onsdag, juli 11, 2007

En osympatisk gimmick

Jag tycker det är lite obehagligt med mäniskor som använder frasen "Jag älskar barn" i tid och otid. Inte pedofifli-obehaglight utan mer konstigt obehagligt. De verkar ha gjort det till en slags osympatisk gimmick. Detsamma gäller människor som bara "ääälskar gamla människor".

Vaffan.

Vid lite eftertanke är det ju en helt sjuk generalisering. Visst kan man älska barn. Vissa barn. Såna barn som är ens egna, roliga barn som man orkar ha tålamod med. En del ungjävlar vill man däremot taga ur daga - trots att man egentligen vet att det ytterst är föräldern som är mongot som släpat med sin lille illbatting vid t.ex. restaurangbesök.

Visst kan man älska gamla människor. Vissa gamlingar. Såna gamlingar som är skönt sura, oförbittrat arga men rent allmänt gillar livet. Gamlingar som satsar "all in" sina sista år på att fucka upp andras liv, som alltid fulgnäller utan glimt och utan hjärta och går omkring och luktar ost, vill man däremot tysta och plöja in på nån inrättning. Låsa sju lås och smälta ner nyckeln.

Och hur kommer det sig att det är just barn och gamla som kan buntas ihop till en grupp och bara älskas? Man hör ju aldrig någon uttrycka sin fäbless för medelålders män/kvinnor. Ifall det inte rör sig om nån sjuk böjelse av nåt slag. Det skulle aldrig passera obemärkt.

Varför är det inte alls lika ok att så förbehållslöst älska överviktiga medelålders mellanchefer med uppenbart dålig intimhygien och begynnande flint?

Dem är det ingen som älskar som grupp.

18 kommentarer:

Fröken Lund sa...

Fy fan vad klockrent. Helt plötsligt var det inte så jobbigt att ha väldigt många timmars väntan på Arlanda.

En annan grupp som man antagligen ocskå älskar för lite är galet klimakteriearga kvinnor i övergångsåldern.

Anonym sa...

Va faaan är det för fel på en begynnande flint?????

mikebike sa...

fröken lund: haha vad bra. ja det är en annan modell av samma oälskade grupp.

deville: hahahaa... ja du fråga dem som inte älksar den. känslig punkt månne?

Anonym sa...

Tusan mikebike, du är inte bara rolig, du är klok också ;)
Lysande som vanligt
/ Lotta

Anonym sa...

Panchisar är ok. Barn är ett helvete. Det är totalt omöjligt att älska barn generellt. De måste vara ens egna om man ska orka med dem mer än 20 min. Face it, de kan fan inget, de fattar inget (hjärnan är ju t.ex. inte fullt utvecklad) och de förstör så jävla mycket för hederliga, hårt arbetande människor. Typ flygresor, restaurangbesök och bioupplevelser. Att älska barn är som att älska icke färdigjäst öl.

Anonym sa...

Man älskar inte busschaufförer och fjortisar heller, snarare kollektivt hatar dom. Det kanske är så att de egentligen är ironiska när de säger att de ääääälskar barn? Har du tänkt på det?

mikebike sa...

lotta: jag slår mig för bröstet. det var fint sagt. dagen räddad. tack! ;)

el guapo: du är så klok. hahaha... jag kan riktigt se dig påbba på förskola... "öh, ni kan fan inget, ni fattar inget!!"

mikebike sa...

milla: nä de är allt annat än ironiska.

Silverfisken sa...

Jag gillar Hisingen.

http://www.gt.se/nyheter/1.756685/sex-inblandade-i-ranmordet-pa-hisingen

mikebike sa...

silverfishy: hahaha ja jag med. verkligen. det är ett skönt plejs.

mikebike sa...

silver: förresten: grattissåinihelvete till lejonet. grymt jobbat.

Anonym sa...

Men tänk om barn, pensionärer och halvskalliga mellanchefer verkligen var sådär underbara; vad skulle vi då läsa om här på bloggen?
Nä, jag hoppas folk fortsätter vara lika fleppa som vanligt, åtminstone sett genom dina ögon.

Anonym sa...

Jag älskar reklambyråfolk.

Anonym sa...

Vaffan e de´för fel på mej då?
Chefen

mikebike sa...

bueto: hahahahahah bra!

Gipskatten sa...

Jag tycker det är lite obehagligt med människor som använder frasen "Jag älskar barn i tid och otid."

Den där meningen förändras rätt drastiskt genom att flytta på ett litet tecken.

Det tycker jag är lite obehagligt.

Anonym sa...

"En annan grupp som man antagligen ocskå älskar för lite är galet klimakteriearga kvinnor i övergångsåldern."

Ja, det är faen sunkigt. Claire Wikholm och Kim Anderzon har grönt kort när när det gäller det mesta.

Anonym sa...

Men hallå? Vad är du emot egentligen? Att man älskar eller generaliserar. Försök inte ta bort det ljuva med att generalisera. Det är så skönt att få säga "Jag hatar tonåringar." Skulle ju bli asjobbigt att peka ut varenda tonåring som är irriterande högljudda och tydligt dumma ihuvudet toppat med vidrigt bortskämdhet.

Och hur jobbigt skulle det inte vara att peka ut gubbarna i keps som inte kan köra bil istället för att bara generellt hävda att gubbar i keps kan inte köra bil.

Kan man generaliserar så borde man ju kunna generalisera även sånt man tycker om. Typ barn. För klart som krovspad att ingen älskar alla barn... eller ens ett barn hela tiden.

Nej... jag säger låt dem älska barn och gamlingar så att jag kan få tycka illa om muskelberg, tonåringar och kvinnor som envisas med att bli kära i kriminellt belastade personer.