fredag, oktober 10, 2014

Kort rapport från bubblan

I söndags natt var det dags. Vid fyratiden på eftermiddagen började Josefine få värkar helt plötsligt från ingenstans. Nåja, någonstans kom de ju ifrån och eftersom hon var nio dagar över tiden var det ingen jätteskräll att det äntligen verkade vara dags. Men ändå. Man kan nog aldrig vara så himla beredd. I alla fall. Vi ringde förlossningen och satte fart mot Östra Sjukhuset.

[Time-lapse]

23.18 föddes en jättefin liten flicka. Jag och Josefine blev trebarnsföräldrar. Stella och Tintin fick en lillasyster. Och allt gick jättebra. Josefine är en tour de force i barnfödarsammanhang och har redan sedan Tintin föddes min eviga respekt.

Tintin, Stella & Sammie

Vi kom hem på måndag förmiddag och sedan dess har tiden stått lite still. Så som den gör när man befinner sig i den där "bubblan". Stella vill vara med och ta hand om. Tintin har gått in i ett kaxigt läge. Båda är råstolta och väldigt duktiga. Vi har diskuterat namn i flear dagar. Precis som förra gången har flera av de namn som vi haft på tjej-listan inte alls känts rätt nu när vi väl har fått träffa henne. Lång story kort. Sammie ska hon heta. Sammie Hildingsson. Fint tycker vi.

Tre barn. Det är fan stort. En före detta kollega (och trebarnsmor) sa till mig när hon fick veta att vi väntade tillökning, att tre barn är dubbelt så många som två. Det har gjort mig ödmjuk inför livet. Och lite livrädd. Samtidigt känns det som att vi har ganska bra rutin ändå och hittills har det flutit på finfint. Men jag kommer sova med ett öga öppet för att stå beredd den dagen vår tjejtrio bestämmer sig för att börja fucka upp världen. En del verkar leva i villfarelsen att det skulle vara lite lugnare att ha döttrar än söner. Pffft! Det är bara en idiot som på riktigt tror det för gud ska veta att jag, med bara två döttrar, har fått se prov på uppfinningsrikedomen vida flora när det kommer till ofog.

Ända tills efter förlossningen hade jag en liten inneboende oro för att det skulle visa sig vara tvillingar. En egentligen helt orimlig oro men jag har faktiskt sett på TV3. Märkligare saker har hänt. Men det var det inte som tur var. För då hade vi tvingats in i minibuss-träsket. Kombi kan jag ta. Men fan inte minibuss. Där drar jag gränsen.

30 kommentarer:

David sa...

Vänta tills du inser att du kommer att regalbundet behöva skjutsa tre barn plus minst en kompis, då kommer minibussen som ett brev på posten.

-trebarnsfar

David sa...

Och stort grattis, vill jag också säga.

mikebike sa...

David: haha jag förstår vad du menar man nej det blir fan inte en minibuss i den här familjen. Det kommer inte hända.

mikebike sa...

David: Och stort tack!

Karin sa...

Å. Nu blev jag tår-i-ögat rörd. Bara Tintins stolta blick liksom! Stella, Tintin och Sammie, vilken vansinnigt fin trio!

Ellet sa...

GRATTIS!! Jag har inga visdomsord pga har inga barn så jag önskar bara grattis helt enkelt. Grattis!

Mirijam sa...

ÅÅÅH stort grattis Hoppas vi får en kille till eftersom ni (nästan) snodde vårt namn :)

Åsa sa...

Grattis! Och fortsätt vägra minibuss!

Ida sa...

Åh grattis!! Älskar namnet. J är ju bara för grym oxå. Heja er!

Anonym sa...

Grattis och namnet älskar jag!

/Aila

Fuskfrallan sa...

Grattis gubben

Markattan sa...

Grattis till er alla!

Markattan

Johanna sa...

Grattis igen, så fina de är alla tre! Och vilket bra namn!

Lina sa...

Grattis! Du har fantastiska tjejer! Och vi är sex kids, min pappa vägrade konstant att ha minibuss. Kombi med säten bakofram i bagaget och när vi inte längre kunde vika in oss i det där volvobagaget, ja då fick vi ta bussen!

Angelica sa...

Stort grattis! :)

Polly Pretty Pants sa...

Grattis!!

da bomb sa...

Stort grattis!!

Z sa...

Grattis! har inte folk på ön dodge ram med stor hytt?

Robbelibobban sa...

Stort grattis till er!

optikerdotter sa...

Nämen åh! Stort grattis!

adde sa...

Stort grattis till er allihop!

Anonym sa...

Grattis från Era gamla hemtrakter.

Johan I Majorna

Malin sa...

Grattis! Önskar en fram till nu hemlig läsare.

Ewa sa...

Grattis till Sammie och till alla er!

Anonym sa...

Stort grattis! Som äldst av tre syrror vet jag ju vilken grym trio det är att vara del i och ha som support i livet.

mikebike sa...

Karin: tack tack. ja supertrio. jag hittade så fina bilder i tintins telefon häromdagen. sammie kommer ha stor glädje av sina fina syrror.

Ellet: Tack, helt enkelt :)

Mirijam: haha jaså nästan, vad hade ni tänkt er? Och tackar tackar.

Åsa: you bet!

Ida: vad kul, tack och ja J är grym.

Aila: tack så mycket

fuskfrallan: hehe tack du.

makattan: alla tackar.

Johanna: tack igen. och ja visst är det bra. vi gillar't och hon med tror jag :)

Lina: wow sex kids. galet galet men fan vilken idol. "don't be the minivan guy" liksom.

Angelica: tackar tackar.

Polly: Tack du och vad kul att se dig i kommentarsfältet igen. längesedan. Ska man behöva få barn för att få kommentarer nu för tiden. jävla utveckling :)

da bomb: thnx!

Z: tack. jo det gör man och en sådan skulle jag nog vara förtjänt av snart. en riktig jävla killer mobile.

robbelibobban: tackar

optikerdotter: Ah, hej på dig igen och tack.

adde: tack hörru.

Johan i majorna: tackar tackar. skönt att höra från dig. hur går det därborta utan oss? bra antar jag. skönt att du håller fortet?

Malin: nämen tack och hej. nu blir jag nyfiken på vem du är.

Ewa: tackar tackar.

anonym: det låter bra det. jag ska göra allt för att de ska hänga ihop hela livet.

Jonas sa...

Grattis hörru!

Lotta Sultan sa...

Och när dom är tre och ett halvt och trotsiga är det femton gånger mer än två! Fast nu - vid fyra, börjar jag skönja ett ljus i mörkret. Igår lekte dom skola nere i källaren alla tre. LÄÄÄNGE. Och alla tre bidrog till leken, och alla tre bestämde att leken skulle fortsätta i morgon efter fritids/dagis och alla tre ville iofs inte sluta med leken. Men tänk vilken tur för dom att dom har varandra! Sicken grej man gett dom, va?!
Varandra.

Blancaflor sa...

Grattis! :)

Nemo sa...

Ett sent - men dock - Grattis. Var rädd om din familj