onsdag, juli 26, 2006

Öga mot öga

Igår kväll satt jag och sex andra nere på Röda Sten och drog i oss några kalla. Det var fint. Det är nästan det bästa skulle jag säga. Industri och hård betong. Sitta precis under Älvsborgsbron på deras stora terass, se båtarna passera och låta timmarna gå, låta solen lämna in för att se raffen tändas. Lysa upp. Betongmörkret.

Jag älskar Röda Sten.

I alla fall kom vi ganska snart in på det högaktuella ämnet "vika eller skrynkla". Det är alldeles fantastiskt att det engagerar så. Det var inte ens jag som tog upp det. Öga mot öga frågar jag var och en vad de håller på för lag. Jag hoppas på iallafall en skrynklare. Jag skulle kunna göra han eller henne till min bästa vän for life kände jag. Bara för det.

En efter en outtar sig som vikare. Där sitter jag som ensam skrynklare. Jag har aldrig känt mig mer utanför.

Jag måste se över min vänskapskrets. Om alla jag tycker om viker så får vi antingen bryta... eller så får jag se över mina egna vanor.

Det är stora ord för att komma en dasspappers-narcissist. En som ser skrynklingen som det enda och allsmäktiga alternativet.

66 kommentarer:

  1. Åh jag älsakr också Röda Sten , vill också sitta där och dra i mig några kalla en sommarkväll

    SvaraRadera
  2. Stackare! Det behövs ett skrynklarposse i din omgivning...det är helt klart. Synd bara att jag inte kan ses mig som fullödig medlem i den brigaden.

    SvaraRadera
  3. Anonym2:25 em

    Jag känner att du är bättre på att propagera för din sak än att verkligen analysera situationen.

    Med vikning går det åt mindre papper, pappret "paketeras" bättre och risken för stopp i toaletten minskar.
    Dessutom känns det lite riskabelt med skrynkling då vissa delar av verktyget blir tunnare än andra, har man otur möter man stormens öga, så att säga, med en farligt tunn del av den skrynklade massan medans med ett vikt papper får man alltid rätt tjocklek vilket ledar till önskad kontroll och ett bra resultat.

    Observeras bör att det inte direkt handlar om origami här, själv kör jag två lager i en snabb och lätt vikning som nu görs rent reflex-mässigt.
    Är lite sugen på att göra en liten instruktions-film för att demonstrera...återkommer i frågan.

    SvaraRadera
  4. Anonym2:30 em

    jag har aldrig sett komforten i att skrynkla pappret.
    det är ju ultimat att vika. Mjukt liksom

    SvaraRadera
  5. Nej va fan, du får bryta i så fall! Du kan ju inte bli en bögig vikare! I så fall blir du en Svikare.

    SvaraRadera
  6. Anonym2:39 em

    Kan det vara så Mike att användandet av en viss metod inte bara är avhängigt av papperskvalitet och att frambringa så stor toalettpappersarea för ändamålet som möjligt? Mina funderingar, som tyvärr fått mig att gå in i någon sorts sovstörningscoma, är att användningen av en viss metod också är beroende av avståndet mellan skinkorna. Skrynkla metoden med fokus på så stor toalettpappersarea, och så hög friktion som möjligt, kräver ju ett visst mått x cm mellan skinkorna för att metoden ska vara effektiv. Vikmetoden kräver ju inte alls samma utrymme. Det kanske är våra fysiska egenskaper som på något Darwinistiskt sätt bestämmer vilken metod vi använder? Kanske att jag underskattar handens omfång och mina funderingar faller som en ehhh sten på golvet. Om det stämmer så utpekas ju alla skrynklare till att vara bred mellan skinkorna?

    Jag återkommer i ärendet, skall utföra några dagars empirisk studie. Nu måste jag nog vila lite…

    / Mangen

    SvaraRadera
  7. Anonym2:49 em

    Alltså, man behöver ju inte belysa ALLA ämnen.
    Det unerlättar ju, eller hur?!

    /MiMa

    SvaraRadera
  8. Anonym2:59 em

    Du far helt enkelt overtala dina vanner att borja skrynkla!
    Det hade ju for ovrigt varit valdigt intressant om nan gjorde en undersokning over om folk ar skrynklare eller vikare i olika stader.
    Jag tror att goteborg delas folk upp i 50-50 medan i Stockholm finns det stort overtag av vikare.
    Och det finns sakert fler och fler skrynklare ju langre ner man kommer pa kontinenten.

    SvaraRadera
  9. Anonym3:33 em

    Skrynkla? Så jävla dumt. OK om man t ex är i Kazakstan och måste torka sig med typ tidningar eller bakplåtspapper. Finns lixom ingen anledning att skrynkla här på våra breddgrader, där pappret redan är mjukt och skönt.

    SvaraRadera
  10. Anonym3:34 em

    Nej, ge dig nu. Leta fram din ryggrad! Det här är en fundamentalt viktig ståndpunkt och du kan inte efter dessa dagars propagerande plötsligt byta sida och börja mes-vika. So what om du inte har några vänner kvar?! Vi skrynklare finns här för dig i alla väder.

    ;)

    SvaraRadera
  11. hehe Igår skrynklade jag, liksom på prov, Jag blev så äcklad av vad du skrev om det där bre en macka grejen.. och ta mig tusan, jag har bytt sida! Bättre att skrynkla.. helt klart.. tänkt om jag levt en livstid utan att prova detta.. Ibland känner man sig lurad på livet.

    SvaraRadera
  12. Anonym4:54 em

    I used to be a skrynkler, men är sedan många år nöjd vikare. Visst har skrynklingen sina fördelar, men känns något osofistikerad och framför allt oekonomisk (det går ju åt bra mycket mer papper med den metoden).

    En annan metod som jag inte vågar propagera för offentligt, men som är väldigt effektiv och pappersbesparande är att "torka sig i duschen"...

    SvaraRadera
  13. mike...våga gå din egen väg...skrynkla och fnys åt alla andra ;)

    Nemo- whats up with alla bildbyten?

    SvaraRadera
  14. therese: ja du borde flytta till gbg. skit i uppsala;) då hade vi kunnat dra i oss kalla på röda sten tillsammans. bara en sån sak.

    nemo: jag säger som stegan längre ner. whats upp med alla bildbyten? och ja. jag måste se till att skaffa mig ett riktigt posse av skrynklare. det kommer bli ett fint brödra/systraskap.

    caiman: jaför helvete gör enb film. skrynklig gör aldrig vertyget tunt nån stans. det är en nollriskmetod.

    pedro: mjukt? det är ju vansinne. vik du lambi. jag kör ryskt dasspapper som har samma grovlek som barken på träden. det är hårt men vad bra det blir.

    emma: haha ja en svikare vill man ju aldrig bli. damn.

    mangen: duy det där med bred mellan skinkorna får stå för dig;) alltså man kan ju forma en skrynkling. det är inte som att det är en pimpsten.

    mima: jag vill inte att torkprocessen ska vara skam- och tabubelagd.

    fia: varför mindre skrynklare i sthlm? ja jag känner mig extremt kontinental när jag skrynklar också... hahaha.

    capt. herlock: jag tror du misstolkat syftet och den exakta definitionen av skrynkling.

    emilia: tack nu är jag stärkt in i själen. jagöverget aldrig skrynklingen. dara jag vet att du finns där;)

    ullton: du anar inte vad glad jag blir. fan detta är stort. jag har alltså lyckats värva en vikare till vårt härliga tema. jag gillar dig redan lite mer ullton;)

    fd. skrynklare: haha jag vill inte höra konceptet torka sig i duschen. fy fan. löjligt argument att man sparar dasspapper på att vika. ska man torka med finess så får det allt kosta lite extra.

    stefan: ja nu jävlar är jag stärkt som sagt.

    SvaraRadera
  15. Anonym6:17 em

    Hm, om jag läser den anonyma kommentaren ovan resonerar Anonymous sig fram till att du är ganska stor om arslet, mikebike. Någon respons till det?

    Personligen anser jag att det är papperskvaliten som avgör. Går man och snålköper enlagers billigpapper måste man skrynkla för att bygga upp en tillräcklig friktion och hållfasthet. Vilket å andra sidan förbrukar mer papper såp besparingen är tveksam.

    Köper man däremot rejält papper, typ det 4-lagiga superpappret med en tjocklek nära frottehanduksnivå som erbjuds här i Staterna, ger vikning en överlägsen komfort utan risk för bajsfinger eller det smörgås-syndrom du så målande beskriver.

    För man resonemanget lite längre kan man ana ett samband mellan vikning vs. skrynkling och olika samhällsklasser. Har man kommit upp sig lite, eller i alla fall har den ambitionen, förefaller vikning vara att föredra. Medan skrynkling tillhör dom som gör storköp på billig-marknader.

    Detta leder mig att tro att skrynkling kan vara ganska vanligt på det beryktade och av dig vältaligt beskrivna Hisingen Island.
    Vilket torde vara en ganska oroande slutledning?

    SvaraRadera
  16. Jag har givit det ett ärligt försök. Att skrynkla. Men fan. Det känns osäkert. Som om jag inte har kontroll över vad som händer där bak.

    Nä, jag fortsätter att vika.

    SvaraRadera
  17. "Röda sten"... är inte det en ganska tarvlig bok av hon den där göteborgskan.

    SvaraRadera
  18. Röda sten är klockers!
    Och klart fan man är en skrynklare!

    SvaraRadera
  19. Annat var det i fornstora dar. Då hade man en flock livegna trälar som lapade en ren och bjöd på vindruvor. Det var, som man brukar säga, The Shit.

    SvaraRadera
  20. Anonym6:59 em

    Lägg av! Du kan ju inte byta sida bara för att dina vänner simmar på den andra sidan. Skulle du verkligen må bättre av det?
    Nä håll dig till vad du tycker är bäst.
    Vi är ett sällsynt fint släkte vi skrynklare. ;)

    SvaraRadera
  21. Jag erkänner. Jag är en vikare. Men det är ju så mycket häftigare så mycket mer leva på gränsen att skrynkla.

    SvaraRadera
  22. Anonym7:58 em

    Far man vara ofin och fraga: exakt hur gor man nar man `skrynklar`?

    SvaraRadera
  23. Anonym8:11 em

    Ok sorry, har uppdaterat mig! Och om man inte vet, vad sager det om ens personlighet... men ska analysera mitt beteende vid forsta basta tillfalle!! Man vill ju inte verka oupplyst om diskussionen skulle dyka upp vid ngn tillstallning...

    SvaraRadera
  24. min kille sa att han kände igen diskussionen, för han och hans bror hade tidigare förfasat sig över broderns dåvarande flickvän som tydligen var en skrynklare. och detta var helt främmande för dem, för de är båda vikare!

    SvaraRadera
  25. Anonym8:57 em

    Citerar nöjt "... eller så får jag se över mina egna vanor"

    Du börjar närma dig insikten Mike, du är snart hemma i vikargänget *gör en välkomnande gest med armarna

    Reflekterade också över hur många människor som börjat fundera över sina toalettpappersvanor på sistone. Nog rätt många.

    Då tänker man i samma veva, hur mycket mer gör jag som jag inte är medveten om att jag gör på ett visst sätt? För de flesta erkänner nog att de fick faktiskt kolla efter hur de gjorde med toapappert för att vara säkra...

    /who

    SvaraRadera
  26. Anonym10:12 em

    Jag ska villigt erkänna (som den inbitne vikare jag är) att jag faktiskt testade att vara en skrynklare för ett ögonblick.
    Skrattade högt när jag kom på mig själv med detta - ack så påverkad av en blogg. Och på nåt konstigt vis kände jag en stor gemenskap i vetskapen om att vi är många som i dagarna gör undersökningar av detta vaninnigt roliga ämne.

    Hur som helst så kan jag säga att även om jag skulle VILJA bli en skynklare så skulle det inte gå. Jäklars va papper det skulle gå åt. Och jisses va nervös jag var under tiden - kände mig helt förvirrad.
    Nä..vikare får det bli. Naturen vill inget annat för min del.

    Men..jag försökte... :o)

    SvaraRadera
  27. inser du att jag nu tänker på dig & ditt inlägg VARENDA GÅNG jag ska linda & vika på toan??!?!? :d what a legacy man ;)

    SvaraRadera
  28. Anonym10:37 em

    har aldrig tankt pa det men:
    man gar in pa toan med en massa ide'er, satter sig pa fina rena hemringen (ar det pa offentlig blir det papper VIKT pa toan, eller squat) DRAGER pappret med ett SWARRRSCH! aaaaaaah...ut...torkar...
    torkar...
    jag fattar inte...hur tanker vikare?
    hela den tiden man har att rensa tankarna vill man sitta med det ihopknocklade och bara vanta..inte vika, fardigt!

    tidningar ar en killgrej, eller hur?
    bara pappor laser kalle anka pa dass, ja?
    ja?
    nej?

    SvaraRadera
  29. Anonym11:22 em

    maste saga tack till inlagget pa Cjrister, lyssnar alltid i efterhand, du ar sa sann.
    "my friend" for mig galen...
    men tank dig bli kallad MADAM
    du slipper.
    kram
    nana

    SvaraRadera
  30. Anonym12:08 fm

    Nu ska du inte vara lessen, jag tycker om dig i alla fall!

    SvaraRadera
  31. Mike, att du ens överväger att börja vika gör mig lite besviken.

    Jag har skrynklat hela mitt liv och tycker faktiskt att vikning verkar en hel del riskabelt för att inte säga omständigt.

    SvaraRadera
  32. Anonym12:22 fm

    Alltså..nu kan jag bara tala för mig själv i egenskap av vikare. Men jag drar ju inte ut pappret till en enda lång matta och sen noga viker ihop det. Utan jag drar å viker samtidigt...på ett vis jag känner att jag inte kan förklara utan nog borde spela in på video istället...hahahaha :o)

    SvaraRadera
  33. Anonym12:23 fm

    Vikers of the world, unite and take over!

    SvaraRadera
  34. Det är tydligen vanligt med vikare på den upphaussade pokerscenen, i princip varenda en sitter och prånglar ut över världen att dom väljer viket för skrynklet.

    SvaraRadera
  35. ..ah! jag håller på att bli helt dum i huvudet av allt tjöt om dasspapper, så jag valde att ignorera inlägget "vikare skrynklare" (mitt undermedvetna misstänkte något med toalettpapper)
    men nu när jag insåg vad det handlar om kan jag ju såklart inte låta bli att lägga mig i ..denna fråga är något som följt mig sen länge!! (bebis)
    +jag har trott att JAG har varit ensam om att vara "vikare"!! prisa gud! moahah.
    jag skulle vilja påstå att jag inte förstår mig på "skrynklare". Det är ju NI som är risky och får kiss o bajs på händerna om ni inte sköter er jävligt snyggt.. en "skrynklare" har massa mellanrum i papporsmassorna som ni på måfå har raffsat ihop i näven. och de är där i mellan det "rinner" igenom, hur skulle det vara mindre riskabelt?
    "vikare" är mer omsorjsfulla och täcker hela handen med lika mkt papper! jag har försökt vara som alla andra = "skrynklare" men jag pallar inte mer piss på händerna nu!
    to.m. på hemmet när vi är två inne hos en passient ska jag säga dig att det flesta är skrynklare av mina kollegor, och det är de som tar tre år på sig att torka tanterna och deras jävla toa som blir över full och stopp i! bara så att du vet! /tack för mig

    ps. rullaren vill jag inte änns prata om, vill de änns torka sig?.. piss all over. ds.

    SvaraRadera
  36. Anonym1:46 fm

    Ok, vi snackar dasspapper igen :))
    Mike varför känner du dig utanför när du ska känna dig unik??
    Se dig själv som en utav de utrotningshotatde. Tror säkert att du kan bli K-märkt, du och Röda Sten :D

    SvaraRadera
  37. Om du behöver en sann vän.... kan jag väl alltid börja skrynkla. :-)

    SvaraRadera
  38. Anonym8:30 fm

    Stolt skrynklare här, med sådan teknik för det att jag inte ens kan minnas om jag någonsin fått bajsfinger. Det var i så fall ett bra tag sedan, någon gång på fyllan...

    Går åt mycket papper? Tror jag inte, men skulle det göra det så gör det inte så mycket. Jobbar på ett pappersbruk som tillverkar sånt (bl.a.)

    SvaraRadera
  39. Nope, jag är också en vikare... skrynklarna är i minoritet har jag insett efter att ha diskuterat detta genom åren ;-)

    SvaraRadera
  40. Anonym9:12 fm

    Den här debatten har jag missat..skrynkla, vem fan har tid med någe annat!!

    SvaraRadera
  41. Anonym9:13 fm

    ...eller lust,därinne??

    SvaraRadera
  42. jävlar vilektn respons. ja jag säger då det. det är verkligen helt fantastisk vad mycket det finns att säga i detta ämne.

    mamselamsen jo du har rätt det finns en bok avviveca lärn eller vad hon heter. har inte läst den dock. röda sten måsta man uppleva själv.

    SvaraRadera
  43. Opposites attract!

    Jag tror att dina vänner gillar dig precis lika mycket även om du inte är som dem... Det gör ju å andra sidan dig lite mer mystisk och speciell. Nu vet de att du har vanor som inte de har - i hemlighet är jag säker på att de kommer att testa skrynklandet bara för att prova på det som är annorlunda! Jag tror helt enkelt att du kommer att växa i deras ögon eftersom du så tydligt är man nog att gå din egen väg och inte räds att stå för det...

    Fortsätt skrynkla Mike! We luv u anyway! Låt inte en "skitsak"(hihihi) som toapapper komma emellan dig och mysiga kvällar med vännerna vid Röda Sten...

    SvaraRadera
  44. Jag måste ju också lägga mig i. Viker gör jag, mest för att man viker när man torkar frammen - som tjej tycker jag att det blir mest bekvämt så. Således följer det sig naturligt att vika när det är dags för baken med. Och så är jag kanske ltie känslig i mina ädlaste delar, så jag vill inte gno runt som en sotare med en viskrensare.

    Ang litteratur på toaletten: ett rungande ja! Alla som har nåt läsbart ska ha en eloge, det är riktig klass det! Själv har jag ett tidningsställ på toan - jag menar det finns en begränsnig i hur många innehållsförteckningar på antibajsluktsspray och hårshampo man orkar läsa...

    SvaraRadera
  45. Anonym10:19 fm

    Vika eller skrynkla?

    Av någon anledning associerade jag direkt till min förhud.

    SvaraRadera
  46. Anonym12:16 em

    det börjar pulsera i tinningarna när jag läser los angeles utläggningar om amerikanskt frotteliknande papper och klass. va fan! "komma upp sig", "ha ambition", "bygga tortyrfängelser och bomba mellanöstern". det där gör mig bara ännu mer säker på min sak; jag tänker ALDRIG börja vika!

    SvaraRadera
  47. alley: tack tack. klart jag tänkte fortsätta skrynkla. det är det enda jag kan;)

    trulsa: hmm jag är splittrad till itteratur på toan. färgad av seinfeld. du vet när george ar emd en bok i på dass och fpr den "flaggad" ingen vill ha med den att göra sedan. jag brukar få det i huvudet när jg ser tidningar på toaletten. hos andra då. det är kungligt att läsa tidningar på sin egen toa.

    hnk76: du jag vill inte ens veta hur du fick vika eller skrynkla att bli förhudsrelaterat.. hahaha

    SvaraRadera
  48. jonna: haha ja det är en sådan repubilkanromantik att man kräks. vaffan då kommit upp sig lite och börjat vika. det är fan inte rocketscience. visst är det viktigt men fan inte så klassbundet skulle jag tro... hahaha...

    SvaraRadera
  49. Anonym6:35 em

    jonna: När du läser en debatt om hur men bäst torkar sig i röven bör du kanske ta det du ser med en GIGANTISK nypa salt..... Stoppa huvudet i en hink isvatten, så kanske tinningarna svalnar en aning.

    Den egentliga poängen var:
    Billigt skräp-papper importerat från Uzbekistan = skrynkling.
    4-lagigt lyxpapper i hög kvalitet = vikning.

    För övrigt är jag Demokrat, och ger regelbundet pengar till ACLU och MoveOn.org.

    Kram

    SvaraRadera
  50. los angeles: hahaha... ta det kool. jag fattade att det var skämt. men det kanske du förtod på min kommentar. hahaha att toilka in politik i bajstorkningsprocessen. underbart!

    SvaraRadera
  51. Anonym7:53 em

    Jodå, att du fattade skämtet var tydligt, Jonna däremot är jag inte så säker på :-)

    Men med nära förestående val både i Sverige och USA kanske bajstorkningsteori inte är en så dum metod att bestämma vem men ska rösta på?

    Att Dick Cheney torkar röven med sandpapper lindat i taggtråd är det väl ingen som tvivlar på. Är Condoleeza Rice en vikare eller skrynklare? Lars Ohly? Göran Persson nedlåter sig väl inte till sådant manuellt arbete utan beordrar Per Nuder att torka åt honom. Fast jag misstänker lite att GP kanske tillhör en kategori du inte berört särskilt mycket. Den sällsynta och exotiska bide-nyttjaren...

    SvaraRadera
  52. Det tog mig några läsningar innan jag ingås vad det handlade om. Men nu vet jag.

    I'm a vikare.

    SvaraRadera
  53. Anonym7:15 fm

    Klart man skrynklar. Med tjockt, dubbelt och mjukt dasspapper och trots att jag gör en klassresa. För att det går snabbt, blir renare, är skönt, känns rebelligt (sitta där på dass och vara evigt lydig svensk fast ingen ser och ändå inga guldstjärnor delas ut i himlen) och ja, för att det bäst - helt enkelt.

    SvaraRadera
  54. Anonym11:38 fm

    los angeles: oj, blev det lite känsligt nu? det kanske bara var du som fick uttrycka dig sarkastiskt? visste inte det, naturligtvis trodde jag att allt som skrevs här var på fullaste allvar och jag utgår naturligtvis också från att du personligen bygger tortyrfängelser, för det gör väl alla som torkar sig med amerikanskt papper?

    SvaraRadera
  55. Anonym2:49 em

    los angeles: det där sista var visst inte så konstruktivt...
    efter att ha fått i mig en bit mat o.dyl. tänkte jag omformulera mig, if i may.
    jo, jag förstår precis som du att diskussionen som förs här inte alltid bör tas på blodigt allvar och jag ber om ursäkt ifall jag tog i lite väl när jag försökte göra mig rolig (på din bekostnad). det var inte min mening att göra dig upprörd.
    om det är till någon tröst så lyckades du i alla fall, om det var din avsikt, att få mig upprörd med din antydan om att jag inte skulle förstå den skämtsamma tonen :)

    SvaraRadera
  56. Anonym3:20 em

    köpte en bok idag..
    den heter "BLA BLA BLA 600 HELT NYA OTROLIGT ONÖDIGA FAKTA". Där står det att: 54% av alla amerikaner föredrar att vika ihop sitt toalettpapper innan de torkar sig, istället för att knyckla ihop det.

    Så helt ensam är du inte.. :)

    SvaraRadera
  57. Anonym3:57 em

    jonna: Ja, ditt inlägg kändes ganska drygt, och lite upprörd blev jag att du kom dragande med tortyr-fängelse grejen. Jag hör till dom som är jävligt förbannade över vad Bush-regeringen gjort med USAs anseende utomlands.

    Det var inte min mening att göra dig upprörd heller. Mitt intryck var att du inte fattade skämtet. My mistake, sorry.

    Friends?

    SvaraRadera
  58. det är så vackert när vrede blior till vänskap och bittra fiender röker fredspipa vid dagens slut;)

    nu tar ni i hand jonna och los angeles. eller gör en hög och ljudlig high five.

    hos bloggfrosa ska alla vara vänner;)

    SvaraRadera
  59. Anonym11:00 em

    Kommer visserligen in väldigt sent men vem faaaaan viker sitt skithuspapper? Lärarstudenter, kulturfjantiga majbor...? Kom igen. Det är ju äckligt när bajset liksom screentrycks mot pappersytan.

    SvaraRadera
  60. Anonym12:56 fm

    Vika eller skrynkla är ju gott och väl. Men om vi nu vill börja blotta våra inre för varandra här på internet så tycker jag nog att titta eller inte titta är frågan som ska upp på bordet.

    Själv tittar jag två gånger. Först en gång på det jag gjort ifrån mig, själva träcket. Sen en andra gång på pappret, efter det att jag torkat mig. Båda gångerna för att kontrollera att allt står rätt till.

    SvaraRadera
  61. Jag håller med dig ja!!! Maken hör tyvärr till andra gruppen. Det ser... eh... fjantigt ut!

    SvaraRadera
  62. Anonym9:12 em

    maste bara beratta en sak:

    haromdagen nar jag kom for att skrynkla pa en toalett pa ett hotell sag jag en kille som stof och virade upp en dasspapper rulle som ledde langt ut i en korridor..sag inte vart anden var.

    kom ut efter skrynklandet (har provat vika, kanske ar det for forstoppade?) och sag killen visa sin boss: 2 rullar, fluffigt ihoprullade pa oroginal rulle.

    Jag sade: "Don't put that in the toilet, it's been on the floor....uuuah!"

    bossen svarade;

    "we're checking which paper is the longest on the roll. What do you think?"

    (tankte genast pa bloggfrossa)

    "let me feel it"

    jag kande litet pa den ena rullens kvalitet, darefter den andra, klart avgjort.

    "This one!"

    de hade alltsa rullat ut tva rullar, matt dem, och darefter funnit 52meter emot 67 meter,
    jag rostade pa 52 meter. battre kvalitet.

    for skrynkl.

    beratta darefter stolt att min pappa, farfar och massa andra jag kanner jobbat hela sitt liv pa toalettpappersfabrik i sverige,
    ogon stora som tefat och glatt skratt i Thailand,
    "believe me, in hard times, they roll it looser to earn more money!"

    som sagt, provate vika, fattar inte hela grejen med vikning...men en annan sak:
    nar man fiser, visst ar det bajs-glitter som far ut i luften da?

    kram fran Hong Kong..
    nana

    SvaraRadera
  63. Anonym9:12 em

    maste bara beratta en sak:

    haromdagen nar jag kom for att skrynkla pa en toalett pa ett hotell sag jag en kille som stof och virade upp en dasspapper rulle som ledde langt ut i en korridor..sag inte vart anden var.

    kom ut efter skrynklandet (har provat vika, kanske ar det for forstoppade?) och sag killen visa sin boss: 2 rullar, fluffigt ihoprullade pa oroginal rulle.

    Jag sade: "Don't put that in the toilet, it's been on the floor....uuuah!"

    bossen svarade;

    "we're checking which paper is the longest on the roll. What do you think?"

    (tankte genast pa bloggfrossa)

    "let me feel it"

    jag kande litet pa den ena rullens kvalitet, darefter den andra, klart avgjort.

    "This one!"

    de hade alltsa rullat ut tva rullar, matt dem, och darefter funnit 52meter emot 67 meter,
    jag rostade pa 52 meter. battre kvalitet.

    for skrynkl.

    beratta darefter stolt att min pappa, farfar och massa andra jag kanner jobbat hela sitt liv pa toalettpappersfabrik i sverige,
    ogon stora som tefat och glatt skratt i Thailand,
    "believe me, in hard times, they roll it looser to earn more money!"

    som sagt, provate vika, fattar inte hela grejen med vikning...men en annan sak:
    nar man fiser, visst ar det bajs-glitter som far ut i luften da?

    kram fran Hong Kong..
    nana

    SvaraRadera
  64. Jag har faktiskt provat att vika idag och det gör jag aldrig om!
    Mycket mindre avstånd och det var stor risk för bajsfinger...
    Skrynkling är klart bäst!

    SvaraRadera
  65. Anonym9:07 em

    Bajsglitter?

    I love it!

    SvaraRadera
  66. Anonym6:15 em

    los angeles: ok då.

    SvaraRadera