tisdag, oktober 25, 2016

THK 4-ever!

Ikväll är det final i höstens bästa public service-format. Dejtingprogrammet Tro, hopp och kärlek. Det är krispigt underhållningsvärde som det som gör att jag gladeligen trycker in mina licenspengar till tv-kulturens lapplisor där uppe i Kiruna. Jag är inte ironisk.



Svt gör det så bra. Ett dejting program för de fromma. Två präster, en pastor och en diakon söker livskamrat med allt det innebär. Hade någon annan kanal försökt sig på det hade det troligen bara landat i dassig cynism och spekulativ effektklippning. THK är the real deal. Bara valet av programledare visar på en briljans som de kommersiella kanalerna helt saknar (då älskar jag ändå Linda Lindorff bör tilläggas). Mark Levengood. Ingen annan kan göra jobbet han gör. Han är unik på det sätt han handfast leder en svendomsparad av guds nåde för oss genom höstmörkret. Han behöver inte ens förställa sig. När alla Svenssons sitter hemma och vrider sig av frustration och attackrodnad hemma i tv-sofforna medan de bevittnar de oknullades karneval, kan Mark med sin förföriskt trivsamma finlandssvenska ge sken av att bjuda de mest tafatta deltagarna på ett gott råd i all välmening, medan han i själva verket sätter ner foten och levererar en ordentlig uppsträckning. Världsklass.

Jag såg även förra säsongen med stor förtjusning och börjar se ett mönster. Av någon märklig anledning verkar det som att de kvinnliga prästerna alltid är de mest välfungerande, för att inte säga helt normala människorna, medan männen överlag är dess raka motsats.

Bäst i år är Filip. Han är en stjärna. En legend.

Tack, Erika Lindblom!

Jag kan inte ens beskriva vilken bra karaktär han är. Jag har aldrig sett något liknande. Svt:s researchgrupp borde helt ärligt få guldspaden för att de lyckats gräva fram honom. Med dem vid rodret är jag rätt säker på att vi hade haft lösningen på Palmemordet på nolltid. Ni som inte sett det skulle inte tro mig. Filip är 32 år och har aldrig närmat sig en kvinnas famn. Hur går det ens till i ett modernt samhälle kan man fråga sig? Filip själv säger att han redan som 13-åring bestämde sig för att vänta med sex till äktenskapet. Min personliga gissning är att det är kombinationen av en tvärsäker personlighet som uppblåst universalgeni och en ogenerad fäbless för att leka med Lego som gjort att det inte direkt kastats fitta efter honom. Men jag kan ha fel.

Filip värv är hälften frikyrkopastor där han håller obskyra gudstjänster för sitt kristna lilla posse hemma i sin soffgrupp, och hälften köpcenter-väktare där han går runt och spänner sig. Det fina med Filip är att han har en självbild som får janteanden inom en att vrida sig av magknip. Han är fullkomligt flawless i sin egen lilla värld. En man utan några som helst brister och med alla kvalitéer en man kan behöva. Det är bokstavligt talat tv-magi att följa Filip och bevittna honom bygga myten om sig själv för den är ett sådant fullskaligt haveri. Uppenbart för alla utom honom själv. Man blir förstummad. Han är något så in i satan självgod, troligen helt utan uppsåt. Han skryter. Som ett as. Om sin matlagning, efter att han just dukat upp till trerätters halvfabrikatsmiddag. Om hur han gått tillväga för att bli gud (!) på dansgolvet med sin ganska eklektiska dansstil. Om sitt spännande och ofta fartfyllda och ibland tumultartade jobb, som låtsaspolis i en galleria. Om vikten av att besitta sociala skillz för att få till ett gott flöde i sin interaktion och i samspelet med andra människor, och sedan bevisa det genom att köra den tvärsäkra ångvältsmetoden i ALLA samtal med tjejerna. För att inte tala med vilket berått mod han, efter en kavalkad av horribla möten, ändå väljer att toppa stämningen med att forcera fram ett fullbordat parti av dejtingklassikern Bibelspelet. Bara för att nämna några exempel.

Ja ni fattar. Filip är fan bäst. Jag vill ha mer. Som tv-licensbetalare tänker jag kräva min rätt att påverka och därför har jag redan jobbat fram en liten propå/presentation till programutvecklingen på svt för att sälja in idén om att bygga en helt egen spin-off kring honom.

Men även de andra bjuder på bra, om än något mer balanserad, underhållning. Med det sagt. Ikväll smäller det. Då går finalavsnittet av stapeln och då ska vi få se hur det går när de ska göra sina slutval och stakar ut kursen på kärlekens hav.

Don't miss!    

7 kommentarer:

adde sa...

Det låter som att Filip verkligen är gud i sin egen värld. Jag undrar om han har många vänner? Eller följare kanske är ett mer passande ordval?

mikebike sa...

Du kan vara lugn Adde. Filip leder sin flock.

Anonym sa...

Hmm. min erfarenhet av frikyrkligt folk är att hemma,i stan, i "kyrkan" är man ett fridens ljus. På bortaplan är det (inte sällan) nåt helt annat. Kröka, göka och rulta sig som en gris.... jaja. Knutbyvarning. "följde" riktiga karlar på TV4, det var imponerande att se vad killarna klarade och att de flesta fixade ett triathlon med dom förutsättningarna var fantastiskt. "Oknullade" präster, nja, inte min påse. men kolla in Uti bögda! https://www.youtube.com/watch?v=YCmX4SCEoHA äntligen är väschöten hemma! Mvh/exilväschötten

mikebike sa...

exilvschötten: råkade halka in på uti bögda och jag kan bara säga att det är bland det värsta jag sett. jag försökte föreställa mig hur det skulle vara att spela en av rollerna. jag kom fram till att porr skulle kännas mindre jobbigt.

Anonym sa...

man måste ha levt i bödga/med dessa typer för att förstå. Denna dialekt/humor/persontyper finner du gärna runt Lischöpping/Marsta, (Lidköping resp. Mariestad. Gärna vid korvmojen eller sommartid utedansbanor. Du är ursäktad. Mvh/exilväschötten.

Anonym sa...

Haha, fasen vad du har förmåga att sätta ORD på saker och ting! Delar helt din uppfattning om Filip och hela den upplevelsen att bevittna hans dejtande osv är lite som att runka med ett rivjärn, lite kul men allra mest smärtsamt.

"en tvärsäker personlighet som uppblåst universalgeni och en ogenerad fäbless för att leka med Lego som gjort att det inte direkt kastats fitta efter honom."

Så... feuraktansvärt... träffande..

Anonym sa...

Tack för tipset!

Att jag började kolla på detta i svtplay är faktiskt helt och hållet detta blogginläggs förtjänst. Betade av hela säsong 2 på några dagar. Missade tyvärr säsong 1 och hittar inte på varken svtplay eller Youtube, det är väl pga rättighetsskäl misstänker jag. Någon som kan hjälpa mig att hitta säsong 1 någonstans?

/Cliff Hanger