gav mersmak. I så fall kan jag tipsa om ett annat roligt terränglopp, Risveden Terräng. Kan du ju ha som mål till nästa höst?
Missade Finalloppet i år eftersom jag äntligen sprang maran i N.Y (anmälde mig för två år sedan, snacka om långsiktigt mål). Ska du någonsin springa en mara så gör det i N.Y; en helt fantastisk upplevelse! Tänker springa Göteborgs marathon nästa höst, det blir en bra kontrast med 180 startande och noll publik, jämfört med 47000 startande i N.Y och snack om två miljoner åskådare utmed sträckan. :)
Läste förresten om rådet du fått att dricka Resorb någon/några dagar före loppet och jag kan bara instämma att det är ett väldigt bra tips.