onsdag, juni 22, 2005

John Pohlman och hans posse!

Det finns bara en yrkesgrupp där man kan göra bort sig på jobbet varje dag och ändå behålla jobbet. Deras lättja är skrattretande där de står och drar käcka oneliners dag efter dag. Tror de att de är nåt bara för att de får stå framför en greenscreen och snackar skit, som om det vore roliga timmen.

Ständig lättja råder ända sedan den folklige John Pohlman blev poppis i tv-rutan och humaniserade sitt skinntorra kollegie. Men det är givetvis inte det som stör mig för är det något jag förespråkar så är det att slacka på arbetstid (annars orkar man ju inte med sin fritid) . Det som irriterar mig är inte heller att de får cash för att berätta för oss om lågtryck, högtryck, molntäcken och kraftiga snöbyar. Det som gör mig pissed off är att de nästan ALDRIG har rätt.

De kan säga att vi ska få sol och vi tror dem. Dagen därpå haglar det i sidled och det enda vi säger då är: "Men de sa ju att de skulle bli sol". Hårdare straff än så får de inte. Det är ju absurt. Dessutom har det ju blivit snudd på trendigt att jiddra runt om spridda skurar och kallfronter. Krullbaggen Per H viker ut sig i söndagsbilagorna som nån äcklig väderplayboy och alla skrattar med honom. Inte ens åt honom. Trots att han ljugit och förnedrat våra intellekt hundra gånger förut.

Ponera att nån högt uppsatt snubbe i IOGT NTO flashar en sprit och porrnota på 38 kak. Hur stora är oddsen att han blir kvar på sin post? Om han gör det igen och igen och igen då... ja ni fattar. Det är det som skiljer vilket yrke som helst från vädermännen (och kvinnorna). De står några minuter om dagen och gör sävliga rörelser framför en satellitbild och ljuger oss fem dagar in i framtiden och förvånansvärt ofta blir vädret tvärtom.

Jag tror jag har fått kläm på hur en typisk arbetsdag kan se ut för dem:
De glider in lätt bakfulla från gårdagens martinimingel. Sedan sitter de och lajar och spelar Tetris. Kanske kollar de lite privata mail innan de tar långlunch och kommer överens om att de ska vänta med att hitta på dagens väder till trefikat. Visst låter det soft. Jag vill med ha ett sådant jobb. Men nu råkar JAG sitta på andra sidan tv-rutan och bli lurad gång på gång.

Och nu har jag börjat lacka rätt bra på det. Jag skulle vilja starta en namninsamling för att införa prygelstraff för ett visst antal felprognoser. En gång ingen gång, tre gånger en vana, brukar man ju säga. Samma sak borde råda för meterologerna.

- En gång ingen gång mister Holmgren, tre gånger och gissa vem som slutar flabba hela vägen till jobbet.

Antingen kan man lika gärna lägga ner vädersändningarna och visa valda klipp från succéprogrammet Tutti-Frutti med rikslosern Bruno Winzell istället. Alternativt styra upp i lådan lite så att man tvingar alla meterologer att låta som den där roliga farbrorn som läser sjörapporten i P1... ni vet: "Skagerack, syd sysdväst 7-11 meter i sekunden... En högtrycksrygg är på väg in från... "

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha! sanna mina ord. mike har gjort det igen. men hörrdu, racka inte ner på tetris. tetris är det bästa! må bruno vila i frid.