tisdag, januari 17, 2017

Bristande förtroende

Var och köpte pizza för några helger sedan. Framför mig i kön stod en kille och beställde kebabpizza. De kunde inte vara för generösa med såsen. Han bara, lite till, lite till, lite till. Vi är alla olika. Sedan bad han dem att lägga på ett pommes-täcke. Där brann det för mig. Vem fa-an lägger pommes på sin pizza? En redan jävligt matig kebabpizza dessutom. Ett riktigt psykopatbeteende.

Jag spände blicken i förövaren. Han hade en sådan där neongul jobbarjacka med reflexränder på sig. Han sportade också en riktigt luffig skäggväxt. Men värst av allt ett par riktiga as till töjsmycken i öronen.

Alltså, jag vill inte vara onödigt fördomsfull och jag har egentligen inget konkret belägg för det här. Men jag känner att jag inte har något som helst förtroende för människor som lägger pommes på sin pizza. Det är ju ett barockt beteende. Särskilt om personen i fråga valt att töja ut sina öronsnibbar så att man utan problem kan lava in ett mindre vedträ i hålet.

Phew. Det var bara det. Kände att jag ville ha det ur mig.

10 kommentarer:

adde sa...

Ha ha, min grabb har sedan han urminnes tider lagt sin pommes ovanpå köttbiten när han käkar hamburgare, så det här måste jag tipsa honom om.

Anonym sa...

Det kan också vara så att han var från Jönköping. Han är helt enkelt uppvuxen med "Jönköping special" eller Hv71 som alltid innehåller pommes. Inte för att det på något sätt rättfärdigar ett beteende, men kanske förklarar det. Behövde själv många års avvärjning på den fronten efter uppväxten där nere.

Anonym sa...

Finns också en variant norrifrån där en burgare med bröd och strips planteras in i en calzone. Smack på bara.

mikebike sa...

Sverige är ett jävligt sjukt land!

Heltokeido sa...

Nästan hellre råttor i pizzan än pommes

Lotta sa...

Där jag växte upp fanns (och finns!) en pizzeria som serverade en kebabpizza med skinka, pommes och så mycket sås ovanpå härligheten att man var tvungen att försiktigt balansera kartongen för att det liksom inte skulle skvalpa över...ja herregud. Den åt man bara en gång om vi säger så.

Pretty Home Blog sa...

Ha ha ha, verkar ha varit en jobbig vecka. Men roligt att läsa i alla fall!
//Berith

Anonym sa...

Detta märkliga matfenomen upplevde jag i skottland för sisådär 20 år sen. Det var i Edinburgh har jag för mig, "you want chips on your pizza?" frågade servitrisen och jag sa "no thanks" men nu har detta (otyg) spridit sig långt. Don´t get me wrong, goda frittar med tryffelmajonäs är finfint men pommesarna blir ju bara degigt mos? var ligger usp-en i det? Jaja. Fet blir man. Mvh/exilväschötten

Cecilia sa...

Man kan ju också stoppa pommesen i det uttöjda hålet. Att plocka av när man är lite småhungrig. Smart ju.

Ulrika sa...

Kan berätta att i Frankrike frågade de mig på kebabstället: "avec du frite?" Ja, sa jag, intet ont anande, och då mular han ned frittar i kebaben!