måndag, maj 08, 2006

Mina magiska

Faaaaaen!

Vissa solbrillor sitter dåligt, vissa sitter bra och så finns det de som ger en den där lite extra. Som är en kick att ta på sig. Som är one in a million. Som känns nästintill magiska.


När vi hade varit ute i skogen i lördags och spankulerat bland vitsippor och pollen så hade jag det dåliga omdömet att lägga mina magiska solbrillor i kameraväskans ytterfack. Väskan fick vid ett tillfälle en hård törn och nu när jag plockade upp dem så är det i en del för mycket.

Buhuuuu! Hur i helvete ska detta bli bra igen. Jag älskade mina magiska pilotsolbrillor med grönt glas som originalmodellen och med lätt hallickmönstrad plast längst ut på bågarna, det som sitter vid öronen.

Jag hade i flera år suktat efter rätt modell. Den tycktes inte finnas. Jag hade fan letat överallt. Och så när jag var i NY för ett par årsedan så hade jag gått runt och spanat i varenda butik. Mycket som var bra, men inte så där extra krispigt bra. Inte förrän jag en dag hade varit och ätit en fulbagel med brorsan och vi tog en promenad längs Broadway downtown för att motionera bort den hälsovådligt stora mängden cream cheese. Då plötsligt när jag som minst letar så ser jag dem ligga där på en röd filt och en glajnasare.

Med darrande händer undersökte jag dem. Japp pilot. Japp grönt glas. Japp leopardmönstrade öronflärpar och japp fjädring. Jag skulle nog betalt precis vad som helst för dem just då. Vi var menade för varandra. Ibland leder ödet en precis sådär rätt att man nästan tappar andan.

"Ahhh, yo can gettem fo five dallaz", sa ägaren, trots att han såg att jag var påväg att injicera dem.

Hur förklarar man sådant när man befinner sig vid kapitalismens absoluta knytpunkt. Jo det var ett magiskt möte. Menat för mig, menat för oss. Sedan dess har jag troget burit dem nästan varje solig dag. I samma ögonblick jag såg dem så visste jag att det skulle bli vi, forever...

...och nu är det över. De magiska har gått itu. Jag förstår inte hur jag ska kunna leva en sommar utan dem. Den ena bågen har lossnat. Fast det är inte skruven utan det är där fjädringsmeganismen suttit. Jag vet inte ens om jag vågar gå till en optiker och lämna in dem för att få svaret att de inte går att laga. Att det bara är att slänga. Optikersvinen har som bekant svikit mig förr.

Vad tror ni? Kommer det lösa sig? Går det att fixa?

37 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Tappa inte hoppet Mike! Det där ser väl ut att vara fixbart... Det tror jag allt. Rock On!

Anonym sa...

klart det går att fixa.. annars kanske det kan vara värt en tripp till NY? *krama*

Anonym sa...

Jag håller alla mina tummar för dig mikebike, Alla.

Thérèse sa...

Jag tror också det är fixbart. Jag har också ett par magiska som jag inte kan vara utan. Inköpta i Kina i höstas av en glajnasare på gatan. Vet inte hut jag skulle klara mig om dom gick sönder. Så jag förstår dig!

Alley Cat sa...

Klart att de går att fixa... Jag tror på både dig och brillorna! Hur skulle det se ut om solglasögonen of a lifetime bara gick och dog så där?!?

Skulle det mot för modan inte gå så åker jag till NY om en månad - kanske kan jag stå till tjänst med att leta upp din glajnasare och köpa ett par nya. Dessutom så kan du få ett fordral av mig som plåster på såren - inte för att strö salt, men glasögon är liksom tåligare i fordral...

Keep us updated though...

Anonym sa...

Men Micke!
Regel nummer 1 för billiga solglasögon; om du hittar ett par billiga brillor du gillar, köp minst tre par. Det finns ingen annan produktkategori där pris och kvalitet är så intimt sammankopplade.

Snålheten har återigen bedragit visheten.

Anonym sa...

hmm snålhet, fanns det inte bara ett par? I vilket fall som helst så är det kört, det är klart det inte kommer att gå att fixa dem och NEJ du kommer nog inte att hitta lika bra igen, sorry.

Chris sa...

det är kört. sorry. kanske med en pennstump men då blir man inte coll hur mycket man än försöker. kanske smartare.

återigen, sorry. det är hemskt. jag vet inte hur många av mina ex solbrillor som ligger på havsbotten utanför hamburgsund.

Anonym sa...

Jag tror faktiskt det där går att laga. Och säger den första optikerdjävulen att det INTE går så kolla hos ett par till. Jag håller tummarna.

Stefan sa...

jag har precis samma historia - kusligt.

fast mina glajjor täckte hela fejset oxå köpta i NY (10 dollars) och när de gick sönder gick verkligen HELA glasögonen sönder, varenda partikel. Ungefär som om världsaltet ville säga mig någe: Typ, sug på denna!

...och i förrigår lyckades jag krasha reservbågarna köpta i Vemdalen av alla jävla ställen. Från keps ned till backen tog den en nanosekund. Krashen en miliskund - Stampet från mina fötter i ren och skär ilska minus en nanosekund.

Vi på Kantarellen sa...

Men kära du! :-) Nu är det ju jätteinne med "piloter"... nog ska du väl kunna hitta ett nytt par.

Anonym sa...

För en skrivbordsgeneral ser det där inte alls omöjligt ut att laga.

Tyvärr lär nog inte herr Timell vara dig behjälplig.

Om jag får syn på någon sloglassögonlangare med en röd filt och gröna brillor lovar jag att fixa ett par nya.

Anonym sa...

Klart att de går att fixa. Du får inte ge upp än. Bättre att testa än att ångra resten av livet att du inte gjorde det =)

/Anna

danne sa...

Mikebike: Det var lite lugnt på nätet i helgen så jag passade på att gå igenom lite bloggarkiv (eftersom jag e ny i bloggsvären och tänkte jag läsa i kapp lite.) Jag noterade då att du tidigare har skrivit om mode, kaki & relaxade klädstilar. Och nu solglasögon. Så jag drar slutsatsen att du egentligen driver en förtäckt modeblogg, eller hur? ;-)Inspirerande! Som du ser har även jag börjat skriva längre texter och vinklat min blogg mer mot det som egentligen är alltings kärna. Vem kan motstå? ;-) Kan du så kan jag!
Vill du har lite tips om retrobrillor och andra så hittar du ett par utmärkta poster hos "ytligheter"
http://www.jonkoping.nu/ytligheter/ ;-)

carulmare sa...

Vad är det som är så härligt med solglasögon...?

Varför inte bara köpa en skärmmössa eller en solhatt...?

Är det gränsöverskridningen? Att inte behöva ha synfel för att få bära glasögon...?

Ja, gissa om jag har glasögon jämt... :)

Anonym sa...

Men du, det där ser inte alls omöjligt ut. Om man inte kan hitta en likadan skalm (som inte är helt omöjligt för en äldre optikerbutik) så kan man, beroende på vad det är för material, löda fast det. Trixigt när det är fjäder, men min pappa kan - optiker som han är :) Lycka till!

mikebike sa...

sixx: ok jag ska inte tappa hoppet riktigt än. jag ska kolla med en optiker. dock är det en väldigt ovanlig modell av pilotbågarna.- svårt att se konstruktionen kanske.

nellie: det är alltid värt en tripp till NY. hoppas du hade det bra i dublin btw. vi hörs snart.

Johan: hoppas du har många tummar. det slkulle vara sweet.

Therese: jag säger det igen. det gör jag med. detta är en tragisk händelse. man kan ta lätt på det måhända men då har man inte upplevt ett par magiska. tack för att du förstår;)

alleycat: jävlariberget! det var inget dåligt erbjudande. jag blir rörd. alltså skulledu mot för modan kunna hjälpa mig att hitta ett par exakt likadana eller tillräckligt nära så skulle jag bli gladare än barn på barnkalas. maila mig så får du detaljer. ;)

R: jag vet inte varför men jag misstänkte fan nästan att en sådan kommentar skulle komma från dig;) killen detta är inga jävla dussinbrillor vi snackar om. det är verkligen sjukt bra kvalle på dessa. fem dollar var ett jävla skämtpris. jag hade köpte dem för femtio ja kanske hundra dollares. såklart fanns det bara ett par. du snackar med en kille osm köpt pilotbågar i parti för i helvete. jag är ingen nybörjare.

Säljare: prexis. ETT par... ETT UNIKT par.

Christina: det sista som överger en är hoppet säger dom... vi får se.

mammakatt. tack för support;)

stefan: haha gött att veta att vi är fler. jag visste inte att mina var trasiga. de hade legat lite knöligt i väska det visste jag men fan dess brillor hade varit med om ALLT. de har upp levt två hårda roskilde, de har upplevt det värsta av det värsta och alltid stått pall. nu orkade de inte kämpa längre.. RIP (om det inte går att fixa.)

Mamselamsen: du det är faktiskt ALLTID inte med pilot. det är solglasögonens gudfader. alltid varit, kommer alltid att vara. de som säger annat vet inte ett skit;) men det förtar inte det faktum att dessa vbar unika. speciella... ja magiska.

luca brasi: återigen... detta engagemang... jag blir så rörd. kom ihåg gröna glas (med eller utan toning) fjädrande bågar. det är det viktiga... ja men glaset är viktigast. grönt. sweet.

Annaw: klart jag ska. redan imorgon

Danne: klart att du kan. alla kan om de vill. kul. och du tack för det heta tipset. njae jag skulle knappast gå så långt att jag är en modeblogg. jag skriver inte om vad som är hetast i världen utan vad som är hetast i min värld;)

jag har haft ledsyn sedan jag var femton. jag diggar solbrillor ändå. skärmmössa... hahah det suger i jämförelse med ett par magiska. prova linser hörru;)

danne sa...

Mikebike: faktum är att jag befinner mig i solglasögonens paradis. Sällan har människan skådat så mycket solbrillor till ett bra pris. Att modellen råkar vara gammal (eller klassiskt som vi säer inom modebranschen) ärr inget problem just här. Visste du att Iron Maiden och Judas Priest ligger etta på barernas spellistor i Quetzaltenango? Då kan du fatta att ett par pilotbrillor inte är en match. :-)

mikebike sa...

optikerdotter. din pappa råkar inte finnas i gbg? H E L P !!!

mikebike sa...

danne skriv till mig om du kan hooka upp mig på ett par sköna med grön eller brun halliktoning. pilot såklart. med eller utan fjäder... men inga tjejpilot (de lite mindre) utan regular size eller over... väntar med spänning. fett att få höra breaking the law till första ölen efter jobbet hörru;)

Anonym sa...

lessen mike, han finns på andra sidan landet i lilla staden åt stockholm till. men om gbg:s optiker är tjurskalliga så kanske en postiljon kan sköta resandet. ;) Ja.. o jag har för mig att kruxet var att fjädringen försvinner när man löder, men annars funkar de som de ska.

Anonym sa...

Är jag helt sämst om jag har ett par stora pilotbrillor med sånt där spegelglas i?
Gröna är ju smärtsamt mycket snyggare förstås men det jag undrar är alltså om jag överhuvudtaget kan ha på mig mina.

Jag skall förövrigt till Hufvudstadten över dagen på torsdag mike så om du lyckas fixa nån sweet deal kring centralen i sthlm så har jag några timmar lös tid där!

Ida sa...

Räddningen: http://www.initiumeyewear.com/
modellen: Admirals club.

Anonym sa...

Hur går det med de 70-tals brillor som såldes bland dina läsarna för ett par månader sen? du la väl vantarna på ett eget par?

Anonym sa...

Släng skiten! Fy fan va fula. Pilot var förra året... det var fult då me.

lisa sa...

men du, om det nu ska vara seriemördarstuk på dem, så finns det endast en självklar sak att göra:
Laga dem med silvertejp!

Förresten så är solglajjer överskattat. Nää, jag är inte alls sur för att jag måste ha glasögonormglasögon, inte alls lite som att jag hatar djur bara för att jag är allergisk)

Anonym sa...

Håller med alla som sagt att du borde ha köpt flera par, håller med de som säger att pilot är ständigt hett. Mina är inte lika snygga som dina verkar vara, men va fan. De är hel(ig)a.

Anonym sa...

Mike! :)
Ville bara säga.. jag har besök från min kära empa... hon jobbar på krogen, hon är ung än och kan slösa några år där. Hon säger att kolsyran visst tillsätts efteråt i ölen. Ville bara säga det.

Anonym sa...

Huuu... Den dagen jag pajjar mina pilots.. igen... vet jag inte vad jag gör :-/

Vet du något annat ställe i stan som dom säljer fresh spegel-pilots mike? Är tvungen att åka ner till Halmstad för att köpa mina på OKQ8 vid C avfarten.. Finns fan ingen annan stans.. Har letat som en jävla galning :-(

Btw, Finns det nått så coolt som Pilots? De blir fan Aldrig omoderna!!

Anonym sa...

Men men men, du bara måste gå till glasögondoktorn med dem. Ni kan inte avsluta en sådan nära relation bara så där... i en soptunna. Det är för uselt. You go! Now!

mikebike sa...

optikerdotter: det låter smutt. jag testar i götet. annars ropar jag kanske på hjälp.

caiman: manb är aldrig helt kass om man har pilot. oavsett glas färg etc. pilot är alltid pilot.

ida: hittade dem aldrig

stream: det finne ett par bågar kvar om du är sugen! det bidde inga glas för min egen del. det skulle kosta så in i helvete samt glasen skulle bli så tjocka att psyk hämtade upp mig på stan.

da bomb: lägg av... det luktar hiphop när du säger så;)

nino: ja fan jag är väldigt imponerad av alla hjälpsamma människor.

lisa: japp gaffan är min sista utpost! ;)

jenny: visst är de heliga. men som jag sa. de är unika. det fanns bara ett par.

rudeboy: jag orkar inte hora på blocket och tradera. de har alltid fel grejer. besudlade.

snellie: jag tror att du tappade bort mig där. jag måste missat nåt led.

cronelid. Njae alltså hm har ju piloter och olika mackar. men de är aldrig så smutta som detta paret.

gedda. klart de ska till doc. jag släpper dem inte. jag trodde jag gjort mig förstådd med hur heliga de är för mig;)

Anonym sa...

Åh sånt där suger! Man ska alltid lägga sina brillor i ett hårt fodral. Det fick jag lära mig den hårda vägen efter att ha lagt mina glasögon (alltså vanliga glasögon som jag var blind utan) i ett mjukt fodral i handväskan och sen råkat sätta mig på dem på fyllan (jag hade linserna på). Glaset sprack! Gaah. Mamma blev ju sådär impad när hon fick hosta upp flera tusen för nya brills. Tack gode gud att jag laseropererat mina ögon, nu behöver jag iaf inte oroa mig för att just det ska hända igen.

Men jag känner med dig.. Hoppas de går att laga!

Anonym sa...

Nej! åååh, fan vad jag lider med dig! Helt brutalt osannolikt mycket! Men jag ska hålla tummarna för er, det perfekta paret kan kan bara inte behöva skiljas på ett så här olyckligt sätt. Nej. Det får bara inte hända.

mikebike sa...

alltså jag vill fan knappt skriva nåt mer här eftersom denna tråden gör mig så glad. alla snälla och bra människor. jag som brukar säga att jag inte gillar människor;)

jag gillar inte att umgås med dem men det är kul att titta;)

nä vi får verkligen hoppas att brillorna och jag kan hålla ihop framöver också. imorrn åker de med till jobbet och så ska vi till doc på lunchen och se va d notan för en sådan akutoperation kan landa på. jag tror lite som du optikerdotter att fjädringen förgås... men vaffan jag har ju fjädring på andra sidan kvar. det är mer fjädring än en liten man kan hantera ändå ju.

Anonym sa...

haha, ja, som det kända ordspråket lyder: En fjädring är mer än ingen fjädring.

mikebike sa...

optikerdotter: tack för tipset. en liten teaser. idag är mike en glad mike.

Per sa...

Bakom mina solglasögon,
kan jag va mig själv...