tisdag, december 05, 2017

McDonalds slow food-satsning i Örkelljunga

Hittade en kul och passivt aggressiv konversation med McDonalds kundtjänst från i somras. Som den notoriske McDonalds-rättshaveristen jag förvandlas till om somrarna. Hade helt glömt av den, men eftersom jag har en lite speciell relation till McD Sverige (efter att jag som en liten Janne Josefsson nystade upp den s.k. McFlurryhärvan för några år sedan) tänkte jag att det kunde vara lite kul att publicera den ändå.

För den som vill läsa mer, sök McFlurry är på bloggen.

I alla fall. Here goes:

------------------------------
Från: Mikael
Till: "mcsvar@se.mcd.com"
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga


Hej McDonalds!!

Nu var det ett tag sedan vi hördes. Tror det var 2011 när jag agerade visselblåsare och slog larm om slarv i en av era restauranger, vilket vid närmare granskning visade sig vara av mer allvarlig systematisk art och ledde till uppnystandet av det som i folkmun kommit att bli känt som den rikstäckande McFlurryhärvan. Vet inte om ni minns? Men det löste sig ju till det bästa.

Den här gången vill jag egentligen bara tacka för er fantastiska slow food-satsning i Örkelljunga.

Jag och min familj besökte er restaurang i Örkelljunga då vi var på genomresa för några veckor sedan. Det var närmare bestämt tisdagen den 25/7 runt kl 19 på kvällen. VI kom in och det vara ganska lugnt i restaurangen. Medan jag besökte herrarnas gjorde min familj en klassisk fast food-beställning av tre olika menyer. Nytt sedan mitt senaste besök var de digitala pekskärmarna alldeles innanför entrén där man direkt kunde lägga sin beställning och betala. Själv valde jag dock att beställa direkt i kassan då jag ämnade göra en lite mer avancerad specialbeställning: En Big Mac & Co, pommes och cola att dricka (ej plusmeny) + en extra Cheeseburgare.

Killen i kassan slog raskt in beställningen och sedan var det bara att vänta. Jag som levde i tron att jag just gjort en gammal fast food-beställning, måste säga att jag blev väldigt glatt överraskad när väntetiden sträckte sig till till rena rama crock pot-upplevelsen . Det brukar jag annars bara vara de jävlarna som envisas med att beställa McFish-burgaren som fått ynnesten att vänta på sin mat till övriga i sällskapet ätit upp. Nu fick även jag ta del av detta fantastiskt nya koncept. Jag väntade och väntade och jag lovar att 25 goda minuter hann förflyta innan jag fick min mat. När jag kom till bordet satt min familj med sina uppätna menyer och lumpna uppsyn, men det förstörde inte den där krispiga slow food-känslan. Inte för mig.

Min fråga är, kommer ni att rulla ut detta slow food-koncept över hela landet nu? 

Tacksam för svar.
Mikael


------------------------------
Från: "mcsvar@se.mcd.com"
Till: Mikael
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]

Gäller restaurang: Örkelljunga

Hej Mikael!

Tack för ditt mail.

Jag är ledsen för det.
Jag tar detta vidare till ansvariga för restaurangen och ber dem kontakta dig.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
Rebecca, McDonald's Kundservice McSvar


------------------------------
Från: Mikael
Till: "mcsvar@se.mcd.com"
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]


Hej igen McDonalds!

Jag tror att det uppstått ett missförstånd här.

Jag är inte ute efter en ursäkt eller att på något sätt göra livet surt för det skönt slappa gänget på Örkelljunga-donken. Jag tyckte att mitt besök överraskade mig på ett väldigt piggt sätt. Kan ha varit mitt semesterjag, men jag uppskattade verkligen manãna-känslan som rådde bland personalen. Möjligen att man skulle kunna önska sig lite tydligare information om att beställningar som sker rakt över disk numera behandlas i enlighet med det nya slow food-konceptet och att den som vill ha sin mat sådär snabbt som ni är kända för är hänvisade till de digitala stationerna från och med nu. Skulle det vara ett alternativ? Bara en tanke.

Om det däremot är så att JAG är den som missuppfattat det hela, om väntetiden INTE berodde på något slags beta-test utan jag stod där och väntade barockt länge på en helt vanlig standardbeställning, vill jag ännu mindre bli kontaktad av de ansvariga för restaurangen. Då skulle jag istället bli jätteglad om de kavlade upp ärmarna och avlastade övrig personal med att steka burgare istället för att lägga onödig tid på att svara på klagomail.

Bästa hälsningar,
Mikael


------------------------------
Från: "johanna.xxxxx@se.mcd.com"
Till: Mikael
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]

Hej Mikael.
Tråkigt att läsa om ditt senaste besök hos oss på McDonald's i Örkelljunga när du fick vänta väldigt länge på din beställning.
I det nya konceptet gör vi all mat efter att du som gäst beställt den och därför kan det upplevas som att det tar lite längre tid men det ska absolut inte ta 25 minuter att få sin mat och det ber jag verkligen om ursäkt för!

Det nya konceptet kommer att rullas ut på alla McDonald's restauranger i Sverige framöver.

Ha en bra helg!

Med vänlig hälsning
Johanna Xxxxx
Supervisor McDonald's Ljungby & Örkelljunga


--


Nästan exakt en månad förflyter innan jag svarar nästa gång. Semestern är över och jag har nästan hunnit glömma Glada Örkel-gänget. 



--

------------------------------
Från: Mikael
Till: "johanna.xxxxxx@se.mcd.com"
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]

Hej Johanna!

Ursäkta mitt sena svar, det har sin förklaring. Blev som sagt glatt överraskad av att pilotsatsningen på slow food-konceptet i Örkelljunga och att det fallit ut så väl att ni ämnar rulla ut den på ALLA McDonald's över hela landet är ju bara att gratulera. Det kommer att disrupta hela snabbmatsbranschen skulle jag tro.

Tyvärr har jag under september gått in i en stenhård deff-period och (med all respekt) därför inte kunnat njuta av denna nyhet här i Göteborg.

Men nu har jag tagit två enklare återfall bara den senaste veckan, och döm då om min besvikelse när det visade sig gå precis lika blixtsnabbt som vanligt. I lördags t.ex. beställde jag en Lilla menyn på er restaurang i Stig Center och igår utfodrade jag familjen med allt från vanliga cheeseburgare, till chili cheesetops, nuggets och en liten frappe till mig själv på Bäckebols McDrive. Alltså det var inte för kort väntan. Det var i princip INGEN väntetid alls. Wham bam thank you mam!

Nu ställer jag frågan till dig eftersom du är ansvarig för pilotprojektet i Örkelljunga: Har McD vänt i frågan och beslutat att fortsätta köra på i sina gamla vanliga fast food-hjulspår? Eller har ni bara inte hunnit rulla ut det nya pigga slow food-konceptet? Jag är ju kanske lite partisk men isåfall, borde inte Göteborg vara en av era prio-marknader nationellt sett? Tacksam för snabbt svar

Ha en fin helg.
Mikael


------------------------------
Från: "johanna.xxxxx@se.mcd.com"
Till: Mikael
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]

Hej Mikael.

Alla McDonald's restauranger i Sverige ska göras om till det nya systemet så småningom.

Franchisetagarna är själva med och bestämmer när deras restauranger ska konvertera och därför kommer olika restauranger i olika ordning.

Lycka till med framtida besök och ha en trevlig helg.

Med vänlig hälsning
Johanna Xxxxx
Supervisor McDonald's Ljungby & Örkelljunga


------------------------------
Från: Mikael
Till: "johanna.xxxxxx@se.mcd.com"
Ämne: Angående er slow food-satsning i Örkelljunga [170822-AQGNKY]

Underbart. Jag tar dig på orden och ser det som ett löfte!

Bästa hälsningar,
Mikael

--

9 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! "rena rama crock pot-upplevelsen" du är för jävla go helt enkelt!

mikebike sa...

anonym: du är ;)

Ucklumarn sa...

Alltså, skrattanfall. jag väljer Korv Kiosk.

adde sa...

Det blir så bra när du först börjar stelt och korrekt för att sedan skena iväg bara lite i ditt språk och dina tolkningar, så där lagom mycket för att andra sidan ändå måste köra vidare i sitt torra och humorlösa spår. Som när Kaj härjade fritt på Blocket.

z sa...

Liksom förra gången frågar jag, fortfarande seriöst: Vad är en McFlurry? För att specificera något: det är glass, men inte, korrekt? så vad är skillnaden?

Anonym sa...

Jag kan glädja dig med att Frölunda torg kör med slowfood-konceptet

Arne sa...

Hjälp, tänkt om jag är utsatt för ett skämt, tänk om alla som skriver till mig för att hata lokaltidningen egentligen bara skojar.

Dirty hand sa...

Örkelljunga dansar fortfarande slowfox för info....

Tobbe sa...

Underbart kul !