Vad är det med myndigheter och deras vända-på-kepsen-tourettes?
I veckan såg jag Försäkringskassans nya kampanj "Sista överraskningen". Herre min skapare vad jag rös. Jag tycker verkligen synd om reklambyrån. Uppdraget är omöjligt redan på pappret. Att idag försöka ändra på människors uppfattning om Försäkringskassan, få dem att verka lite sköna och balla, är väl ungefär lika tacksamt som att försöka marknadsföra barncigg. De kunde ha gjort precis vad som helst men skulle ändå förlora. Sverige är helt enkelt inte mogna för att börja kramas riktigt än.
Att göra en dyr videokampanj där anställda tjänstemän visar upp sina bästa tricks landar nog sådär. Jag misstänker att många kommer att tänka: "Haha, vad spexigt hörru, men sätt dig nu vid ditt lilla skrivbord i ditt lilla bås och hantera ett litet ärende, din lilla handläggarjävel. Annars placerar jag en kula i loppet och kommer upp till kontoret, så ska du nog få dig en sista överraskning."
Och Garbergs: Jag tror att det hade varit bättre om ni bara lät dem bjuda på glass eller nåt i den stilen. Baby steps ni vet.
10 kommentarer:
Mina Sidor liksom. Sånt mög försökte jag införa hos gamla arbetsgivare redan 2001. Hela grejen att ge folk en liten låda att pyssla med sin information i, den känns ju jävligt fattig alltså. "Nu kan du göra saker själv!!! Va bra va?"
Folk vill inte göra saker själva. De vill ha hjälp för fan.
Eller ja, Mina Sidor kan ju vara bra, men lägg inte ner 3 miljoner på att marknadsföra möget.
Ja det är säkert bra. har funkat för mig. men som du säger. det behövs inte en videokampanj med en försäkringskassan-fars för att få folk att fatta det.
Jag blev snarare paff över att FK inte hade "Mina sidor" sedan tidigare. Min spontana tanke blev "hur efter är ni egentligen?" Sen fattar jag inte heller varför dom måste göra en reklamfilm om det hela. Bakslag deluxe skulle jag vilja kalla kampanjen.
Det finns oväntat många gömda talanger bland personalen på Försäkringskassan och intresset för att delta var högt. Vi valde ut dem som passade bäst., säger Sebastian Smedberg, AD på Garbergs
Nä, för på Försäkringskassan jobbar självklart bara folk som inte har några fritidsintressen eller speciella färdigheter överhuvudtaget. Vilken jävla idioti.
Bara namnet på eländet, "Sista överraskningen". Jaha är det nu de kommer att presentera den statliga ättestupan för lämpliga långtidssjukskrivna? "Du får inga mer pengar, alls, någonsin, SURPRISE!". Och så hjular handläggaren och kastar konfetti.
jo tjena: hmm ja jag vet inte vad de har gjort för förändringar för det har ju funnits innan. Men nåt är det säkert eftersom de drar i med stora spextrumman.
tobbe: haha ja tänka sig, att det jobbar människor där också.
PGW: haha ja lite så. det känns nog bättre om nån hjular fram ett besked som ödelägger ens liv.
Det värdelösa med FKs Mina Sidor (iaf som det funkat hittills) är ju att de bara är användbara om ens ärende har någonting med föräldraskap att göra. I annat fall kan man visserligen logga in, men möts då av tomma sidor med uppmaningen att ringa om man undrar över något. Epic Fail.
En liten överraskning från FK brukar annars vara en försenad utbetalning eller felaktigt uträknad SGI.
Men medge: det är något fantastiskt ödesdigert över "sista överraskningen", man funderar ju på vad som kommer sen - svensk kassaservice? Handlägg din föräldrapenning på ICA, för vi ska starta en cirkus.
Och så undrar jag, om detta var den sista överraskningen, vad var alla de andra överraskningarna? Jag tror jag missade dem. Fast jag har ju varit frisk, förstås, de sjuka har väl fått allihop, kantänka.../bellaciao
Samma myndighet som inte kan köpa in nytt IT-system utan att slösa bort miljoner har nu lagt några miljoner på en "reklamkampanj" som inte borde leda till annat än minus i förtroende för dem. Rakt igenom trams från en myndighet som sparkar ut sjuka och inte tar hänsyn till riktiga läkares bedömningar om människors arbetsförmåga.
Skicka en kommentar