tisdag, oktober 31, 2017

Ghostbusters of Sweden

Ibland blir man lite ledsen av att läsa nyheter. Ibland blir man lite glad. När jag läste om Tom Gade Olausson och hans lilla grupp med paranormal-entusiaster i Knäred blev jag det senare.

Tom Gade Olausson är grundare och talesperson för Team Swedish Hauntings, ett nätverk som jagar spöken och andeväsen och de har ett enda mål i sikte. Att bevisa att det finns liv efter döden. Nu i halloweentider och allt har den lilla gruppen lyckats hamna i nyhetsflödet med anledning att Laholms kommun just gett avslag på deras ansökan om ett bidrag till avancerad spökjaktsutrustning. Kommunstyrelsen i Laholm verkade helt enkelt inte dela åsikten att de ska stå för finansieringen av värmekameror till den typen av hobbyprojekt. Rimligt kan man tycka. Men sedan kollade jag nyhetsinslaget nedan och känner istället starkt att jag ställer mig bakom det där spökjägarjänget till 100%.



Kom igen nu för fan Laholm! Vad håller ni på med? Krossa spargrisen och slanta upp bara. Who fucking cares att det är mumbojumbo? Jag skulle säga att det är en sjukt billig, enkel och framförallt mycket preventiv insats för att att hålla en lokal grupp tokstollar lugna och stabila ett tag. Hur kan en kommun rimligtvis investera fem tusen kronor bättre än så?

Tom och hans gäng har dessutom redan lagt alla sina egna besparingar för att få ihop en nästan komplett maskinpark. En superspejsad ljudförstärkare, en spirit box (?),  några GoPro-kameror, diverse UV-utrustning, infraröda kameror och andra random grejer. De har till och med kittat upp med en bibel (briljant drag) som ska fungera som "trigger object" när de är i farten och ska fånga in lite mer kristna gengångare. Den sista lilla pusselbiten innan de fått ihop en komplett ghostbusterarsenal är iallafall en värmekamera som kostar runt fem papp. Men Laholms kommun verkar inte se det hela ur riktigt samma perspektiv. I sin motivering skriver kommunen att det inte gagnar övriga medborgare i kommunen. Well let's agree to disagree. Jag skulle säga att det skulle gagna Laholms övriga medborgare bra mycket mindre ifall det här gänget skulle sluta hålla till i olika ödehus och mäta luft med sina fräcka manicker, och börja driva runt som arga innebandykillar på stan istället.


Dessutom verka Tom vara en riktig sköning. På hans LinkedIn-profil kan man läsa att hans intressen innefattar allt från att skriva morbid poesi till skräckfilmsmanus och låt mig citera: "I am also a paranormal investigator and have a complete arsenal of professional tools. Working with one more investigator and my psychic stepdaughter. She truly sees the dead, and together the three of us are trying to find the most haunted locations in Scandinavia. Ask for help and help shall be given."

Hjälp!

Och en jävla slump alltså, att Toms styvdotter råkar vara ett tvättäkta psychic medium dessutom, som kan se de döda. Extrem tillgång när är paranormal utredare skulle jag säga. Men Tom inser att en del inte riktigt tar dem helt på allvar. Därför är en av deras viktigaste tillgångar i gruppen en person vars roll är att agera skeptiker. Sicket jävla vinnargäng ändå. Hade det inte varit för att jag just bränt hundra tusen på att renovera min källare så hade jag lätt kunnat tänka mig att gå in som deras huvudmecenat. Göra dem skyldiga mig evig tacksamhet. Så jävla koolt att i princip närsomhelst kunna skicka över en spökgrupp och deras mätinstrument till någon jävel man stör sig på. Vem skulle inte baja på sig då liksom, om man vaknar av ett ljud och tittar ut och ser att det plötsligt står några besynnerliga filurer med ockult uppsyn på ens tomt, med en stor resväska i aluminium, och att de sedan börjar stryka runt där med sin spirit box och portalöppnande UV-lampor, för att leta efter levande döda?

Jag hoppas att någon av er som läser detta ser fördelarna och ger dem den spons de vill ha. Det kommer bli bra. För alla.

Till sist. En liten blänkare till. Tom skriver att han även skulle älska att hjälpa till att utveckla ett tv-spel, han har nämligen "så många idéer i sitt huvud". Undrar verkligen vad det kan röra sig om? Jag tror att jag har mina aningar.

Heja Tom!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, metaforernas metafor: "Arga innebandykillar"

Älskar dem, som gjort för ett crowdfundingprojekt annars? Skulle nog kunna bidra med en hunka eller så bara för att...

mikebike sa...

Anonym: haha. och ja, verkligen crowdfundingkompatibelt gäng. man kanske ska ta och hjälpa dem.

Ulrika sa...

Love, love, love, love it!!! 5000 är ju inga pengar i sammanhanget. Tar de swich, måhända?

Anonym sa...

Bara 100 papp på källarrenovering. De va bellit!Mvh/exilväschötten

mikebike sa...

Ulrika: Det utgår jag ifrån. måste veta lite mer om dem bara innan jag går in med spons.

Exil: well det var ett rum så inte snorbilligt.

Unknown sa...

Tänk att jag missat detta briljanta inlägg om mig själv och mitt team!?! Otroligt välskrivet, och lysande metaforer som sitter som en smäck!
Vi tar swish, det är sant! Värmekameran lyckades vi samla in pengar till alldeles nyligen då jag lyckades hitta en begagnad CAT s60 för en billig peng.
Nästa inköp är en sk anomalycam.
Teamet har vuxit till fem medlemmar och min styvdotter deltar endast när hon kan, skolan går före ty utbildning är såväl framgång som makt. Vi har en egen sida på FB som ni kan kolla upp om ni vill. Än så länge kanske det inte lagts upp så extremt mycket, men det beror på att vi haft otroligt många utredningar, och än fler som ska utföras. Nu till helgen ska vi tex till Falun för en stor utredning, sedan ska hela Målilla i princip undersökas, samtidigt går jag igenom material från redan klara utredningar för att kunna ge klienten en slutrapport. Samtidigt jobbar jag på den bok min förläggare Nicholas Grabowsky beställt (Det är för övrigt han som länkat till denna blogg från min sida hos hans förlag Black Bed Sheet Books). Några videos med bevis är på gång, samtidigt som jag sätter ihop en liten enkel dvd med hemsökta platser vi undersökt.
Vi söker ständigt sponsorer, och som sponsor blir man även intervjuad i boken samt presenterad på vår hemsida på fb.
Ni får gärna skriva till oss på mejl swedish.hauntings@gmail.com
Vi utför utredningar över hela landet, gratis! Däremot får man betala milersättning samt stå för kost och logi. Vid längre sträckor så utreder vi en hel helg, och vill man sponsra oss som tack så funkar även det.
Återigen: helt suveränt inlägg! Delar den på vår sida på FB om det är ok?
Gladeligen
Tom G Olausson och resten av teamet Team Swedish Hauntings