måndag, augusti 23, 2010

McFlurry-mysteriet 2010 – del 4

Efter att jag startade en pro-flurr-grupp på Facebook blev det lätt att få en överblick över hur utbrett fusket är inom McDonalds-koncernen. Så jag mailade igen:

Hej McDonalds!


Var i kontakt med er för några veckor sedan angående problemet med oflurrade McFlurry's i Laholm. Efter några dagars dialog och efter att ni pratat med restaurangchefen där, gjorde jag ett stickprov med lyckat resultat. Efter det har två andra personer gjort stickprov nu i veckan. Också de med lyckat resultat. Det verkar som de faktiskt tagit till sig av kritiken och bättrat sig. Stort tack till XX hos er som tog tag i saken på ett föredömligt sätt.

Dock har jag under veckan fått fler rapporter som i många fall visar att vi har med ett ganska utbrett slarvande att göra.

Först ros. På Hornsgatan i Stockholm verkar de ha för vana att flurra. Det är bra. På fridhemsplan möts man av beskedet att "det tar tid". Ok? Allt tar väl tid. Om man går med på att vänta så flurrar de dock. Även i Malmö på Ystadsvägen i Malmö flurras det, förvisso utan större entusiasm, men det är väl att begära för mycket, att de ska behöva gilla jobbet också. Det viktiga är att de gör jobbet. Eller hur?

Sedan ris. Det har regnat in rapporter om ställen där de inte flurrar lika bra. Malmö Gustav Adolfs Torg, Partille, Stenungsund och Näset är bara några av dem. Näset var föga förvånande för mig eftersom jag var i kontakt med er angående dem förra året då jag lade märke till att de endast använde sin flurrmaskin som förvaringsplats för bägare och lock. Den stod alltså helt ur bruk.

Jag vet inte om ni förstår vidden av det här problemet. Ni marknadsför en produkt (flaggskeppet i er dessertlinje om ni frågar mig) som ska vara flurrad. Men som stor utsträckning serveras helt oflurrad. Jag vill att ni gör något åt detta. För min del är det helt ok om ni väljer att dra in hela produkten tills dess att detta är utrett med restaurangerna. Om inte så önskar jag se en bättring snarast. Sådan här kvalitetsbrist är inte värdigt varken er eller oss konsumenter. Hoppas ni håller med.

Jag har startade en Facebookgrupp igår för att uppmärksamma problemet. http://www.facebook.com/group.php?gid=153459724668165 Det verkar som att många med mig känner en stor förtroendesvikt inför McFlurry.

Hur kommer ni att agera?

Vänligen
Mikael

15 kommentarer:

snellie sa...

Hahaha jag blir så skönt generad av jargongen, men jag är helt och hållet med dig.

hellen sa...

SOM jag längtar efter deras svar.

Miss Muffin sa...

snellie: jag är knallröd över hela kroppen när mikael läser upp det han skrivit.

mikebike sa...

Snellie: hahaha ja vaffan tror du jag blir. Jag tappar andan precis innan jag klickar på send. Varje gång. Det är som att hoppa bungyjump. det kittlar nästan under pungen.

Hellen: Det kommer.

Min Muffin: hihi :)

Daniel sa...

hehe blir oxå generad!

Bloggfrossa - därmed är allt sagt! ;)

Anonym sa...

generad. jag fattar inte... jag känner mer någon slags stolthetskänslor. tänk stråkar och horisonter och hur bildtexterna rullar och man sväljer gråten. grymt jobbat mikebike.

och, jag körde "mcflurry" på google igen: broggfrossa på första träffen!

jag blir fan stolt! reser mig upp ur biofåtöljen, på något sätt är jag smittad av detta stora - känner mig en decimeter längre. gråten är svald. steget är stabilt. glädjen är stor. grymt jobbat mikebike.
-p-

Anonym sa...

Det här är underbart att följa :D

Jag undrar främst hur McSvar-filurerna reagerar när de tar emot de här mailen, någonting säger mig att detta inte tas på såpass stort allvar som ärendet trots allt förtjänar. För övrigt tror jag att McD's omsättning får ett rejält uppsving från alla oss som provflurrar land och rike runt.

TommyS sa...

Mycket bra formulerat mejl Mikael!
Sakligt och to-the-point. Blir intressant att se hur de reagerar :-)

Men vad sjuttan, Näset-donkan är alltså känd för att vara en anti-flurr-donke?!

Detta tycker jag påvisar att det vore önskvärt med en lista över de donakr som inte flurrar. Svartlista de "restaurangerna" helt enkelt! Åtminstone vore det bra med en sådan lista om McD inte tar tag i detta problem ordentligt.

mikebike sa...

daniel: haha

-p-: haha ja när du säger det så... stråkar och grejer.

anonym: ja, där är jag kluven. jag har inget intresse i att öka deras omsättning.

tommy: svar kommer imorgon var så säker :)

Burgschki sa...

Vilka snygga läsare du har. Och så många!

(gick med, gick ut igen när jag kom på att jag inte käkat en mcflurry på 10 år minst, vill ju inte bidra med oärlighet till din eminenta grupp).

adde sa...

"Jag vet inte om ni förstår vidden av det här problemet."

Ha ha ha ha haaaa! Häpnadsväckande bra!

Kollegan sa...

Ess!

slowmotion sa...

Jag har aldrig tagit dig för en som inte bara accepterar utan även uppmuntrar grupper som börjar med "vi som". Jag känner mig lite förd bakom ljuset och har har nog i smyg sett fram emot ett sådant inlägg EMOT just dessa grupper.

Men så regnar det när man är eldig också, livet är ju fylld av små snopna besvikelser

mikebike sa...

Burg: gå med igen. det är ju principen det handlar om :)

slowmotion: haha nä, men förhoppningsvis kommer du förstå längre fram.

Burgschki sa...

Men ååkej, gick med igen.

Får väl köpa en McFlurry här och kolla hur de sköter sig i Deutschland.