torsdag, februari 28, 2008

Upptäckt och insikt

Då och då har jag frågat mig var riktigt tjocka människor hittar sina kläder. Jag menar inte allmänt överviktiga och feta personer utan de som faktiskt dras med ultrafetma. De flesta klädbutiker har inte större storlek än XL. Det största jag har sett är XXXL. Nu vet jag bättre.

För ett par veckor sedan hade jag och två kollegor ett ärende ute på Hisingen. Vi tog bilen och begav oss. När vi kom åkande på Lillhagsvägen såg vi på vänster sida en butik som heter "Bigsize" och som på skylten stoltserar med sitt storleksintervall från S - XXXXXXXXL. Vi svängde av. Och vi gick in.

Det var packat med kläder. Allt hängde huller om buller men var smart sorterat efter fetmagrad. För att förenkla för både personal och kunder hade de använt sig av en slags storlekslingo som verkar gå ut på att skriva siffran för hur många X storleken innehåller (ex. 4XL, 6XL och 8XL). Först trodde jag den var påhittad men misstänker nu att det är ett universalmått. Vi hittade ett ställ med hawaiiskjortor i största storlek. Jag skojar inte när jag säger att den var stor som ett mammutskynke. Vi snackar inte centimeter mellan X:en i de grövsta storlekarna. Vi snackar löpmeter.

Jag blev ledsen. På riktigt nedstämd. Dels av det faktum att just den butiken ligger ute i den del av Hisingen som får Tjernobyl att framstå som ett färgsprakande paradis. Men det som tyngde mig mest var att butikens existens ringar in och uppmärksammade mig på ett samhällsproblem som de flesta nog är vana att det skojas om och uteslutande hänvisas till det stora landet i väst.



Deras logga ser vid en första anblick ut som en valnöt med slängkappa men när man kommer nära så förstår man att den ska symbolisera en överviktig person med kläder. Kass psykologi måste jag säga. Hade jag behövt köpa kläder i samma storleksklass som en husvagns förtält hade jag nog inte blivit särskild uppmuntrad av att se den lilla valnötsmannen.

Vi åkte vidare och en konstig tystnad fyllde bilen för en stund.

24 kommentarer:

Caravaggio sa...

Undra hur många plagg i storlek S dom kränger där per år? Det känns vid första anblick lite som en overkill att hålla sig med sånt.

JAC sa...

Gå in på www.bigsize.se och kolla under badkläder... Huvva!

Anonym sa...

Ja, fy fan vad ledsamt att vara hänvisad till en sunkbutik på Hisingen. Finns det inte nån butik på Kungsgatan för storväxta också? Fast det kanske inte är i den magnituden..

Och som Caravaggio säger.. de säljer nog inga storlek S där. Vem åker dit och köper kläder om man har small?

Lintin sa...

Kanske människor som definierar sig själva utifrån jämförelser med andra? De kanske åker dit och tjackar en S bara för att känna sig som en benig size zero av Hollywoodmått?

Anonym sa...

En känsla av förskräckt sorgsenhet kom över mig.

Anonym sa...

Tragiskt...

mikebike sa...

caravaggio: ja det slog mig med. De borde kunna spara en del plats genom att bara sälja från 4XL och uppåt.

Jac: nej. jag orkar inte.

andreas: ja det är hemskt. dubbel förnedring. helt uppriktigt tycker jag att det är ledsamt att det behöver existera e sådan butik alls... men det är ju tur att det gör det.

lintin: hmmm skulle inte tro det. size zero btw varför vill man se ut som en tolvåring i kroppen? det är stört åt andra hållet. det är ett lika stort problem att det finns size zero som 8XL.

mikebike sa...

cat: ja man blir lite låg.

gubben: ja eftersom det inte är någon som föds med förutsättningarna att tvunget hamna på multi-x-skalan.

Cliff Hanger sa...

Det konstigaste med den affären var ändå att de hade kläder i storleken Small.

ILJA sa...

Men är mamma 5Xl så kanske lilla 2-åriga dottern är en S. Måste vara så..

Lintin sa...

Mike: Jag har också funderat vari tjusningen ligger i att se ut som ett skelett i skinnkostym, men men, harens vägar äro underliga.

Argmannen sa...

HAHAHAH!! Galet rolig blogg! Tack för ett stort garv! Nu ligger du bland mina favoriter!

Anonym sa...

hahaha fan va roligt inlägg!

Anonym sa...

rens, varför hänger du här jämt?

Anonym sa...

@rens: ja vad är problemet?

mikebike sa...

cliff: ja roten till en massa logistiktrassel bara.

Ilja: hmmm man föds inte så stor, det är något man blir.

lisa: hmm... mer ledsamt egentligen väl?

Rens: ja vaffan hänger du här för? borde inte du hänga på blocket istället?

Anonym sa...

I Bangkok finns en liten affär som får den där affären att blekna.. jag lovar :) Deras minsta storlekar är 6XL, och den största storleken fann jag vara ett par mysbyxor/shorts i 60XL..!

Som den notoriske skämtare jag är, köpte jag lite kläder till polare hemma i Svedala, t.ex. några jeansskjortor i 30XL ;)

Anonym sa...

60 XL i Bangkok? Tänk på hur små asiater vanligvis är... Scary. Något man ska ha med i beräkningen är att en Small på Bigsize förmodligen är som en vanlig L i affärerna... *ryys*

Mia sa...

Fy.. folk antingen äter- eller svälter sig till döds. Storlek medium kommer att utrotas..

Kaos-Anna sa...

Det är hemskt...usch.

Anonym sa...

Jag har åkt förbi affären ungefär en gång i veckan i 10 år, men aldrig varit inne, så jag undrar:
Var kläderna snygga? Jag har nämligen aldrig fattat varför stooora människor envisas med att klä sig i storblommigt, gärna i rött/gult/guld, finns det bara sånt?

Anonym sa...

"den del av Hisingen som får Tjernobyl att framstå som ett färgsprakande paradis"
Hela inlägget var bra. Men citatet ovan var sjukt kul.

Anonym sa...

"kläder i samma storleksklass som en husvagns förtält" Tror jag skrattar ihäl mig, nog det roligaste jag väst på den här bloggen.

Anonym sa...

Ariel: Jodå, de har både fula och snygga kläder, skulle jag vilja säga. Framförallt har de storlekar som är rätt dimensionerade. En del affärer man kommer in i krävs storlek 60 och det sitter inte ens särskilt bra på kroppen, det är tajt nånstans och stort nån annanstans. Inne på Bigsize däremot är det proportioneligt tilltagna kläder som är sköna och sitter bra, och dessutom kan det räcka med storlek 54 och det är inte ens särskilt tajt. Där är väl den största skillnaden mellan denna affär och affärer som högst skuldmedvetet väl får ha nån sorts större storlek då.