lördag, maj 03, 2008

Skräckkällaren i Amstetten

För en gång skull ter sig Aftonbladets klassiska sensationskrigsrubriker inte överdrivna. Tvärt om. De står sig ganska slätt mot världens genom tiderna ondaste man Josef Fritzl.

Det finns inte ett skräck, shock, terror, döds, vålds eller annat förstärkande prefix som lyckas komma i närheten av att förmedla en bild av hur galet djävulskt livet måste ha varit/vara för den instängda dottern och hennes tre barn. Varenda psykopatfamilj genom tiderna framstår som nästan överdrivet välanpassad i jämförelse. Och självaste "Leatherface" i Motorsågsmassakern får mig att tänka på Charles Ingalls, när man ställer honom bredvid herr Fritzl.

Jag skulle nog våga satsa en större förmögenhet på att det sitter ett gäng manusförfattare runt om i världen och runkar hungrigt just nu. MEN. Jag hoppas verkligen att det inte kommer en film om djävulen från Amstetten. Det skulle aldrig, aldrig, aldrig gå att skildra sådan ondska på film.

Det skulle bara bli så sjukt pajigt. Ovärdigt.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Sant. Även vår egna Anders Eklund framstår som jesus själv i jämförelse. Det är sjukt hur många avskvärda grejer som hänt i vår del av världen på sistone.. Antar att Aftonbladet har julafton nu.

mikebike sa...

andreas: ja han är är en ruggigt vidrig typ han med. självklart har de julafton. det är holiday season de luxe.

Anonym sa...

Det fanns en vacker tid, då man förknippade Österrike med "Heidi".
Nu...jag vet inte vad. Vad är det för fel på det stället? Ja, förutom att Hitler härstammar därifrån då.

Jens Laser sa...

jag förknippar bara österrike med Strudlar och koprofager

Anonym sa...

Mike: I wouldn't bet any money on that one. Världen har ingen känsla för smak. Panic room 2 kanske?

I vilket fall som helst matades vi med 9/11 filmer och Svt skall ju direktsända Englas begravning så att alla "Hänt i veckan"-läsande äckel kan gotta ner sig lite till.

Anonym sa...

Minns ni de där böckerna om några barn på en vind som hade nåt
incestiöst geggeri mellan sig och mamman. Historien var ju så läskig att jag aldrig vågade närma mig ens bokomslaget, men många läste skiten.

Det lilla jag minns av det hela är kusligt likt tragedien i Amsetten.

Ergo: Det finns en marknad för allt.

mikebike sa...

diana: österike och belgien, europas fucktard-kittel.

laser: koprofager, how come?

lore: ja det där med svt:s nya inriktning. det är så jävla dumt. fan jag blir förbannad bara jag tänker på det.

r.agata: shit du har rätt. virginia andrews var det va? fan det var ju en lång serie. kanske var det fritzls inspirationskälla.

Anonym sa...

Förhoppningsvis kommer fritzl att få avtjäna ett fängelsestraff som sådana personer förtjänar. I vårt vackra dalahästland får dessa avskum bara ett par dagars terapi på en öppen anstalt.

Joakim sa...

Snygg blogg och sant det du skriver.. Ha de

Anonym sa...

det känns som om världens sjukheter aldrig tar slut - gång på gång kommer det nya rubriker och stories. På ett sätt tycker jag det är bra att exempelvis det här med Engla uppmärksammas, men alla andra barn som råkar illa ut? Gränsen går när folk börjar tjäna pengar på barns fruktansvärda öden.

Perny sa...

Vi satt och pratade om händelsen för inte så länge sen då jag lite fundersamt frågade:
men vänta lite, Österike, var det inte där den där kidnappade tjejen som varit inlåst i nån låda i en källare uppdagades för några år sedan också. HOn som legad där i var det tio år eller så? Jo så var det. Och nån annan tillade: Och så kommer Hitler där ifrån också. Det var då jag beslutade att aldrig ALDRIG flytta till österike.

Anonym sa...

Jag ser heldre filmen än alla smaskiga närbilder på de fd instängda och småkåta pruselyskreportrar i knytblus alternativt "busiga" rosa skortor som frossar i eländet.

-Luca

Anonym sa...

Roligt att din felstavning av AmsTetten kommer först på min googling.

Anonym sa...

Jo, det är hemskt.
Fast jag blir samtidigt så trött på allt tjafs. Hur många människor utsätts inte för minst lika hemska saker varje dag världen över utan att få ens en notis? Och dessutom pga. strukturer vi ibland är delaktiga i, snarare än pga. enstaka wackos.
Jag vet inte om det är så att icke-västerlänningar förväntas palla mer än oss och och att övergrepp mot dem därför är mindre hemska? Eller om det helt enkelt bara är så att vi här är sjukt ignoranta och navelskådande.

Förhoppningsvis är det nyhetstorka så in i helvete som gör att både det här och Engla (ja, det är hemskt, sjukt hemskt att det händer, MEN det händer hela tiden överallt) blivit så stora grejer i media. Annars blir jag mörkrädd.

Det har jag iofs redan varit ganska länge. Och inte blir det bättre av den oerhört obehagliga mobbstämning som skapas av dessa mediascoop heller. Att medelsvensken börjat åberopa dödsstraff och kastrering t.ex.. Fin grogrund för sverigedemokrati och andra tuffare tag-förespråkare. Någonstans får man väl åtminstone tacka gud el. dylikt för att det inte var en invandrare som gav sig på Engla, då hade jag ännu mindre velat se följderna.
Men tja, det är väl en annan fråga..

Johannka sa...

Sofie: Jag håller vanligtvis med dig. Helt plötsligt blev en stackars liten flickas öde hela Sveriges angelägenhet och som om något skulle ha förändrats i samhället helt plötsligt som lät det hända. Och ja, jag kräks också på alla dårar som skriker dödsstraff så fort ngt sådant här händer.
Men allvarligt talat. Det här som har hänt nu i Österrike är väl ändå något otroligt extraordinärt? Det finns ju så otroligt många sjuka twists i den här historien, att jag faktiskt inte tycker det är så konstigt att det får stort nyhetsvärde. Nej, jag tror faktiskt inte att det här händer hela tiden, överallt.

Anonym sa...

Johanna; "hela tiden, överallt" syftade på Engla, men det var nog ganska oklart faktiskt, ber om ursäkt för det. Jag tror inte att saker som Amstetten sker hela tiden och överallt. Det är absolut sjukare än det mesta, det håller jag med om, men jag tycker dock inte att det berättigar den enorma rapporteringen.

Jag tror att liknande saker i "hemskhetsgrad" (det där är ju också en definitionsfråga naturligtvis) kan hända på andra platser utan att vi får reda på det.
Men, om det inträffat några lika hemska händelser den senaste tiden någon annanstans är egentligen inte så relevant. Det är oavsett vilket inte berättigat att rapportera så sjukt mycket om det, enligt min mening.
Och jag kan inte heller, hur hemskt det än är, tycka att en enskild händelse kan överskugga allt hemskt som händer i världen dagligen.
Jag menar inte att de som fasar över det här inte samtidigt kan bry sig om andra saker som händer. Men de flesta gör inte det. Och medierna gör inte det.

Jag tycker att det här är oerhört hemskt, lika bra att poängtera det igen, och kanske att det är hemskare än att t.ex. svälta ihjäl (även om jag ställer mig lite tvivlande till det, men jag har inte provat något av det, så) men jag har ändå svårt att uppbringa MER medlidande för dem än för alla andra som har det sjukt jobbigt dagligen.
Och de andra får ingen uppmärksamhet alls i media eller bland folk, i proportion till detta.
Rapportera och prata om allt som händer då, och alla övergrepp som sker, om det känns viktigt att gå igenom sådant här så mycket (Jag har själv lite svårt att förstå vad grejen är, vad ska vi göra med all infon? De är ju räddade nu), men gör det i rätt proportioner. Det här gäller 9 pers, ca 100 000 dör av fattigdomsrelaterade orsaker dagligen.
Jag menar inte att man inte ska bry sig om 9 pers, men det här är inte förstasidesstoff, och det är definitivt inte mer förstasidesstoff än andra hemskheter som pågår jämt och ständigt.
Redan en dags förstasida om det här hade varit för mycket, typ fyra är definitivt overkill.

Det är alltså mest medierapporteringen jag vänder mig mot, men även de som hänger på och diskuterar det här så in i norden. Det finns viktigare saker att diskutera än det här.

Och det finns framförallt viktigare saker att diskutera än situationer som redan är lösta, som den här, när det samtidigt finns miljontals andra situationer som inte är lösta.

Anonym sa...

Men det kanske inte riktigt var meningen att bomba din blogg med sjukt långa meddelanden om det hela för det, ursäkta mig.

Anonym sa...

HJÄLP
om ni verkligen bryr er om den unga flickan och hennes lillebror ska ni skicka ett brev till migrationsverket och klaga för att låta dem vara kvar här i sverige och inte bli skickat till iran. deras mamma och pappa e pundare och vill inte med barnen att göra. sååå jag ber er att åka till solna (migrationsverket) eller skriv ett brev för att får henne och hennes lillebror stanna. hon e 15 o han e 11 hur ska de klara av i iran och i ett barnhem tänk vad som kan hända där. SNÄLLA HJÄLP DE HÄR BARNEN (nima och negar)