måndag, januari 21, 2008

Film och sånt

Jag mår så dåligt de gånger jag låtit mig luras till att se filmer som sedan visar sig vara en väska skit.

Häromdagen slösade jag bort 1.45 minuter när jag såg filmen Death Sentence med Kevin "direkt-till-video" Bacon. Det var fanimej den sämsta film jag någonsin sett. Eller iallafall bra nära. Den innehåller allt en film som görs på medieprogrammets filmlektion, tema action, innehåller.

Kort summering av filmen:

Bacons son blir brutalt machetemördad av tatuerad gängbuse framför bacons ögon. Livet rasar samman. Hämnd skall utkrävas och görs så. Polisen förklarar att nu får herr Bacon skylla sig själv som startat krig mot det tuffa gänget (jävligt troligt) och skiter i att göra någonting åt det. Gänget lackar och slaktar resten av Bacon-familjen. Frun dör, Bacon överlever med nöd och näppe och yngsta sonen kämpar för sitt liv på sjukhuset. Bacon bestämmer sig för att dra det hela ett varv till och rymmer från sjukan skadad så in i helvete och går genom regnet till sitt avspärrade hem. Den scenen har fan allt. Slow motion, ösregn, blåton, hjältemusik och you name it. Hemma rakar Bacon skallen och packar med hagelbrak innan han går på jakt. Igen.

Resten har jag förträngt och då såg jag den för några dagar sedan. Jag minns inte. Vill inte minnas.

Fy fan säger jag bara! Hade recensionspraxis tillåtit hade jag gett denna film minus fem i betyg.... skitsamma, det får den ändå. Allt annat vore en skymf mot minsta menlösa filmskapare världen över. Hela film-crewet borde straffas med gruppstryk och beläggas med filmförbud på livstid.

Jag skäms för att jag har sett den. Jag orkar inte ens formulera försvarstalet om att jag var trött när jag såg en teaser och att den verkade ok i all sin dussinhet. Jag lovar mig själv att aldrig mer se en flick med Kevin Bacon. Han verkar ha gått och blivit en livs levande värdelöshetsgarantistämpel.

Smutsig som jag kände mig blev jag därför glad när min kollega (El Guapo) berättade att han hyrt Irene Huss – Tatuerad torso, ett val han desperat försökte skylla över på sin flickvän. Såklart. Vem hade inte gjort det? Den skammen. Han förklarade att han lyft ner den från hyllan och sett att den fått omdömet: "Det är fanimej den bästa svenska polisfilm jag någonsin sett". Vem som sagt det såg han inte eftersom ett klistermärke med "Ej flerdygnshyra" täckte namnet på gärningskvinnan. Så han hyrde den i ovetskap försökte han bortförklara sig. Trots att han visste att Lasse jävla Brandeby spelar snutchef eller nåt annat. Sånt kan man inte bortförklara. Det blir bara en dåres försvarstal. Men det minskar kanske skuldbördan något... för vem har inte blidkats av recensenternas omdömen någon gång.

Grejen är att det finns en mycket mer tragisk historia bakom. Efter lite research kom det fram att det var f.d. chefsredaktören för City Göteborg, Tina Lagerström som stod för citatet. Dock inte i rollen som filmrecensent utan i sin helt privata blogg på Expressen.

Det hindrade dock inte filmbolaget från att snappa upp det och snabbt som fan pressa upp det på varenda dvd-fodral i landet. Vad gör man inte för att lura till sig folks pengar. De visste såklart att filmen skulle hånas till förintele av alla människor med någonting innanför pannbenet. Med rätta.

Hur i helvete tänkte de förresten när de castade Kurtan till något som skulle likna en badass-roll. Det finns inget som kan förflytta honom från tjôta-facket till något som ens är en promille mer seriöst. Han är så ruggigt körd. Jag kan inte komma på något han skulle passa sämre till än att spela sursnut. Det skulle vara porrskådis då. Fast när jag tänker efter så finns det säkerligen utrymme för honom i någon smal tysk pervo-genre där han skulle kunna ta sig an en roll med bravur.

Först tänkte jag att jag skulle omyndigförklara Tina Lagerström och kände mig extremt provocerad av att hon ens kunde lämna ett sådant omdöme. Hon borde få dagsböter och betala skadestånd till alla som hyrt filmen tänkte jag. Något min kollega också var inne på.

Men när jag hade läst hennes blogg så ville jag inte längre håna henne. Hon har fått lida tillräckligt. Jag tycker på riktigt synd om henne. Hon har ju rätt att vädra en åsikt som privatperson , även om den råkar falla inom klassisk tigga-om-stryk-varning, utan att det ska användas som marknadsföringsmaterial för en film som aldrig borde nått klippningsrummet.

Så high five på dig Tina! Du har med ljusår till näst sämsta filmrecensent lyckats leva upp till det gamla talesättet "ska man göra bort sig så ska man göra bort sig rejält". Personligen hade jag hade hellre ätit bajsbuffé än varit ofrivillig talesman för Irene Huss – Tatuerad torso.

Länk till Tinas blog där man kan följa ångesten >>

24 kommentarer:

Anonym sa...

Mr Bacon, skulle han vara dålig? Jag sitter varje år framför Oscarsgalan och förvånas över att han inte är med och får priser. Förvånas jättemycket och blir jättebesviken.

Anonym sa...

Men fan vilket ruttet tilltag att bara sno en lösryckt bloggcitat sådär, utan hennas tillstånd. Tycker också synd om henne, även om hon verkar ha kass flimsmak.. Borde hon inte kunna stämma skiten ur dem eller nåt?

mikebike sa...

adde: Bacon är egentligen jättebra. men han har ju inte gjort en bra film på så länge jag kan minnas.

andreas: jag tror det bygger på ett missförstånd. och nej man kan inte stämma skiten ur någon i Sverige.

Anonym sa...

Tack, jag ska visa det här för en kompis som verkligen insisterar på att vi ska se Bacon- filmen. Det här borde få honom på andra tankar.

mikebike sa...

petra: javisst, visa för fan. förvalta några timmar ur ditt liv bättre än att se den. vad som helst alltså. jag försöker men kan inte komma på något som skulle vara mer slöseri med tiden.

Anonym sa...

Nä usch! Stackars tjej... Men nu ble jag så nyfiken på den här filmen (framförallt på Brandebys insats) att jag måste se den.

Anonym sa...

Vad vi kom fram till, teoretiskt alltså, borde gladpack vara den ultimata för tjejer istället för slickduk; smaklös, tunn och formar sig lätt. Jag är inget stort fan av smaken av slickdukar, tänk dig själv, det är som att slicka på en kondom.

mikebike sa...

emma: ser fram emot att höra din åsikt efteråt.

Anonym sa...

Ha ha, jag har faktiskt undrat om de skulle trycka det där citatet på dvd-omslaget och nu fick jag mitt svar. Så det verkar som om jag får skämmas ett tag till för mitt högst privata tyckande.

Faktum är att jag vidhåller att det är en helt ok film. Kanske är det för att jag läst boken och kan historien rätt väl. Eller så är det för att jag drack champagne eller vin eller nåt innan. Jag vet inte.

Anonym sa...

Någon nisse som recenserade Death Sentence på IMDB.com:

"Beautiful camera work, lighting, production design. I sat in the theater alone for 15 minutes, going through a myriad of emotions. When a movie can touch you like that, then its worth it's weight in gold. Congrats to the whole team on this one. The Baldwin's, Woo, Kevin Bacon, everyone involved. They should be proud of it."

sådärja.

Anonym sa...

Den här berättelsen har utvecklat sig på de mest underliga vis. Jag antar att jag borde tacka Tina Lagerström för att 1. Min flickvän permanent sagt upp sin rättighet att välja film (Tatuerad Torso var hennes idé och jag gick bara med på det för att ngn tyckt det var ..."fanimej den bästa svenska polisfilm"...ja, ni vet) samt det faktum att 2. Recensionsövergreppet har lett till att jag aldrig kommer behöva se Arn. Så, tack.

Men, samtidigt: Om man trampar på en kratta, får man oftast svårt att skratta. Och den sylvassa jävla jättekrattan som den här våldtäkten av min filmkväll inneburit är svår att vifta bort med några nyvunna privilegier. Fredrik Strage har alltid varit ett litet jävla indiesnöre i mina ögon, med fet cred pga åsikter om saker som rör mig i samma grad som skördetiden i Öster Törslev - MEN när han insåg sin jävla jättetabbe i att ge Arn en trea och sedan delade ut pengar till besvikna biobesökare --- ja, det är fanimej den bästa svenska journalistiska insats som någonsin gjorts. Även om en trea var hans högst (o)personliga åsikt, så tog han sitt ansvar som en röst folk lyssnar till och kröp till korset.

Nu har ju detta löst sig enligt Darwin. Göteborg City har lagts ned och Fredrik Strage jobbar vidare. Så som det fungerar i arbetslivet. Och livet. Hårt men rättvist. Det är ju lätt för mig att kaxa upp mig över sånt här i en lip-gubbes blogg kan tyckas...

...men jag har blivit rövknullad på 90 minuter liv och jag tar mig fanimej rätten. Och till er som vill se skiten bara för att: Ta en apelsin, gå ut i solen, ring er mamma, besök botaniska, dammsug, rensa källaren, pilla naveln. Det kommer garanterat berika ert liv så otroligt mycket mer. Och allt vin i världen kan inte ändra på det.

mikebike sa...

tina: hahaha det är helt ok. du får tycka att den var bra. jag har ju inte ens sett den. för mig räcker det att veta att lasse b är med för att jag inte ska se den. inte för att jag tycker illa om honom utan bara för att jag vet att han är så jättejättefel i den rollen. jag kan bara inte. kanske någon dag. men då måste jag hata mig själv rejält mycket. Strongt av dig att kunna skratta åt det iallafall. det är ju en rätt lustig historia hur du blev spokes person för filmen;)

magnus: har baldwins varit med... fyu fan det både förklarar och avgör saken ju.

mikebike sa...

el guapo: applåder. det var famimej den bästa kommentaren jag sett (på länge)

Anonym sa...

Tatuerad Torsk är en mycket bättre film.

Bacon är fett rökt.

Anonym sa...

Det är bara att beklaga, och uppmana dig att invänta Sean Penns film Into the Wild. Grymt bra!

Argmannen sa...

El guapo: Allt jag kommer minnas av din metablog är erkännandet "jag har blivit rövknullad "

Anonym sa...

robert: ..."på 90 minuter liv" är en del i den meningen som är ytterst vital. Du skulle ju ogärna bli citerad enkom "Mannen som kunde tala", när det i själva verket är något mycket mer extraordinärt och extremt omfattande som du upplever dig själv kunna tala med/bemästra, nicht wahr?

Men visst, någon måste ju hålla meta-flaggan högt när andra skippar alias och ogenerat promotar sina egna bloggar.

Argmannen sa...

el guapo: blablablablabla "jag har blivit rövknullad"

Nemo sa...

I ett äldre blogginlägg har jag skrivit om Huss-filmen
var en mycket knepig upplevelse... och ja - det var Tina Lagerströms järva utspel som fick mig att ta klivet till Bergakungen.

Jag är alltid välvilligt inställd till filmer. Så även till denna...och det höll ända till sista halvtimmen. Då föll ALL logik och trovärdighet som ett korthus. I och med att Gbg-poliserna skall göra en "insats" mot en pråm vid Suckarnas kaj (Gullbergsvass) så övergår detta att bli även en Suckarnas film.

Anonym sa...

Mystic river ena dagen, Mind Hunters nästa. Kevin Bacon har en mycket schizofren urvalsprocess.

Anonym sa...

Tack för den mentala bilden! Kurtan i porrfilm.. Verkligen, tack! =P

Anonym sa...

Ingen film kan nånsin vara sämre än "Bloodrayne" som går för fullt på värdelösa Viasat just nu...

Callisto sa...

Okej. Låter som en rulle helt i klass med "Random Hearts" som jag tyvärr la tid på att se för ett antal år sedan. Krystat, klaustrofobiskt och fullständigt vidrigt missbruk av Harrison Indiana Ford och Kristin Scott Thomas. Någon filmrecensent har formulerat sin syn på rullen med den klockrena kommentaren "Som en stillbild, fast det rör sig.".

Beklagar traumat Mike. Hoppas inte ditt underbara bloggande blir lidande av detta.

Callisto sa...

Vet för övrigt inget om tatuerad torsk, men tragikomikens storseger måste vara "Torsk på Tallinn".

Apropå Bacon-rullar, "Sleepers" är och förblir hans bästa någonsin. Tyngre rulle får man leta efter.